eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3939
  • Data wpłynięcia: 2011-03-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-05-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766

3939

 
2) kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej wyraził zgodę
na wykonywanie czynności kontrolnych podczas jego nieobecności
lub osoby przez niego upoważnionej;
3) inspektor dozoru jądrowego przeprowadzający kontrolę podejmie decyzję
o przesłuchaniu pracownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej
bez udziału innych osób w sytuacji podejrzenia naruszenia wymagań
bezpieczeństwa jądrowego lub ochrony radiologicznej w jednostce
organizacyjnej;
4) prowadzona jest kontrola ciągła w elektrowni jądrowej.
Art. 67b. 1. Organ dozoru jądrowego może wydać postanowienie o nieujawnianiu
tożsamości pracownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej, udzielającego istotnej
pomocy lub przekazującego nieznane wcześniej organowi dozoru jądrowego
informacje, istotne z punktu widzenia bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej. Postanowienie doręcza się kierownikowi kontrolowanej jednostki
organizacyjnej.
2. W przypadku, o którym mowa w ust. 1, organ dozoru jądrowego udostępnia
kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej protokół przesłuchania
pracownika, którego dotyczy postanowienie o nieujawnianiu tożsamości, w sposób
uniemożliwiający ustalenie tożsamości tego pracownika.
3. W terminie 3 dni od dnia doręczenia postanowienia, o którym mowa w ust. 1,
kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej przysługuje zażalenie
do Głównego Inspektora Dozoru Jądrowego na to postanowienie.
4. Postępowanie w sprawie zażalenia, o którym mowa w ust. 3, jest prowadzone
bez udziału kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej i jest objęte tajemnicą
służbową.
5. W przypadku uwzględnienia zażalenia, o którym mowa w ust. 3, protokół
przesłuchania pracownika podlega zniszczeniu.
Art. 67c. 1. Pobranie do badań niezbędnej liczby próbek, o których mowa
w art. 66 ust. 1 pkt 7, dokumentuje się w protokole pobrania próbek, który sporządza
inspektor dozoru jądrowego. Jednocześnie pobiera się próbkę kontrolną w rozmiarze
odpowiadającym rozmiarowi próbki pobranej do badań laboratoryjnych.
 60
 
2. Protokół, o którym mowa w ust. 1, sporządza się w trzech egzemplarzach, z których
jeden egzemplarz przekazuje się kierownikowi kontrolowanej jednostki
organizacyjnej, drugi egzemplarz dołącza się do próbki kierowanej do badań
laboratoryjnych, a trzeci – pozostawia się w dokumentacji inspektora dozoru
jądrowego.
3. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej zapewnia zapakowanie próbek
w sposób zapobiegający zmianom wpływającym na ich jakość.
4. Inspektor dozoru jądrowego nadzoruje czynności, o których mowa w ust. 3,
i dokonuje zaplombowania próbek.
5. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej przesyła próbki do laboratorium
wskazanego przez inspektora dozoru jądrowego wraz z wnioskiem inspektora dozoru
jądrowego o przeprowadzenie badań i protokołem, o którym mowa w ust. 1. Próbkę
kontrolną przechowuje się w kontrolowanej jednostce organizacyjnej, w warunkach
uniemożliwiających zmianę jej jakości, do dnia otrzymania orzeczenia o wyniku
badań laboratoryjnych.
6. Laboratorium przeprowadzające badania laboratoryjne próbek sporządza orzeczenie
o wyniku badań laboratoryjnych próbek pobranych podczas kontroli i przekazuje
orzeczenie inspektorowi dozoru jądrowego, który wystąpił z wnioskiem
o ich zbadanie, oraz kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej.
Art. 67d. Kontrolowana jednostka organizacyjna ponosi koszty wykonania badań
laboratoryjnych oraz innych czynności wskazanych w toku kontroli przez organy
dozoru jądrowego, a także opinii wydanych przez wskazane przez Prezesa Agencji
laboratoria i organizacje eksperckie, jak również biegłych, ekspertów i laboratoria.
Art. 67e. 1. Inspektor dozoru jądrowego sporządza protokół kontroli, który zawiera
w szczególności:
1) nazwę, siedzibę i adres kontrolowanej jednostki organizacyjnej;
2) imię i nazwisko inspektora dozoru jądrowego;
3) wskazanie inspektora dozoru jądrowego kierującego kontrolą;
4) numer i datę upoważnienia inspektora dozoru jądrowego
do przeprowadzenia kontroli;
 61
 
5) imiona i nazwiska ekspertów lub biegłych uczestniczących w kontroli
oraz datę i numer upoważnienia;
6) imiona i nazwiska oraz stanowiska służbowe osób składających
oświadczenia oraz udzielających informacji w toku kontroli;
7) określenie przedmiotu i zakresu kontroli;
8) opis dokonanych czynności kontrolnych oraz ustalenie stanu faktycznego;
9) wzmiankę o poinformowaniu kierownika kontrolowanej jednostki
organizacyjnej o jego prawach i obowiązkach oraz pouczenie o prawie,
sposobie i terminie zgłoszenia zastrzeżeń do ustaleń zawartych w protokole
kontroli;
10) informacje o wydanych nakazach i zakazach, o których mowa
w art. 68 ust. 1;
11) treść zaleceń wydanych przez inspektora dozoru jądrowego;
12) wykaz załączników z podaniem nazwy każdego załącznika;
13) datę sporządzenia protokołu.
2. Protokół kontroli podpisuje inspektor dozoru jądrowego oraz kierownik
kontrolowanej jednostki organizacyjnej, a także osoba upoważniona przez kierownika
kontrolowanej jednostki organizacyjnej do reprezentowania go przy dokonywaniu
czynności kontrolnych, jeżeli była obecna przy ich dokonywaniu.
3. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej może odmówić podpisania
protokołu kontroli. W takim przypadku składa pisemne wyjaśnienie co do przyczyn
odmowy jego podpisania. O odmowie podpisania protokołu kontroli przez kierownika
kontrolowanej jednostki organizacyjnej, przyczynie odmowy oraz o złożeniu
wyjaśnień albo o odmowie ich złożenia inspektor dozoru jądrowego dokonuje
wzmianki w protokole kontroli.
4. Załączniki do protokołu kontroli stanowią:
1) notatki służbowe z czynności mających znaczenie dla ustaleń kontroli,
sporządzone przez inspektora dozoru jądrowego;
2) poświadczone za zgodność z oryginałem kopie decyzji mających znaczenie
dla ustaleń kontroli;
 62
 
3) dokumenty albo ich kopie poświadczone za zgodność z oryginałem
lub dokumenty
sporządzone przez kontrolującego poświadczone
za zgodność z dokumentacją źródłową, mające znaczenie dla ustaleń
kontroli;
4) wydane nakazy i zakazy, o których mowa w art. 68 ust. 1.
5. Protokół kontroli sporządza się w dwóch jednobrzmiących egzemplarzach,
z których jeden przekazuje się kierownikowi kontrolowanej jednostki organizacyjnej.
6. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej może złożyć pisemne
zastrzeżenia lub wyjaśnienia co do ustaleń zawartych w protokole kontroli w terminie
7 dni od dnia doręczenia mu protokołu kontroli, wskazując jednocześnie stosowne
wnioski dowodowe.
7. Inspektor dozoru jądrowego rozpatruje zgłoszone zastrzeżenia w terminie 7 dni
od dnia ich otrzymania.
8. W przypadku uwzględnienia zastrzeżeń inspektor dozoru jądrowego uzupełnia
protokół kontroli i przedstawia go ponownie do podpisu kierownikowi kontrolowanej
jednostki organizacyjnej. Przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio.
9. Oczywiste omyłki pisarskie lub rachunkowe są prostowane przez inspektora dozoru
jądrowego i parafowane na tekście protokołu. O sprostowaniu oczywistych omyłek
pisarskich lub rachunkowych inspektor dozoru jądrowego informuje kierownika
kontrolowanej jednostki organizacyjnej.
10. W przypadku kontroli okresowych lub doraźnych protokół sporządza się
niezwłocznie po zakończeniu kontroli, a w przypadku kontroli ciągłych – raz
w miesiącu oraz niezwłocznie po stwierdzeniu nieprawidłowości istotnych
dla bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej.”;
35) art. 68 otrzymuje brzmienie:
„Art. 68. 1. W przypadku stwierdzenia w czasie kontroli bezpośredniego zagrożenia
bezpieczeństwa jądrowego lub ochrony radiologicznej organy dozoru jądrowego
wydają nakazy lub zakazy, które zapewnią usunięcie takiego zagrożenia,
a w szczególności:
1) nakaz zmniejszenia mocy reaktora;
2) nakaz zawieszenia eksploatacji obiektu jądrowego;
 63
 
3) nakaz wstrzymania instalowania określonych urządzeń;
4) nakaz wstrzymania pracy z określonym źródłem promieniowania
jonizującego;
5) zakaz wykonywania określonych prac lub czynności.
2. Nakazy lub zakazy podlegają natychmiastowemu wykonaniu i są wydawane
pisemnie, a w wyjątkowych przypadkach – ustnie, przy czym powinny
być niezwłocznie potwierdzone na piśmie.
3. Kierownik kontrolowanej jednostki organizacyjnej może wystąpić z wnioskiem
o uchylenie lub zmianę nakazu lub zakazu, o którym mowa w ust. 1, do Głównego
Inspektora Dozoru Jądrowego, jeżeli nakaz lub zakaz został wydany przez inspektora
dozoru jądrowego, albo do Prezesa Agencji, jeżeli został on wydany przez Głównego
Inspektora Dozoru Jądrowego.
4. Wystąpienie z wnioskiem, o którym mowa w ust. 3, nie wstrzymuje wykonania
nakazu lub zakazu, o których mowa w ust. 1.”;
36) po art. 68 dodaje się art. 68a – 68c w brzmieniu:
„Art. 68a. W przypadku stwierdzenia w czasie kontroli okoliczności mających
negatywny wpływ na bezpieczeństwo jądrowe lub ochronę radiologiczną,
które nie stanowią naruszenia wymagań bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej, określonych w przepisach prawa lub w zezwoleniu, inspektor dozoru
jądrowego może wydać zalecenie mające na celu poprawę stanu bezpieczeństwa
jądrowego lub ochrony radiologicznej w kontrolowanej jednostce organizacyjnej.
Art. 68b. 1. Na podstawie protokołu kontroli stwierdzającego stan faktyczny
lub prawny niezgodny z warunkami określonymi w zezwoleniu lub przepisami
regulującymi działalność objętą zezwoleniem Główny Inspektor Dozoru Jądrowego
wydaje decyzję nakazującą usunięcie nieprawidłowości w określonym terminie,
a w szczególności:
1) nakaz przeprowadzenia przeglądu technicznego lub testów obiektu
jądrowego lub jego części w przypadku konieczności sprawdzenia
spełniania warunków bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej;
2) nakaz wprowadzenia działań zapobiegawczych mających na celu redukcję
narażenia oraz prowadzenia ich monitoringu;
 64
strony : 1 ... 12 . [ 13 ] . 14 ... 20 ... 60

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: