eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3939
  • Data wpłynięcia: 2011-03-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-05-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766

3939

 
Ocena ta dotyczy spełniania wymagań lokalizacyjnych, o których mowa w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 55 pkt 2.
2. Na podstawie oceny terenu przeznaczonego pod lokalizację składowiska odpadów
promieniotwórczych inwestor opracowuje raport lokalizacyjny i przedstawia
go Prezesowi Agencji. Raport lokalizacyjny podlega ocenie Prezesa Agencji w toku
postępowania o wydanie zezwolenia na budowę składowiska odpadów
promieniotwórczych.
3. Przed wystąpieniem z wnioskiem o wydanie zezwolenia na budowę inwestor
składowiska odpadów promieniotwórczych może wystąpić do Prezesa Agencji
z wnioskiem o wydanie wyprzedzającej opinii dotyczącej planowanej lokalizacji
składowiska odpadów promieniotwórczych.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, zawiera:
1) oznaczenie inwestora, jego siedzibę i adres;
2) numer w rejestrze przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym;
3) określenie rodzaju składowiska odpadów promieniotwórczych, którego
dotyczy wniosek;
4) określenie granic terenu, na którym ma być zlokalizowane składowisko
odpadów promieniotwórczych.
5. Do wniosku inwestor dołącza raport lokalizacyjny.
6. Prezes Agencji wydaje opinię, o której mowa w ust. 3, w terminie 3 miesięcy
od dnia złożenia wniosku przez inwestora składowiska odpadów promieniotwór-
czych.”;
26) w art. 62e ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Zakazany jest przywóz na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wypalonego
paliwa jądrowego oraz odpadów promieniotwórczych w celu składowania,
z zastrzeżeniem art. 62g.”;
27) art. 62i otrzymuje brzmienie:
„Art. 62i. Prezes Agencji niezwłocznie informuje Szefa Agencji Bezpieczeństwa
Wewnętrznego, Komendanta Głównego Straży Granicznej i Szefa Służby Celnej o:
1) wydaniu zezwolenia, o którym mowa w art. 62c ust. 1;
 50
 
2) wydaniu zgody, o której mowa w art. 62d ust. 1;
3) podjęciu decyzji, o której mowa w art. 62h ust. 1.”;
28) w art. 64:
a) w ust. 1 pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) inspektorzy dozoru jądrowego:
a)
I stopnia – uprawnieni do wykonywania kontroli w jednostkach
organizacyjnych wykonujących działalność związaną z naraże-
niem, z wyjątkiem jednostek organizacyjnych wykonujących
działalność, o której mowa w art. 4 ust. 1 pkt 2 lub 3,
b)
II stopnia – uprawnieni do wykonywania kontroli w jednostkach
organizacyjnych wykonujących działalność związaną
z narażeniem.”,
b) w ust. 4:
− pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) wydawanie nakazów i zakazów, o których mowa w art. 68 ust. 1;”,
− uchyla się pkt 4,
c) uchyla się ust. 5 i 6;
29) w art. 65:
a) w ust. 1:
− pkt 3 i 4 otrzymują brzmienie:
„3) odbyła praktykę i zdała egzamin kwalifikacyjny na stanowisko
inspektora dozoru jądrowego I lub II stopnia w zakresie bezpieczeństwa
jądrowego i ochrony radiologicznej przed komisją powołaną przez
Prezesa Agencji;
4) posiada orzeczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do pracy
w warunkach narażenia, wydane w trybie określonym w przepisach
wykonawczych wydanych na podstawie art. 229 § 8 ustawy z dnia
26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy;”,

 51
 
− dodaje się pkt 5 w brzmieniu:
„5) jest pracownikiem Państwowej Agencji Atomistyki.”,
b) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Koszty praktyki, egzaminu oraz wymaganych badań lekarskich pokrywane
są z budżetu Państwowej Agencji Atomistyki.”,
c) dodaje się ust. 3 – 11 w brzmieniu:
„3. Główny Inspektor Dozoru Jądrowego kieruje kandydata na inspektora
dozoru jądrowego na praktykę, o której mowa w ust. 1 pkt 3,
a po jej zakończeniu stwierdza odbycie przez kandydata tej praktyki.
4. Główny Inspektor Dozoru Jądrowego może zwolnić z obowiązku odbycia
praktyki – całkowicie lub częściowo – kandydata na inspektora dozoru
jądrowego I stopnia, który przez ostatnie 2 lata pełnił funkcję inspektora
ochrony radiologicznej lub przez ostatnie 5 lat był zatrudniony w warunkach
narażenia na promieniowanie jonizujące w jednostce organizacyjnej
wykonującej działalność wymagającą zezwolenia, o którym mowa
w art. 4 ust. 1.
5. Egzamin kwalifikacyjny, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, przeprowadzają
komisje egzaminacyjne powołane przez Prezesa Agencji odpowiednio
do przeprowadzenia egzaminu na stanowisko inspektora dozoru jądrowego
I lub II stopnia.
6. Prezes Agencji powołuje i odwołuje komisje egzaminacyjne w składzie
sześcioosobowym spośród specjalistów z zakresu:
1) technologii jądrowych;
2) bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej;
3) gospodarki materiałami jądrowymi;
4) postępowania z odpadami promieniotwórczymi i wypalonym
paliwem jądrowym;
5) prawa atomowego.
7. Członkom komisji egzaminacyjnych za uczestnictwo w pracach komisji
egzaminacyjnej przysługuje wynagrodzenie oraz zwrot poniesionych kosztów
 52
 
podróży i noclegów, według zasad określonych w przepisach wykonawczych
wydanych na podstawie art. 775 § 2 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r.
– Kodeks pracy.
8. Inspektorzy dozoru jądrowego są obowiązani stale podnosić swoją wiedzę
i
kwalifikacje, w szczególności przez uczestnictwo w szkoleniach
organizowanych lub wskazanych przez Prezesa Agencji. Koszty tych szkoleń
pokrywa Prezes Agencji.
9. Inne niż Prezes Agencji organy administracji przeprowadzające kontrole
w obiektach jądrowych zapewniają pracownikom wykonującym te kontrole
odpowiednie szkolenia z zakresu zagadnień bezpieczeństwa jądrowego
i ochrony radiologicznej w zakresie ich właściwości i kompetencji.
10. Programy szkoleń, o których mowa w ust. 9, podlegają uzgodnieniu
z Prezesem Agencji.
11. Koszty szkoleń, o których mowa w ust. 9, ponoszą organy
przeprowadzające kontrolę.”;
30) po art. 65 dodaje się art. 65a w brzmieniu:
„Art. 65a. 1. Organy dozoru jądrowego przeprowadzają:
1) kontrole okresowe – zgodne z planem kontroli zatwierdzonym
przez Prezesa Agencji lub Głównego Inspektora Dozoru Jądrowego;
2) kontrole doraźne – przeprowadzane w przypadku wystąpienia okoliczności
mających istotny wpływ na stan bezpieczeństwa jądrowego i ochrony
radiologicznej jednostki organizacyjnej, w której ma być przeprowadzona
kontrola;
3) kontrole ciągłe – przeprowadzane w elektrowniach jądrowych na podstawie
stałego upoważnienia.
2. Inspektorzy dozoru jądrowego prowadzą kontrole na podstawie i po doręczeniu
upoważnienia do przeprowadzenia kontroli, wydanego przez Prezesa Agencji
albo Głównego Inspektora Dozoru Jądrowego, po okazaniu kierownikowi
kontrolowanej jednostki organizacyjnej albo osobie przez niego upoważnionej
legitymacji służbowej wydawanej przez Prezesa Agencji.
 53
 
3. W razie podejrzenia poważnego naruszenia wymagań bezpieczeństwa jądrowego
lub ochrony radiologicznej inspektor dozoru jądrowego może prowadzić kontrolę
po
okazaniu legitymacji służbowej. W takim przypadku upoważnienie
do przeprowadzenia kontroli doręcza się niezwłocznie kierownikowi kontrolowanej
jednostki.
4. Do przeprowadzenia kontroli okresowej i doraźnej wydaje się upoważnienie
jednorazowe, a do przeprowadzania kontroli ciągłych – upoważnienie stałe, na okres
nie dłuższy niż 2 lata.
5. Upoważnienie zawiera co najmniej:
1) wskazanie podstawy prawnej;
2) oznaczenie organu kontroli;
3) datę i miejsce wystawienia;
4) imię i nazwisko inspektora dozoru jądrowego uprawnionego
do
wykonywania kontroli oraz numer jego legitymacji służbowej,
a w przypadku gdy kontrolę przeprowadza więcej niż jeden inspektor
dozoru jądrowego – wyznaczenie inspektora kierującego kontrolą,
który podpisuje protokół kontroli;
5) oznaczenie kontrolowanej jednostki;
6) określenie zakresu przedmiotowego kontroli;
7) wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu zakończenia
kontroli;
8) podpis osoby udzielającej upoważnienia;
9) pouczenie o prawach i obowiązkach kontrolowanej jednostki;
10) okres, na jaki wydaje się upoważnienie stałe – w przypadku kontroli
ciągłych w elektrowniach jądrowych.
6. W przypadku gdy w kontroli okresowej uczestniczy biegły lub specjalista,
upoważnienie do przeprowadzenia kontroli zawiera także imię i nazwisko tej osoby.
7. Inspektor dozoru jądrowego wydaje imienne upoważnienie do uczestnictwa
w kontroli biegłemu lub specjaliście, o którym mowa w ust. 6.
8. Minister właściwy do spraw środowiska określi, w drodze rozporządzenia, wzór
legitymacji służbowej inspektora dozoru jądrowego, mając na względzie potrzebę
 54
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 60

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: