eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz o zmianie niektórych innych ustaw

projekt ustawy dotyczy wdrożenia dyrektywy ustanawiającej wspólnotowe ramy bezpieczeństwa jądrowego obiektów jądrowych - systemu nadzoru i kontroli nad transgranicznym przemieszczaniem odpadów promieniotwórczych i wypalonego paliwa jądrowego

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3939
  • Data wpłynięcia: 2011-03-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo atomowe oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-05-13
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 132, poz. 766

3939

 
i

realizacji inwestycji w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz
inwestycji towarzyszących (Dz. U. Nr …, poz…. ) będący równocześnie
obiektem jądrowym;
2) społeczności lokalnej – należy przez to rozumieć mieszkańców:
a) gminy lub gmin, na których terenie zrealizowana została
lub realizowana będzie inwestycja w zakresie budowy obiektu
energetyki jądrowej,
b) gmin, których granice znajdują się w odległości nie większej
niż 15 km od granic nieruchomości, na której zrealizowana została
lub realizowana będzie inwestycja, o której mowa w lit. a.
Art. 39m. 1. Inwestor obiektu energetyki jądrowej, nie później niż z dniem, w którym
decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji w zakresie budowy obiektu jądrowego,
o której mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia … o przygotowaniu i realizacji inwestycji
w zakresie obiektów energetyki jądrowej oraz inwestycji towarzyszących, stała się
ostateczna, tworzy Lokalne Centrum Informacyjne, zwane dalej „Lokalnym
Centrum”.
2.
Inwestor obiektu energetyki jądrowej, a następnie kierownik jednostki
organizacyjnej wykonującej działalność związaną z narażeniem, polegającą
na
budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu energetyki jądrowej,
prowadzą Lokalne Centrum do dnia zakończenia likwidacji obiektu energetyki
jądrowej.
3. Do zadań Lokalnego Centrum należy w szczególności:
1) gromadzenie i udostępnianie bieżących informacji na temat pracy obiektu
energetyki jądrowej;
2) gromadzenie i udostępnianie bieżących informacji na temat stanu
bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej wokół obiektu
energetyki jądrowej;
3) współpraca z organami administracji, państwowymi osobami prawnymi
oraz innymi jednostkami organizacyjnymi w prowadzeniu działań
związanych z informacją społeczną, edukacją, popularyzacją oraz
informacją naukowo-techniczną i prawną w zakresie energetyki jądrowej
 45
 
oraz bezpieczeństwa jądrowego i ochrony radiologicznej obiektu energetyki
jądrowej.
4. Informacje, o których mowa w ust. 3 pkt 1 i 2, Lokalne Centrum zamieszcza
na
swoich stronach internetowych oraz w wydawanym przez siebie lokalnym
biuletynie informacyjnym.
5. Lokalne Centrum może być utworzone dla więcej niż jednego obiektu energetyki
jądrowej, pod warunkiem że obiekty te są usytuowane w swoim bezpośrednim
sąsiedztwie.
Art. 39n. 1. Społeczność lokalna może utworzyć Lokalny Komitet Informacyjny,
zwany dalej „Komitetem”.
2. W skład Komitetu wchodzą:
1)
przedstawiciele gmin wyznaczeni przez wójtów (burmistrzów,
prezydentów) w liczbie nie większej niż 1 z każdej z gmin, na terenie której
zlokalizowany jest obiekt energetyki jądrowej;
2) członkowie społeczności lokalnej, którzy łącznie spełniają następujące
warunki:
a) ukończyli 18 lat,
b) korzystają z pełni praw publicznych,
c) złożyli zgłoszenie o udziale w pracach Komitetu w urzędzie gminy,
o którym mowa w pkt 1.
3. W pracach Komitetu, z głosem doradczym, mogą uczestniczyć eksperci zewnętrzni
powołani przez Komitet.
4. Do zadań Komitetu należy:
1) zapewnienie społecznego monitoringu realizacji inwestycji w zakresie
budowy obiektu energetyki jądrowej oraz wykonywanej działalności
związanej z narażeniem, polegającej na budowie, rozruchu, eksploatacji lub
likwidacji tego obiektu;
2) informowanie społeczności lokalnej o działalności wykonywanej
z wykorzystaniem obiektu energetyki jądrowej;
3) reprezentowanie społeczności lokalnej wobec organów jednostki
organizacyjnej realizującej inwestycję w zakresie budowy obiektu
 46
 
energetyki jądrowej lub wykonującej działalność związaną z narażeniem,
polegającą na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji tego obiektu.
5. W celu właściwego wykonywania swoich zadań Komitet może w szczególności:
1) każdorazowo wyznaczyć ze swego grona osoby, w liczbie nie większej
niż 5, uprawnione do wstępu na teren lub do pomieszczeń obiektu
energetyki jądrowej w celu realizacji zadań, o których mowa w ust. 4 pkt 1;
2) żądać dostępu do informacji na temat realizacji inwestycji w zakresie
budowy obiektu energetyki jądrowej lub dokumentów dotyczących
działalności prowadzonej z wykorzystaniem tego obiektu, z wyłączeniem
dokumentów zawierających informacje, o których mowa w art. 35a ust. 6.
6. Uprawnienie, o którym mowa w ust. 5 pkt 1, nie obejmuje prawa do wejścia
na teren i do pomieszczeń, do których dostęp jest niedopuszczalny ze względów
bezpieczeństwa jądrowego lub ochrony fizycznej.
7. Wstęp na teren lub do pomieszczeń obiektu energetyki jądrowej, o którym mowa
w ust. 5 pkt 1, odbywa się wyłącznie w obecności wyznaczonego pracownika
jednostki organizacyjnej.
8. Obsługę administracyjno-organizacyjną komitetu oraz finansowanie jego działalno-
ści zapewnia gmina właściwa miejscowo dla obiektu energetyki jądrowej.
W przypadku gdy obiekt energetyki jądrowej zlokalizowany jest na obszarze więcej
niż jednej gminy, obsługę administracyjno-organizacyjną oraz finansowanie działania
komitetu zapewnia gmina, na obszarze której znajduje się największa część obiektu
energetyki jądrowej.
9. Minister właściwy do spraw gospodarki określi, w drodze rozporządzenia,
szczegółowe zasady tworzenia i działania komitetów oraz współpracy komitetów
z
inwestorami obiektów energetyki jądrowej lub kierownikami jednostek
organizacyjnych prowadzących działalność związaną z narażeniem, mając
na względzie zapewnienie społeczności lokalnej możliwości pozyskiwania
niezbędnych informacji o wpływie obiektu energetyki jądrowej na zdrowie ludzi
i środowisko naturalne.
Art. 39o. W celu realizacji gminnej strategii informacyjnej, edukacyjnej i promocyjnej
w zakresie energetyki jądrowej gmina, na terenie której jest planowana
 47
 
lub
realizowana inwestycja w zakresie budowy obiektu energetyki jądrowej
lub na terenie której prowadzona jest działalność związana z narażeniem, polegająca
na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji takiego obiektu, może utworzyć
Gminny Punkt Informacyjny.”;
21) w art. 41 ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Nadzór nad systemem ochrony fizycznej sprawuje Prezes Agencji na zasadach
określonych w rozdziale 9.”;
22) po art. 41l dodaje się art. 41m w brzmieniu:
„Art. 41m. 1. Obiekty jądrowe podlegają ochronie fizycznej, nad którą nadzór
sprawują Prezes Agencji oraz Agencja Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
2. Kierownik jednostki organizacyjnej wykonującej działalność związaną
z narażeniem, polegającą na budowie, rozruchu, eksploatacji lub likwidacji obiektu
jądrowego, opracowuje i wdraża system ochrony fizycznej.
3. Prezes Agencji zatwierdza system ochrony fizycznej obiektu jądrowego
po uzyskaniu pozytywnej opinii Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego.
4. Prezes Agencji sprawuje nadzór, o którym mowa w ust. 1, na zasadach określonych
w rozdziale 9.
5. W ramach nadzoru, o którym mowa w ust. 1, upoważnionemu pisemnie
funkcjonariuszowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego przysługuje prawo do:
1) swobodnego wstępu o każdej porze do obiektów i pomieszczeń
kontrolowanego obiektu jądrowego;
2) wglądu do dokumentów związanych z systemem ochrony fizycznej
kontrolowanego obiektu jądrowego;
3) żądania udostępnienia do kontroli sieci lub systemów teleinformatycznych
wykorzystywanych w systemie ochrony fizycznej kontrolowanego obiektu
jądrowego;
4) przeprowadzania oględzin terenu, obiektów, pomieszczeń i urządzeń
kontrolowanego obiektu jądrowego;
5) żądania od kierownika i pracowników kontrolowanego obiektu jądrowego
udzielania ustnych i pisemnych wyjaśnień dotyczących aktów terroru,
 48
 
dywersji, sabotażu i kradzieży oraz prób wejścia lub przebywania osób
nieuprawnionych na terenie kontrolowanego obiektu jądrowego;
6) korzystania z pomocy biegłych i specjalistów;
7) wydawania pisemnych zaleceń mających na celu usunięcie stwierdzonych
nieprawidłowości.”;
23) po art. 42 dodaje się art. 42a w brzmieniu:
„Art. 42a. 1. Budynki i urządzenia niewchodzące w skład obiektu jądrowego, których
uszkodzenie lub zakłócenie pracy mogłoby spowodować skutki mające istotne
znaczenie ze względu na bezpieczeństwo jądrowe i ochronę radiologiczną, podlegają
ochronie zgodnie z przepisami ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o ochronie osób
i mienia (Dz. U. z 2005 r. Nr 145, poz. 1221, z późn. zm.11)).
2. Rada Ministrów może określić, w drodze rozporządzenia, dodatkowe wymagania,
jakim powinna odpowiadać ochrona budynków i urządzeń niewchodzących w skład
obiektu jądrowego, których uszkodzenie lub zakłócenie pracy mogłoby spowodować
skutki mające istotne znaczenie ze względu na bezpieczeństwo jądrowe i ochronę
radiologiczną, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia należytego poziomu
bezpieczeństwa takich budynków i urządzeń.”;
24) w art. 53 po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. Do budowy i eksploatacji składowisk głębokich odpadów promieniotwórczych
stosuje się przepisy działu IIIa ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. – Prawo geologiczne
i górnicze (Dz. U. z 2005 r. Nr 228, poz. 1947, z późn. zm.12)) dotyczące podziemnych
składowisk odpadów niebezpiecznych.”;
25) po art. 55 dodaje się art. 55a w brzmieniu:
„Art. 55a. 1. Przed wyborem lokalizacji składowiska odpadów promieniotwórczych
inwestor przeprowadza badania i pomiary terenu przeznaczonego pod lokalizację
składowiska odpadów promieniotwórczych, a na ich podstawie – ocenę tego terenu.
                                                           
11) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708,
z 2008 r. Nr 171, poz. 1055 i Nr 180, poz. 1112, z 2009 r. Nr 98, poz. 817 oraz z 2010 r. Nr 47, poz. 278,
Nr 182, poz. 1228 i Nr 229, poz. 1496. 
12) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 133, poz. 934,
Nr 170, poz. 1217, Nr 190, poz. 1399 i Nr 249, poz. 1834, z 2007 r. Nr 21, poz. 125 i Nr 82, poz. 556, z 2008 r.
Nr 138, poz. 865, Nr 154, poz. 958, Nr 199, poz. 1227 i Nr 227, poz. 1505, z 2009 r. Nr 18, poz. 97, z 2010 r.
Nr 47, poz. 278 i Nr 76, poz. 489 oraz z 2011 r. Nr … poz. … 
 49
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 60

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: