eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych

Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych

projekt ustawy dotyczy ustanowienia zasad funkcjonowania systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3887
  • Data wpłynięcia: 2011-02-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
  • data uchwalenia: 2011-04-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 122, poz. 695

3887

temu przekroczeniu emisji przy przekazywaniu

kopię decyzji w sprawie nałożenia kary, a w przypadku,
przydziałów w odniesieniu do następnego roku

o którym mowa w art. 69, gdy kara została nałożona na
kalendarzowego.";

operatora statku powietrznego, także ministrowi

właściwemu do spraw środowiska.





Art. 74
1. Kary pieniężne wnosi się na wyodrębniony rachunek


bankowy wojewódzkiego inspektora ochrony

środowiska, który wydał decyzję.


2. Wpływy z kar pieniężnych, o których mowa w art.

69 - 72, wojewódzcy inspektorzy ochrony


środowiska przekazują na rachunek bankowy

Narodowego Funduszu w terminie do końca


następnego miesiąca po upływie każdego kwartału.
Art 75
1. Do ponoszenia kar pieniężnych stosuje się

odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29


sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, z tym że

uprawnienia organów podatkowych przysługują


wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska.

2. Do kar pieniężnych nie stosuje się przepisów działu


III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja

podatkowa dotyczących, odroczenia tego terminu,


zaniechania ustalenia zobowiązania, zaniechania

poboru należności oraz umarzania zaległych


zobowiązań i odsetek za zwłokę.

3. Termin płatności kary pieniężnej wynosi 30 dni od

dnia, w którym decyzja o nałożeniu kary pieniężnej


stała się ostateczna.
1.
Prowadzący instalację oraz operator statku
Art. 68.
powietrznego może wykorzystać do rozliczenia


wielkości emisji:

1) jednostki redukcji emisji;


2) jednostki poświadczonej redukcji emisji

- przy czym uznaje się, że jedna jednostka


odpowiada jednemu uprawnieniu do emisji.

2.
Do rozliczenia, o którym mowa w ust. 1, nie

wykorzystuje się jednostek uzyskanych


w wyniku:

4)
realizacji działań inwestycyjnych polegających

na budowie obiektów jądrowych;
53



5)
użytkowania i zmian użytkowania gruntu;

6)
prowadzenia gospodarki leśnej.


3.
Liczba jednostek redukcji emisji oraz jednostek

poświadczonej redukcji emisji, jaką operator statku

powietrznego może wykorzystać w celu rozliczenia


wielkości emisji za rok 2012, wynosi 15%

przydziału uprawnień do emisji dla operatora statku


powietrznego na ten rok.

4.
Liczba jednostek redukcji emisji i jednostek


poświadczonej redukcji emisji, którą operator

statku powietrznego może wykorzystać do


rozliczenia wielkości emisji, odpowiada

procentowej wartości zweryfikowanych emisji za


każdy rok w okresie od 2013 do 2020, określonej

na poziomie nie niższym niż 1,5%.

5. Minister właściwy do spraw środowiska ogłasza w


drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym

Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” procent


jednostek redukcji emisji oraz jednostek poświadczonej

redukcji emisji, jaką operator statku powietrznego może


wykorzystać w celu rozliczenia wielkości emisji



Art. 69
1. Jeżeli prowadzący instalację albo operator statku

powietrznego nie przedłoży w terminie


Krajowemu ośrodkowi zweryfikowanego raportu

o wielkości emisji, o którym mowa w art. 60 ust.

1, albo raportu, o którym mowa w art. 60 ust. 7,


podlega karze pieniężnej w wysokości 10 000

euro.


2. Jeżeli prowadzący instalację nie zgłosi w terminie

faktu, że instalacja przestała spełniać przesłanki


uczestnictwa w systemie podlega karze pieniężnej

w wysokości 5 000 euro.


3. Wysokość kary ustala się stosując średni kurs euro

w przeliczeniu na złote polskie ogłaszany przez

Narodowy Bank Polski na dzień, w którym


powstał obowiązek.



Art. 70.
1. Jeżeli prowadzący instalację albo operator statku

powietrznego nie rozliczy wielkości emisji


wynikającej ze zweryfikowanego raportu w

terminie, o którym mowa w art. 64 ust. 1 i ust. 2,

podlega karze pieniężnej w wysokości równej
54

c) dodaje się ustępy w brzmieniu:

iloczynowi liczby uprawnień do emisji, która nie

została umorzona i jednostkowej stawki kary
"5. W przypadku gdy operator statków powietrznych nie

pieniężnej.
spełnia wymogów niniejszej dyrektywy i gdy

2. Jednostkowa stawka kary pieniężnej wynosi 100
zastosowanie innych środków egzekwowania nie

euro.
doprowadziło do spełnienia tych wymogów, jego

3. Wysokość stawki ustala się stosując średni kurs euro
administrujące państwo członkowskie może zwrócić się

w przeliczeniu na złote polskie ogłaszany przez
do Komisji o to, by podjęła decyzję o nałożeniu zakazu

Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień
prowadzenia operacji w odniesieniu do danego operatora

powszedni następujący po dniu 30 kwietnia roku, w
statków powietrznych.

którym powstał obowiązek rozliczenia.


Art. 76

1.
Wojewódzki inspektor ochrony środowiska, w

terminie do dnia 15 lutego każdego roku,


przekazuje Krajowemu ośrodkowi oraz

Narodowemu Funduszowi informacje o

nałożonych karach pieniężnych w poprzednim


roku.

2.
Informacja zawiera oznaczenie prowadzących


instalacje lub operatorów statków powietrznych,

na których nałożono kary pieniężne, oraz


wysokość tych kar wraz z podaniem, za jaki rodzaj

naruszenia zostały nałożone.





Art 77
6. Wszelkie wnioski przedkładane przez administrujące

1. W terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja
państwo członkowskie zgodnie z ust. 5 zawierają:

o nałożeniu kary stała się ostateczna,

Krajowy ośrodek przekazuje ministrowi
a) dowody na to, że dany operator statków powietrznych

właściwemu do spraw środowiska informację
nie wypełnił swoich zobowiązań wynikających z

o operatorach statków powietrznych, którzy
niniejszej dyrektywy;

nie dopełnili obowiązku:

1) przedłożenia zweryfikowanego raportu z
b) szczegóły podjętych przez dane państwo

wielkości emisji;
członkowskie działań mających na celu egzekwowanie

2) rozliczenia wielkości emisji wynikającej ze
prawa;

zweryfikowanego raportu albo raportu , o

którym mowa w art. 61 ust. 7;
c) uzasadnienie nałożenia zakazu prowadzenia operacji

2. Minister właściwy do spraw środowiska, po
na szczeblu Wspólnoty; oraz
otrzymaniu informacji, o której mowa w ust.
1, oraz stwierdzeniu, że operator statku
d) zalecenie dotyczące zakresu zastosowania zakazu
powietrznego, pomimo nałożenia mu kary
prowadzenia operacji na szczeblu Wspólnoty i wszelkich
pieniężnej, o której mowa w art. 72 ust. 1:
warunków, które powinny mieć zastosowanie.
1) nie złożył wniosku o zatwierdzenie planu
55


monitorowania wielkości emisji,
2) nie przedłożył zweryfikowanego raportu z

wielkości emisji,
3) nie rozliczył wielkości emisji wynikającej ze

zweryfikowanego raportu albo raportu , o
którym mowa w art. 61 ust. 7
7. W przypadku gdy do Komisji zostają skierowane
- zawiadamia danego operatora statku
wnioski takie jak te, o których mowa w ust. 5, informuje
powietrznego o wszczęciu postępowania w
ona o tym pozostałe państwa członkowskie za
sprawie skierowania do Komisji Europejskiej
pośrednictwem ich przedstawicieli w komitecie, o
wniosku o nałożenie zakazu prowadzenia
którym mowa w art. 23 ust. 1, zgodnie z regulaminem
przez tego operatora operacji lotniczych.
komitetu.
3. Operator statku powietrznego po otrzymaniu
zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2,
8. Przyjęcie decyzji na wniosek zgodnie z ust. 5
może złożyć wyjaśnienia ministrowi
poprzedzają – jeżeli jest to właściwe i możliwe do
właściwemu do spraw środowiska w terminie
wykonania – konsultacje z organami odpowiedzialnymi
10 dni od dnia otrzymania zawiadomienia.
za nadzór regulacyjny nad danym operatorem statków
4. Minister właściwy do spraw środowiska po
powietrznych. Jeżeli jest to możliwe, Komisja i państwa
uzyskaniu zgody Rady Ministrów przesyła do
członkowskie przeprowadzają konsultacje wspólnie.
Komisji Europejskiej wniosek o nałożenie
zakazu prowadzenia przez operatora statku
9. W przypadku gdy Komisja rozważa podjęcie decyzji
powietrznego operacji lotniczych.
na wniosek zgodnie z ust. 5, ujawnia ona danemu
5. Wniosek, o którym mowa w ust. 4, zawiera:
operatorowi statków powietrznych najważniejsze fakty i
argumenty stanowiące podstawę takiej decyzji. Danemu
1) dowody potwierdzające naruszenie przez
operatorowi statków powietrznych przyznaje się
operatora statku powietrznego obowiązku
możliwość przedstawienia Komisji pisemnych uwag w
przedłożenia zweryfikowanego raportu albo
terminie 10 dni od daty ujawnienia faktów i
raportu lub obowiązku uzyskania decyzji
argumentów.
zatwierdzającej plan monitorowania albo
obowiązku dokonania w wymaganym
terminie umorzenia uprawnień do emisji w
10. Na wniosek państwa członkowskiego Komisja może
liczbie odpowiadającej wielkości emisji
zgodnie z procedurą regulacyjną, o której mowa w art.
wynikającej ze zweryfikowanego raportu;
23 ust. 2, przyjąć decyzję o nałożeniu na danego
operatora statków powietrznych zakazu prowadzenia
2) informację o wymierzonych karach
operacji.
pieniężnych mających na celu doprowadzenie
do wykonania obowiązków, które naruszył
operator statku powietrznego;
11. Każde państwo członkowskie wykonuje na swoim
terytorium decyzje przyjęte na podstawie ust. 10.
3) uzasadnienie nałożenia zakazu prowadzenia
Państwa członkowskie informują Komisję o wszelkich
przez operatora statku powietrznego operacji
środkach podjętych w celu wdrożenia takich decyzji.
lotniczych na terytorium państw
członkowskich Unii Europejskiej;
12. W odpowiednich przypadkach ustanawia się
4) zalecenia
dotyczące czasowego i
szczegółowe zasady odnoszące się do procedur, o
przestrzennego zakresu obowiązywania
56

których mowa w niniejszym artykule. rodki takie,
zakazu prowadzenia operacji lotniczych oraz
mające na celu zmianę innych niż istotne elementów
dodatkowych warunków lub obowiązków,
niniejszej dyrektywy
jakie powinny zostać nałożone na operatora
statku powietrznego.


15) dodaje się artykuły w brzmieniu:

Art. 2
5. Przepisy ustawy stosuje się do:

ust. 6
2) operatora statku powietrznego, o którym mowa w ust.
"Artykuł 18a
pkt 2
1 pkt 2, jeżeli Rzeczypospolita Polska została dla tego

operatora wskazana jako administrujące państwo

członkowskie w rozporządzeniu wydanym w związku z
Administrujące państwo członkowskie

art. 18a ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu

Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r.
1. Administrującym państwem członkowskim dla

ustanawiającej system handlu przydziałami emisji
operatora statków powietrznych jest:

gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej

dyrektywę Rady 96/61/WE i posiada koncesję na
a) w przypadku operatora statków powietrznych

podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w
posiadającego ważną licencję na prowadzenie

zakresie przewozu lotniczego, wydaną na podstawie art.
działalności, przyznaną przez państwo członkowskie

164 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz.
zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady (EWG) nr

U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.ub
2407/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie przyznawania

certyfikat upoważniający operatora statku powietrznego
licencji przewoźnikom lotniczym [] – państwo

do wykonywania działalności gospodarczej przy użyciu
członkowskie, które przyznało licencję na prowadzenie

statków powietrznych, wydany na podstawie art. 160 tej
działalności temu operatorowi statków powietrznych;

ustawy, lub upoważnienie dla przewoźnika lotniczego
oraz

będącego przedsiębiorcą zagranicznym z państwa

członkowskiego Unii Europejskiej, o którym mowa w
b) we wszystkich innych przypadkach – państwo

art. 192a tej ustawy, lub zezwolenie dla obcych
członkowskie z największą szacunkową ilością

przewoźników lotniczych, mogących wykonywać
przypisanych emisji pochodzących z lotów

przewozy lotnicze do lub z Rzeczypospolitej Polskiej,
wykonywanych przez tego operatora statków

wydane na podstawie art. 193 tej ustawy.
powietrznych w roku bazowym.
2. Jeżeli w dwóch pierwszych latach któregokolwiek


okresu, o którym mowa w art. 3c, żadna z przypisanych


emisji lotniczych pochodzących z lotów wykonanych


przez operatora statków powietrznych podlegającego


przepisom ust. 1b niniejszego artykułu nie zostaje


przypisana jego administrującemu państwu


członkowskiemu, operator statków powietrznych zostaje


przeniesiony do innego administrującego państwa


członkowskiego. Nowym administrującym państwem



5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr
50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340.
57

strony : 1 ... 20 ... 30 ... 38 . [ 39 ] . 40 ... 47

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: