Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
projekt ustawy dotyczy ustanowienia zasad funkcjonowania systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3887
- Data wpłynięcia: 2011-02-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
- data uchwalenia: 2011-04-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 122, poz. 695
3887
kopię decyzji w sprawie nałożenia kary, a w przypadku,
przydziałów w odniesieniu do następnego roku
o którym mowa w art. 69, gdy kara została nałożona na
kalendarzowego.";
operatora statku powietrznego, także ministrowi
właściwemu do spraw środowiska.
Art. 74
1. Kary pieniężne wnosi się na wyodrębniony rachunek
bankowy wojewódzkiego inspektora ochrony
środowiska, który wydał decyzję.
2. Wpływy z kar pieniężnych, o których mowa w art.
69 - 72, wojewódzcy inspektorzy ochrony
środowiska przekazują na rachunek bankowy
Narodowego Funduszu w terminie do końca
następnego miesiąca po upływie każdego kwartału.
Art 75
1. Do ponoszenia kar pieniężnych stosuje się
odpowiednio przepisy działu III ustawy z dnia 29
sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa, z tym że
uprawnienia organów podatkowych przysługują
wojewódzkiemu inspektorowi ochrony środowiska.
2. Do kar pieniężnych nie stosuje się przepisów działu
III ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja
podatkowa dotyczących, odroczenia tego terminu,
zaniechania ustalenia zobowiązania, zaniechania
poboru należności oraz umarzania zaległych
zobowiązań i odsetek za zwłokę.
3. Termin płatności kary pieniężnej wynosi 30 dni od
dnia, w którym decyzja o nałożeniu kary pieniężnej
stała się ostateczna.
1.
Prowadzący instalację oraz operator statku
Art. 68.
powietrznego może wykorzystać do rozliczenia
wielkości emisji:
1) jednostki redukcji emisji;
2) jednostki poświadczonej redukcji emisji
- przy czym uznaje się, że jedna jednostka
odpowiada jednemu uprawnieniu do emisji.
2.
Do rozliczenia, o którym mowa w ust. 1, nie
wykorzystuje się jednostek uzyskanych
w wyniku:
4)
realizacji działań inwestycyjnych polegających
na budowie obiektów jądrowych;
53
5)
użytkowania i zmian użytkowania gruntu;
6)
prowadzenia gospodarki leśnej.
3.
Liczba jednostek redukcji emisji oraz jednostek
poświadczonej redukcji emisji, jaką operator statku
powietrznego może wykorzystać w celu rozliczenia
wielkości emisji za rok 2012, wynosi 15%
przydziału uprawnień do emisji dla operatora statku
powietrznego na ten rok.
4.
Liczba jednostek redukcji emisji i jednostek
poświadczonej redukcji emisji, którą operator
statku powietrznego może wykorzystać do
rozliczenia wielkości emisji, odpowiada
procentowej wartości zweryfikowanych emisji za
każdy rok w okresie od 2013 do 2020, określonej
na poziomie nie niższym niż 1,5%.
5. Minister właściwy do spraw środowiska ogłasza w
drodze obwieszczenia w Dzienniku Urzędowym
Rzeczypospolitej Polskiej „Monitor Polski” procent
jednostek redukcji emisji oraz jednostek poświadczonej
redukcji emisji, jaką operator statku powietrznego może
wykorzystać w celu rozliczenia wielkości emisji
Art. 69
1. Jeżeli prowadzący instalację albo operator statku
powietrznego nie przedłoży w terminie
Krajowemu ośrodkowi zweryfikowanego raportu
o wielkości emisji, o którym mowa w art. 60 ust.
1, albo raportu, o którym mowa w art. 60 ust. 7,
podlega karze pieniężnej w wysokości 10 000
euro.
2. Jeżeli prowadzący instalację nie zgłosi w terminie
faktu, że instalacja przestała spełniać przesłanki
uczestnictwa w systemie podlega karze pieniężnej
w wysokości 5 000 euro.
3. Wysokość kary ustala się stosując średni kurs euro
w przeliczeniu na złote polskie ogłaszany przez
Narodowy Bank Polski na dzień, w którym
powstał obowiązek.
Art. 70.
1. Jeżeli prowadzący instalację albo operator statku
powietrznego nie rozliczy wielkości emisji
wynikającej ze zweryfikowanego raportu w
terminie, o którym mowa w art. 64 ust. 1 i ust. 2,
podlega karze pieniężnej w wysokości równej
54
c) dodaje się ustępy w brzmieniu:
iloczynowi liczby uprawnień do emisji, która nie
została umorzona i jednostkowej stawki kary
"5. W przypadku gdy operator statków powietrznych nie
pieniężnej.
spełnia wymogów niniejszej dyrektywy i gdy
2. Jednostkowa stawka kary pieniężnej wynosi 100
zastosowanie innych środków egzekwowania nie
euro.
doprowadziło do spełnienia tych wymogów, jego
3. Wysokość stawki ustala się stosując średni kurs euro
administrujące państwo członkowskie może zwrócić się
w przeliczeniu na złote polskie ogłaszany przez
do Komisji o to, by podjęła decyzję o nałożeniu zakazu
Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień
prowadzenia operacji w odniesieniu do danego operatora
powszedni następujący po dniu 30 kwietnia roku, w
statków powietrznych.
którym powstał obowiązek rozliczenia.
Art. 76
1.
Wojewódzki inspektor ochrony środowiska, w
terminie do dnia 15 lutego każdego roku,
przekazuje Krajowemu ośrodkowi oraz
Narodowemu Funduszowi informacje o
nałożonych karach pieniężnych w poprzednim
roku.
2.
Informacja zawiera oznaczenie prowadzących
instalacje lub operatorów statków powietrznych,
na których nałożono kary pieniężne, oraz
wysokość tych kar wraz z podaniem, za jaki rodzaj
naruszenia zostały nałożone.
Art 77
6. Wszelkie wnioski przedkładane przez administrujące
1. W terminie 30 dni od dnia, w którym decyzja
państwo członkowskie zgodnie z ust. 5 zawierają:
o nałożeniu kary stała się ostateczna,
Krajowy ośrodek przekazuje ministrowi
a) dowody na to, że dany operator statków powietrznych
właściwemu do spraw środowiska informację
nie wypełnił swoich zobowiązań wynikających z
o operatorach statków powietrznych, którzy
niniejszej dyrektywy;
nie dopełnili obowiązku:
1) przedłożenia zweryfikowanego raportu z
b) szczegóły podjętych przez dane państwo
wielkości emisji;
członkowskie działań mających na celu egzekwowanie
2) rozliczenia wielkości emisji wynikającej ze
prawa;
zweryfikowanego raportu albo raportu , o
którym mowa w art. 61 ust. 7;
c) uzasadnienie nałożenia zakazu prowadzenia operacji
2. Minister właściwy do spraw środowiska, po
na szczeblu Wspólnoty; oraz
otrzymaniu informacji, o której mowa w ust.
1, oraz stwierdzeniu, że operator statku
d) zalecenie dotyczące zakresu zastosowania zakazu
powietrznego, pomimo nałożenia mu kary
prowadzenia operacji na szczeblu Wspólnoty i wszelkich
pieniężnej, o której mowa w art. 72 ust. 1:
warunków, które powinny mieć zastosowanie.
1) nie złożył wniosku o zatwierdzenie planu
55
monitorowania wielkości emisji,
2) nie przedłożył zweryfikowanego raportu z
wielkości emisji,
3) nie rozliczył wielkości emisji wynikającej ze
zweryfikowanego raportu albo raportu , o
którym mowa w art. 61 ust. 7
7. W przypadku gdy do Komisji zostają skierowane
- zawiadamia danego operatora statku
wnioski takie jak te, o których mowa w ust. 5, informuje
powietrznego o wszczęciu postępowania w
ona o tym pozostałe państwa członkowskie za
sprawie skierowania do Komisji Europejskiej
pośrednictwem ich przedstawicieli w komitecie, o
wniosku o nałożenie zakazu prowadzenia
którym mowa w art. 23 ust. 1, zgodnie z regulaminem
przez tego operatora operacji lotniczych.
komitetu.
3. Operator statku powietrznego po otrzymaniu
zawiadomienia, o którym mowa w ust. 2,
8. Przyjęcie decyzji na wniosek zgodnie z ust. 5
może złożyć wyjaśnienia ministrowi
poprzedzają – jeżeli jest to właściwe i możliwe do
właściwemu do spraw środowiska w terminie
wykonania – konsultacje z organami odpowiedzialnymi
10 dni od dnia otrzymania zawiadomienia.
za nadzór regulacyjny nad danym operatorem statków
4. Minister właściwy do spraw środowiska po
powietrznych. Jeżeli jest to możliwe, Komisja i państwa
uzyskaniu zgody Rady Ministrów przesyła do
członkowskie przeprowadzają konsultacje wspólnie.
Komisji Europejskiej wniosek o nałożenie
zakazu prowadzenia przez operatora statku
9. W przypadku gdy Komisja rozważa podjęcie decyzji
powietrznego operacji lotniczych.
na wniosek zgodnie z ust. 5, ujawnia ona danemu
5. Wniosek, o którym mowa w ust. 4, zawiera:
operatorowi statków powietrznych najważniejsze fakty i
argumenty stanowiące podstawę takiej decyzji. Danemu
1) dowody potwierdzające naruszenie przez
operatorowi statków powietrznych przyznaje się
operatora statku powietrznego obowiązku
możliwość przedstawienia Komisji pisemnych uwag w
przedłożenia zweryfikowanego raportu albo
terminie 10 dni od daty ujawnienia faktów i
raportu lub obowiązku uzyskania decyzji
argumentów.
zatwierdzającej plan monitorowania albo
obowiązku dokonania w wymaganym
terminie umorzenia uprawnień do emisji w
10. Na wniosek państwa członkowskiego Komisja może
liczbie odpowiadającej wielkości emisji
zgodnie z procedurą regulacyjną, o której mowa w art.
wynikającej ze zweryfikowanego raportu;
23 ust. 2, przyjąć decyzję o nałożeniu na danego
operatora statków powietrznych zakazu prowadzenia
2) informację o wymierzonych karach
operacji.
pieniężnych mających na celu doprowadzenie
do wykonania obowiązków, które naruszył
operator statku powietrznego;
11. Każde państwo członkowskie wykonuje na swoim
terytorium decyzje przyjęte na podstawie ust. 10.
3) uzasadnienie nałożenia zakazu prowadzenia
Państwa członkowskie informują Komisję o wszelkich
przez operatora statku powietrznego operacji
środkach podjętych w celu wdrożenia takich decyzji.
lotniczych na terytorium państw
członkowskich Unii Europejskiej;
12. W odpowiednich przypadkach ustanawia się
4) zalecenia
dotyczące czasowego i
szczegółowe zasady odnoszące się do procedur, o
przestrzennego zakresu obowiązywania
56
których mowa w niniejszym artykule. rodki takie,
zakazu prowadzenia operacji lotniczych oraz
mające na celu zmianę innych niż istotne elementów
dodatkowych warunków lub obowiązków,
niniejszej dyrektywy
jakie powinny zostać nałożone na operatora
statku powietrznego.
15) dodaje się artykuły w brzmieniu:
Art. 2
5. Przepisy ustawy stosuje się do:
ust. 6
2) operatora statku powietrznego, o którym mowa w ust.
"Artykuł 18a
pkt 2
1 pkt 2, jeżeli Rzeczypospolita Polska została dla tego
operatora wskazana jako administrujące państwo
członkowskie w rozporządzeniu wydanym w związku z
Administrujące państwo członkowskie
art. 18a ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu
Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r.
1. Administrującym państwem członkowskim dla
ustanawiającej system handlu przydziałami emisji
operatora statków powietrznych jest:
gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej
dyrektywę Rady 96/61/WE i posiada koncesję na
a) w przypadku operatora statków powietrznych
podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w
posiadającego ważną licencję na prowadzenie
zakresie przewozu lotniczego, wydaną na podstawie art.
działalności, przyznaną przez państwo członkowskie
164 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz.
zgodnie z przepisami rozporządzenia Rady (EWG) nr
U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.ub
2407/92 z dnia 23 lipca 1992 r. w sprawie przyznawania
certyfikat upoważniający operatora statku powietrznego
licencji przewoźnikom lotniczym [] – państwo
do wykonywania działalności gospodarczej przy użyciu
członkowskie, które przyznało licencję na prowadzenie
statków powietrznych, wydany na podstawie art. 160 tej
działalności temu operatorowi statków powietrznych;
ustawy, lub upoważnienie dla przewoźnika lotniczego
oraz
będącego przedsiębiorcą zagranicznym z państwa
członkowskiego Unii Europejskiej, o którym mowa w
b) we wszystkich innych przypadkach – państwo
art. 192a tej ustawy, lub zezwolenie dla obcych
członkowskie z największą szacunkową ilością
przewoźników lotniczych, mogących wykonywać
przypisanych emisji pochodzących z lotów
przewozy lotnicze do lub z Rzeczypospolitej Polskiej,
wykonywanych przez tego operatora statków
wydane na podstawie art. 193 tej ustawy.
powietrznych w roku bazowym.
2. Jeżeli w dwóch pierwszych latach któregokolwiek
okresu, o którym mowa w art. 3c, żadna z przypisanych
emisji lotniczych pochodzących z lotów wykonanych
przez operatora statków powietrznych podlegającego
przepisom ust. 1b niniejszego artykułu nie zostaje
przypisana jego administrującemu państwu
członkowskiemu, operator statków powietrznych zostaje
przeniesiony do innego administrującego państwa
członkowskiego. Nowym administrującym państwem
5) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr
50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340.
57