Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
projekt ustawy dotyczy ustanowienia zasad funkcjonowania systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3887
- Data wpłynięcia: 2011-02-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
- data uchwalenia: 2011-04-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 122, poz. 695
3887
N
W art. 9 ust. 3 dyrektywy 96/61/WE dodaje się
następujący akapit:
"W przypadku gdy emisje gazów cieplarnianych z
urządzeń są określone w załączniku I do dyrektywy
2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13
października 2003 ustanawiającej system handlu
przydziałami emisji gazów cieplarnianych we
Wspólnocie oraz zmieniającej dyrektywę Rady
96/61/WE [*] Dz.U. L 275 z 25.10.2003 str. 32. w
odniesieniu do czynności przeprowadzanych tej
instalacji, pozwolenie nie obejmuje dopuszczalnej
wielkości emisji dla bezpośrednich emisji gazów chyba
że jest to niezbędne w celu zapewnienia że nie powoduje
to żadnego znaczącego lokalnego zanieczyszczenia.
W odniesieniu do działań wymienionych w załączniku I
do dyrektywy 2003/87/WE, Państwa Członkowskie
mogą zdecydować o nienakładaniu zobowiązań
odnoszących się do efektywności energetycznej w
odniesieniu do jednostek energetycznego spalania lub
innych jednostek emitujących ditlenek węgla na miejscu.
W miarę potrzeby, właściwy organ zmienia pozwolenie
zgodnie z tym, co właściwe.
Trzy poprzednie akapity nie mają zastosowania do
instalacji tymczasowo wyłączonych z systemu handlu
przydziałami gazów cieplarnianych we Wspólnocie
zgodnie z art. 27 dyrektywy 2003/87/WE."
Art. 27 Tymczasowe wykluczenie niektórych instalacji
N
Nie dotyczy – tylko w I okresie rozliczeniowym
1. Państwa Członkowskie mogą wystosować wniosek do
Komisji o tymczasowe wykluczenie instalacji z systemu
wspólnotowego najpóźniej do dnia 31 grudnia 2007 r.
Wszelkie takie wnioski wymieniają takie instalacje oraz
zostają opublikowane.
2. Jeśli rozważywszy jakiekolwiek opinie społeczeństwa
w sprawie tych wniosków, Komisja podejmuje decyzję,
zgodnie z procedurą określoną w art. 23 ust. 2, że
instalacje będą:
a) w wyniku polityk krajowych, ograniczać swoje emisje
w miarę potrzeb jeśli były one przedmiotem niniejszej
dyrektywy;
b) podlegać wymogom monitorowania,
sprawozdawczości oraz kontroli które są równoważne w
odniesieniu do wymogów przewidzianych na mocy art.
28
14 i 15; oraz
c) podlegać karom przynajmniej równoważnym karom
określonym w art. 16 ust. 1 i 4 w przypadku
niespełnienia wymogów krajowych;
zapewnia tymczasowe wykluczenie tych instalacji z
systemu wspólnotowego.
Musi zostać zapewnione, że nie będzie to zakłócało
rynku wewnętrzny.
Art. 28 Porozumienie między instalacjami
Art. 67
1. Prowadzący instalacje należące do tego samego
1. Państwa Członkowskie mogą pozwolić operatorom
rodzaju działalności mogą do dnia 31 grudnia 2011
instalacji wykonującym działania wymienione w
r. tworzyć grupę instalacji, w ramach której mogą
załączniku I formować porozumienie między
wspólnie rozliczać wielkość emisji w okresie
instalacjami w celu osiągania wspólnych celów,
rozliczeniowym 2008-2012.
zajmujące się tymi samymi działaniami, na okres
2. Prowadzący instalacje przed wystąpieniem z
określony w art. 11 ust. 1 i/lub pierwszy pięcioletni
wnioskiem o utworzenie grupy instalacji powołują
okres określony w art. 11 ust. 2 zgodnie z ust. 2–6 tego
zarządcę, który na czas istnienia grupy dysponuje
artykułu.
rachunkami instalacji wchodzących w jej skład na
2. Operatorzy przeprowadzający działania wymienione
zasadach określonych w regulaminie, o którym
w załączniku I, którzy mają zamiar stworzyć
mowa w art. 17 ust. 5 ustawy z dnia 17 lipca 2009 r.
porozumienie składają wniosek właściwemu organowi,
o systemie zarządzania emisjami gazów
określając instalacje oraz okres, na który chcą zawrzeć
cieplarnianych i innych substancji oraz który będzie
porozumienie oraz uzupełniające dowody na to, że
odpowiedzialny za rozliczanie wielkości emisji.
członek zarządu będzie w stanie spełniać zobowiązania
3. Prowadzący instalacje występują z wnioskiem o
określone w ust. 3 i 4.
utworzenie grupy instalacji do ministra właściwego
3. Operatorzy pragnący stworzyć porozumienie
do spraw środowiska.
nominują zarządcę:
4. Wniosek o utworzenie grupy instalacji powinien
a) aby wydawał całkowitą ilość przydziałów obliczoną
zawierać:
przez instalację operatora, w drodze odstępstwa od art.
5. wykaz i określenie rodzaju instalacji w ramach
11;
danego rodzaju działalności wchodzących w skład
b) aby był odpowiedzialny za przekazywanie
grupy instalacji;
przydziałów jednakowo dla całkowitych emisji z
6. oznaczenie prowadzących instalacje wchodzące w
instalacji, w drodze odstępstwa od przepisów art. 6 ust. 2
skład grupy instalacji oraz ich adresy zamieszkania
lit. e) i art. 12 ust. 3; oraz
albo siedzibę i adres;
c) aby był ograniczony w dokonywaniu dalszych
7. oznaczenie zarządcy, jego adres miejsca
przeniesień w przypadku gdy sprawozdanie operatora
zamieszkania albo siedzibę i adres oraz dokument
nie zostało zweryfikowane jako zadowalające zgodnie z
potwierdzający jego powołanie;
art. 15 akapit drugi.
8. okres, na który grupa instalacji ma być utworzona;
4. Zarządca podlega karom mającym zastosowanie w
9. wskazanie sposobu rozliczenia wielkości emisji w
odniesieniu o naruszeń wymogów w celu przekazania
przypadku, gdy zarządca grupy nie dokona tego
wystarczających przydziałów, aby objąć całkowite
rozliczenia.
emisje z urządzeń w ramach porozumienia, w drodze
10.
Minister właściwy do spraw środowiska po
29
odstępstwa od przepisów art. 16 ust. 2, 3 oraz 4.
otrzymaniu wniosku, o którym mowa w ust. 3,
5. Państwo Członkowskie które pragnie pozwolić na
zajmuje stanowisko i niezwłocznie przekazuje
powstanie jednego lub większej ilości porozumień
Komisji Europejskiej wniosek wraz zajętym
przedkłada wniosek określony w ust. 2 Komisji. Bez
stanowiskiem.
uszczerbku dla postanowień Traktatu, Komisja może w
11.
W przypadku zgłoszenia przez Komisję
terminie trzech miesięcy od otrzymania odrzucić
Europejską uwag do wniosku, minister właściwy do
wniosek, który nie spełnia wymogów niniejszej
spraw środowiska wzywa prowadzących instalacje
dyrektywy. Podaje się powody podjęcia każdej takiej
do uwzględnienia uwag Komisji Europejskiej w
decyzji. W przypadku odrzucenia, Państwo
terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania, i
Członkowskie może jedynie pozwolić na powstanie
przekazuje Komisji Europejskiej poprawiony
porozumienia jeśli zaproponowane zmiany zostały
wniosek.
przyjęte przez Komisję.
12.
W przypadku wydania przez Komisję
6. W przypadku gdy zarządca nie spełnia wymogów
Europejską decyzji o braku uwag do wniosku,
kary określonych w ust. 4, każdy operator instalacji w
minister właściwy do spraw środowiska wydaje
porozumieniu jest odpowiedzialny na mocy art. 12 ust. 3
decyzję o utworzeniu grupy instalacji.
oraz 16 w odniesieniu do emisji ze swoich własnych
13.
W przypadku instalacji wchodzących w skład
instalacji.
grupy instalacji obowiązek rozliczenia wielkości
emisji spoczywa na zarządcy grupy.
14.
Przepisy art. 58, art. 64 ust. 1 i 2 stosuje się
odpowiednio do zarządcy grupy.
15.
W przypadku, gdy zarządca grupy nie rozliczy
wielkości emisji, za rozliczenie odpowiadają
prowadzący instalacje objęte grupą na zasadach
określonych we wniosku, o którym mowa w ust. 4.
Art. 29 Siła wy sza
N
Nie dotyczy – tylko w I okresie rozliczeniowym
1. W trakcie okresu określonego w art. 11 ust. 1,
Państwa Członkowskie mogą wystosować do Komisji
wniosek w odniesieniu do niektórych instalacji o
wydanie dodatkowych przydziałów w przypadkach siły
wyższej. Komisja ustala czy wykazane jest działanie siły
wyższej, w których to przypadkach zezwala na wydanie
dodatkowych oraz niepodlegających przenoszeniu
przydziałów przez to Państwo Członkowskie operatorom
tych instalacji.
2. Komisja, bez uszczerbku dla postanowień Traktatu,
opracowuje wskazania w celu opisania okoliczności na
podstawie, których wykazuje się działanie siły wyższej,
najpóźniej do dnia 31 grudnia 2003 r.
30
Art. 30 Przegląd oraz dalszy rozwój
1. Na podstawie osiągniętego postępu w monitorowaniu
emisji gazów cieplarnianych, Komisja może złożyć
Parlamentowi Europejskiemu oraz Radzie do dnia 31
grudnia 2004 propozycję zmiany załącznika I w celu
włączenia do niego innych działań oraz emisji innych
gazów cieplarnianych wymienionych w załączniku II.
2. Na podstawie doświadczenia w stosowaniu niniejszej
dyrektywy oraz osiągniętego postępu w monitorowaniu
emisji gazów cieplarnianych oraz w świetle rozwoju w
kontekście prawa międzynarodowego, Komisja
opracowuje sprawozdanie w sprawie stosowania
niniejszej dyrektywy, biorąc pod uwagę:
a) w jaki sposób oraz czy załącznik I powinien zostać
zmieniony w celu objęcia innych, znaczących sektorów
między innymi chemikaliów, aluminium oraz sektorów
transportu, działań oraz emisji innych gazów
cieplarnianych wymienionych w załączniku II, w celu
poprawy gospodarczej efektywności systemu;
b) związek handlu wspólnotowymi przydziałami emisji z
handlem emisjami na podstawie prawa
międzynarodowego który rozpocznie się w 2008 r.;
c) dalszą harmonizację metody rozdzielania (łącznie z
systemem aukcji w odniesieniu do okresu po 2012 r.)
oraz kryteria w odniesieniu do krajowych planów
rozdzielania określonych w załącznik III;
d) wykorzystanie kredytów z mechanizmów
projektujących;
e) związek handlu emisjami z innymi politykami oraz
środkami realizowanymi na poziomie Państwa
Członkowskiego oraz na poziomie wspólnotowym, w
tym podatki, które realizują te same cele;
f) czy właściwe jest w odniesieniu do niego, aby był
jednolitym rejestrem wspólnotowym;
g) poziom kar za przekroczenia emisji, biorąc pod
uwagę, między innymi, inflację;
h) funkcjonowanie rynku przydziałów, obejmującego w
szczególności jakiekolwiek możliwe zakłócenia
rynkowe;
i) w jaki sposób dostosować system wspólnotowy do
rozszerzenia Unii Europejska;
j) porozumienia;
k) praktyczną stronę rozwoju wzorców w całej
31
wspólnocie jako podstawę w odniesieniu do
rozdzielania, biorąc pod uwagę najlepsze dostępne
techniki oraz analizy kosztów i korzyści.
Komisja przedkłada to sprawozdanie Parlamentowi
Europejskiemu oraz Radzie do dnia 30 czerwca 2006 r.,
któremu w miarę potrzeb towarzyszą wnioski.
3. Powiązanie mechanizmów opartych na projekcie, w
tym wspólne wykonanie oraz mechanizm właściwego
rozwoju, z systemem wspólnotowym jest pożądane oraz
ważne do celów zarówno zmniejszenia globalnych
emisji gazów cieplarnianych oraz wzrostu efektywności
pod względem kosztów systemu wspólnotowego. Z tego
względu, uznanie emisji z mechanizmu opartego na
projekcie będzie uznane za ich wykorzystanie w ramach
tego systemu z zastrzeżeniem przepisów przyjętych
przez Parlament Europejski oraz Radę na wniosek
Komisji, który powinien mieć zastosowanie równolegle
z systemem wspólnotowym w 2005 r. Wykorzystanie
mechanizmu ma mieć charakter uzupełniający w
odniesieniu do działania krajowego, zgodnie z
odpowiednimi przepisami Protokołu z Kioto oraz
Protokołów z Marrakeszu.
Art. 31 Wykonanie
1. Państwa Członkowskie wprowadzą w życie przepisy
ustawowe, wykonawcze i administracyjne niezbędne do
wykonania niniejszej dyrektywy najpóźniej do dnia 31
grudnia 2003 r. i niezwłocznie powiadomią o tym
Komisję. Komisja powiadamia pozostałe Państwa
Członkowskie o tych przepisach ustawowych,
wykonawczych i administracyjnych.
Przepisy przyjęte przez Państwa Członkowskie
zawierają odniesienie do niniejszej dyrektywy lub
odniesienie takie towarzyszy ich urzędowej publikacji.
Metody dokonywania takiego odniesienia określane są
przez Państwa Członkowskie.
2. Państwa Członkowskie przekażą Komisji teksty
podstawowych przepisów prawa krajowego, przyjętych
w dziedzinach objętych niniejszą dyrektywą. Komisja
poinformuje o tym pozostałe Państwa Członkowskie.
32