Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
projekt ustawy dotyczy ustanowienia zasad funkcjonowania systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3887
- Data wpłynięcia: 2011-02-22
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
- data uchwalenia: 2011-04-28
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 122, poz. 695
3887
N
Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej
opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej.
Art. 33 Adresaci
N
Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw
Członkowskich.
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO / Dyrektywa 2008/101/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 listopada 2008 r.
WDRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):
zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu uwzględnienia działalności lotniczej
w systemie handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie
Art. 1
Zmiany do dyrektywy 2003/87/WE
N
W dyrektywie 2003/87/WE wprowadza się następujące
zmiany:
1) przed art. 1 dodaje się tytuł w brzmieniu:
"ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE";
33
2) w art. 2 dodaje się ustęp w brzmieniu:
N
"3. Stosowanie niniejszej dyrektywy do portu lotniczego
w Gibraltarze pozostaje bez uszczerbku dla
odpowiednich stanowisk prawnych Królestwa Hiszpanii
i Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do sporu
dotyczącego zakresu zwierzchnictwa nad terytorium, na
którym znajduje się port lotniczy.";
3) w art. 3 wprowadza się następujące zmiany:
a) litera b) otrzymuje brzmienie:
"b) "emisje" oznaczają uwolnienie gazów cieplarnianych
Art. 4
Ilekroć jest mowa o emisji – rozumie się przez to
do powietrza ze źródła znajdującego się w jakiejkolwiek
pkt 2
wprowadzane do powietrza gazy cieplarniane w wyniku
instalacji lub uwolnienie ze statku powietrznego
działalności człowieka, związanej z eksploatacją
wykonującego działanie lotnicze wymienione w
instalacji lub prowadzeniem działalności oraz
załączniku I gazów określonych dla tego działania;";
działalności z wykonywaną operacją lotniczą gazy
b) dodaje się litery w brzmieniu:
cieplarniane;
"o) "operator statków powietrznych" oznacza osobę,
Art. 4
która eksploatuje statek powietrzny w czasie
pkt 12
wykonywania działania lotniczego wymienionego w
Ilekroć jest mowa o operatorze statku powietrznego -
załączniku I, lub właściciela statku powietrznego, w
rozumie się przez to podmiot uprawniony na podstawie
przypadku gdy wspomniana osoba nie jest znana lub nie
określonego tytułu prawnego do władania statkiem
została wskazana przez właściciela statku powietrznego;
powietrznym, o którym mowa w pkt 15, w celu
p) "operator wykonujący zarobkowe przewozy lotnicze"
wykonywania operacji lotniczych.
oznacza operatora, który za wynagrodzeniem świadczy
regularne i nieregularne usługi transportu lotniczego dla
ludności w zakresie przewozu pasażerów, ładunków lub
poczty;
q) "administrujące państwo członkowskie" oznacza
Art. 2
państwo członkowskie odpowiedzialne za
ust. 6
administrowanie systemem wspólnotowym w
pkt 2)
Przepisy ustawy stosuje się do operatora statku
odniesieniu do operatora statków powietrznych zgodnie
powietrznego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jeżeli
z art. 18a;
Rzeczypospolita Polska została dla tego operatora
wskazana jako administrujące państwo członkowskie w
rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 18a ust. 3
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz.
1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009
r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340.
34
dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i
Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej
system handlu przydziałami emisji gazów
cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej
dyrektywę Rady 96/61/WE i posiada koncesję na
podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w
zakresie przewozu lotniczego, wydaną na podstawie art.
164 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz.
U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.ub
certyfikat upoważniający operatora statku powietrznego
do wykonywania działalności gospodarczej przy użyciu
statków powietrznych, wydany na podstawie art. 160 tej
ustawy, lub upoważnienie dla przewoźnika lotniczego
będącego przedsiębiorcą zagranicznym z państwa
członkowskiego Unii Europejskiej, o którym mowa w
art. 192a tej ustawy, lub zezwolenie dla obcych
przewoźników lotniczych, mogących wykonywać
przewozy lotnicze do lub z Rzeczypospolitej Polskiej,
r) "przypisane emisje lotnicze" oznaczają emisje
wydane na podstawie art. 193 tej ustawy.
pochodzące ze wszystkich lotów wchodzących w zakres
działań lotniczych wymienionych w załączniku I, a
Art. 2
1.
System handlu uprawnieniami do emisji gazów
mianowicie lotów rozpoczynających się na lotnisku
ust. 1
cieplarnianych, zwany dalej „systemem", obejmuje
znajdującym się na terytorium jednego z państw
pkt 2)
emisję gazów cieplarnianych z instalacji:
członkowskich i lotów z państwa trzeciego kończących
a) w których prowadzona jest działalność powodująca
się na takim lotnisku;
emisję tych gazów,
b) które spełniają wartości progowe odniesione do
zdolności produkcyjnych
– zwanej dalej „instalacją objętą systemem”;
2) operacji lotniczej, która rozpoczyna się lub kończy na
terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Art. 4
2)
emisji – rozumie się przez to wprowadzane do
pkt 2
i powietrza gazy cieplarniane w wyniku działalności
11
człowieka, związanej z eksploatacją instalacji lub
prowadzeniem działalności oraz działalności z
s) "historyczne emisje lotnicze" oznaczają średnią
wykonywaną operacją lotniczą gazy cieplarniane;
rocznych emisji w latach kalendarzowych: 2004, 2005 i
11) operacji lotniczej – rozumie się przez to lot statku
2006, pochodzących ze statków powietrznych
powietrznego, o którym mowa w pkt 15, który
wykonujących działania lotnicze wymienione w
rozpoczyna się lub kończy na terytorium państwa
załączniku I.";
członkowskiego Unii Europejskiej;
35
4) po art. 3 dodaje się rozdział w brzmieniu:
Art. 2
Przepisy ustawy stosuje się do:
ust. 6
operatora statku powietrznego, o którym mowa w ust. 1
"ROZDZIAŁ II
pkt 2
pkt 2, jeżeli Rzeczypospolita Polska została dla tego
LOTNICTWO
operatora wskazana jako administrujące państwo
Artykuł 3a
członkowskie w rozporządzeniu wydanym na podstawie
Zakres zastosowania
art. 18a ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu
Przepisy niniejszego rozdziału mają zastosowanie do
Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r.
rozdzielania i wydawania przydziałów w odniesieniu do
ustanawiającej system handlu przydziałami emisji
działań lotniczych wymienionych w załączniku I.
gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej
dyrektywę Rady 96/61/WE i posiada koncesję na
podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w
zakresie przewozu lotniczego, wydaną na podstawie art.
164 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz.
U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm), lub
certyfikat upoważniający operatora statku powietrznego
do wykonywania działalności gospodarczej przy użyciu
statków powietrznych, wydany na podstawie art. 160 tej
ustawy, lub upoważnienie dla przewoźnika lotniczego
będącego przedsiębiorcą zagranicznym z państwa
członkowskiego Unii Europejskiej, o którym mowa w
art. 192a tej ustawy, lub zezwolenie dla obcych
przewoźników lotniczych, mogących wykonywać
przewozy lotnicze do lub z Rzeczypospolitej Polskiej,
wydane na podstawie art. 193 tej ustawy.
Art. 3
Przepisów ustawy nie stosuje się do:
1) instalacji i ich części stosowanych wyłącznie do
badania, rozwoju lub testowania nowych
produktów lub procesów technologicznych oraz
instalacji wykorzystujących wyłącznie biomasę;
2) operacji lotniczych:
a) wykonywanych wyłącznie w celu przewozu –
podczas oficjalnej misji – panującego
monarchy i członków jego najbliższej rodziny,
szefów państw, szefów rządów i ministrów
wchodzących w skład rządów państwa innego
niż państwo członkowskie Unii Europejskiej,
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz.
1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009
r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340.
4) Zmiany wymienionej Konwencji zostały ogłoszone w Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i 211, z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i
131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200, z 2000 r. Nr 39, poz. 446 i 447, z 2002 r. Nr 58, poz. 527 i 528 oraz z 2003 r. Nr 78, poz. 700 i 701).
36
jeżeli taki charakter lotu został potwierdzony
w planie lotu,
b) wojskowych, wykonywanych przez wojskowe
statki powietrzne, lotów służby celnej, policji,
a także straży granicznej, żandarmerii
wojskowej, straży miejskiej i innych służb
ochrony bezpieczeństwa i porządku
publicznego,
c) związanych z działaniami poszukiwawczo–
ratowniczymi, lotów przeciwpożarowych i
gaśniczych, lotów z pomocą humanitarną i
lotów służb ratowniczych, jeżeli są one
wykonywane na podstawie zezwolenia
właściwego organu,
d) wykonywanych zgodnie z przepisami dla lotów
z widocznością (lot VFR), określonych w
załączniku 2 do Konwencji o
Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym,
podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.
(Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z
późn. zm,
e) kończących się na lotnisku, z którego
wystartował statek powietrzny,
wykonywanych bez międzylądowania,
f) szkoleniowych, wykonywanych wyłącznie w
celu uzyskania licencji lub uzyskania
uprawnień przez członków personelu
lotniczego, jeżeli jest to potwierdzone w
planie lotu, pod warunkiem że lot nie jest
wykorzystywany do przewozu pasażerów ani
ładunku lub do przebazowania statku
powietrznego,
g) wykonywanych wyłącznie w celu
przeprowadzenia badań naukowych lub w celu
sprawdzenia, przetestowania lub
przeprowadzenia procesu certyfikacji statku
powietrznego lub urządzenia pokładowego lub
naziemnego,
h) wykonywanych przez statek powietrzny o
maksymalnej certyfikowanej masie startowej
poniżej 5 700 kg,
i) wykonywanych w ramach zobowiązań z tytułu
świadczenia usług publicznych nałożonych
37