eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych

Rządowy projekt ustawy o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych

projekt ustawy dotyczy ustanowienia zasad funkcjonowania systemu handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3887
  • Data wpłynięcia: 2011-02-22
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o systemie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych
  • data uchwalenia: 2011-04-28
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 122, poz. 695

3887

Art. 32 Wejście w ycie
N



Niniejsza dyrektywa wchodzi w życie z dniem jej
opublikowania w Dzienniku Urzędowym Unii
Europejskiej.
Art. 33 Adresaci
N



Niniejsza dyrektywa skierowana jest do Państw
Członkowskich.
TYTUŁ WDRA ANEGO AKTU PRAWNEGO / Dyrektywa 2008/101/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 19 listopada 2008 r.
WDRA ANYCH AKTÓW PRAWNYCH 1):

zmieniająca dyrektywę 2003/87/WE w celu uwzględnienia działalności lotniczej
w systemie handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie

Art. 1
Zmiany do dyrektywy 2003/87/WE
N



W dyrektywie 2003/87/WE wprowadza się następujące
zmiany:
1) przed art. 1 dodaje się tytuł w brzmieniu:
"ROZDZIAŁ I
PRZEPISY OGÓLNE";

33


2) w art. 2 dodaje się ustęp w brzmieniu:
N



"3. Stosowanie niniejszej dyrektywy do portu lotniczego
w Gibraltarze pozostaje bez uszczerbku dla
odpowiednich stanowisk prawnych Królestwa Hiszpanii
i Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do sporu
dotyczącego zakresu zwierzchnictwa nad terytorium, na
którym znajduje się port lotniczy.";


3) w art. 3 wprowadza się następujące zmiany:







a) litera b) otrzymuje brzmienie:


"b) "emisje" oznaczają uwolnienie gazów cieplarnianych
Art. 4
Ilekroć jest mowa o emisji – rozumie się przez to
do powietrza ze źródła znajdującego się w jakiejkolwiek
pkt 2
wprowadzane do powietrza gazy cieplarniane w wyniku
instalacji lub uwolnienie ze statku powietrznego

działalności człowieka, związanej z eksploatacją
wykonującego działanie lotnicze wymienione w

instalacji lub prowadzeniem działalności oraz
załączniku I gazów określonych dla tego działania;";

działalności z wykonywaną operacją lotniczą gazy
b) dodaje się litery w brzmieniu:

cieplarniane;



"o) "operator statków powietrznych" oznacza osobę,
Art. 4

która eksploatuje statek powietrzny w czasie
pkt 12

wykonywania działania lotniczego wymienionego w

Ilekroć jest mowa o operatorze statku powietrznego -
załączniku I, lub właściciela statku powietrznego, w

rozumie się przez to podmiot uprawniony na podstawie
przypadku gdy wspomniana osoba nie jest znana lub nie

określonego tytułu prawnego do władania statkiem
została wskazana przez właściciela statku powietrznego;

powietrznym, o którym mowa w pkt 15, w celu
p) "operator wykonujący zarobkowe przewozy lotnicze"

wykonywania operacji lotniczych.
oznacza operatora, który za wynagrodzeniem świadczy


regularne i nieregularne usługi transportu lotniczego dla


ludności w zakresie przewozu pasażerów, ładunków lub


poczty;
q) "administrujące państwo członkowskie" oznacza
Art. 2

państwo członkowskie odpowiedzialne za
ust. 6

administrowanie systemem wspólnotowym w
pkt 2)
Przepisy ustawy stosuje się do operatora statku
odniesieniu do operatora statków powietrznych zgodnie

powietrznego, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, jeżeli
z art. 18a;

Rzeczypospolita Polska została dla tego operatora


wskazana jako administrujące państwo członkowskie w


rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 18a ust. 3

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz.
1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009
r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340.
34



dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i


Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiającej


system handlu przydziałami emisji gazów


cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej


dyrektywę Rady 96/61/WE i posiada koncesję na


podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w


zakresie przewozu lotniczego, wydaną na podstawie art.


164 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz.


U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.ub


certyfikat upoważniający operatora statku powietrznego


do wykonywania działalności gospodarczej przy użyciu


statków powietrznych, wydany na podstawie art. 160 tej


ustawy, lub upoważnienie dla przewoźnika lotniczego


będącego przedsiębiorcą zagranicznym z państwa


członkowskiego Unii Europejskiej, o którym mowa w


art. 192a tej ustawy, lub zezwolenie dla obcych


przewoźników lotniczych, mogących wykonywać


przewozy lotnicze do lub z Rzeczypospolitej Polskiej,
r) "przypisane emisje lotnicze" oznaczają emisje

wydane na podstawie art. 193 tej ustawy.
pochodzące ze wszystkich lotów wchodzących w zakres


działań lotniczych wymienionych w załączniku I, a
Art. 2
1.
System handlu uprawnieniami do emisji gazów
mianowicie lotów rozpoczynających się na lotnisku
ust. 1
cieplarnianych, zwany dalej „systemem", obejmuje
znajdującym się na terytorium jednego z państw
pkt 2)
emisję gazów cieplarnianych z instalacji:
członkowskich i lotów z państwa trzeciego kończących

a) w których prowadzona jest działalność powodująca
się na takim lotnisku;

emisję tych gazów,


b) które spełniają wartości progowe odniesione do


zdolności produkcyjnych


– zwanej dalej „instalacją objętą systemem”;


2) operacji lotniczej, która rozpoczyna się lub kończy na


terytorium państwa członkowskiego Unii Europejskiej.
Art. 4
2)
emisji – rozumie się przez to wprowadzane do

pkt 2
i powietrza gazy cieplarniane w wyniku działalności

11
człowieka, związanej z eksploatacją instalacji lub


prowadzeniem działalności oraz działalności z
s) "historyczne emisje lotnicze" oznaczają średnią
wykonywaną operacją lotniczą gazy cieplarniane;
rocznych emisji w latach kalendarzowych: 2004, 2005 i
11) operacji lotniczej – rozumie się przez to lot statku
2006, pochodzących ze statków powietrznych
powietrznego, o którym mowa w pkt 15, który
wykonujących działania lotnicze wymienione w
rozpoczyna się lub kończy na terytorium państwa
załączniku I.";
członkowskiego Unii Europejskiej;


35


4) po art. 3 dodaje się rozdział w brzmieniu:

Art. 2
Przepisy ustawy stosuje się do:


ust. 6
operatora statku powietrznego, o którym mowa w ust. 1
"ROZDZIAŁ II
pkt 2
pkt 2, jeżeli Rzeczypospolita Polska została dla tego
LOTNICTWO

operatora wskazana jako administrujące państwo
Artykuł 3a

członkowskie w rozporządzeniu wydanym na podstawie
Zakres zastosowania

art. 18a ust. 3 dyrektywy 2003/87/WE Parlamentu
Przepisy niniejszego rozdziału mają zastosowanie do

Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r.
rozdzielania i wydawania przydziałów w odniesieniu do

ustanawiającej system handlu przydziałami emisji
działań lotniczych wymienionych w załączniku I.

gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniającej

dyrektywę Rady 96/61/WE i posiada koncesję na

podjęcie i wykonywanie działalności gospodarczej w

zakresie przewozu lotniczego, wydaną na podstawie art.

164 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz.

U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm), lub

certyfikat upoważniający operatora statku powietrznego

do wykonywania działalności gospodarczej przy użyciu

statków powietrznych, wydany na podstawie art. 160 tej

ustawy, lub upoważnienie dla przewoźnika lotniczego

będącego przedsiębiorcą zagranicznym z państwa

członkowskiego Unii Europejskiej, o którym mowa w

art. 192a tej ustawy, lub zezwolenie dla obcych

przewoźników lotniczych, mogących wykonywać

przewozy lotnicze do lub z Rzeczypospolitej Polskiej,

wydane na podstawie art. 193 tej ustawy.


Art. 3
Przepisów ustawy nie stosuje się do:

1) instalacji i ich części stosowanych wyłącznie do
badania, rozwoju lub testowania nowych
produktów lub procesów technologicznych oraz
instalacji wykorzystujących wyłącznie biomasę;
2) operacji lotniczych:
a) wykonywanych wyłącznie w celu przewozu –
podczas oficjalnej misji – panującego
monarchy i członków jego najbliższej rodziny,
szefów państw, szefów rządów i ministrów
wchodzących w skład rządów państwa innego
niż państwo członkowskie Unii Europejskiej,

3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz.
1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009
r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340.
4) Zmiany wymienionej Konwencji zostały ogłoszone w Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i 211, z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i
131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200, z 2000 r. Nr 39, poz. 446 i 447, z 2002 r. Nr 58, poz. 527 i 528 oraz z 2003 r. Nr 78, poz. 700 i 701).
36

jeżeli taki charakter lotu został potwierdzony
w planie lotu,
b) wojskowych, wykonywanych przez wojskowe
statki powietrzne, lotów służby celnej, policji,
a także straży granicznej, żandarmerii
wojskowej, straży miejskiej i innych służb
ochrony bezpieczeństwa i porządku
publicznego,
c) związanych z działaniami poszukiwawczo–
ratowniczymi, lotów przeciwpożarowych i
gaśniczych, lotów z pomocą humanitarną i
lotów służb ratowniczych, jeżeli są one
wykonywane na podstawie zezwolenia
właściwego organu,
d) wykonywanych zgodnie z przepisami dla lotów
z widocznością (lot VFR), określonych w
załączniku 2 do Konwencji o
Międzynarodowym Lotnictwie Cywilnym,
podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.
(Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z
późn. zm,
e) kończących się na lotnisku, z którego
wystartował statek powietrzny,
wykonywanych bez międzylądowania,
f) szkoleniowych, wykonywanych wyłącznie w
celu uzyskania licencji lub uzyskania
uprawnień przez członków personelu
lotniczego, jeżeli jest to potwierdzone w
planie lotu, pod warunkiem że lot nie jest
wykorzystywany do przewozu pasażerów ani
ładunku lub do przebazowania statku
powietrznego,
g) wykonywanych wyłącznie w celu
przeprowadzenia badań naukowych lub w celu
sprawdzenia, przetestowania lub
przeprowadzenia procesu certyfikacji statku
powietrznego lub urządzenia pokładowego lub
naziemnego,
h) wykonywanych przez statek powietrzny o
maksymalnej certyfikowanej masie startowej
poniżej 5 700 kg,
i) wykonywanych w ramach zobowiązań z tytułu
świadczenia usług publicznych nałożonych
37

strony : 1 ... 20 ... 30 ... 34 . [ 35 ] . 36 ... 47

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: