eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 3670
  • Data wpłynięcia: 2010-11-26
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-07-01
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 152, poz. 897

3670

5) szczegółowych wymagań stawianych przedsiębiorcom odbierającym odpady
komunalne od wła cicieli nieruchomo ci oraz warunków finansowych.

Na podstawie przeprowadzonego przetargu, wójt, burmistrz lub prezydent miasta
zawierać będzie z przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne od wła cicieli
nieruchomo ci umowę na odbieranie i transport odpadów komunalnych od wła cicieli
nieruchomo ci okre lającą w szczególno ci (art. 6f):
1) okre lenie rodzajów odpadów odbieranych od mieszkańców ze szczególnym
uwzględnieniem wykazu odpadów komunalnych odbieranych selektywnie;
2) wykaz instalacji, do których przedsiębiorca będzie transportował odebrane odpady
komunalne;
3) wymagania dotyczące spełnienia standardu sanitarnego wykonywania usług oraz
ochrony rodowiska;
4) wymóg osiągnięcia okre lonych poziomów odzysku i recyklingu odpadów
komunalnych oraz redukcji masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji;
5) okre lenie wymaganej dokumentacji i sposobu jej prowadzenia;
6) termin obowiązywania umowy i przyczyny jej rozwiązania przed upływem terminu jej
obowiązywania;
7) warunki finansowe umowy, w tym kary umowne;
8) informację o skutkach wynikających z niedotrzymania warunków umowy.

Wybór
przedsiębiorcy odbierającego odpady komunalne od wła cicieli nieruchomo ci
w każdym przypadku będzie więc odbywać się na zasadach przetargu, w związku
z powyższym będą miały tu zastosowanie w zakresie nieuregulowanym w u.c.p.g. przepisy
ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. – Prawo zamówień publicznych. Przyjęcie tego
rozwiązania wiąże się jednak z
konieczno cią przekształcenia gminnej jednostki
organizacyjnej w spółkę prawa handlowego, tak aby jednostka ta mogła wziąć udział w
przetargu na odbieranie odpadów komunalnych. Brak możliwo ci udziału w przetargu
gminnej jednostki organizacyjnej wynika z rozwiązań systemowych, gdyż w takim przypadku
zakład budżetowy gminy działa w ramach osobowo ci prawnej tej gminy (por. wyrok Sądu
Najwyższego z dnia 15 wrze nia 2009 r. sygn. Akt II UK 416/08), a tym samym nie dochodzi
do powstania zobowiązań o charakterze cywilnoprawnym, albowiem tego rodzaju zdarzenie
prawne, jakim jest wykonywanie zadania użyteczno ci publicznej za po rednictwem zakładu
budżetowego gminy następuje w ramach jednej osobowo ci prawnej. W związku z
powyższym gmina nie może udzielać zamówienia publicznego na podstawie umowy
 
11
własnemu zakładowi budżetowemu. Przyjęcie takiego rozwiązania zmuszałoby gminy do
fizycznej likwidacji własnego zakładu budżetowego lub przekształcenia go w gminną spółkę
handlową.
Przy
przyjęciu tego rozwiązania należy również odstąpić od innej zasady wynikającej
z prawa zamówień publicznych, wskazującej, że gmina wykonując zadania własne z zakresu
gospodarki komunalnej za pomocą spółki prawa handlowego utworzonej przez tą gminę, nie
stosuje przepisów ustawy – Prawo zamówień publicznych. Oznacza to, że spółki gminne,
chcąc ubiegać się o możliwo ć odbierania odpadów komunalnych, w odróżnieniu od
obowiązujących rozwiązań, muszą ubiegać się o zamówienie publiczne w trybie ustawy –
Prawo zamówień publicznych.

W przypadku rozwiązania umowy na odbieranie odpadów komunalnych zawartej
między gminą a przedsiębiorcą odbierającym odpady komunalne i
konieczno ci
natychmiastowego zapewnienia odbierania odpadów komunalnych z terenu gminy, który do
tej pory był obsługiwany przez tego przedsiębiorcę, gmina będzie mogła zapewnić te usługi
zgodnie z ustawą – Prawo zamówień publicznych w trybie zamówienia z wolnej ręki – do
czasu przeprowadzenia procedury przetargu. Gmina obowiązana jest jednak do rozpoczęcia
procedury przetargu niezwłocznie po rozwiązaniu umowy z poprzednim wykonawcą.

Procedura udzielania zamówienia z wolnej ręki jest wyjątkowa, ponieważ wyłącza
charakterystyczną dla pozostałych procedur (ofertowo-eliminacyjnych) konkurencyjno ć
postępowania. Jej istota sprowadza się bowiem do obowiązku przeprowadzenia negocjacji
tylko z jednym wykonawcą (art. 66 p.z.p.). Oznacza to, że wybór przedsiębiorcy
odbierającego odpady komunalne, który będzie wykonywał odbiór odpadów komunalnych
w zastępstwie, będzie mógł nastąpić nawet w ciągu jednego dnia, jeżeli zaistnieje taka
potrzeba.


Art. 6h okre la termin, w którym należy wnie ć opłatę za gospodarowanie odpadami
komunalnymi, jak również daje możliwo ć gminie ustalenia, w drodze uchwały, stanowiącej
akt prawa miejscowego, inny termin lub częstotliwo ć wnoszenia tej opłaty.


Art. 6i okre la od czego uzależniona będzie wysoko ć opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi w przypadku nieruchomo ci, na której zamieszkują mieszkańcy oraz
w przypadku nieruchomo ci, na której prowadzona jest działalno ć, w związku z którą
powstają odpady komunalne, a nie zamieszkują na niej mieszkańcy. Ponadto wprowadzony
został przepis, zgodnie z którym w przypadku nieruchomo ci, na której prowadzona jest
 
12
działalno ć, w związku z którą powstają odpady komunalne, a także zamieszkują na niej
mieszkańcy, gmina będzie mogła podjąć uchwałę, stanowiącą akt prawa miejscowego, na
mocy której ustali sposób naliczenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na
terenie tej nieruchomo ci, na podstawie ilo ci wytworzonych odpadów komunalnych albo
liczby przebywających osób.


Art. 6j okre la, kiedy powstaje obowiązek zapłaty opłaty za gospodarowanie
odpadami komunalnymi, tj. za każdy miesiąc, w którym na terenie danej nieruchomo ci
wytworzono odpady komunalne, a także za każdy miesiąc, w którym na terenie danej
nieruchomo ci zamieszkuje mieszkaniec.


Opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie pobierana od mieszkańców
na podstawie ustalonej stawki przez gminę oraz na podstawie deklaracji składanej przez
mieszkańców. W tym celu w art. 6k wprowadza się przepis, zgodnie z którym wła ciciel
nieruchomo ci jest obowiązany złożyć wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta
deklarację o wysoko ci miesięcznej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
obliczonej przy uwzględnieniu ilo ci osób zamieszkujących daną nieruchomo ć, a także
stawki opłaty okre lonej przez gminę w uchwale rady gminy, w terminie 14 dni od dnia
zamieszkania pierwszego mieszkańca na terenie nieruchomo ci lub wytworzenia pierwszego
litra odpadów komunalnych na terenie nieruchomo ci. W przypadku wystąpienia zmiany
liczby osób zamieszkujących daną nieruchomo ć lub zadeklarowanej objęto ci pojemników
wyrażonej w litrach odpadów wytwarzanych na tej nieruchomo ci wła ciciel nieruchomo ci
jest obowiązany w terminie 14 dni od dnia zaj cia zmiany złożyć nową deklarację. Wzór
deklaracji o wysoko ci miesięcznej opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi
składanej przez wła cicieli nieruchomo ci okre li, w drodze uchwały, stanowiącej akt prawa
miejscowego, rada gminy.
Stawki
opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz szczegółowe zasady
ponoszenia opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi okre la, w drodze uchwały
stanowiącej akt prawa miejscowego, rada gminy ( art. 6m). Stawki ustala się osobno
w przeliczeniu na mieszkańca na miesiąc oraz na litry odzwierciedlające pojemno ć
pojemników. Stawki opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi są weryfikowane
przez radę gminy corocznie.
 
13
Jednocze nie utrzymano obecnie obowiązującą zasadę, zgodnie z którą, okre lając
stawki opłat stosuje się wyższe stawki, jeżeli odpady komunalne są zbierane i odbierane
w sposób nieselektywny.



Art. 6n stanowi, że w przypadku stwierdzenia, że wła ciciel nieruchomo ci nie ui cił
opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi albo ui cił ją w wysoko ci niższej od
należnej wójt, burmistrz lub prezydent miasta okre la, w drodze decyzji, wysoko ć zaległo ci
podatkowej z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Ponadto
wprowadzono zasadę, zgodnie z którą do opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi
stosuje się ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8,
poz. 60, z późn. zm.), z tym że uprawnienia organów podatkowych przysługują wójtowi,
burmistrzowi lub prezydentowi miasta.


Art. 6o stanowi, że opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie
stanowiła dochód gminy, z którego gmina będzie finansowała koszty funkcjonowania
systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Z opłaty tej nie będą mogły być
finansowane inne koszty funkcjonowania gminy. Katalog wydatków, które gmina będzie
mogła finansować z tej opłaty jest więc katalogiem zamkniętym. Na koszty funkcjonowania
tego systemu będą się składały następujące koszty: odbierania, transportu, zbierania, odzysku
i unieszkodliwiania odebranych od wła cicieli nieruchomo ci odpadów komunalnych, a także
koszty obsługi administracyjnej. Z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi będą
również pokrywane koszty stworzenia i utrzymania przez gminę punktów selektywnego
zbierania odpadów komunalnych, w szczególno ci: zużytego sprzętu elektrycznego
i elektronicznego, zużytych baterii i akumulatorów, przeterminowanych leków, chemikaliów,
w tym farb, rozpuszczalników i olejów odpadowych, mebli i innych odpadów
wielkogabarytowych, odpadów budowlano-remontowych, zużytych opon, odpadów
zielonych, do których wła ciciele nieruchomo ci mogą bezpłatnie oddawać powyższe odpady
komunalne.
Ponadto art. 6o zawiera delegację dla rady gminy do okre lenia, w drodze uchwały,
stanowiącej akt prawa miejscowego, szczegółowego sposobu wiadczenia usług w zakresie
odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych odebranych od wła cicieli
nieruchomo ci, w szczególno ci ilo ć odbieranych odpadów komunalnych od wła ciciela
nieruchomo ci, częstotliwo ć odbierania odpadów komunalnych od wła cicieli
nieruchomo ci, sposób wiadczenia usług przez gminne punkty selektywnego zbierania
 
14
odpadów komunalnych, uzależniony od wysoko ci pobranej od wła ciciela nieruchomo ci
opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.
Wprowadzono
również regulację, zgodnie z którą, w przypadku gdy gmina nie
realizuje obowiązku odbierania odpadów komunalnych od wła cicieli nieruchomo ci,
wła ciciel jest obowiązany do przekazania odpadów komunalnych na koszt gminy,
podmiotowi odbierającemu odpady komunalne od wła cicieli nieruchomo ci, wpisanemu do
rejestru działalno ci regulowanej.

15. Zmiany art. 7 i 8 u.c.p.g.
W
związku z wprowadzeniem rejestru działalno ci regulowanej i zastąpieniem
obowiązku uzyskania zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych obowiązkiem wpisu
do tego rejestru dla przedsiębiorców odbierających odpady komunalne, w art. 7 w ust. 1
uchyla się pkt 1 oraz zmienia się brzmienie ust. 3a. Dodatkowo wprowadza się zmiany w
tre ci ust. 7 polegające na wykre leniu odniesienia do pkt 1 w ust. 1.
W art. 8 uchyla się odpowiednio ust. 2, 2b i 4.

16. Zmiany art. 8b u.c.p.g.
W
związku z wprowadzeniem nowego rozdziału 4c dotyczącego kontroli uchyla się
art. 8b.

17. Zmiany art. 9 u.c.p.g.

W art. 9 uchyla się przepisy dotyczące zezwoleń na odbieranie odpadów komunalnych
od wła cicieli nieruchomo ci.

18. Zmiany art. 9a u.c.p.g.
W
związku z wprowadzeniem nowego rozdziału 4b dotyczącego sprawozdawczo ci
uchyla się art. 9a.

19. Nowy rozdział 4a – warunki wykonywania działalno ci w zakresie odbierania
i zagospodarowania odpadów komunalnych
 
15
strony : 1 ... 10 . [ 11 ] . 12 ... 20 ... 27

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: