Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 3670
- Data wpłynięcia: 2010-11-26
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-07-01
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 152, poz. 897
3670
Po rozdziale 4 dodaje się rozdział 4a pt. „Warunki wykonywania działalno ci
w zakresie odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych”.
Przepisy dotyczące rejestru
W celu zidentyfikowania przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od
wła cicieli nieruchomo ci działających na terenie danej gminy oraz potwierdzenia spełnienia
warunków prowadzenia działalno ci okre lonych w przepisach prawa powszechnie
obowiązującego, jak i wprowadzenia możliwo ci wprowadzenia sankcji za niedopełnienie
tych warunków, zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych od wła cicieli
nieruchomo ci zastępuje się rejestrem działalno ci regulowanej, w rozumieniu ustawy z dnia
2 lipca 2004 r. o swobodzie działalno ci gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095,
z późn. zm.).
Wprowadzenie
rejestru
działalno ci regulowanej ma przyczynić się do zwiększenia
wolno ci działalno ci gospodarczej w Polsce w zakresie odbierania odpadów komunalnych
od wła cicieli nieruchomo ci, ponieważ uzyskanie wpisu do rejestru działalno ci regulowanej
jest łatwiejsze niż uzyskanie zezwolenia na odbieranie odpadów komunalnych od wła cicieli
nieruchomo ci, gdyż organ rejestrowy nie będzie sprawdzał zgłoszonych danych, informacji i
dokumentów przed dokonaniem wpisu do rejestru, a może je sprawdzać dopiero ex post.
Zatem sama deklaracja o spełnieniu warunków do prowadzenia działalno ci w zakresie
odbierania odpadów komunalnych będzie wystarczająca do rozpoczęcia tej działalno ci.
Należy jednak zauważyć, że stosownie do art. 71 ust. 1 pkt 1 ustawy o swobodzie działalno ci
gospodarczej, przedsiębiorca, który złożył o wiadczenie o spełnieniu wszystkich warunków
do prowadzenia działalno ci w zakresie odbierania odpadów komunalnych niezgodnie ze
stanem faktycznym, podlega obligatoryjnemu wykre leniu z rejestru działalno ci
regulowanej, co skutkuje zakazem prowadzenia tej działalno ci w okresie 3 lat od dnia
wydania decyzji.
Organem
prowadzącym rejestr jest wójt, burmistrz lub prezydent miasta wła ciwy
według miejsca odbierania odpadów komunalnych od wła cicieli nieruchomo ci. Rejestr
prowadzony jest w postaci bazy danych zapisanej na informatycznych no nikach danych
w rozumieniu art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalno ci
podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565, z późn. zm.), który może
stanowić czę ć innych baz danych z zakresu ochrony rodowiska, w tym gospodarki
odpadami. Jednocze nie wójt, burmistrz lub prezydent miasta archiwizuje, przechowuje
i
przetwarza dane wpisane do rejestru działalno ci regulowanej, a także zapewnia
16
bezpieczeństwo danych wpisanych do rejestru działalno ci regulowanej. Wpis do rejestru
polega na wprowadzeniu do bazy danych zawartych we wniosku o wpis do rejestru. Wójt,
burmistrz lub prezydent miasta, dokonując wpisu do rejestru nadaje przedsiębiorcy numer
rejestrowy.
W art. 9b ust. 4 okre lony został zakres informacji, które będzie zawierać rejestr,
natomiast w art. 9c ust. 3 podano zakres informacji, które zawierać będzie wniosek o wpis do
rejestru.
Dodatkowo
przedsiębiorca odbierający odpady komunalne składa o wiadczenie
o spełnieniu warunków wymaganych do odbierania odpadów komunalnych od wła cicieli
nieruchomo ci, którego tre ć okre la art. 9c ust. 5 i 6. Wpis do rejestru podlega opłacie
skarbowej w wysoko ci 50 zł, wnoszonej przez przedsiębiorcę odbierającego odpady
komunalne, ubiegającego się o wpis do rejestru. W tym celu zostaną dodane odpowiednie
zmiany w ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635,
z późn. zm.). W związku z powyższym do wniosku o wpis do rejestru działalno ci
regulowanej dołącza się dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej.
W przypadku zakończenia działalno ci, przedsiębiorca odbierający odpady komunalne
od wła cicieli nieruchomo ci jest obowiązany złożyć wła ciwemu wójtowi, burmistrzowi lub
prezydentowi miasta, w terminie 14 dni od dnia trwałego zaprzestania wykonywania tej
działalno ci, wniosek o wykre lenie z rejestru.
W art. 9k okre lono przypadki, w których następuje wykre lenie z rejestru.
Przepisy dotyczące obowiązków podmiotów odbierających odpady komunalne od wła cicieli
nieruchomo ci
Art. 9d zawiera wymagania dla podmiotu odbierającego odpady komunalne od
wła cicieli nieruchomo ci dotyczące rodków transportowych, pojazdów i urządzeń oraz bazy
magazynowo-transportowej. Szczegółowe wymagania zostaną okre lone w drodze rozporzą-
dzenia ministra wła ciwego do spraw rodowiska w porozumieniu z ministrem wła ciwym do
spraw gospodarki.
Art. 9e okre la obowiązki podmiotów odbierających odpady komunalne od wła cicieli
nieruchomo ci polegające na:
17
– przekazywaniu odebranych od wła cicieli nieruchomo ci selektywnie zebranych
odpadów komunalnych do instalacji odzysku i unieszkodliwiania odpadów, przy
zachowaniu hierarchii postępowania z odpadami, okre lonej w ustawie z dnia
27 kwietnia 2001 r. o odpadach,
– przestrzeganiu zakazu mieszania selektywnie zebranych odpadów komunalnych ze
zmieszanymi odpadami komunalnymi odbieranymi od wła cicieli nieruchomo ci,
– przekazywaniu zmieszanych odpadów komunalnych oraz odpadów zielonych,
odebranych od wła cicieli nieruchomo ci, do instalacji wskazanych w uchwale
w sprawie realizacji wojewódzkiego planu gospodarki odpadami.
Art. 9f nakłada na podmioty odbierające odpady komunalne od wła cicieli
nieruchomo ci, obejmujące niesegregowane odpady komunalne do odbierania wszystkich
selektywnie zbieranych rodzajów odpadów komunalnych, w tym odpadów
wielkogabarytowych, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, zużytych baterii
przeno nych i zużytych akumulatorów przeno nych oraz odpadów z remontów. Podmiot ten
sprawdza, czy odpady komunalne zostały zebrane przez wła ciciela nieruchomo ci zgodnie
z regulaminem utrzymania czysto ci i porządku na terenie gminy (art. 9g). W przypadku
niedopełniania przez wła ciciela nieruchomo ci jego obowiązku w zakresie selektywnego
zbierania odpadów komunalnych, przedsiębiorca może nie przyjąć zebranych odpadów lub
przyjąć je jako zmieszane odpady komunalne. Jednocze nie, podmiot ten powiadamia o tym
fakcie gminę.
Art. 9h nakłada na przedsiebiorców odbierających odpady komunalne od wła cicieli
nieruchomo ci, którzy nie działają na podstawie umowy na odbieranie i transport odpadów
komunalnych od wła cicieli nieruchomo ci zawartej zgodnie z wójtem, burmistrzem lub
prezydentem miasta, obowiązek osiągnięcia w danym roku kalendarzowym poziomów
odzysku i recyklingu oraz redukcji masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji
kierowanych do składowania w stosunku do odebranych odpadów komunalnych. Minimalne
poziomy odzysku i recyklingu odpadów komunalnych oraz redukcji masy odpadów
ulegających biodegradacji kierowanych do składowania zostaną okre lone w rozporządzeniu
ministra wła ciwego do spraw rodowiska, na podstawie upoważnienia zawartego w art. 3d.
Ponadto przedsiębiorca taki będzie obowiązany przekazać wła cicielom nieruchomo ci, od
których odbiera odpady komunalne, rachunek, w którym wyszczególnione zostaną koszty
odbierania odpadów komunalnych, a także koszty ich zagospodarowania.
18
Art. 9m nakłada na gminne jednostki organizacyjne odbierające odpady komunalne od
wła cicieli nieruchomo ci na obszarze własnej gminy obowiązek spełnienia warunków
wykonywania działalno ci w zakresie odbierania odpadów komunalnych od wła cicieli
nieruchomo ci, okre lonych dla przedsiębiorców odbierających odpady komunalne od
wła cicieli nieruchomo ci wpisanych do rejestru. W przypadku nieosiągnięcia poziomów
gminnej jednostki organizacyjnej wojewódzki inspektor ochrony rodowiska, w drodze
decyzji, zakazuje prowadzenia przez nią działalno ci w zakresie odbierania odpadów
komunalnych od wła cicieli nieruchomo ci na okres 3 lat.
Przepisy dotyczące obowiązków prowadzących instalację do przetwarzania odpadów
komunalnych
W art. 9n okre lono obowiązki prowadzących instalację, mając na względzie
konieczno ć zapewnienia strumienia odpadów do wszystkich instalacji do zagospodarowania
odpadów w danym regionie. W związku z tym wprowadzono przepis, zgodnie z którym
prowadzący regionalną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych jest obowiązany
zawrzeć, na zasadach niedyskryminacyjnych, umowę na zagospodarowanie zmieszanych
odpadów komunalnych lub odpadów zielonych ze wszystkimi podmiotami odbierającymi
odpady komunalne od wła cicieli nieruchomo ci, którzy prowadzą swoją działalno ć
w ramach regionu wyznaczonego w wojewódzkim planie gospodarki odpadami. Dodatkowo
w przypadku wystąpienia awarii regionalnej instalacji do przetwarzania odpadów
komunalnych, uniemożliwiającej odbieranie odpadów komunalnych od podmiotów
odbierających odpady komunalne od wła cicieli nieruchomo ci, odpady komunalne
kierowane są do instalacji zastępczych, wskazanych w wojewódzkim planie gospodarki
odpadami, a prowadzący taką instalację jest obowiązany przyjąć kierowane do tej instalacji
odpady.
Ponadto
prowadzący regionalną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych
jest obowiązany, na wniosek gminy lub podmiotu odbierającego odpady komunalne od
wła cicieli nieruchomo ci, przedstawić kalkulację kosztów zagospodarowania zmieszanych
odpadów komunalnych oraz odpadów zielonych, w terminie 7 dni od dnia jego złożenia.
20. Nowy rozdział 4b – „Sprawozdawczo ć”
19
Mając na względzie umożliwienie gminom skuteczniejszej kontroli przestrzegania
przepisów u.c.p.g., wprowadza się odrębny rozdział 4b pt. „Sprawozdawczo ć”. Rozdział ten
odnosi się również do obowiązków przedsiębiorców prowadzących działalno ć w zakresie
opróżniania zbiorników bezodpływowych i transportu nieczysto ci ciekłych.
W
związku z powyższym podmiot odbierający odpady komunalne od wła cicieli
nieruchomo ci lub prowadzący działalno ć w zakresie opróżniania zbiorników
bezodpływowych i transportu nieczysto ci ciekłych jest obowiązany w terminie do końca
miesiąca następującego po kwartale, którego dotyczy sprawozdanie sporządzić i przekazać
wójtowi, burmistrzowi lub prezydentowi miasta odpowiednie sprawozdanie. Szczegółowy
zakres tych sprawozdań okre la art. 9o ust. 1 i ust. 3.
Do sprawozdania przedsiębiorca dołącza wykaz wła cicieli nieruchomo ci, z którymi
w poprzednim kwartale zawarł umowy na odbieranie odpadów komunalnych, opróżnianie
zbiorników bezodpływowych i transport nieczysto ci ciekłych oraz wykaz wła cicieli
nieruchomo ci, z którymi w poprzednim kwartale umowy uległy rozwiązaniu lub wygasły.
Wykaz ten zawiera imię i nazwisko lub nazwę oraz adres wła ciciela nieruchomo ci oraz
adres nieruchomo ci.
Dodatkowo w celu weryfikacji danych zawartych w sprawozdaniu wójt, burmistrz lub
prezydent miasta może zobowiązać podmiot odbierający odpady komunalne od wła cicieli
nieruchomo ci, prowadzący regionalną instalację do przetwarzania odpadów komunalnych
lub innego posiadacza gospodarującego odpadami, do przedłożenia dokumentów
sporządzanych na potrzeby ewidencji odpadów, a także przedstawienia odpowiednich
dokumentów potwierdzających osiągnięcia okre lonych poziomów odzysku i recyklingu oraz
redukcji masy odpadów komunalnych kierowanych do składowania, pod rygorem uznania
nieosiągnięcia okre lonych poziomów.
Ponadto
zostało wprowadzone rozwiązanie, zgodnie z którym gmina sporządza
i przedkłada marszałkowi województwa i wojewódzkiemu inspektorowi ochrony rodowiska
roczne sprawozdanie z realizacji zadań z zakresu gospodarki odpadami komunalnymi,
w terminie do końca lutego roku następującego po roku, którego dotyczy sprawozdanie.
Niezłożenie przez gminę sprawozdania jest traktowane jako brak realizacji nałożonych na
gminę zadań w zakresie gospodarki odpadami.
Marszałek województwa weryfikuje i przetwarza sprawozdania przekazane przez gminy
i przekazuje ministrowi wła ciwemu do spraw rodowiska, w terminie do 15 lipca roku
następującego po roku kalendarzowym, roczne zbiorcze sprawozdanie z realizacji zadań gmin
20
Dokumenty związane z tym projektem:
-
3670
› Pobierz plik
-
3670-001
› Pobierz plik
-
3670-002
› Pobierz plik
-
3670-003
› Pobierz plik
-
3670-004
› Pobierz plik
-
3670-005
› Pobierz plik
-
3670-006
› Pobierz plik