Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2879
- Data wpłynięcia: 2010-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151
2879-II
zakrętów
jazdy.
Niezbędną będzie
Uświadomienie
- Zakręt w lewo – rozpoczynamy od prawej
tablica lub inne
związku pomiędzy
krawędzi jezdni, tak jak byśmy chcieli się
środki wizualne dla
prawidłowo wybranym „wychylić”, żeby wcześniej zobaczyć koniec zobrazowania torów
torem jazdy a poprawą zakrętu.
jazdy w zakręcie
bezpieczeństwa ruchu W połowie zakrętu (tzw. „szczycie”)
drogowego.
zbliżamy się do osi jezdni a na wyjściu z
zakrętu –wracamy do prawej krawędzi jezdni
(zmniejszamy działanie sił bocznych).
- Zakręt w prawo – rozpoczyna się od osi
jezdni, w szczycie zakrętu zbliżamy się do
prawej krawędzi a wychodząc z zakrętu –
wracamy znowu do osi jezdni.
Uzyskany w ten sposób tor jazdy złagodził
zakręt, zmniejszając działanie sił bocznych
(reakcji odśrodkowej).
Mniejsze siły boczne to:
- mniejsza szansa poślizgu,
- większy margines bezpieczeństwa,
- większy komfort,
- mniejsze zużycie opon,
- mniejsza strata prędkości,
Uświadomienie
- oszczędność paliwa.
zagrożenia
Należy przy tym pamiętać o kategorycznym
wynikającego z
zakazie przekraczania osi jezdni.
przejechania w
Zmiany toru jazdy możemy dokonywać na
zakręcie na lewą
swojej (prawej) połowie jezdni lub w ramach
stronę jezdni !
namalowanego pasa ruchu.
Zakręty następujące bezpośrednio po
sobie.
Jeżeli np. po prawym zakręcie następuje
zakręt lewy, to wychodząc z prawego zakrętu
– nie możemy wrócić do osi jezdni, bo nie
odpowiada to prawidłowemu wejściu w
zakręt lewy.
Tak więc wychodząc z prawego zakrętu,
musimy pozostać przy prawej krawędzi, bo z
tej pozycji będziemy rozpoczynać skręt w
lewo.
„Patelnia”.
Nieco innego toru jazdy wymaga zakręt,
stanowiący zwrot o 180o (tzw. „patelnia”).
Zakręt taki rozpoczynamy jak w przykładach
powyżej. Zbliżenie się do osi - przy zakręcie
lewym lub do prawej strony jezdni - przy
zakręcie prawym, wykonujemy jakby z
opóźnieniem – po przejechaniu 2/3 łuku.
Gdy widzimy koniec zakrętu - rozluźniamy
skręt.
Zakręt zacieśniający.
Podobnym torem jazdy będziemy
pokonywali zakręt „zacieśniający”.
Pierwszą, łagodną część zakrętu traktujemy
jakby przedłużony odcinek prostej, na której
„ustawiamy” samochód do drugiej,
ostrzejszej części zakrętu.
Podobnie jak przy pokonywaniu „patelni”:
- opóźniamy zbliżenie się do osi - przy
zakręcie lewym lub do prawej strony jezdni -
przy zakręcie prawym,
- kończymy zakręt – rozluźnieniem skrętu.
Zakręt „rozluźniający” nastręcza mniej
kłopotów. W zakręcie rozluźniającym, po
przejechaniu ostrzejszej części zakrętu,
opóźniamy rozluźnienie.
TEMAT VI Jazda w ruchu drogowym w mieście i poza miastem w dzień i po
zmierzchu. Jazda w górach.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Uświadomienie
Jazda w ruchu drogowym w mieście i poza Proponuje się
konieczności
miastem w dzień i po zmierzchu.
omówienie tematu w
zastosowania wiedzy
Jazda w mieście, ulicami z kilkoma pasami
formie pogadanki.
teoretycznej o
ruchu. Przestrzeganie zasady ruchu
Niezbędne będą
przepisach i zasadach
prawostronnego! Przejazd przez
plansze, slajdy lub
ruchu drogowego oraz skrzyżowania o ruchu kierowanym i nie
filmy obrazujące
znakach i sygnałach
kierowanym. Przejazd przez skrzyżowanie o różne sytuacje ruchu
drogowych, zdobytej
ruchu okrężnym.
drogowego w mieście
podczas zajęć z
Zajęcie przed skrzyżowaniem pasa ruchu
i poza miastem.
przepisów ruchu
właściwego dla zamierzonego kierunku
drogowego do jazdy w jazdy.
ruchu miejskim i po za Wyprzedzanie w warunkach ruchu
miastem.
miejskiego.
Uświadomienie
Jazda poza obszarem zabudowanym (70
możliwości jazdy z
km/godz.).
dozwoloną prędkością Omijanie i wyprzedzanie poza obszarem
po za obszarem
zabudowanym.
zabudowanym i
Wyprzedzanie jest jednym z
wynikającymi z tego
najniebezpieczniejszych manewrów z jakimi
zagrożeniami. .
się spotykamy w ruchu drogowym.
Uświadomienie
Największe niebezpieczeństwo tkwi w złej
wyjątkowego
ocenie sytuacji. Decydujące znaczenie ma
zagrożenia
zdolność przewidywania. Należy
wynikającego z
przewidzieć jaki będzie układ pojazdów na
nieprawidłowego
drodze za 2, 5, czy 12 sekund? Trzeba ocenić
wyprzedzania i
prędkość poruszających się pojazdów – tych
beztroskiego
które jadą w tym samym kierunku co my i
przejeżdżania przez
tych z przeciwka. Im większa prędkość tym
przejazdy kolejowe i
krótszy czas w którym zmienia się sytuacja
tramwajowe.
na jezdni – to też musimy patrzeć dalej.
Uświadomienie
Dalej do przodu i dalej do tyłu.
współuczestnictwa w
Wyprzedzanie rozpoczynamy od oceny
ruchu drogowym.
sytuacji – spoglądamy w lusterka, czy ktoś
Uświadomienie
szybszy od nas nie rozpoczął już
bezpośredniego
wyprzedzania. Jeżeli nie – sygnalizujemy
związku pomiędzy
zamiar zmiany pasa ruchu i przejeżdżamy o
współuczestnictwem i jeden pas w lewo. Jednocześnie
kulturą ruchu
przyspieszamy. Nierzadko schodzimy o
drogowego.
jeden bieg w dół, aby mieć lepsze
przyspieszenie i osiągnąć jak największą
Oswojenie się z
różnicę prędkości w stosunku do pojazdu
problematyką
wyprzedzanego. Znajdując się na lewym
prowadzeniem
pasie, jeszcze raz upewnimy się co do
samochodu w
sytuacji, szczególnie przed pojazdem
warunkach po
wyprzedzanym, bo mamy teraz lepszą
zmierzchu.
widoczność drogi przed wyprzedzanym
Poznanie zasad
pojazdem. Wyprzedzanie możemy
operowania światłami. zasygnalizować używając sygnalizacji
świetlnej lub dźwiękowej.
Wyprzedzanie powinno trwać jak najkrócej.
Lewym pasem jedziemy tak długo aż
uzyskamy wystarczający odstęp od pojazdu
wyprzedzanego (prawe lustro) aby
bezkolizyjnie zjechać na prawą stronę. Teraz
dopiero możemy włączyć prawy
kierunkowskaz i łagodnie zjechać na prawy
pas ruchu.
Przejeżdżanie przez przejazdy kolejowe.
Przejazdy z rogatkami i pół rogatkami. Krzyż
św. Andrzeja.
Jazda po zmierzchu. Używanie świateł
drogowych i świateł mijania oraz warunki w
jakich tych świateł można używać.
Uświadomienie
Jazda w górach.
Proponuje się
zwiększonego
Jazda w górach jest dobrym testem
opowiadanie jako
zagrożenia
umiejętności kierowcy. Górskie drogi
metodę realizacji
spowodowanego
wymagają szczególnej umiejętności oceny i
tematu,
brakiem widoczności
dopasowania prędkości do warunków jazdy. uzupełnionym
z powodu dużej ilości
Warunki te stwarzają zakręty, wzniesienia i
pokazem filmu
zakrętów, szczytów i
spadki, zwężenia drogi, mostki i tp.
obrazującym różne
innych przeszkód
Kierowca musi wykazać się doskonałą
sytuacje z jakimi
terenowych.
operatywnością zarówno w sferze
spotykamy się
właściwego toru jazdy jak i efektywności
podczas jazdy w
jazdy poprzez właściwy dobór przełożenia
terenie górzystym.
skrzyni biegów i bezbłędną operację zmiany
biegów. Warto przypomnieć, o warunkach
hamowania na wzniesieniu i na spadku drogi.
Na zwężonym odcinku drogi, pojazd jadący
z góry powinien ustąpić pierwszeństwa
przejazdu, pojazdowi jadącemu pod górę.
Na górskich drogach możemy się spotkać z
obowiązkiem zakładania łańcuchów
przeciwpoślizgowych.
TEMAT VII Zachowanie się na drogach ekspresowych. Włączanie się do ruchu (pas
rozbiegowy). Zachowanie się w czasie wyprzedzania. Opuszczanie drogi ekspresowej
(pas do zjazdu).
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych + 1 godzina ćwiczeń.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Uświadomienie
Zachowanie się na drogach ekspresowych. Opowiadanie
konieczności
Drogami ekspresowymi nazywamy drogi
uzupełnione pokazem
pobudzenia i ćwiczenia przeznaczone wyłącznie dla pojazdów
filmu lub slajdów.
wyobraźni oraz
samochodowych. Budową przypominają
zdolności
autostrady. Zasadniczą różnicą są
przewidywania jako
skrzyżowania, które na autostradach
czynników
budowane są jako bezkolizyjne –
wspomagających
wielopoziomowe.
bezpieczeństwo jazdy
Drogi te posiadają dwie jednokierunkowe
– w szczególności -
jezdnie, o co najmniej dwóch pasach ruchu.
płynność jazdy i jazdę Jezdnie bywają często przedzielone pasem
bezkolizyjną.
zieleni lub energochłonnymi barierami.
Jazda taką drogą wydaje się być bardzo
prosta. Szeroka, jednokierunkowa jezdnia,
dobra nawierzchnia, łagodne łuki – sprzyjają
szybkiej jeździe.
Poruszając się taką drogą musimy sobie
zdawać sprawę, że prędkość zobowiązuje nas
do bardzo skoncentrowanej uwagi, do
bacznego obserwowania drogi przed i za
pojazdem. Patrzeć trzeba znacznie dalej, niż
na zwykłej drodze i znacznie wcześniej
umieć sobie uzmysłowić sytuację jaka
nastąpi za chwilę.
Zdolność przewidywania jest jednym z
podstawowych warunków bezpieczeństwa w
ruchu drogowym!
Monotonia jazdy powoduje zanik kontroli
nad prędkością. Dlatego trzeba kontrolować
prędkość na prędkościomierzu.
Poznanie specyficznej Włączanie się do ruchu (pas rozbiegowy). Opowiadanie
zasady włączania się
Drogi ekspresowe, podobnie jak autostrady,
uzupełnione pokazem
do ruchu z
posiadają w okolicy skrzyżowań tzw. pasy
filmu lub slajdów.
wykorzystaniem pasa
rozbiegowe. Jest to pas jezdni, biegnący
rozbiegowego.
wzdłuż właściwej jezdni.
Uświadomienie
Pojazdy włączające się do ruchu mają
czynnika dynamiki
obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdom
jazdy jako
znajdującym się w ruchu. Pojęcie
współdecydującego o
pierwszeństwa należy tu rozumieć jako
płynności ruchu i
niezakłócanie płynności jazdy. Zatrzymanie
bezpieczeństwie.
się na pasie rozbiegowym kończy się
zazwyczaj długim oczekiwaniem na przerwę
w potoku dość prędko poruszających się
pojazdów. Dopasowanie prędkości jazdy na
pasie rozbiegowym do prędkości jazdy
pojazdów poruszających się po drodze
ekspresowej, pozwoli na wykorzystanie
niezbyt dużej luki (obserwacja drogi w
lusterkach) pomiędzy jadącymi
samochodami i płynne włączenie się.
Uświadomienie
Zachowanie się w czasie wyprzedzania.
Opowiadanie
nadrzędnej roli
Wyprzedzanie jest jednym z
uzupełnione pokazem
zdolności
najniebezpieczniejszych manewrów z jakimi filmu lub slajdów.
przewidywania
się spotykamy w ruchu drogowym.
podczas manewru
Decydujące znaczenie ma znów zdolność
wyprzedzania,
przewidywania. Należy przewidzieć jaki
szczególnie przy
będzie układ pojazdów na drodze za 2, 5, czy
dużych szybkościach.
12 sekund? Trzeba ocenić prędkość
Uświadomienie
poruszających się pojazdów. Na drodze
konieczności zdobycia ekspresowej, samochody z przeciwka jadą
umiejętności oceny
inną jezdnią. Jedziemy natomiast z większą
prędkości
szybkością, do której musimy dostosować
poruszających się
nasze przewidywania. Musimy patrzeć dalej
pojazdów.
do przodu i dalej do tyłu.
Uświadomienie
Wyprzedzanie.
perfekcyjnego
Rozpoczynamy od oceny sytuacji –
operowania zmianą
spoglądamy w lusterka, czy ktoś szybszy od
biegów, w
nas nie rozpoczął już wyprzedzania.
szczególności przy
Jeżeli nie – sygnalizujemy zamiar zmiany
redukcji.
pasa ruchu
Uświadomienie
i przejeżdżamy o jeden pas w lewo.
konieczności
Jednocześnie przyspieszamy. Nierzadko
obserwacji i
schodzimy o jeden bieg w dół, aby mieć
przewidywania.
lepsze przyspieszenie i osiągnąć jak
Kształtowanie kultury największą różnicę prędkości w stosunku do
jazdy poprzez jazdę
pojazdu wyprzedzanego.
„wyraźną” i nie
Znajdując się na lewym pasie, jeszcze raz
stwarzanie sytuacji
upewnimy się co do sytuacji, szczególnie
prowadzącej do
przed pojazdem wyprzedzanym, bo mamy
zachwiania płynności
teraz lepszą widoczność.
ruchu.
Wyprzedzanie powinno trwać jak najkrócej.
Lewym pasem jedziemy tak długo aż
uzyskamy wystarczający odstęp od pojazdu
wyprzedzanego (prawe lustro) aby
bezkolizyjnie zjechać na prawą stronę. Teraz
dopiero możemy włączyć prawy
kierunkowskaz
i łagodnie zjechać na prawy pas ruchu.
Uświadomienie
Opuszczanie drogi ekspresowej (pas do
Opowiadanie
zagrożenia
zjazdu).
uzupełnione pokazem
wywołanego zbyt
Manewr opuszczenia drogi, dzięki pasom
filmu lub slajdów.
wczesnym, nie
specjalnie do tego przeznaczonym, jest
sygnalizowanym,
manewrem stosunkowo prostym.
hamowaniem na pasie Szczególnie na autostradach pojawia się
przeznaczony do jazdy. problem wyboru odpowiedniego zjazdu.
Przyswojenie zasady,
Często trudno zorientować się dokąd nas
że hamowanie należy dany zjazd „wywiezie”. Z pomocą
poprzedzić włączeniem przychodzą znaki kierunku i miejscowości.
kierunkowskazu, który Trzeba je uważnie obserwować. Pomylenie
zawczasu, poinformuje zjazdu to nadłożenie nieraz wielu kilometrów
o naszym zamiarze
- pamiętajmy o zakazie cofania! Zbliżając
i przygotuje innych
się do miejsca, w którym zamierzamy
użytkowników drogi
opuścić drogę ekspresową, wykorzystujemy
do ewentualnego
przeznaczony do tego pas. Włączmy prawy
zwolnienia tempa
kierunkowskaz, uprzedzając o naszym
jazdy. Hamowanie
zamiarze i zjeżdżamy na przeznaczony do
najlepiej byłoby jednak zjazdu pas. Starajmy się opuścić drogę bez
rozpocząć na pasie
zmiany prędkości (bez hamowania). Dopiero
jazdy.
Niezbędną będzie
Uświadomienie
- Zakręt w lewo – rozpoczynamy od prawej
tablica lub inne
związku pomiędzy
krawędzi jezdni, tak jak byśmy chcieli się
środki wizualne dla
prawidłowo wybranym „wychylić”, żeby wcześniej zobaczyć koniec zobrazowania torów
torem jazdy a poprawą zakrętu.
jazdy w zakręcie
bezpieczeństwa ruchu W połowie zakrętu (tzw. „szczycie”)
drogowego.
zbliżamy się do osi jezdni a na wyjściu z
zakrętu –wracamy do prawej krawędzi jezdni
(zmniejszamy działanie sił bocznych).
- Zakręt w prawo – rozpoczyna się od osi
jezdni, w szczycie zakrętu zbliżamy się do
prawej krawędzi a wychodząc z zakrętu –
wracamy znowu do osi jezdni.
Uzyskany w ten sposób tor jazdy złagodził
zakręt, zmniejszając działanie sił bocznych
(reakcji odśrodkowej).
Mniejsze siły boczne to:
- mniejsza szansa poślizgu,
- większy margines bezpieczeństwa,
- większy komfort,
- mniejsze zużycie opon,
- mniejsza strata prędkości,
Uświadomienie
- oszczędność paliwa.
zagrożenia
Należy przy tym pamiętać o kategorycznym
wynikającego z
zakazie przekraczania osi jezdni.
przejechania w
Zmiany toru jazdy możemy dokonywać na
zakręcie na lewą
swojej (prawej) połowie jezdni lub w ramach
stronę jezdni !
namalowanego pasa ruchu.
Zakręty następujące bezpośrednio po
sobie.
Jeżeli np. po prawym zakręcie następuje
zakręt lewy, to wychodząc z prawego zakrętu
– nie możemy wrócić do osi jezdni, bo nie
odpowiada to prawidłowemu wejściu w
zakręt lewy.
Tak więc wychodząc z prawego zakrętu,
musimy pozostać przy prawej krawędzi, bo z
tej pozycji będziemy rozpoczynać skręt w
lewo.
„Patelnia”.
Nieco innego toru jazdy wymaga zakręt,
stanowiący zwrot o 180o (tzw. „patelnia”).
Zakręt taki rozpoczynamy jak w przykładach
powyżej. Zbliżenie się do osi - przy zakręcie
lewym lub do prawej strony jezdni - przy
zakręcie prawym, wykonujemy jakby z
opóźnieniem – po przejechaniu 2/3 łuku.
Gdy widzimy koniec zakrętu - rozluźniamy
skręt.
Zakręt zacieśniający.
Podobnym torem jazdy będziemy
pokonywali zakręt „zacieśniający”.
Pierwszą, łagodną część zakrętu traktujemy
jakby przedłużony odcinek prostej, na której
„ustawiamy” samochód do drugiej,
ostrzejszej części zakrętu.
Podobnie jak przy pokonywaniu „patelni”:
- opóźniamy zbliżenie się do osi - przy
zakręcie lewym lub do prawej strony jezdni -
przy zakręcie prawym,
- kończymy zakręt – rozluźnieniem skrętu.
Zakręt „rozluźniający” nastręcza mniej
kłopotów. W zakręcie rozluźniającym, po
przejechaniu ostrzejszej części zakrętu,
opóźniamy rozluźnienie.
TEMAT VI Jazda w ruchu drogowym w mieście i poza miastem w dzień i po
zmierzchu. Jazda w górach.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Uświadomienie
Jazda w ruchu drogowym w mieście i poza Proponuje się
konieczności
miastem w dzień i po zmierzchu.
omówienie tematu w
zastosowania wiedzy
Jazda w mieście, ulicami z kilkoma pasami
formie pogadanki.
teoretycznej o
ruchu. Przestrzeganie zasady ruchu
Niezbędne będą
przepisach i zasadach
prawostronnego! Przejazd przez
plansze, slajdy lub
ruchu drogowego oraz skrzyżowania o ruchu kierowanym i nie
filmy obrazujące
znakach i sygnałach
kierowanym. Przejazd przez skrzyżowanie o różne sytuacje ruchu
drogowych, zdobytej
ruchu okrężnym.
drogowego w mieście
podczas zajęć z
Zajęcie przed skrzyżowaniem pasa ruchu
i poza miastem.
przepisów ruchu
właściwego dla zamierzonego kierunku
drogowego do jazdy w jazdy.
ruchu miejskim i po za Wyprzedzanie w warunkach ruchu
miastem.
miejskiego.
Uświadomienie
Jazda poza obszarem zabudowanym (70
możliwości jazdy z
km/godz.).
dozwoloną prędkością Omijanie i wyprzedzanie poza obszarem
po za obszarem
zabudowanym.
zabudowanym i
Wyprzedzanie jest jednym z
wynikającymi z tego
najniebezpieczniejszych manewrów z jakimi
zagrożeniami. .
się spotykamy w ruchu drogowym.
Uświadomienie
Największe niebezpieczeństwo tkwi w złej
wyjątkowego
ocenie sytuacji. Decydujące znaczenie ma
zagrożenia
zdolność przewidywania. Należy
wynikającego z
przewidzieć jaki będzie układ pojazdów na
nieprawidłowego
drodze za 2, 5, czy 12 sekund? Trzeba ocenić
wyprzedzania i
prędkość poruszających się pojazdów – tych
beztroskiego
które jadą w tym samym kierunku co my i
przejeżdżania przez
tych z przeciwka. Im większa prędkość tym
przejazdy kolejowe i
krótszy czas w którym zmienia się sytuacja
tramwajowe.
na jezdni – to też musimy patrzeć dalej.
Uświadomienie
Dalej do przodu i dalej do tyłu.
współuczestnictwa w
Wyprzedzanie rozpoczynamy od oceny
ruchu drogowym.
sytuacji – spoglądamy w lusterka, czy ktoś
Uświadomienie
szybszy od nas nie rozpoczął już
bezpośredniego
wyprzedzania. Jeżeli nie – sygnalizujemy
związku pomiędzy
zamiar zmiany pasa ruchu i przejeżdżamy o
współuczestnictwem i jeden pas w lewo. Jednocześnie
kulturą ruchu
przyspieszamy. Nierzadko schodzimy o
drogowego.
jeden bieg w dół, aby mieć lepsze
przyspieszenie i osiągnąć jak największą
Oswojenie się z
różnicę prędkości w stosunku do pojazdu
problematyką
wyprzedzanego. Znajdując się na lewym
prowadzeniem
pasie, jeszcze raz upewnimy się co do
samochodu w
sytuacji, szczególnie przed pojazdem
warunkach po
wyprzedzanym, bo mamy teraz lepszą
zmierzchu.
widoczność drogi przed wyprzedzanym
Poznanie zasad
pojazdem. Wyprzedzanie możemy
operowania światłami. zasygnalizować używając sygnalizacji
świetlnej lub dźwiękowej.
Wyprzedzanie powinno trwać jak najkrócej.
Lewym pasem jedziemy tak długo aż
uzyskamy wystarczający odstęp od pojazdu
wyprzedzanego (prawe lustro) aby
bezkolizyjnie zjechać na prawą stronę. Teraz
dopiero możemy włączyć prawy
kierunkowskaz i łagodnie zjechać na prawy
pas ruchu.
Przejeżdżanie przez przejazdy kolejowe.
Przejazdy z rogatkami i pół rogatkami. Krzyż
św. Andrzeja.
Jazda po zmierzchu. Używanie świateł
drogowych i świateł mijania oraz warunki w
jakich tych świateł można używać.
Uświadomienie
Jazda w górach.
Proponuje się
zwiększonego
Jazda w górach jest dobrym testem
opowiadanie jako
zagrożenia
umiejętności kierowcy. Górskie drogi
metodę realizacji
spowodowanego
wymagają szczególnej umiejętności oceny i
tematu,
brakiem widoczności
dopasowania prędkości do warunków jazdy. uzupełnionym
z powodu dużej ilości
Warunki te stwarzają zakręty, wzniesienia i
pokazem filmu
zakrętów, szczytów i
spadki, zwężenia drogi, mostki i tp.
obrazującym różne
innych przeszkód
Kierowca musi wykazać się doskonałą
sytuacje z jakimi
terenowych.
operatywnością zarówno w sferze
spotykamy się
właściwego toru jazdy jak i efektywności
podczas jazdy w
jazdy poprzez właściwy dobór przełożenia
terenie górzystym.
skrzyni biegów i bezbłędną operację zmiany
biegów. Warto przypomnieć, o warunkach
hamowania na wzniesieniu i na spadku drogi.
Na zwężonym odcinku drogi, pojazd jadący
z góry powinien ustąpić pierwszeństwa
przejazdu, pojazdowi jadącemu pod górę.
Na górskich drogach możemy się spotkać z
obowiązkiem zakładania łańcuchów
przeciwpoślizgowych.
TEMAT VII Zachowanie się na drogach ekspresowych. Włączanie się do ruchu (pas
rozbiegowy). Zachowanie się w czasie wyprzedzania. Opuszczanie drogi ekspresowej
(pas do zjazdu).
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych + 1 godzina ćwiczeń.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Uświadomienie
Zachowanie się na drogach ekspresowych. Opowiadanie
konieczności
Drogami ekspresowymi nazywamy drogi
uzupełnione pokazem
pobudzenia i ćwiczenia przeznaczone wyłącznie dla pojazdów
filmu lub slajdów.
wyobraźni oraz
samochodowych. Budową przypominają
zdolności
autostrady. Zasadniczą różnicą są
przewidywania jako
skrzyżowania, które na autostradach
czynników
budowane są jako bezkolizyjne –
wspomagających
wielopoziomowe.
bezpieczeństwo jazdy
Drogi te posiadają dwie jednokierunkowe
– w szczególności -
jezdnie, o co najmniej dwóch pasach ruchu.
płynność jazdy i jazdę Jezdnie bywają często przedzielone pasem
bezkolizyjną.
zieleni lub energochłonnymi barierami.
Jazda taką drogą wydaje się być bardzo
prosta. Szeroka, jednokierunkowa jezdnia,
dobra nawierzchnia, łagodne łuki – sprzyjają
szybkiej jeździe.
Poruszając się taką drogą musimy sobie
zdawać sprawę, że prędkość zobowiązuje nas
do bardzo skoncentrowanej uwagi, do
bacznego obserwowania drogi przed i za
pojazdem. Patrzeć trzeba znacznie dalej, niż
na zwykłej drodze i znacznie wcześniej
umieć sobie uzmysłowić sytuację jaka
nastąpi za chwilę.
Zdolność przewidywania jest jednym z
podstawowych warunków bezpieczeństwa w
ruchu drogowym!
Monotonia jazdy powoduje zanik kontroli
nad prędkością. Dlatego trzeba kontrolować
prędkość na prędkościomierzu.
Poznanie specyficznej Włączanie się do ruchu (pas rozbiegowy). Opowiadanie
zasady włączania się
Drogi ekspresowe, podobnie jak autostrady,
uzupełnione pokazem
do ruchu z
posiadają w okolicy skrzyżowań tzw. pasy
filmu lub slajdów.
wykorzystaniem pasa
rozbiegowe. Jest to pas jezdni, biegnący
rozbiegowego.
wzdłuż właściwej jezdni.
Uświadomienie
Pojazdy włączające się do ruchu mają
czynnika dynamiki
obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdom
jazdy jako
znajdującym się w ruchu. Pojęcie
współdecydującego o
pierwszeństwa należy tu rozumieć jako
płynności ruchu i
niezakłócanie płynności jazdy. Zatrzymanie
bezpieczeństwie.
się na pasie rozbiegowym kończy się
zazwyczaj długim oczekiwaniem na przerwę
w potoku dość prędko poruszających się
pojazdów. Dopasowanie prędkości jazdy na
pasie rozbiegowym do prędkości jazdy
pojazdów poruszających się po drodze
ekspresowej, pozwoli na wykorzystanie
niezbyt dużej luki (obserwacja drogi w
lusterkach) pomiędzy jadącymi
samochodami i płynne włączenie się.
Uświadomienie
Zachowanie się w czasie wyprzedzania.
Opowiadanie
nadrzędnej roli
Wyprzedzanie jest jednym z
uzupełnione pokazem
zdolności
najniebezpieczniejszych manewrów z jakimi filmu lub slajdów.
przewidywania
się spotykamy w ruchu drogowym.
podczas manewru
Decydujące znaczenie ma znów zdolność
wyprzedzania,
przewidywania. Należy przewidzieć jaki
szczególnie przy
będzie układ pojazdów na drodze za 2, 5, czy
dużych szybkościach.
12 sekund? Trzeba ocenić prędkość
Uświadomienie
poruszających się pojazdów. Na drodze
konieczności zdobycia ekspresowej, samochody z przeciwka jadą
umiejętności oceny
inną jezdnią. Jedziemy natomiast z większą
prędkości
szybkością, do której musimy dostosować
poruszających się
nasze przewidywania. Musimy patrzeć dalej
pojazdów.
do przodu i dalej do tyłu.
Uświadomienie
Wyprzedzanie.
perfekcyjnego
Rozpoczynamy od oceny sytuacji –
operowania zmianą
spoglądamy w lusterka, czy ktoś szybszy od
biegów, w
nas nie rozpoczął już wyprzedzania.
szczególności przy
Jeżeli nie – sygnalizujemy zamiar zmiany
redukcji.
pasa ruchu
Uświadomienie
i przejeżdżamy o jeden pas w lewo.
konieczności
Jednocześnie przyspieszamy. Nierzadko
obserwacji i
schodzimy o jeden bieg w dół, aby mieć
przewidywania.
lepsze przyspieszenie i osiągnąć jak
Kształtowanie kultury największą różnicę prędkości w stosunku do
jazdy poprzez jazdę
pojazdu wyprzedzanego.
„wyraźną” i nie
Znajdując się na lewym pasie, jeszcze raz
stwarzanie sytuacji
upewnimy się co do sytuacji, szczególnie
prowadzącej do
przed pojazdem wyprzedzanym, bo mamy
zachwiania płynności
teraz lepszą widoczność.
ruchu.
Wyprzedzanie powinno trwać jak najkrócej.
Lewym pasem jedziemy tak długo aż
uzyskamy wystarczający odstęp od pojazdu
wyprzedzanego (prawe lustro) aby
bezkolizyjnie zjechać na prawą stronę. Teraz
dopiero możemy włączyć prawy
kierunkowskaz
i łagodnie zjechać na prawy pas ruchu.
Uświadomienie
Opuszczanie drogi ekspresowej (pas do
Opowiadanie
zagrożenia
zjazdu).
uzupełnione pokazem
wywołanego zbyt
Manewr opuszczenia drogi, dzięki pasom
filmu lub slajdów.
wczesnym, nie
specjalnie do tego przeznaczonym, jest
sygnalizowanym,
manewrem stosunkowo prostym.
hamowaniem na pasie Szczególnie na autostradach pojawia się
przeznaczony do jazdy. problem wyboru odpowiedniego zjazdu.
Przyswojenie zasady,
Często trudno zorientować się dokąd nas
że hamowanie należy dany zjazd „wywiezie”. Z pomocą
poprzedzić włączeniem przychodzą znaki kierunku i miejscowości.
kierunkowskazu, który Trzeba je uważnie obserwować. Pomylenie
zawczasu, poinformuje zjazdu to nadłożenie nieraz wielu kilometrów
o naszym zamiarze
- pamiętajmy o zakazie cofania! Zbliżając
i przygotuje innych
się do miejsca, w którym zamierzamy
użytkowników drogi
opuścić drogę ekspresową, wykorzystujemy
do ewentualnego
przeznaczony do tego pas. Włączmy prawy
zwolnienia tempa
kierunkowskaz, uprzedzając o naszym
jazdy. Hamowanie
zamiarze i zjeżdżamy na przeznaczony do
najlepiej byłoby jednak zjazdu pas. Starajmy się opuścić drogę bez
rozpocząć na pasie
zmiany prędkości (bez hamowania). Dopiero