Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2879
- Data wpłynięcia: 2010-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151
2879-II
przeznaczonym do
gdy znajdziemy się na pasie przeznaczonym
zjazdu, po opuszczeniu do zjazdu - rozpoczynamy hamowanie,
pasów przeznaczonych redukcję biegów i itp.
do jazdy na wprost.
Długotrwała jazda po drodze ekspresowej
czy autostradzie, pozbawionej ostrych
zakrętów, z dużą prędkością, działa nużąco
na kierowcę i prowadzi do obniżenia reakcji.
Stąd hamowanie na pasie przeznaczonym do
jazdy – kończy się często zderzeniem,
poprzez najechanie z tyłu przez kierowcę,
który – po pierwsze – nie zauważył w porę
hamującego pojazdu, a po drugie –
zapomniał, że droga hamowania przy dużej
prędkości wydłuża się nieproporcjonalnie do
prędkości.
Rozpoczynając naukę zachowania się na
drodze, wyobraźmy sobie, że drogą porusza
się cała kawalkada pojazdów, a my jedziemy
między nimi.
Niech nigdy nie uśpi naszej czujności fakt,
że w danej chwili, jesteśmy sami na drodze.
TEMAT VIII Jazda w trudnych warunkach atmosferycznych.
Poślizg – przyczyny – sposób zapobiegania.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Uświadomienie
Jazda w trudnych warunkach
Proponuje się metodę
zagrożeń w czasie
atmosferycznych.
opowiadania.
jazdy, wynikających z Deszcz. W początkowej fazie, zmieszany z
niesprzyjających
tłustym brudem, tworzy na jezdni cienką
warunków
niewidoczną warstwę śliskiej mazi. W
atmosferycznych.
połączeniu z często występującymi
Uświadomienie faktu, koleinami, stwarza to niebezpieczeństwo
że skutecznym
wytrącenia samochodu z prostolinijnego toru
sposobem
jazdy. Podczas obfitych opadów, powstaje
przeciwdziałania jest
zjawisko filmu wodnego, powodującego
ograniczenie prędkości utratę sterowności. Po przejechaniu przez
jazdy.
głęboką kałużę, należy pamiętać o
wysuszeniu elementów hamujących, przez
delikatne przytrzymanie przez pewien czas
hamulca zasadniczego.
Mgła. Jest jedną z najniebezpieczniejszych
sytuacji jaka może nas spotkać na drodze.
Ratunkiem jest po prostu bardzo wolna jazda
a pomocą są białe linie wyznaczające pasy
ruchu. Jeżeli decydujemy się na
wyprzedzanie, pamiętajmy o obowiązku
użycia sygnału dźwiękowego.
nieg. Jazda po śniegu, na dobrych oponach
nie nastręcza specjalnych trudności a co
najważniejsze, nie stanowi elementu
zaskoczenia. Wiadomo, że jest ślisko i trzeba
uważać. Pomocne mogą się okazać łańcuchy
przeciwpoślizgowe. Gorzej jest gdy śnieg
posypany solą zaczyna się topić. Wówczas
nawierzchnia staje się niejednolita. Są
miejsca gdzie jedziemy po mokrym podłożu
a już za chwilę jedziemy po lodzie.
Najtragiczniejszą jest sytuacja marznącego
deszczu lub marznącej mżawki.
Uświadomienie czym
Poślizg – przyczyny – sposób
Proponuje się metodę
jest poślizg i jakie
zapobiegania.
opowiadania.
czynniki go wywołują. Poślizgiem określa się sytuację, w której koła
przemieszczającego się samochodu ślizgają
się po podłożu. Poślizg jest skutkiem
pewnych przyczyn, które poślizg wywołały.
Mnogość przyczyn mogących wywołać
poślizg jest nieprzeliczalna. Jedną z
typowych przyczyn jest nadmierna prędkość
w zakręcie. Jeżeli siła reakcji odśrodkowej
przekroczy siłę przyczepności kół, następuje
poślizg. Jeżeli poślizgnęły się tylne koła
samochodu, należy ratunku szukać w
kierownicy, ustawiając przednie koła w
kierunku przemieszczanie się samochodu.
Tak ustawione koła spowodują zniwelowanie
siły, która spowodowała poślizg. Znacznie
trudniejszą jest sytuacja, w której poślizgowi
w zakręcie ulegną przednia koła. Wówczas
możemy próbować odzyskać przyczepność
przednich kół, kierując je w stronę przeciwną
do krzywizny zakrętu. Jest to manewr trudny
i niebezpieczny z uwagi na brak wolnej
przestrzeni. W zakręcie lewym, możemy
ratować się poboczem a w zakręcie prawym
– lewą stroną jezdni. Grozi to czołowym
zderzeniem z pojazdem nadjeżdżającym z
przeciwka.
Częstą przyczyną poślizgu jest zbyt
gwałtowne hamowanie, powodujące
zablokowanie kół. Ratunek – puścić hamulec
i ponowić hamowanie delikatniej.
Naukę trudnej sztuki opanowania poślizgu
poleca się na „autodromach” doskonalenia
techniki jazdy.
3.3. Zarys budowy autobusu i zasady obsługi
technicznej.
3.3.1.
Podział materiału nauczania.
L.p. Tematy nauczania.
Teoria Ćwiczenia Praktyka Razem
1.
Budowa autobusu – wiadomości ogólne.
1.
1.
2.
Silniki i układy napędowe.
2. 1. 3.
3. Układ kierowniczy i hamulcowy.
2
1.
4.
Ogumienie. Amortyzatory i stabilizatory
1.
1.
(brd).
5. Wyposażenie elektryczne.
1. 1.
6. Czynności obsługowe.
1.
1.
Razem
6
1.
1.
8.
3.3.2. Materiał nauczania.
TEMAT I Budowa autobusu - wiadomości ogólne.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Poznanie ogólnych
Rama podwoziowa. Kabina kierowcy.
Proponuje się metodę
zasad budowy
Szkieletowa konstrukcja nadwozia
wykładu z pokazem
autobusu
autobusu.
plansz, slajdów, filmu.
Autobusy miejski, międzymiastowe,
turystyczne.
TEMAT II Silniki i układy napędowe.
Czas realizacji: 2 godziny zajęć teoretycznych + 1 godzina ćwiczeń.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Zdobycie wiedzy o Umieszczenie silnika. Silniki o zapłonie
Proponuje się metodę
silniku
iskrowym i samoczynnym. Układ korbowo-
wykładu z pokazem
i układzie
tłokowy, wał korbowy. Smarowanie i układ
plansz, slajdów, filmu.
napędowym.
chłodzenia.
Poznanie zasad
Charakterystyka mocy i momentu
smarowania i
obrotowego.
chłodzenia silnika. Skrzynia przekładniowa. Zasada działania.
Poznanie
Przeniesienie momentu obrotowego wału
charakterystyki
korbowego silnika poprzez przekładnię i
mocy i momentu
mechanizm różnicowy na koła jezdne.
obrotowego
Uzyskanie zwiększonej mocy lub prędkości.
silnika.
Charakterystyka prędkości jazdy w funkcji
Zdobycie
obrotów silnika dla poszczególnych biegów –
podstawowych
charakterystyka „piłowa”.
wiadomości o
Sprzęgło – zasada działania.
skrzyni
Przekładnia główna i mechanizm różnicowy –
przekładniowej i
zasada działania.
przeniesieniu
momentu
obrotowego wału
korbowego silnika
na koła jezdne.
Poznanie zasady
działania sprzęgła,
przekładni głównej
i mechanizmu
różnicowego.
TEMAT III Układ kierowniczy. Układ hamulcowy.
Czas realizacji: 2 godziny zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Poznanie zasady
Układ kierowniczy.
Proponuje się metodę
działania
Ogólna zasada działania układu
wykładu z pokazem
i mechanizmów
kierowniczego.
plansz, slajdów, filmu.
układu
Przekładnia ślimakowa i zębatkowa. Układy
kierowniczego.
kierownicze ze wspomaganiem.
Zwrotnice i ustawienie kół (zbieżność).
Zdobycie wiedzy o Układ hamulcowy.
działaniu układu
Ogólna zasada działania hydraulicznego i
hamulcowego
pneumatycznego układu hamulcowego.
hydraulicznego i
Systemy jedno i dwu obwodowe.
pneumatycznego.
Systemy jedno i dwuprzewodowe do połączeń
Poznanie działania samochodu z przyczepą.
systemów jedno i
Podciśnieniowe urządzenia wspomagające.
dwuprzewodowych Hamulec awaryjny i hamulec postojowy.
do połączeń
Działanie systemu ABS.
samochodu z
przyczepą.
Zdobycie wiedzy o
urządzeniach
wspomagających
i działania systemu
ABS.
TEMAT IV Ogumienie. Amortyzatory i stabilizatory.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Zdobycie
Ogumienie.
Opowiadanie
informacji o
Ogumienie radialne. Rodzaje bieżnika.
uzupełnione pokazem
ogumieniu i
Wpływ ciśnienia powietrza na zużycie
opony.
właściwej
bieżnika i właściwości trakcyjne.
Slajdy z różnymi
eksploatacji oraz o Amortyzatory i stabilizatory.
rodzajami opon.
wpływie ogumienia Rola amortyzatorów w układzie jezdnym.
na bezpieczeństwo Amortyzatory jedno i dwustronnego
jazdy.
działania.
Uświadomienie
Rola drążków stabilizacyjnych i reakcyjnych i
wpływu działania
wpływ ich działania na bezpieczeństwo jazdy.
amortyzatorów i
stabilizatorów na
bezpieczeństwo
jazdy.
TEMAT V Wyposażenie elektryczne.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Zdobycie
Akumulator. Prądnica lub alternator (prądnica Proponuje się metodę
informacji o
prądu zmiennego trójfazowego –
wykładu, lub
urządzeniach
wyprostowanego).
opowiadania.
prądotwórczych
wiatła pełnią potrójną rolę. Powodują, ze
Główny nacisk należy
w samochodzie.
pojazd jest widoczny. Uruchamiają światła
położyć na cechy
Uświadomienie
odblaskowe innych pojazdów i odblaskowych użytkowe urządzeń
roli świateł w
znaków drogowych. Oświetlają drogę przed
(ustawienie świateł,
samochodzie.
samochodem. wiatła zewnętrzne i
sposób montowania
Uświadomienie
wewnętrzne autobusu.
żarówki itp).
wypływu
Reflektory główne i przeciwmgielne –
ustawienia świateł ustawienia.
na bezpieczeństwo Cechy charakterystyczne żarówek
własne i innych
poszczególnych świateł (żarówki
użytkowników
dwuwłóknowe, żarówki halogenowe). Sygnał
drogi.
dźwiękowy. Wycieraczki szyb. Bezpieczniki
instalacji elektrycznej.
TEMAT VI Czynności obsługowe.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć praktycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Poznanie sposobów Układ kierowniczy – nadmierny, sumaryczny Sugeruje się
oszacowania stanu luz koła kierownicy, objawem niesprawności. prowadzenie zajęć
technicznego
Układ hamulcowy – objawy zapowietrzenia
przy samochodzie (np.
niektórych
(miękki pedał hamulca – „rosnący” przy
szkoleniowym).
układów i
kolejnych naciskaniach pedału),
Jako metodę
urządzeń.
Sprawdzenie działania układu wspomagania
proponuje się
Stosowanie zasad
(nacisnąć pedał hamulca i uruchomić silnik.
instruktaż bieżący.
BHP przy pracach
Pedał powinien się lekko obniżyć).
obsługowych przy Ogumienie – stan, ciśnienie powietrza.
samochodzie ( np.
Oświetlenie pojazdu – sprawdzenie
przy wymianie
poprawności działania - szczególnie
koła lub
ustawienia świateł głównych i
sprawdzaniu
przeciwmgielnych, świateł STOP i
układu chłodzenia). KIERUNKOWSKAZÓW).
Zdobycie wiedzy i Sprawdzenie poziomu oleju, płynu
umiejętności
chłodzącego (BHP) płynu hamulcowego
wykonania
(brd), płynu do spryskiwacza szyb (brd),
czynności
Wymiana żarówek (szczególnie świateł
związanych z
drogowych
codzienną obsługą i mijania oraz świateł stop i pozycyjnych).
samochodu oraz
wymianą żarówek
świateł drogowych
i świateł „stop”.
gdy znajdziemy się na pasie przeznaczonym
zjazdu, po opuszczeniu do zjazdu - rozpoczynamy hamowanie,
pasów przeznaczonych redukcję biegów i itp.
do jazdy na wprost.
Długotrwała jazda po drodze ekspresowej
czy autostradzie, pozbawionej ostrych
zakrętów, z dużą prędkością, działa nużąco
na kierowcę i prowadzi do obniżenia reakcji.
Stąd hamowanie na pasie przeznaczonym do
jazdy – kończy się często zderzeniem,
poprzez najechanie z tyłu przez kierowcę,
który – po pierwsze – nie zauważył w porę
hamującego pojazdu, a po drugie –
zapomniał, że droga hamowania przy dużej
prędkości wydłuża się nieproporcjonalnie do
prędkości.
Rozpoczynając naukę zachowania się na
drodze, wyobraźmy sobie, że drogą porusza
się cała kawalkada pojazdów, a my jedziemy
między nimi.
Niech nigdy nie uśpi naszej czujności fakt,
że w danej chwili, jesteśmy sami na drodze.
TEMAT VIII Jazda w trudnych warunkach atmosferycznych.
Poślizg – przyczyny – sposób zapobiegania.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Uświadomienie
Jazda w trudnych warunkach
Proponuje się metodę
zagrożeń w czasie
atmosferycznych.
opowiadania.
jazdy, wynikających z Deszcz. W początkowej fazie, zmieszany z
niesprzyjających
tłustym brudem, tworzy na jezdni cienką
warunków
niewidoczną warstwę śliskiej mazi. W
atmosferycznych.
połączeniu z często występującymi
Uświadomienie faktu, koleinami, stwarza to niebezpieczeństwo
że skutecznym
wytrącenia samochodu z prostolinijnego toru
sposobem
jazdy. Podczas obfitych opadów, powstaje
przeciwdziałania jest
zjawisko filmu wodnego, powodującego
ograniczenie prędkości utratę sterowności. Po przejechaniu przez
jazdy.
głęboką kałużę, należy pamiętać o
wysuszeniu elementów hamujących, przez
delikatne przytrzymanie przez pewien czas
hamulca zasadniczego.
Mgła. Jest jedną z najniebezpieczniejszych
sytuacji jaka może nas spotkać na drodze.
Ratunkiem jest po prostu bardzo wolna jazda
a pomocą są białe linie wyznaczające pasy
ruchu. Jeżeli decydujemy się na
wyprzedzanie, pamiętajmy o obowiązku
użycia sygnału dźwiękowego.
nieg. Jazda po śniegu, na dobrych oponach
nie nastręcza specjalnych trudności a co
najważniejsze, nie stanowi elementu
zaskoczenia. Wiadomo, że jest ślisko i trzeba
uważać. Pomocne mogą się okazać łańcuchy
przeciwpoślizgowe. Gorzej jest gdy śnieg
posypany solą zaczyna się topić. Wówczas
nawierzchnia staje się niejednolita. Są
miejsca gdzie jedziemy po mokrym podłożu
a już za chwilę jedziemy po lodzie.
Najtragiczniejszą jest sytuacja marznącego
deszczu lub marznącej mżawki.
Uświadomienie czym
Poślizg – przyczyny – sposób
Proponuje się metodę
jest poślizg i jakie
zapobiegania.
opowiadania.
czynniki go wywołują. Poślizgiem określa się sytuację, w której koła
przemieszczającego się samochodu ślizgają
się po podłożu. Poślizg jest skutkiem
pewnych przyczyn, które poślizg wywołały.
Mnogość przyczyn mogących wywołać
poślizg jest nieprzeliczalna. Jedną z
typowych przyczyn jest nadmierna prędkość
w zakręcie. Jeżeli siła reakcji odśrodkowej
przekroczy siłę przyczepności kół, następuje
poślizg. Jeżeli poślizgnęły się tylne koła
samochodu, należy ratunku szukać w
kierownicy, ustawiając przednie koła w
kierunku przemieszczanie się samochodu.
Tak ustawione koła spowodują zniwelowanie
siły, która spowodowała poślizg. Znacznie
trudniejszą jest sytuacja, w której poślizgowi
w zakręcie ulegną przednia koła. Wówczas
możemy próbować odzyskać przyczepność
przednich kół, kierując je w stronę przeciwną
do krzywizny zakrętu. Jest to manewr trudny
i niebezpieczny z uwagi na brak wolnej
przestrzeni. W zakręcie lewym, możemy
ratować się poboczem a w zakręcie prawym
– lewą stroną jezdni. Grozi to czołowym
zderzeniem z pojazdem nadjeżdżającym z
przeciwka.
Częstą przyczyną poślizgu jest zbyt
gwałtowne hamowanie, powodujące
zablokowanie kół. Ratunek – puścić hamulec
i ponowić hamowanie delikatniej.
Naukę trudnej sztuki opanowania poślizgu
poleca się na „autodromach” doskonalenia
techniki jazdy.
3.3. Zarys budowy autobusu i zasady obsługi
technicznej.
3.3.1.
Podział materiału nauczania.
L.p. Tematy nauczania.
Teoria Ćwiczenia Praktyka Razem
1.
Budowa autobusu – wiadomości ogólne.
1.
1.
2.
Silniki i układy napędowe.
2. 1. 3.
3. Układ kierowniczy i hamulcowy.
2
1.
4.
Ogumienie. Amortyzatory i stabilizatory
1.
1.
(brd).
5. Wyposażenie elektryczne.
1. 1.
6. Czynności obsługowe.
1.
1.
Razem
6
1.
1.
8.
3.3.2. Materiał nauczania.
TEMAT I Budowa autobusu - wiadomości ogólne.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Poznanie ogólnych
Rama podwoziowa. Kabina kierowcy.
Proponuje się metodę
zasad budowy
Szkieletowa konstrukcja nadwozia
wykładu z pokazem
autobusu
autobusu.
plansz, slajdów, filmu.
Autobusy miejski, międzymiastowe,
turystyczne.
TEMAT II Silniki i układy napędowe.
Czas realizacji: 2 godziny zajęć teoretycznych + 1 godzina ćwiczeń.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Zdobycie wiedzy o Umieszczenie silnika. Silniki o zapłonie
Proponuje się metodę
silniku
iskrowym i samoczynnym. Układ korbowo-
wykładu z pokazem
i układzie
tłokowy, wał korbowy. Smarowanie i układ
plansz, slajdów, filmu.
napędowym.
chłodzenia.
Poznanie zasad
Charakterystyka mocy i momentu
smarowania i
obrotowego.
chłodzenia silnika. Skrzynia przekładniowa. Zasada działania.
Poznanie
Przeniesienie momentu obrotowego wału
charakterystyki
korbowego silnika poprzez przekładnię i
mocy i momentu
mechanizm różnicowy na koła jezdne.
obrotowego
Uzyskanie zwiększonej mocy lub prędkości.
silnika.
Charakterystyka prędkości jazdy w funkcji
Zdobycie
obrotów silnika dla poszczególnych biegów –
podstawowych
charakterystyka „piłowa”.
wiadomości o
Sprzęgło – zasada działania.
skrzyni
Przekładnia główna i mechanizm różnicowy –
przekładniowej i
zasada działania.
przeniesieniu
momentu
obrotowego wału
korbowego silnika
na koła jezdne.
Poznanie zasady
działania sprzęgła,
przekładni głównej
i mechanizmu
różnicowego.
TEMAT III Układ kierowniczy. Układ hamulcowy.
Czas realizacji: 2 godziny zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Poznanie zasady
Układ kierowniczy.
Proponuje się metodę
działania
Ogólna zasada działania układu
wykładu z pokazem
i mechanizmów
kierowniczego.
plansz, slajdów, filmu.
układu
Przekładnia ślimakowa i zębatkowa. Układy
kierowniczego.
kierownicze ze wspomaganiem.
Zwrotnice i ustawienie kół (zbieżność).
Zdobycie wiedzy o Układ hamulcowy.
działaniu układu
Ogólna zasada działania hydraulicznego i
hamulcowego
pneumatycznego układu hamulcowego.
hydraulicznego i
Systemy jedno i dwu obwodowe.
pneumatycznego.
Systemy jedno i dwuprzewodowe do połączeń
Poznanie działania samochodu z przyczepą.
systemów jedno i
Podciśnieniowe urządzenia wspomagające.
dwuprzewodowych Hamulec awaryjny i hamulec postojowy.
do połączeń
Działanie systemu ABS.
samochodu z
przyczepą.
Zdobycie wiedzy o
urządzeniach
wspomagających
i działania systemu
ABS.
TEMAT IV Ogumienie. Amortyzatory i stabilizatory.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Zdobycie
Ogumienie.
Opowiadanie
informacji o
Ogumienie radialne. Rodzaje bieżnika.
uzupełnione pokazem
ogumieniu i
Wpływ ciśnienia powietrza na zużycie
opony.
właściwej
bieżnika i właściwości trakcyjne.
Slajdy z różnymi
eksploatacji oraz o Amortyzatory i stabilizatory.
rodzajami opon.
wpływie ogumienia Rola amortyzatorów w układzie jezdnym.
na bezpieczeństwo Amortyzatory jedno i dwustronnego
jazdy.
działania.
Uświadomienie
Rola drążków stabilizacyjnych i reakcyjnych i
wpływu działania
wpływ ich działania na bezpieczeństwo jazdy.
amortyzatorów i
stabilizatorów na
bezpieczeństwo
jazdy.
TEMAT V Wyposażenie elektryczne.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Zdobycie
Akumulator. Prądnica lub alternator (prądnica Proponuje się metodę
informacji o
prądu zmiennego trójfazowego –
wykładu, lub
urządzeniach
wyprostowanego).
opowiadania.
prądotwórczych
wiatła pełnią potrójną rolę. Powodują, ze
Główny nacisk należy
w samochodzie.
pojazd jest widoczny. Uruchamiają światła
położyć na cechy
Uświadomienie
odblaskowe innych pojazdów i odblaskowych użytkowe urządzeń
roli świateł w
znaków drogowych. Oświetlają drogę przed
(ustawienie świateł,
samochodzie.
samochodem. wiatła zewnętrzne i
sposób montowania
Uświadomienie
wewnętrzne autobusu.
żarówki itp).
wypływu
Reflektory główne i przeciwmgielne –
ustawienia świateł ustawienia.
na bezpieczeństwo Cechy charakterystyczne żarówek
własne i innych
poszczególnych świateł (żarówki
użytkowników
dwuwłóknowe, żarówki halogenowe). Sygnał
drogi.
dźwiękowy. Wycieraczki szyb. Bezpieczniki
instalacji elektrycznej.
TEMAT VI Czynności obsługowe.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć praktycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Poznanie sposobów Układ kierowniczy – nadmierny, sumaryczny Sugeruje się
oszacowania stanu luz koła kierownicy, objawem niesprawności. prowadzenie zajęć
technicznego
Układ hamulcowy – objawy zapowietrzenia
przy samochodzie (np.
niektórych
(miękki pedał hamulca – „rosnący” przy
szkoleniowym).
układów i
kolejnych naciskaniach pedału),
Jako metodę
urządzeń.
Sprawdzenie działania układu wspomagania
proponuje się
Stosowanie zasad
(nacisnąć pedał hamulca i uruchomić silnik.
instruktaż bieżący.
BHP przy pracach
Pedał powinien się lekko obniżyć).
obsługowych przy Ogumienie – stan, ciśnienie powietrza.
samochodzie ( np.
Oświetlenie pojazdu – sprawdzenie
przy wymianie
poprawności działania - szczególnie
koła lub
ustawienia świateł głównych i
sprawdzaniu
przeciwmgielnych, świateł STOP i
układu chłodzenia). KIERUNKOWSKAZÓW).
Zdobycie wiedzy i Sprawdzenie poziomu oleju, płynu
umiejętności
chłodzącego (BHP) płynu hamulcowego
wykonania
(brd), płynu do spryskiwacza szyb (brd),
czynności
Wymiana żarówek (szczególnie świateł
związanych z
drogowych
codzienną obsługą i mijania oraz świateł stop i pozycyjnych).
samochodu oraz
wymianą żarówek
świateł drogowych
i świateł „stop”.