eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2879
  • Data wpłynięcia: 2010-03-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o kierujących pojazdami
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151

2879-II

prawidłowo wybranym koniec zakrętu.
krętych dróg. Nie
torem jazdy a po-
W połowie zakrętu (tzw. „szczycie”)
muszą to być górskie
prawą bezpieczeństwa
zbliżamy się do osi jezdni a na wyjściu z
serpentyny. Wystarczy
ruchu drogowego.
zakrętu –wracamy do prawej krawędzi
kilka zakrętów
Uświadomienie
jezdni (zmniejszamy siły boczne).
„lewych”, kilka
zagrożenia
- Zakręt w prawo – rozpoczyna się od osi
„prawych” i
wynikającego z
jezdni, w szczycie zakrętu zbliżamy się do oczywiście
przejechania w zakręcie prawej krawędzi a wychodząc z zakrętu –
umiarkowana
na lewą stronę jezdni !
wracamy do osi jezdni.
szybkość. Prawidłowo
Uświadomienie faktu,
Należy przy tym pamiętać o
wybrany tor jazdy ma
że prędkość
kategorycznym zakazie przekraczania osi
służyć poprawie
(nadmierna) jest
jezdni. Zmiany toru jazdy możemy
bezpieczeństwa i
najczęstszą przyczyną
dokonywać na swojej (prawej) połowie
komfortu jazdy a nie
wypadku w zakręcie.
jezdni lub w ramach namalowanego pasa
prowokować do jazdy
Zdobycie umiejętności ruchu.
szybkiej i ryzykownej.
oceny prędkości z
Zakręty następujące bezpośrednio po sobie.
uwzględnieniem
Jeżeli np. po prawym zakręcie następuje
czynników limitujących zakręt lewy, to wychodząc z prawego
bezpieczną prędkość do zakrętu nie możemy wrócić do osi jezdni,
pokonania danego
bo nie odpowiada to prawidłowemu
zakrętu.
wejściu w zakręt lewy. Tak więc
wychodząc z prawego zakrętu, musimy
pozostać przy prawej krawędzi, bo z tej
pozycji będziemy rozpoczynać skręt w
lewo.
„Patelnia”. Nieco innego toru jazdy
wymaga zakręt,
stanowiący zwrot o 180o (tzw. „patelnia”).
Zakręt taki rozpoczynamy jak w
przykładach powyżej. Zbliżenie się do osi -
przy zakręcie lewym lub do prawej strony
jezdni - przy zakręcie prawym,
wykonujemy jakby z opóźnieniem – po
przejechaniu 2/3 łuku. Gdy widzimy koniec
zakrętu rozluźniamy skręt.
Zakręt zacieśniający. Podobnym torem
jazdy będziemy pokonywali zakręt
„zacieśniający”. Pierwszą, łagodną część
zakrętu traktujemy jakby przedłużony
odcinek prostej, na której „ustawiamy”
samochód do drugiej, ostrzejszej części
zakrętu.
Podobnie jak przy pokonywaniu „patelni”:
- opóźniamy zbliżenie się do osi - przy
zakręcie lewym lub do prawej strony jezdni
- przy zakręcie prawym, - kończymy zakręt
– rozluźnieniem skrętu.
Zakręt „rozluźniający” nastręcza mniej
kłopotów.
W zakręcie rozluźniającym, po
przejechaniu ostrzejszej części zakrętu,
opóźniamy rozluźnienie.
Dobór prędkości przed wejściem w zakręt.
Prędkość jadącego samochodu dobieramy
zależnie od wielu czynników, limitujących

dopuszczalną, bezpieczną prędkość. Oto
kilka z nich:
Kierowca – jego wiedza, umiejętności,
doświadczenie, zdolności psychofizyczne.
Charakterystyka i stan techniczny pojazdu
– zawieszenie, układ hamulcowy,
ogumienie!!!
Warunki naturalne – droga (nawierzchnia –
rodzaj i stan), rodzaj zakrętu (ostry lub
łagodny), warunki atmosferyczne (sucho,
mokro, śnieg, lód), widoczność, nasilenie
ruchu. Czasem wystarczy „zdjąć nogę z
gazu”, innym razem trzeba będzie
przycisnąć hamulec, w jeszcze innej
sytuacji dojdzie redukcja biegów.
Kalkulacja prędkości na zakręcie powinna
być taka, aby pojazd na wyjściu z zakrętu
mógł zwiększać prędkość.


TEMAT IX Jazda z przyczepą – manewry. Jazda z przyczepą w ruchu drogowym.

Czas realizacji: 2 godziny praktycznej nauki jazdy.
Cele nauczania
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.

Uświadomienie faktu,
Jazda z przyczepą - manewry
Naukę jazdy z
że tor jazdy przyczepy Poznanie zasady kierowania przyczepą z
przyczepą (manewry),
wyznaczany jest
pozycji haka holowniczego. Myśląc o torze proponuje się
poprzez dyszel,
jazdy przyczepy trzeba uświadomić sobie,
realizować na placu
zamocowany do haka
że tor jazdy przyczepy wyznacza trajektoria manewrowym.
holowniczego w
haka holowniczego.
samochodzie
Jazda z przyczepą po prostej i po łukach.
Zdobycie umiejętności Zwrócenie uwagi na inny tor jazdy kół
patrzenia na
przyczepy niż tor jazdy tylnych kół
zaplanowany manewr z samochodu, który ciągnie przyczepę.
lotu ptaka.
Jazda z przyczepą do tyłu.
Kształcenie wyobraźni. Wyrabianie umiejętności patrzenia z lotu

ptaka.
Przejazd torem w kształcie ósemki i
slalomem.
Cofanie z przyczepą do garażu.
Zdobywanie
Jazda z przyczepą w ruchu drogowym.
Proponuje się trasę
doświadczenia.
Jazda z przyczepą w ruchu drogowym.
urozmaiconą
Zwrócenie uwagi na dłuższą drogę
geometrycznie,
hamowania i konsekwencje wynikające z
o małym nasileniu
gabarytów (długości) samochodu z
ruchu.
przyczepą.


TEMAT X Zachowanie się na drogach ekspresowych. Włączanie się do ruchu (pas
rozbiegowy). Zachowanie się w czasie wyprzedzania. Opuszczanie drogi ekspresowej.

Czas realizacji: 2 godziny praktycznej nauki jazdy.
Cele nauczania
Treść nauczania
Wskazówki

metodyczne.
Uświadomienie
Zachowanie się na drogach
Zajęcia należy
konieczności
ekspresowych.
prowadzić na
pobudzenia i ćwiczenia Drogami ekspresowymi nazywamy drogi
wybranym odcinku
wyobraźni oraz
przeznaczone wyłącznie dla pojazdów
drogi ekspresowej
zdolności
samochodowych. Drogi te posiadają dwie
przewidywania, jako
jednokierunkowe jezdnie,
czynników
o co najmniej dwóch pasach ruchu. Jezdnie
wspomagających
bywają często przedzielone pasem zieleni
bezpieczeństwo jazdy – lub energochłonnymi barierami.
w szczególności
Szeroka, jednokierunkowa jezdnia, dobra
płynność jazdy i
nawierzchnia, łagodne łuki – sprzyjają
bezkolizyjność.
szybkiej jeździe.
Poruszając się taką drogą musimy sobie
zdawać sprawę, że prędkość zobowiązuje
nas do bardzo skoncentrowanej uwagi, do
bacznego obserwowania drogi przed i za
pojazdem. Patrzeć trzeba znacznie dalej,
niż na zwykłej drodze i znacznie wcześniej
umieć sobie uzmysłowić sytuację jaka
nastąpi za chwilę.
Zdolność przewidywania jest jednym z
podstawowych warunków bezpieczeństwa
w ruchu drogowym!
Monotonia jazdy powoduje zanik kontroli
nad prędkością. Dlatego trzeba
kontrolować prędkość na
prędkościomierzu.
Zdobycie umiejętności Włączanie się do ruchu (pas

włączania się do ruchu rozbiegowy).
z wykorzystaniem pasa Pojazdy włączające się do ruchu mają
rozbiegowego.
obowiązek ustąpić pierwszeństwa
Uświadomienie
pojazdom znajdującym się w ruchu. Pojęcie
czynnika dynamiki
pierwszeństwa należy tu rozumieć jako
jazdy jako
niezakłócanie płynności jazdy. Zatrzymanie
współdecydującego o
się na pasie rozbiegowym kończy się
płynności ruchu i
zazwyczaj długim oczekiwaniem na
bezpieczeństwie.
przerwę w potoku dość prędko
poruszających się pojazdów. Dopasowanie
prędkości jazdy na pasie rozbiegowym do
prędkości jazdy pojazdów poruszających
się po drodze ekspresowej, pozwoli na
wykorzystanie niezbyt dużej luki
(obserwacja drogi w lusterkach) pomiędzy
jadącymi samochodami i płynne włączenie
się do ruchu.
Uświadomienie
Zachowanie się w czasie wyprzedzania.

nadrzędnej roli
Wyprzedzanie jest jednym z
zdolności
najniebezpieczniejszych manewrów z
przewidywania podczas jakimi się spotykamy w ruchu drogowym.
manewru wyprzedzania, Decydujące znaczenie ma znów zdolność
szczególnie przy
przewidywania. Należy przewidzieć jaki
dużych szybkościach.
będzie układ pojazdów na drodze za 2, 5,
Ćwiczenie oceny
czy 12 sekund? Trzeba ocenić prędkość
prędkości
poruszających się pojazdów. Na drodze

poruszających się
ekspresowej, samochody z przeciwka jadą
pojazdów.
inną jezdnią. Jedziemy natomiast z większą
Ćwiczenie
szybkością, do której musimy dostosować
perfekcyjnego
nasze przewidywania. Musimy patrzeć
operowania zmianą
dalej do przodu i dalej do tyłu.
biegów, w
Wyprzedzanie.
szczególności przy
Rozpoczynamy od oceny sytuacji –
redukcji.
spoglądamy w lusterka, czy ktoś szybszy
Ćwiczenie obserwacji i od nas nie rozpoczął już wyprzedzania.
przewidywania.
Jeżeli nie – sygnalizujemy zamiar zmiany
Ćwiczenie kultury jazdy pasa ruchu i przejeżdżamy o jeden pas w
poprzez jazdę
lewo. Jednocześnie przyspieszamy.
„wyraźną” i nie
Nierzadko schodzimy o jeden bieg w dół,
stwarzanie sytuacji
aby mieć lepsze przyspieszenie i osiągnąć
prowadzącej do
jak największą różnicę prędkości w
zachwiania płynności
stosunku do pojazdu wyprzedzanego.
ruchu.
Znajdując się na lewym pasie, jeszcze raz
upewnimy się co do sytuacji, szczególnie
przed pojazdem wyprzedzanym, bo mamy
teraz lepszą widoczność.
Wyprzedzanie powinno trwać jak
najkrócej.
Lewym pasem jedziemy tak długo aż w
wewnętrznym lusterku zobaczymy przód
wyprzedzanego pojazdu. Teraz dopiero
możemy włączyć prawy kierunkowskaz i
łagodnie zjechać na prawy pas ruchu
Uświadomienie
Opuszczanie drogi ekspresowej (pas do

zagrożenia wywołanego zjazdu).
zbyt wczesnym, nie
Manewr opuszczenia drogi, dzięki pasom
sygnalizowanym,
specjalnie do tego przeznaczonym, jest
hamowaniem na pasie
manewrem stosunkowo prostym. Pojawia
przeznaczonym do
się natomiast problem wyboru
jazdy.
odpowiedniego zjazdu. Szczególnie na
Przyswojenie zasady, że autostradach trudno się zorientować dokąd
hamowanie należy
nas dany zjazd „wywiezie”. Pomocą są
poprzedzić włączeniem tablice informacyjne. Trzeba je uważnie
kierunkowskazu, który
obserwować.
zawczasu, poinformuje Zbliżając się do miejsca, w którym
o naszym zamiarze
zamierzamy opuścić drogę ekspresową,
i przygotuje innych
włączamy prawy kierunkowskaz,
użytkowników drogi do uprzedzając o naszym zamiarze i
ewentualnego
zjeżdżamy na przeznaczony do zjazdu pas.
zwolnienia tempa jazdy. Starajmy się opuścić drogę bez zmiany
Hamowanie najlepiej
prędkości (bez hamowania). Dopiero gdy
byłoby jednak
znajdziemy się na pasie przeznaczonym do
rozpocząć na pasie
zjazdu – rozpoczynamy hamowanie,
przeznaczonym do
redukcję biegów i itp.
zjazdu, po opuszczeniu Długotrwała jazda po drodze ekspresowej
pasów przeznaczonych czy autostradzie, działa nużąco na kierowcę
do jazdy na wprost.
i prowadzi do obniżenia reakcji. Stąd
wyhamowanie na pasie przeznaczonym do
jazdy – kończy się często zderzeniem,
poprzez najechanie z tyłu przez kierowcę,
który – po pierwsze – nie zauważył w porę

hamującego pojazdu, a po drugie –
zapomniał, że droga hamowania przy dużej
prędkości wydłuża się nieproporcjonalnie
do prędkości. Rozpoczynając naukę
zachowania się na drodze, wyobraźmy
sobie, że drogą porusza się cała kawalkada
pojazdów, a my jedziemy między nimi.
Niech nigdy nie uśpi naszej czujności fakt,
że w danej chwili, jesteśmy sami na drodze.


TEMAT XI Powtórzenia wybranych tematów.

Czas realizacji: 2 godziny praktycznej nauki jazdy.
Cele nauczania
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.

Nabywanie
Powtórzenia wg wybranych tematów.
Wyboru tematu do
umiejętności
powtórzenia może
i doświadczenia.
dokonać kursant lub
instruktor, wybierając
najsłabiej opanowane
tematy.


3.5. Zachowanie na miejscu wypadku i pomoc przedlekarska

3.5.1. Podział materiału.
L.p Tematy nauczania
Teoria Ćwiczenia Razem
.
1.
Wypadkowość i ratownictwo drogowe.
Zasady postępowania na miejscu wypadku.
1
1
2
2. Stany
zagrożenia życia w wypadkach drogowych.



Zranienia, oparzenia, krwotoki, złamania.
1
1
2


2 2 4
Razem


3.5.2. Materiał nauczania.


TEMAT I Wypadkowość i ratownictwo drogowe. Zasady postępowania na miejscu
wypadku.

Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych + 1 godzina ćwiczeń.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.

Uświadomienia
Wypadkowość i ratownictwo drogowe.
Proponuje się metodę
przyczyn jakie mogą
Idea, cele i zakres ratownictwa drogowego. wykładu, z
spowodować wypadek
Wypadkowość drogowa. Przepisy prawne. wykorzystaniem
drogowy.
Czynniki zagrożenia wypadkowego.
środków
Uświadomienie
Kierowca a leki. Kierowca a używki
audiowizualnych.
obowiązku niesienia
Wyposażenie samochodu – apteczka,

pomocy
gaśnica, trójkąt odblaskowy.

poszkodowanym w
Zasady postępowania na miejscu


strony : 1 ... 30 ... 35 . [ 36 ] . 37 ... 50 ... 90 ... 129

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: