Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2879
- Data wpłynięcia: 2010-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151
2879-II
Przełożenia skrzyni przekładniowej (biegi)
dopasowują możliwości silnika do
obciążenia.
Samochód posiada największą moc i
przyspieszenia na biegu pierwszym – za to
prędkość jego jest niewielka. Im wyższy
bieg tym moc i przyspieszenia mniejsze za
to prędkość większa. Stąd, często przy
wyprzedzaniu, schodzimy na niższy bieg
Proponuje się
aby mieć lepsze przyspieszenie. Zmiana
prowadzenie nauki na
Zdobycie umiejętności biegów w górę z prawidłowym
drodze o małym
skoordynowanej pracy
dopasowaniem obrotów.
nasileniu ruchu.
rąk i nóg podczas
Przygotowanie – polega na przełożeniu
zmiany biegów.
lewej nogi nad pedał sprzęgła z
Nabieranie wyczucia i
jednoczesnym przełożeniem prawej ręki z
tempa zmiany biegów
kierownicy na lewarek zmiany biegów.
w zależności od
Zmiana biegu:
warunków w jakich
- Lewa noga wciska pedał sprzęgła a
zmieniamy bieg.
jednocześnie prawa noga zwalnia pedał
„gazu” (ruchy obu nóg są zdecydowane).
- Prawa ręka (odpowiednio ułożona na
lewarku) przesuwa lewarek na „luz” a
następnie na zamierzony bieg.
- Puszczamy sprzęgło ruchem płynnym z
jednoczesnym „dodaniem gazu”,
zwiększając obroty silnika.
Do prawidłowego wykonania zmiany
biegów, niezbędne jest wyczucie,
umiejętność wybrania odpowiedniego
momentu zmiany biegu a także
dopasowanie tempa zmiany biegów do
szybkości jazdy samochodu i warunków w
Nabywanie
jakich zmieniamy bieg.
umiejętności trafnego
Zmiana biegów w dół z wyrównaniem
określenia warunków w obrotów silnika przed włączeniem
jakich możemy przejść niższego biegu i puszczeniem sprzęgła.
z biegu wyższego na
Podstawowym warunkiem przejścia
niższy.
z wyższego biegu na niższy jest
Uzmysłowienie
zmniejszenie prędkości jazdy co najmniej
konieczności
do maksymalnej prędkości na niższym
dopasowania
biegu.
(zwiększenia) obrotów Zmiana biegu – redukcja.
silnika do obrotów
- Przygotowanie – jw.
wymaganych na
- Wciskamy sprzęgło, puszczamy gaz,
niższym biegu, bez
przesuwamy lewarek na luz (czynności te
straty prędkości jazdy. wykonujemy prawie równocześnie).
Opanowanie czynności - Zwiększamy obroty, przez krótkotrwałe
manualnych.
naciśnięcie pedału gazu, tak aby obroty
Uchwycenie
silnika przekroczyły obroty wymagane przy Sprawdzianem
najwłaściwszego
danej prędkości na niższym biegu.
umiejętności zmiany
momentu i tempa
- Włączamy niższy bieg i natychmiast
biegów w dół
zmiany biegów w dół.
puszczamy sprzęgło z jednoczesnym
byłaby jazda po drodze
Uświadomienie
dodaniem gazu.
ze wzniesieniem.
konsekwencji
Czas jaki upłynie od momentu
niedopasowania
krótkotrwałego zwiększenia obrotów (tzw.
obrotów silnika podczas przegazówki) do momentu puszczenia
redukcji biegów jakim
sprzęgła musi być na tyle krótki aby obroty
jest możliwość
silnika nie spadły poniżej wartości
przyblokowania
wymaganej dla określonej prędkości na
(poślizgu) kół
niższym biegu.
napędzających.
TEMAT VI Cofanie. Zawracanie. Parkowanie.
Czas realizacji: 2 godziny praktycznej nauki jazdy.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Ćwiczenie wcześniej
Cofanie.
Proponuje się
poznanych zasad jazdy Stosujemy zasady poznane w p 3.1., 3.2.,
realizować naukę na
do tyłu, w warunkach
3.3.
mało ruchliwych
narzuconych przez
Cofanie po prostej wzdłuż krawężnika.
ulicach
sytuację.
Cofanie po łuku przy krawężniku (w
prawo)
Cofanie po łuku bez krawężnika (w lewo).
Poznanie trzech
Zawracanie (trzy sposoby).
Proponuje się
sposobów zawracania.
Sposób pierwszy – bez cofania –
realizować naukę na
Ćwiczenie nabytych
stosujemy gdy mamy odpowiednio dużo
mało ruchliwych
umiejętności kręcenia
miejsca i gdy zezwalają na to przepisy.
ulicach
kierownicą, oceny
Jeżeli decydujemy się na zawracanie w
przestrzeni niezbędnej
obrębie skrzyżowania, to poza względami
do wykonania skrętu
bezpieczeństwa
(zawrócenia),
i porządku na drodze, musimy zwrócić
obserwacji drogi i
uwagę na wybranie najszerszego miejsca
użycia
na tym skrzyżowaniu w celu zapewnienia
kierunkowskazów.
sobie jak największej swobody skrętu.
Sposób drugi – z cofaniem
i wykorzystaniem np. wjazdu do bramy.
Zaleca się wjazd do bramy tyłem, bo ułatwi
nam to wyjazd i włączenie się do ruchu.
Samochód zatrzymujemy ok. 2 m za
wjazdem, który chcemy wykorzystać do
zawrócenia. Zachowując warunki
bezpieczeństwa, wycofujemy się do bramy.
Pozostaje nam wyjazd z bramy w lewo i
włączenie się do ruchu.
Sposób trzeci – z cofaniem na wąskiej
drodze.
Po upewnieniu, że droga jest wolna –
sygnalizujemy zamiar skrętu w lewo i od
prawego krawężnika rozpoczynamy skręt w
lewo.
Staramy się jak najwolniej prowadzić
samo- chód (pół sprzęgło), natomiast jak
najszybciej kręcimy kierownicą do oporu w
lewo.
Dojeżdżając do lewego krawężnika
„odbijamy kierownicę w prawo” i
zatrzymujemy samochód.
Włączamy wsteczny bieg i kręcąc dalej w
prawo, wycofujemy się w prawo.
Przed dojechaniem tylnymi kołami do
krawężnika, znów „odbijamy kierownicę w
lewo i zatrzymujemy samochód.
Włączmy I bieg i odjeżdżamy w lewo,
dojeżdżając do prawego krawężnika,
wzdłuż którego kontynuujemy jazdę.
Uzmysłowienie
Parkowanie.
Proponuje się
problemu wyboru
Parkując powinniśmy ustawić samochód
realizować naukę na
miejsca do parkowania przodem do wyjazdu, aby mieć jak
mało ruchliwych
z uwzględnieniem
najmniej kłopotów z wyjechaniem.
ulicach lub na placu
możliwości wyjazdu z
Parkowanie skośne i prostopadłe:
manewrowym.
miejsca zaparkowania.
Wjechanie przodem lub tyłem (zalecane) w
Nabieranie umiejętności miejsce przeznaczone do parkowania.
wyboru rodzaju
Parkowanie boczne.
parkowania
Kolejność czynności:
(parkowanie
- Ustawiamy samochód równolegle do
prostopadłe, skośne,
stojącego samochodu, za którym chcemy
boczne, przodem,
zaparkować, zachowując odległość ok. 1 m.
tyłem) w zależności od od tego samochodu. O taką samą odległość
warunków terenowych i wyprzedzamy ten samochód.
aktualnej sytuacji.
- Włączany wsteczny bieg, prawy
Ćwiczenie nabytych
kierunkowskaz i powoli cofając skręcamy
umiejętności jazdy do
kierownicę w prawo. Gdy samochód ustawi
tyłu oraz sprawnego
się pod kątem ok. 45 o do osi jezdni –
operowania
szybkimi ruchami „odwracamy”
urządzeniami do
kierownicę, wykonując skręt w lewo.
sterowania jazdą i
Prędkość jazdy samochodu regulujemy
sygnalizowania
jadąc „na pół sprzęgle”. Staramy się jechać
kierunków jazdy.
równomiernie i jak najwolniej, obserwując
drogę za samochodem.
I tu uwaga: Musimy na moment odwrócić
głowę i sprawdzić, czy przód naszego
samochodu zataczając łuk w lewo nie
zaczepi o tył samochodu, za którym
parkujemy.
W ten sposób doprowadzamy samochód do
pozycji równoległej do krawężnika.
TEMAT VII Jazda w ruchu drogowym w mieście i poza miastem w dzień i po
zmierzchu.
Czas realizacji: 4 godziny praktycznej nauki jazdy.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Nabieranie
Jazda w ruchu drogowym w mieście i
Sugeruje się
doświadczeń
poza miastem.
prowadzenie nauki w
związanych z jazdą z
Jazda w ruchu miejskim i po za miastem
normalnym ruchu
dozwoloną prędkością
z zastosowaniem wiedzy, o zasadach i
drogowym, bez taryfy
po za obszarem
przepisach ruchu drogowego oraz znakach i ulgowej w stosunku do
zabudowanym.
sygnałach drogowych, zdobytej podczas
przestrzegania znaków
Uświadomienie
zajęć teoretycznych.
drogowych przepisów i
wyjątkowego
Jazda w mieście, ulicami z kilkoma pasami zasad ruchu
zagrożenia
ruchu.
drogowego.
wynikającego z
Przestrzeganie zasady ruchu
nieprawidłowego
prawostronnego!
wyprzedzania i
Przejazd przez skrzyżowania o ruchu
beztroskiego
kierowanym i nie kierowanym.
przejeżdżania przez
Przejazd przez skrzyżowanie o ruchu
przejazdy kolejowe i
okrężnym.
tramwajowe.
Zajęcie przed skrzyżowaniem pasa ruchu,
Nabieranie
właściwego dla zamierzonego kierunku
doświadczeń
jazdy.
wynikających
Wyprzedzanie w warunkach ruchu
z współuczestnictwa w miejskiego.
ruchu drogowym.
Jazda poza obszarem zabudowanym (90
Uświadomienie
km/godz.).
bezpośredniego
Omijanie i wyprzedzanie poza obszarem
związku pomiędzy
zabudowanym.
współuczestnictwem i
Wyprzedzanie jest jednym z
kulturą ruchu
najniebezpieczniejszych manewrów z
drogowego.
jakimi się spotykamy w ruchu drogowym.
Decydujące znaczenie ma zdolność
przewidywania. Należy przewidzieć jaki
będzie układ pojazdów na drodze za 2, 5,
czy 12 sekund? Trzeba ocenić prędkość
poruszających się pojazdów – tych które
jadą w tym samym kierunku co my i tych z
przeciwka. Im większa prędkość tym
krótszy czas w którym zmienia się sytuacja
na jezdni – to też musimy patrzeć dalej.
Dalej do przodu i dalej do tyłu.
Wyprzedzanie rozpoczynamy od oceny
sytuacji – spoglądamy w lusterka, czy ktoś
szybszy od nas nie rozpoczął już
wyprzedzania.
Jeżeli nie – sygnalizujemy zamiar zmiany
pasa ruchu i przejeżdżamy o jeden pas w
Podczas jazdy po
lewo. Jednocześnie przyspieszamy.
zmierzchu zwracać
Nierzadko schodzimy o jeden bieg w dół,
uwagę na stosowanie
aby mieć lepsze przyspieszenie i osiągnąć
świateł mijania i
jak największą różnicę prędkości w
świateł drogowych.
stosunku do pojazdu wyprzedzanego.
Zagadnieniem na które
Znajdując się na lewym pasie, jeszcze raz
warto zwrócić uwagę
upewnimy się co do sytuacji, szczególnie
jest umiejętność nie
przed pojazdem wyprzedzanym, bo mamy
patrzenia w światła
teraz lepszą widoczność drogi przed
nadjeżdżającego
wyprzedzanym pojazdem.
pojazdu. Wzrok
Wyprzedzanie możemy zasygnalizować
skierowany jest na
używając sygnalizacji świetlnej lub
prawe pobocze. Jest to
Oswojenie się z
dźwiękowej.
strefa najsłabiej
prowadzeniem
Wyprzedzanie powinno trwać jak
oświetlona a tam
samochodu w
najkrócej.
właśnie może
warunkach po
Lewym pasem jedziemy tak długo aż
znajdować się pieszy
zmierzchu.
w wewnętrznym lusterku zobaczymy przód lub rowerzysta.
Nabranie umiejętności
wyprzedzanego pojazdu. Teraz dopiero
operowania światłami. możemy włączyć prawy kierunkowskaz
i łagodnie zjechać na prawy pas ruchu.
Przejeżdżanie przez przejazdy kolejowe.
Jazda w ruchu drogowym w mieście i
poza miastem po zmierzchu.
Używanie świateł mijania i świateł
drogowych oraz warunki w jakich tych
świateł można używać.
TEMAT VIII Charakterystyki samochodów. Zwiększenie przyczepności przednich
kół w momencie rozpoczynania skrętu - dociążanie przodu. Pokonywanie łuków i
zakrętów.
Czas realizacji: 2 godziny praktycznej nauki jazdy.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Uzmysłowienie
Charakterystyki samochodów.
Naukę pokonywania
charakterystyki pod
Przypomnienie wiadomości
zakrętów, wskazanym
sterownej i
charakterystykach samochodów.
jest poprzedzić krótkim
nadsterownej
Charakterystykę samochodu odzwierciedla wstępem,
samochodu jako oceny
jego zdolność do pokonywania zakrętów.
przypominającym
jego zdolności do
Samochód o charakterystyce nadsterownej wiadomości o
pokonywania zakrętów. – zachowuje się w zakręcie tak, jakby
charakterystykach
chciał pokonać zakręt, mimo niewielkiego samochodów.
skręcenia kół przedniej osi. Tył samochodu
jest „wyrzucany” z zakrętu, powodując
skręcanie samochodu w kierunku zakrętu.
Samochód z charakterystyką pod sterowną
niechętnie pokonuje zakręty. W tym
przypadku przód samochodu nie chce
zmienić toru jazdy zmuszając kierowcę do
wykonania głębszego skrętu niż
wynikałoby to z krzywizny zakrętu.
Uświadomienie
Zwiększenie przyczepności przednich kół Wskazanym jest także
możliwości dociążenia w momencie rozpoczynania skrętu -
przypomnieć o
przodu samochodu w
dociążanie przodu.
sposobie zwiększenia
momencie
Dojeżdżając do zakrętu, na moment przed
przyczepności
rozpoczynania skrętu.
pierwszym ruchem kierownicą należy
przednich kół w
puścić gaz. Przyczyni się to do dociążenia
momencie
przednich kół samochodu, które lepiej
rozpoczynania skrętu.
rozpoczną wprowadzenie pojazdu w zakręt. Umiejętność
„Dodać gazu”, bez obaw popełnienia błędu, dociążania przodu
możemy w momencie kiedy zaczniemy
samochodu w
„prostować” (ustawiać do jazdy na wprost) momencie
koła samochodu.
rozpoczynania skrętu,
Znacznie poprawia
bezpieczeństwo jazdy.
Zdobycie umiejętności Pokonywanie łuków i zakrętów.
Przypomnienie zasad
wyboru optymalnego
Tory przejazdu przez zakręty.
wykonywania skrętów
toru jazdy przy
Poprawny tor jazdy jest podstawowym
szosowych
pokonywaniu łuków
gwarantem bezpiecznej jazdy.
Naukę pokonywania
i zakrętów.
- Zakręt w lewo – rozpoczynamy od prawej zakrętów, proponuje
Uświadomienie
krawędzi jezdni, tak jak byśmy chcieli się
się prowadzić na
związku pomiędzy
„wychylić” , żeby wcześniej zobaczyć
wybranych odcinkach