Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2879
- Data wpłynięcia: 2010-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151
2879-II
3. Układ kierowniczy i hamulcowy.
1.
1.
4.
Ogumienie i amortyzatory (brd).
1.
1.
5. Wyposażenie elektryczne.
1. 1.
6. Czynności obsługowe.
1.
1.
Razem
6
1.
1.
8.
3.3.2.
Materiał nauczania.
TEMAT I Budowa samochodu - wiadomości ogólne.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Poznanie ogólnych Samochód osobowy – podwozie i układ
Proponuje się metodę
zasad budowy
jezdny.
wykładu z pokazem
samochodu
Zawieszenie – sztywne, niezależne. Resory,
plansz, slajdów, filmu.
amortyzatory, stabilizatory. Obręcze kół.
Ogumienie bez dętkowe.
Nadwozie, nadwozie samonośne.
Podstawowe rodzaje nadwozia: limuzyna,
kabriolet, kombi.
TEMAT II Silnik i układ napędowy.
Czas realizacji: 2 godziny zajęć teoretycznych + 1 godzina ćwiczeń.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Zdobycie wiedzy o Umieszczenie silnika i układ napędowy.
Proponuje się metodę
silniku
Rodzaje silników. Układ korbowo-tłokowy,
wykładu z pokazem
i układzie
wał korbowy. Smarowanie i układ chłodzenia. plansz, slajdów, filmu.
napędowym.
Charakterystyka mocy i momentu
Poznanie zasad
obrotowego.
smarowania i
Skrzynia przekładniowa. Zasada działania.
chłodzenia silnika. Przeniesienie mocy silnika na koła jezdne.
Poznanie
Uzyskanie mocy lub prędkości.
charakterystyki
Charakterystyka prędkości jazdy w funkcji
mocy
obrotów silnika dla poszczególnych biegów –
i momentu
charakterystyka „piłowa”.
obrotowego
Sprzęgło – zasada działania.
silnika.
Przekładnia główna i mechanizm różnicowy –
Zdobycie
zasada działania.
podstawowych
wiadomości o
skrzyni
przekładniowej i
przeniesieniu mocy
silnika na koła
jezdne.
Poznanie zasady
działania sprzęgła,
przekładni głównej
i mechanizmu
różnicowego.
TEMAT III Układ kierowniczy. Układ hamulcowy.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Poznanie zasady
Układ kierowniczy.
Proponuje się metodę
działania
Ogólna zasada działania układu
wykładu z pokazem
i mechanizmów
kierowniczego.
plansz, slajdów, filmu.
układu
Przekładnia ślimakowa i zębatkowa.
kierowniczego.
Zwrotnice
i ustawienie kół (zbieżność).
Zdobycie wiedzy o
Układ hamulcowy.
działaniu układu
Ogólna zasada działania układu
hamulcowego i
hamulcowego.
urządzeniach
System jedno i dwu obwodowy.
wspomagających.
Podciśnieniowe urządzenia wspomagające.
Poznanie działania
Hamulec awaryjny.
systemu ABS.
Działanie systemu ABS.
TEMAT IV Ogumienie. Amortyzatory i stabilizatory.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Zdobycie informacji o Ogumienie.
Opowiadanie
ogumieniu i właściwej Ogumienie radialne. Rodzaje bieżnika.
uzupełnione pokazem
eksploatacji oraz o
Ogumienie letnie i zimowe. Wpływ ciśnienia opony.
wpływie ogumienia
powietrza na zużycie bieżnika i właściwości
Slajdy z różnymi
na bezpieczeństwo
trakcyjne ogumienia.
rodzajami opon.
jazdy.
Amortyzatory i stabilizatory.
Uświadomienie
Rola amortyzatorów w układzie jezdnym.
wpływu działania
Amortyzatory jedno i dwustronnego
amortyzatorów i
działania.
stabilizatorów na
Rola drążków stabilizacyjnych i reakcyjnych i
bezpieczeństwo jazdy. wpływ ich działania na bezpieczeństwo jazdy.
TEMAT V Wyposażenie elektryczne.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Zdobycie informacji o Akumulator. Prądnica lub alternator (prądnica Proponuje się metodę
urządzeniach
prądu zmiennego trójfazowego –
wykładu, lub
prądotwórczych
wyprostowanego).
opowiadania.
w samochodzie.
wiatła zewnętrzne i wewnętrzne samochodu. Główny nacisk należy
Przyswojenie
Cechy charakterystyczne żarówek
położyć na cechy
wiadomości
poszczególnych świateł (żarówki
użytkowe urządzeń
o światłach w
dwuwłóknowe, żarówki halogenowe). Sygnał (ustawienie świateł,
samochodzie
dźwiękowy. Wycieraczki szyb. Ogrzewanie
sposób montowania
i sposobach wymiany tylnej szyby. Bezpieczniki instalacji
żarówki i tp).
żarówek.
elektrycznej.
TEMAT VI Czynności obsługowe.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć praktycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Poznanie
Układ kierowniczy – nadmierny, sumaryczny Sugeruje się
sposobów
luz koła kierownicy, objawem niesprawności. prowadzenie zajęć
oszacowania
Układ hamulcowy – objawy zapowietrzenia
przy samochodzie (np.
stanu
(miękki pedał hamulca – „rosnący” przy
szkoleniowym).
technicznego
kolejnych wciskania pedału hamulca),
Jako metodę
niektórych
Sprawdzenie działania układu wspomagania
proponuje się
układów i
(nacisnąć pedał hamulca i uruchomić silnik.
instruktaż bieżący.
urządzeń.
Pedał powinien się lekko obniżyć).
Stosowanie zasad Ogumienie – stan, ciśnienie powietrza.
BHP przy pracach Zmiana koła – zapas (BHP). Dokręcanie śrub
obsługowych
w kołach (brd).
przy samochodzie Oświetlenie pojazdu – sprawdzenie
( np. przy
poprawności działania (szczególnie świateł
wymianie koła
STOP i KIERUNKOWSKAZÓW).
lub sprawdzaniu
Sprawdzenie poziomu oleju, płynu
układu
chłodzącego (BHP) płynu hamulcowego
chłodzenia).
(brd), płynu do spryskiwacza szyb (brd),
Zdobycie wiedzy Wymiana żarówek (szczególnie świateł
i umiejętności
drogowych
wykonania
i mijania oraz świateł stop i pozycyjnych).
czynności
związanych z
codzienną
obsługą
samochodu oraz
wymianą żarówek
świateł
drogowych i
świateł „stop”.
3.4. Nauka
jazdy.
3.4.3.
Podział materiału.
L.p. Temat
nauczania
Liczba
godz.
1.1.
Przygotowanie do jazdy.
1.2.
Ruszanie i zatrzymanie.
1.3.
Kręcenie kierownicą – skręty manewrowe.
1
2.1
Zmiana biegu z I na II.
2.2.
Zmiana biegu w górę. .
2.3.
Zmiana biegu w dół.
1
3.1.
Ogólne zasady jazdy do tyłu.
3.2.
Jazda do tyłu na wprost.
3.3.
Skręty podczas jazdy do tyłu.
1
4.1.
Ósemka przodem i tyłem.
4.2.
Jazda w ruchu miejskim.
4.3.
Jazda slalomem.
7
5.1.
Hamowanie.
5.2.
Ruszanie na wzniesieniu z pomocą hamulca pomocniczego.
5.3.
Ruszanie na wzniesieniu z pomocą hamulca zasadniczego.
5.4.
Technika zmiany biegów w górę i w dół, podczas jazdy w ruchu
drogowym z różnymi prędkościami.
6
6.1.
Cofanie.
6.2.
Zawracanie.
6.3.
Parkowanie.
2
7.1.
Jazda w ruchu drogowym w mieście i poza miastem.
7.2.
Jazda w ruchu drogowym w mieście i poza miastem po zmierzchu
2
8.1.
Charakterystyki samochodów.
8.2.
Zwiększenie przyczepności przednich kół w momencie
rozpoczynania skrętu. Dociążenie przodu.
8.3.
Pokonywanie łuków i zakrętów.
4
9.1.
Jazda z przyczepą (lekką) – manewry, slalom, ósemka.
9.2.
Jazda z przyczepą w ruchu drogowym.
2
10.1. Zachowanie się na drogach ekspresowych.
10.2. Włączanie się do ruchu (pas rozbiegowy).
10.3. Zachowanie się w czasie wyprzedzania.
10.4. Opuszczenie drogi ekspresowej.
2
11.
Powtórzenia wybranych tematów.
2
Razem godzin
30
3.4.4.
Materiał nauczania.
TEMAT I Przygotowanie do jazdy. Ruszanie i zatrzymanie pojazdu. Kręcenie
kierownicą - skręty manewrowe.
Czas realizacji: 1 godzina praktycznej nauki jazdy.
Cel nauczania
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Przypomnienie reguł
Przygotowanie do jazdy.
W zajęciach może brać
prawidłowej pozycji
Zajęcie miejsca za kierownicą.
udział dwóch
kierowcy,
Regulacje:
kursantów.
zapewniającej
Fotel – siedzenie – jak najdalej do tyłu, tak Zajęcia mogą być
możliwość obsługi
jednak, aby lewą nogą można było
prowadzone na placu
niezbędnych urządzeń
swobodnie wcisnąć pedał sprzęgła. Oparcie manewrowym, w
w samochodzie.
– tak, aby ręką można było sięgnąć do
samochodzie
umownej godz.12 na kole kierownicy.
szkoleniowym.
Przypomnienie
Kierownica, lusterka, zagłówki.
Instruktor demonstruje
sposobów
Zapięcie pasów.
zajęcie pozycji,
ergonomicznej i pewnej Pozycja zasadnicza.
regulacje, obsługę
obsługi urządzeń, co
Lewa noga na podłodze, prawa noga na
urządzeń – po czym
prowadzi do działań
pedale gazu, ręce na kierownicy w pozycji wszystkie czynności
szybkich, skutecznych i 9 –3.
powtarzają kursanci.
nie rozpraszających
Obsługa urządzeń w zasięgu dłoni
uwagi.
wspartych na kierownicy.
Skręty manewrowe i szosowe.
Obsługa pedałów: gazu, hamulca, sprzęgła.
Obsługa lewarka zmiany biegów.
Obsługa hamulca ręcznego ( blokada ).
Poznanie sposobu
Ruszanie i zatrzymanie pojazdu.
Zajęcia prowadzone w
uruchamiania silnika
Uruchomienie silnika (wciśnięte sprzęgło). pierwszej fazie na
(silnik benzynowy lub
Sprawdzenie przyrządów kontrolno -
placu manewrowym.
diesel).
pomiarowych na desce rozdzielczej.
Jako sprawdzian
Poznanie możliwości
Ruszanie: sprzęgło, I bieg, zwolnienie
opanowania
oceny funkcjonowania
hamulca pomocniczego, spojrzenie w
umiejętność ruszenia i
lub stanów niektórych
lusterko, kierunkowskaz, zwiększenie
zatrzymania
urządzeń pojazdu,
obrotów silnika, łagodne puszczenie
samochodu, proponuje
poprzez obserwację
sprzęgła.
się poniższe ćwiczenie.
urządzeń kontrolnych
Pięta lewej nogi oparta na podłodze!
Włączenie I biegu,
lub pomiarowych.
Po puszczeniu sprzęgła, lewa noga na
ruszenie, osiągnięcie
Poznanie sposobu
podłodze lub wsporniku obok pedału
prędkości jazdy 40
płynnego ruszania i
sprzęgła.
km/godz. i zatrzymanie
zatrzymania pojazdu.
Utrzymanie kierunku jazdy na wprost
w określonym miejscu.
Zatrzymanie pojazdu: lusterko,
Całe ćwiczenie ma być
kierunkowskaz, zjechać jak najbliżej
wykonane na odcinku
prawej krawędzi jezdni, sprzęgło, hamulec, drogi o długości ~
wyłączyć bieg, puścić sprzęgło. Sprawdzić 50m.
czy samochód się zatrzymał (czy się nie
toczy).
W przypadku dłuższego postoju -
zaciągnąć hamulec pomocniczy ( nie
stosować w czasie mrozu ).
Utrwalenie wiadomości Kręcenie kierownicą – skręty
Zajęcia na placu
o pozycji za kierownicą manewrowe.
manewrowym.
jako czynnika
Przypomnienie o układzie rąk na
Sprawdzeniem
gwarantujące- go
kierownicy, przygotowanie do skrętu, praca opanowania
możliwość swobodnej
rąk.
sprawności kręcenia
pracy rąk na
Ruszenie – ustalenie stałej prędkości na I
kierownicą jest
kierownicy.
biegu (ok.1000 obr/min). Lewa noga obok ćwiczenie nazywane
Utrwalenie zasad
sprzęgła!
„jazdą wzdłuż linii
posługiwania się
Przygotowanie do rozpoczęcia skrętu (
między kołami”.
kierownicą w
lewa lub prawa ręka na godz. 12 ).
Samochód jedzie na I
odniesieniu do skrętów Wykonywanie na placu manewrowym,
biegu, bez gazu,
manewrowych oraz
skrętów w lewo i wprawo z przekładaniem okrakiem po linii.
zasygnalizowanie pracy rąk ( 12÷4 w prawo, 12÷8 w lewo ) z
Kursant wykonuje
rąk na kierownicy
wykorzystaniem pełnej możliwości skrętu
skręty w lewo i w
podczas skrętów
pojazdu.
prawo (do oporu
drogowych.
Koło kierownicy obraca się bez przerwy kierownicy),w takim
Uświadomienie
a ręce ciągną kierownice!
tempie, żeby żadnym
przewagi „ciągnącego” Zmiana kierunku jazdy ( plac manewrowy ) kołem nie najechać na
ruchu ręki nad ruchem
wg poleceń instruktora.
linię.
pchającym.
TEMAT II Zmiana biegu z I na II. Zmiana biegów w górę. Zmiana biegów w dół.
1.
1.
4.
Ogumienie i amortyzatory (brd).
1.
1.
5. Wyposażenie elektryczne.
1. 1.
6. Czynności obsługowe.
1.
1.
Razem
6
1.
1.
8.
3.3.2.
Materiał nauczania.
TEMAT I Budowa samochodu - wiadomości ogólne.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Poznanie ogólnych Samochód osobowy – podwozie i układ
Proponuje się metodę
zasad budowy
jezdny.
wykładu z pokazem
samochodu
Zawieszenie – sztywne, niezależne. Resory,
plansz, slajdów, filmu.
amortyzatory, stabilizatory. Obręcze kół.
Ogumienie bez dętkowe.
Nadwozie, nadwozie samonośne.
Podstawowe rodzaje nadwozia: limuzyna,
kabriolet, kombi.
TEMAT II Silnik i układ napędowy.
Czas realizacji: 2 godziny zajęć teoretycznych + 1 godzina ćwiczeń.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Zdobycie wiedzy o Umieszczenie silnika i układ napędowy.
Proponuje się metodę
silniku
Rodzaje silników. Układ korbowo-tłokowy,
wykładu z pokazem
i układzie
wał korbowy. Smarowanie i układ chłodzenia. plansz, slajdów, filmu.
napędowym.
Charakterystyka mocy i momentu
Poznanie zasad
obrotowego.
smarowania i
Skrzynia przekładniowa. Zasada działania.
chłodzenia silnika. Przeniesienie mocy silnika na koła jezdne.
Poznanie
Uzyskanie mocy lub prędkości.
charakterystyki
Charakterystyka prędkości jazdy w funkcji
mocy
obrotów silnika dla poszczególnych biegów –
i momentu
charakterystyka „piłowa”.
obrotowego
Sprzęgło – zasada działania.
silnika.
Przekładnia główna i mechanizm różnicowy –
Zdobycie
zasada działania.
podstawowych
wiadomości o
skrzyni
przekładniowej i
przeniesieniu mocy
silnika na koła
jezdne.
Poznanie zasady
działania sprzęgła,
przekładni głównej
i mechanizmu
różnicowego.
TEMAT III Układ kierowniczy. Układ hamulcowy.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Poznanie zasady
Układ kierowniczy.
Proponuje się metodę
działania
Ogólna zasada działania układu
wykładu z pokazem
i mechanizmów
kierowniczego.
plansz, slajdów, filmu.
układu
Przekładnia ślimakowa i zębatkowa.
kierowniczego.
Zwrotnice
i ustawienie kół (zbieżność).
Zdobycie wiedzy o
Układ hamulcowy.
działaniu układu
Ogólna zasada działania układu
hamulcowego i
hamulcowego.
urządzeniach
System jedno i dwu obwodowy.
wspomagających.
Podciśnieniowe urządzenia wspomagające.
Poznanie działania
Hamulec awaryjny.
systemu ABS.
Działanie systemu ABS.
TEMAT IV Ogumienie. Amortyzatory i stabilizatory.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Zdobycie informacji o Ogumienie.
Opowiadanie
ogumieniu i właściwej Ogumienie radialne. Rodzaje bieżnika.
uzupełnione pokazem
eksploatacji oraz o
Ogumienie letnie i zimowe. Wpływ ciśnienia opony.
wpływie ogumienia
powietrza na zużycie bieżnika i właściwości
Slajdy z różnymi
na bezpieczeństwo
trakcyjne ogumienia.
rodzajami opon.
jazdy.
Amortyzatory i stabilizatory.
Uświadomienie
Rola amortyzatorów w układzie jezdnym.
wpływu działania
Amortyzatory jedno i dwustronnego
amortyzatorów i
działania.
stabilizatorów na
Rola drążków stabilizacyjnych i reakcyjnych i
bezpieczeństwo jazdy. wpływ ich działania na bezpieczeństwo jazdy.
TEMAT V Wyposażenie elektryczne.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Zdobycie informacji o Akumulator. Prądnica lub alternator (prądnica Proponuje się metodę
urządzeniach
prądu zmiennego trójfazowego –
wykładu, lub
prądotwórczych
wyprostowanego).
opowiadania.
w samochodzie.
wiatła zewnętrzne i wewnętrzne samochodu. Główny nacisk należy
Przyswojenie
Cechy charakterystyczne żarówek
położyć na cechy
wiadomości
poszczególnych świateł (żarówki
użytkowe urządzeń
o światłach w
dwuwłóknowe, żarówki halogenowe). Sygnał (ustawienie świateł,
samochodzie
dźwiękowy. Wycieraczki szyb. Ogrzewanie
sposób montowania
i sposobach wymiany tylnej szyby. Bezpieczniki instalacji
żarówki i tp).
żarówek.
elektrycznej.
TEMAT VI Czynności obsługowe.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć praktycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Poznanie
Układ kierowniczy – nadmierny, sumaryczny Sugeruje się
sposobów
luz koła kierownicy, objawem niesprawności. prowadzenie zajęć
oszacowania
Układ hamulcowy – objawy zapowietrzenia
przy samochodzie (np.
stanu
(miękki pedał hamulca – „rosnący” przy
szkoleniowym).
technicznego
kolejnych wciskania pedału hamulca),
Jako metodę
niektórych
Sprawdzenie działania układu wspomagania
proponuje się
układów i
(nacisnąć pedał hamulca i uruchomić silnik.
instruktaż bieżący.
urządzeń.
Pedał powinien się lekko obniżyć).
Stosowanie zasad Ogumienie – stan, ciśnienie powietrza.
BHP przy pracach Zmiana koła – zapas (BHP). Dokręcanie śrub
obsługowych
w kołach (brd).
przy samochodzie Oświetlenie pojazdu – sprawdzenie
( np. przy
poprawności działania (szczególnie świateł
wymianie koła
STOP i KIERUNKOWSKAZÓW).
lub sprawdzaniu
Sprawdzenie poziomu oleju, płynu
układu
chłodzącego (BHP) płynu hamulcowego
chłodzenia).
(brd), płynu do spryskiwacza szyb (brd),
Zdobycie wiedzy Wymiana żarówek (szczególnie świateł
i umiejętności
drogowych
wykonania
i mijania oraz świateł stop i pozycyjnych).
czynności
związanych z
codzienną
obsługą
samochodu oraz
wymianą żarówek
świateł
drogowych i
świateł „stop”.
3.4. Nauka
jazdy.
3.4.3.
Podział materiału.
L.p. Temat
nauczania
Liczba
godz.
1.1.
Przygotowanie do jazdy.
1.2.
Ruszanie i zatrzymanie.
1.3.
Kręcenie kierownicą – skręty manewrowe.
1
2.1
Zmiana biegu z I na II.
2.2.
Zmiana biegu w górę. .
2.3.
Zmiana biegu w dół.
1
3.1.
Ogólne zasady jazdy do tyłu.
3.2.
Jazda do tyłu na wprost.
3.3.
Skręty podczas jazdy do tyłu.
1
4.1.
Ósemka przodem i tyłem.
4.2.
Jazda w ruchu miejskim.
4.3.
Jazda slalomem.
7
5.1.
Hamowanie.
5.2.
Ruszanie na wzniesieniu z pomocą hamulca pomocniczego.
5.3.
Ruszanie na wzniesieniu z pomocą hamulca zasadniczego.
5.4.
Technika zmiany biegów w górę i w dół, podczas jazdy w ruchu
drogowym z różnymi prędkościami.
6
6.1.
Cofanie.
6.2.
Zawracanie.
6.3.
Parkowanie.
2
7.1.
Jazda w ruchu drogowym w mieście i poza miastem.
7.2.
Jazda w ruchu drogowym w mieście i poza miastem po zmierzchu
2
8.1.
Charakterystyki samochodów.
8.2.
Zwiększenie przyczepności przednich kół w momencie
rozpoczynania skrętu. Dociążenie przodu.
8.3.
Pokonywanie łuków i zakrętów.
4
9.1.
Jazda z przyczepą (lekką) – manewry, slalom, ósemka.
9.2.
Jazda z przyczepą w ruchu drogowym.
2
10.1. Zachowanie się na drogach ekspresowych.
10.2. Włączanie się do ruchu (pas rozbiegowy).
10.3. Zachowanie się w czasie wyprzedzania.
10.4. Opuszczenie drogi ekspresowej.
2
11.
Powtórzenia wybranych tematów.
2
Razem godzin
30
3.4.4.
Materiał nauczania.
TEMAT I Przygotowanie do jazdy. Ruszanie i zatrzymanie pojazdu. Kręcenie
kierownicą - skręty manewrowe.
Czas realizacji: 1 godzina praktycznej nauki jazdy.
Cel nauczania
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Przypomnienie reguł
Przygotowanie do jazdy.
W zajęciach może brać
prawidłowej pozycji
Zajęcie miejsca za kierownicą.
udział dwóch
kierowcy,
Regulacje:
kursantów.
zapewniającej
Fotel – siedzenie – jak najdalej do tyłu, tak Zajęcia mogą być
możliwość obsługi
jednak, aby lewą nogą można było
prowadzone na placu
niezbędnych urządzeń
swobodnie wcisnąć pedał sprzęgła. Oparcie manewrowym, w
w samochodzie.
– tak, aby ręką można było sięgnąć do
samochodzie
umownej godz.12 na kole kierownicy.
szkoleniowym.
Przypomnienie
Kierownica, lusterka, zagłówki.
Instruktor demonstruje
sposobów
Zapięcie pasów.
zajęcie pozycji,
ergonomicznej i pewnej Pozycja zasadnicza.
regulacje, obsługę
obsługi urządzeń, co
Lewa noga na podłodze, prawa noga na
urządzeń – po czym
prowadzi do działań
pedale gazu, ręce na kierownicy w pozycji wszystkie czynności
szybkich, skutecznych i 9 –3.
powtarzają kursanci.
nie rozpraszających
Obsługa urządzeń w zasięgu dłoni
uwagi.
wspartych na kierownicy.
Skręty manewrowe i szosowe.
Obsługa pedałów: gazu, hamulca, sprzęgła.
Obsługa lewarka zmiany biegów.
Obsługa hamulca ręcznego ( blokada ).
Poznanie sposobu
Ruszanie i zatrzymanie pojazdu.
Zajęcia prowadzone w
uruchamiania silnika
Uruchomienie silnika (wciśnięte sprzęgło). pierwszej fazie na
(silnik benzynowy lub
Sprawdzenie przyrządów kontrolno -
placu manewrowym.
diesel).
pomiarowych na desce rozdzielczej.
Jako sprawdzian
Poznanie możliwości
Ruszanie: sprzęgło, I bieg, zwolnienie
opanowania
oceny funkcjonowania
hamulca pomocniczego, spojrzenie w
umiejętność ruszenia i
lub stanów niektórych
lusterko, kierunkowskaz, zwiększenie
zatrzymania
urządzeń pojazdu,
obrotów silnika, łagodne puszczenie
samochodu, proponuje
poprzez obserwację
sprzęgła.
się poniższe ćwiczenie.
urządzeń kontrolnych
Pięta lewej nogi oparta na podłodze!
Włączenie I biegu,
lub pomiarowych.
Po puszczeniu sprzęgła, lewa noga na
ruszenie, osiągnięcie
Poznanie sposobu
podłodze lub wsporniku obok pedału
prędkości jazdy 40
płynnego ruszania i
sprzęgła.
km/godz. i zatrzymanie
zatrzymania pojazdu.
Utrzymanie kierunku jazdy na wprost
w określonym miejscu.
Zatrzymanie pojazdu: lusterko,
Całe ćwiczenie ma być
kierunkowskaz, zjechać jak najbliżej
wykonane na odcinku
prawej krawędzi jezdni, sprzęgło, hamulec, drogi o długości ~
wyłączyć bieg, puścić sprzęgło. Sprawdzić 50m.
czy samochód się zatrzymał (czy się nie
toczy).
W przypadku dłuższego postoju -
zaciągnąć hamulec pomocniczy ( nie
stosować w czasie mrozu ).
Utrwalenie wiadomości Kręcenie kierownicą – skręty
Zajęcia na placu
o pozycji za kierownicą manewrowe.
manewrowym.
jako czynnika
Przypomnienie o układzie rąk na
Sprawdzeniem
gwarantujące- go
kierownicy, przygotowanie do skrętu, praca opanowania
możliwość swobodnej
rąk.
sprawności kręcenia
pracy rąk na
Ruszenie – ustalenie stałej prędkości na I
kierownicą jest
kierownicy.
biegu (ok.1000 obr/min). Lewa noga obok ćwiczenie nazywane
Utrwalenie zasad
sprzęgła!
„jazdą wzdłuż linii
posługiwania się
Przygotowanie do rozpoczęcia skrętu (
między kołami”.
kierownicą w
lewa lub prawa ręka na godz. 12 ).
Samochód jedzie na I
odniesieniu do skrętów Wykonywanie na placu manewrowym,
biegu, bez gazu,
manewrowych oraz
skrętów w lewo i wprawo z przekładaniem okrakiem po linii.
zasygnalizowanie pracy rąk ( 12÷4 w prawo, 12÷8 w lewo ) z
Kursant wykonuje
rąk na kierownicy
wykorzystaniem pełnej możliwości skrętu
skręty w lewo i w
podczas skrętów
pojazdu.
prawo (do oporu
drogowych.
Koło kierownicy obraca się bez przerwy kierownicy),w takim
Uświadomienie
a ręce ciągną kierownice!
tempie, żeby żadnym
przewagi „ciągnącego” Zmiana kierunku jazdy ( plac manewrowy ) kołem nie najechać na
ruchu ręki nad ruchem
wg poleceń instruktora.
linię.
pchającym.
TEMAT II Zmiana biegu z I na II. Zmiana biegów w górę. Zmiana biegów w dół.