Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2879
- Data wpłynięcia: 2010-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151
2879-II
do kuli haka holowniczego. Kulę haka należy
smarować i chronić przed zabrudzeniem.
Połączenie przyczepy z samochodem, na
wypadek rozpięcia się, zabezpieczone jest
dodatkowo stalową linką, która w przypadku
rozpięcia, nie dopuści do odłączenia się
przyczepy od samochodu.
Do gniazda instalacji elektrycznej wkładamy
wtyczkę instalacji przyczepy i zabezpieczamy
przed rozłączeniem za pomocą klapki, służącej
jednocześnie jako zabezpieczenia gniazda
przed zabrudzeniem.
Przyczepa musi być wyposażona w światła
pozycyjne z przodu, koloru białego i z tyły
koloru czerwonego. wiatła STOP i światła
kierunkowskazów. Ponadto, musi być
wyposażona w okrągłe światła odblaskowe
- z przodu białe, z boku żółte i z tyłu czerwone
w kształcie trójkąta.
Ładując przyczepę musimy tak rozplanować
rozkład ładunku aby nacisk na hak nie
przekraczał 50 Kg.
Nie zapomnijmy o kole zapasowym dla
przyczepy.
Uświadomienie faktu
Jazda z przyczepą.
Proponuje się
zwiększonej masy zespołu Jazda z przyczepą wymaga od kierowcy
pogadankę z
samochód – przyczepa co zwrócenia dodatkowej uwagi przy
możliwością
wpływa na wydłużenie
wykonywaniu różnych manewrów.
przerodzenia się w
drogi hamowania i
W pierwszy rzędzie hamowanie. Należy brać
dyskusję
utrudnia przyspieszanie.
pod uwagę wydłużenie drogi hamowania
Uświadomienie
spowodowane zwiększoną masą zespołu
konsekwencji
samochód – przyczepa. Również utrudnione
wynikających z długości
będzie przyspieszanie.
zespołu samochód –
Zmieniają się warunki przy omijaniu i
przyczepa, szczególnie
wyprzedzaniu. Trzeba pamiętać o zwiększonej
przy wyprzedzaniu i
długości zespołu samochód – przyczepa w
omijaniu.
konsekwencji czego potrzeba będzie więcej
Uświadomienie innego
miejsca do wykonania zaplanowanego
toru jazdy kół przyczepy
manewru. Szczególnie ważne jest to przy
niż tylnych kół
wyprzedzaniu.
samochodu.
Pokonując zakręty, szczególnie ciasne, musimy
pamiętać, że ślad kół przyczepy zatacza łuk o
mniejszym promieniu niż ślad tylnych kół
samochodu.
Uzmysłowienie faktu, że
Cofanie z przyczepą.
Proponuje się
tor jazdy przyczepy
Elementem wyznaczającym tor jazdy
realizację tematu za
wyznacza zaczep na
przyczepy jest dyszel a ściślej mówiąc zaczep pomocą pogadanki.
dyszlu, sprzężony z
przyczepy. Wykonując zatem manewry z
Pomocą dydaktyczną
hakiem holowniczym
przyczepą, musimy stale pamiętać, że za tor
może być model
samochodu.
jazdy przyczepy odpowiedzialny jest,
samochodu z
Nabranie umiejętności
sprzężony z zaczepem przyczepy, hak naszego kierownicą
patrzenia z lotu ptaka, na
samochodu. Jadąc do przodu nie musimy sobie i przyczepa.
usytuowanie samochodu i dokładnie zdawać sprawy z tego faktu
przyczepy, jako elementu ponieważ przyczepa „wlecze” się za
ułatwiającego podjęcie
samochodem. Ale podczas cofania sytuacja się
właściwego manewru
odwraca. Teraz samochód pchając przyczepę
samochodem w celu
musi nadać jej zaplanowany kierunek. Pomoże
wykonanie zamierzonego nam w tym świadomość, że przyczepą kieruje
zadania.
hak naszego samochodu. Nie usiłujmy
zapamiętać ruchów kierownicą. Starajmy się
uczyć patrzenia na sytuację z lotu ptaka – to
ułatwia wykonanie prawidłowego ruchu
kierownicą.
Jeżeli zabrniemy w sytuację, w której nie
umiemy sobie poradzić, prawie zawsze
możemy pojechać kawałek do przodu i
rozpocząć manewr od nowa.
Uświadomienie
Zachowanie się na drogach ekspresowych.
Opowiadanie
konieczności pobudzenia i Drogami ekspresowymi nazywamy drogi
uzupełnione pokazem
ćwiczenia wyobraźni oraz przeznaczone wyłącznie dla pojazdów
filmu lub slajdów.
zdolności przewidywania samochodowych. Budową przypominają
jako czynników
autostrady. Zasadniczą różnicą są
wspomagających
skrzyżowania, które na autostradach budowane
bezpieczeństwo jazdy – w są jako bezkolizyjne – wielopoziomowe.
szczególności - płynność
Drogi te posiadają dwie jednokierunkowe
jazdy i jazdę
jezdnie, o co najmniej dwóch pasach ruchu.
bezkolizyjną.
Jezdnie bywają często przedzielone pasem
zieleni lub energochłonnymi barierami.
Jazda taką drogą wydaje się być bardzo prosta.
Szeroka, jednokierunkowa jezdnia, dobra
nawierzchnia, łagodne łuki – sprzyjają szybkiej
jeździe.
Poruszając się taką drogą musimy sobie
zdawać sprawę, że prędkość zobowiązuje nas
do bardzo skoncentrowanej uwagi, do
bacznego obserwowania drogi przed i za
pojazdem. Patrzeć trzeba znacznie dalej, niż na
zwykłej drodze i znacznie wcześniej umieć
sobie uzmysłowić sytuację jaka nastąpi za
chwilę.
Zdolność przewidywania jest jednym z
podstawowych warunków bezpieczeństwa w
ruchu drogowym!
Monotonia jazdy powoduje zanik kontroli nad
prędkością. Dlatego trzeba kontrolować
prędkość na prędkościomierzu.
Poznanie specyficznej
Włączanie się do ruchu (pas rozbiegowy).
Opowiadanie
zasady włączania się do
Drogi ekspresowe, podobnie jak autostrady,
uzupełnione pokazem
ruchu z wykorzystaniem
posiadają w okolicy skrzyżowań tzw. pasy
filmu lub slajdów.
pasa rozbiegowego.
rozbiegowe. Jest to pas jezdni, biegnący
Uświadomienie czynnika wzdłuż właściwej jezdni.
dynamiki jazdy jako
Pojazdy włączające się do ruchu mają
współdecydującego o
obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdom
płynności ruchu i
znajdującym się w ruchu. Pojęcie
bezpieczeństwie.
pierwszeństwa należy tu rozumieć jako
niezakłócanie płynności jazdy. Zatrzymanie się
na pasie rozbiegowym kończy się zazwyczaj
długim oczekiwaniem na przerwę w potoku
dość prędko poruszających się pojazdów.
Dopasowanie prędkości jazdy na pasie
rozbiegowym do prędkości jazdy pojazdów
poruszających się po drodze ekspresowej,
pozwoli na wykorzystanie niezbyt dużej luki
(obserwacja drogi w lusterkach) pomiędzy
jadącymi samochodami i płynne włączenie się.
Uświadomienie
Zachowanie się w czasie wyprzedzania.
Opowiadanie
nadrzędnej roli zdolności Wyprzedzanie jest jednym z
uzupełnione pokazem
przewidywania podczas
najniebezpieczniejszych manewrów z jakimi
filmu lub slajdów.
manewru wyprzedzania,
się spotykamy w ruchu drogowym.
szczególnie przy dużych
Decydujące znaczenie ma znów zdolność
szybkościach.
przewidywania. Należy przewidzieć jaki
Uświadomienie
będzie układ pojazdów na drodze za 2, 5, czy
konieczności zdobycia
12 sekund? Trzeba ocenić prędkość
umiejętności oceny
poruszających się pojazdów. Na drodze
prędkości poruszających
ekspresowej, samochody z przeciwka jadą inną
się pojazdów.
jezdnią. Jedziemy natomiast z większą
Uświadomienie
szybkością, do której musimy dostosować
perfekcyjnego operowania nasze przewidywania. Musimy patrzeć dalej do
zmianą biegów, w
przodu i dalej do tyłu.
szczególności przy
Wyprzedzanie.
redukcji.
Rozpoczynamy od oceny sytuacji –
Uświadomienie
spoglądamy w lusterka, czy ktoś szybszy od
konieczności obserwacji i nas nie rozpoczął już wyprzedzania.
przewidywania.
Jeżeli nie – sygnalizujemy zamiar zmiany pasa
Kształtowanie kultury
ruchu i przejeżdżamy o jeden pas w lewo.
jazdy poprzez jazdę
Jednocześnie przyspieszamy. Nierzadko
„wyraźną” i nie
schodzimy o jeden bieg w dół, aby mieć lepsze
stwarzanie sytuacji
przyspieszenie i osiągnąć jak największą
prowadzącej do
różnicę prędkości w stosunku do pojazdu
zachwiania płynności
wyprzedzanego.
ruchu.
Znajdując się na lewym pasie, jeszcze raz
upewnimy się co do sytuacji, szczególnie przed
pojazdem wyprzedzanym, bo mamy teraz
lepszą widoczność.
Wyprzedzanie powinno trwać jak najkrócej.
Lewym pasem jedziemy tak długo aż w
wewnętrznym lusterku zobaczymy przód
wyprzedzanego pojazdu. Teraz dopiero
możemy włączyć prawy kierunkowskaz
i łagodnie zjechać na prawy pas ruchu.
Uświadomienie
Opuszczanie drogi ekspresowej (pas do
Opowiadanie
zagrożenia wywołanego
zjazdu).
uzupełnione pokazem
zbyt wczesnym, nie
Manewr opuszczenia drogi, dzięki pasom
filmu lub slajdów.
sygnalizowanym,
specjalnie do tego przeznaczonym, jest
hamowaniem na pasie
manewrem stosunkowo prostym. Szczególnie
przeznaczony do jazdy.
na autostradach pojawia się problem wyboru
Przyswojenie zasady, że
odpowiedniego zjazdu. Często trudno
hamowanie należy
zorientować się dokąd nas dany zjazd
poprzedzić włączeniem
„wywiezie”. Z pomocą przychodzą znaki
kierunkowskazu, który
kierunku i miejscowości. Trzeba je uważnie
zawczasu, poinformuje o
obserwować. Pomylenie zjazdu to nadłożenie
naszym zamiarze
nieraz wielu kilometrów - pamiętajmy o
i przygotuje innych
zakazie cofania! Zbliżając się do miejsca, w
użytkowników drogi do
którym zamierzamy opuścić drogę ekspresową,
ewentualnego zwolnienia wykorzystujemy przeznaczony do tego pas.
tempa jazdy. Hamowanie Włączmy prawy kierunkowskaz, uprzedzając o
najlepiej byłoby jednak
naszym zamiarze i zjeżdżamy na przeznaczony
rozpocząć na pasie
do zjazdu pas. Starajmy się opuścić drogę bez
przeznaczonym do zjazdu, zmiany prędkości (bez hamowania). Dopiero
po opuszczeniu pasów
gdy znajdziemy się na pasie przeznaczonym do
przeznaczonych do jazdy zjazdu - rozpoczynamy hamowanie, redukcję
na wprost.
biegów i itp.
Długotrwała jazda po drodze ekspresowej czy
autostradzie, pozbawionej ostrych zakrętów, z
dużą prędkością, działa nużąco na kierowcę i
prowadzi do obniżenia reakcji. Stąd
wyhamowanie na pasie przeznaczonym do
jazdy – kończy się często zderzeniem, poprzez
najechanie z tyłu przez kierowcę, który – po
pierwsze – nie zauważył w porę hamującego
pojazdu, a po drugie – zapomniał, że droga
hamowania przy dużej prędkości wydłuża się
nieproporcjonalnie do prędkości.
Rozpoczynając naukę zachowania się na
drodze, wyobraźmy sobie, że drogą porusza się
cała kawalkada pojazdów, a my jedziemy
między nimi.
Niech nigdy nie uśpi naszej czujności fakt, że
w danej chwili, jesteśmy sami na drodze.
TEMAT VIII Jazda w trudnych warunkach atmosferycznych.
Poślizg – przyczyny – sposób zapobiegania.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Uświadomienie
Jazda w trudnych warunkach
Proponuje się metodę
zagrożeń w czasie
atmosferycznych.
opowiadania.
jazdy, wynikających z Deszcz. W początkowej fazie, zmieszany z
niesprzyjających
tłustym brudem, tworzy na jezdni cienką
warunków
niewidoczną warstwę śliskiej mazi. W
atmosferycznych.
połączeniu z często występującymi koleinami,
Uświadomienie faktu, stwarza to niebezpieczeństwo wytrącenia
że skutecznym
samochodu z prostolinijnego toru jazdy.
sposobem
Podczas obfitych opadów, powstaje zjawisko
przeciwdziałania jest filmu wodnego, powodującego utratę
ograniczenie
sterowności. Po przejechaniu przez głęboką
prędkości jazdy.
kałużę, należy pamiętać o wysuszeniu
elementów hamujących, przez delikatne
przytrzymanie przez pewien czas hamulca
zasadniczego.
Mgła. Jest jedną z najniebezpieczniejszych
sytuacji jaka może nas spotkać na drodze.
Ratunkiem jest po prostu bardzo wolna jazda a
pomocą są białe linie wyznaczające pasy
ruchu. Jeżeli decydujemy się na wyprzedzanie,
pamiętajmy o obowiązku użycia sygnału
dźwiękowego.
nieg. Jazda po śniegu, na dobrych, zimowych
oponach nie nastręcza specjalnych trudności a
co najważniejsze, nie stanowi elementu
zaskoczenia. Wiadomo, że jest ślisko i trzeba
uważać. Gorzej jest gdy śnieg posypany solą
zaczyna się topić. Wówczas nawierzchnia staje
się niejednolita. Są miejsca gdzie jedziemy po
mokrym podłożu a już za chwilę jedziemy po
lodzie. Najtragiczniejszą jest sytuacja
marznącego deszczu lub mżawki.
Uświadomienie czym Poślizg – przyczyny – sposób zapobiegania. Proponuje się metodę
jest poślizg i jakie
Poślizgiem określa się sytuację, w której koła
opowiadania.
czynniki go
przemieszczającego się samochodu ślizgają się
wywołują.
po podłożu. Poślizg jest skutkiem pewnych
przyczyn, które poślizg wywołały. Mnogość
przyczyn mogących wywołać poślizg jest nie
przeliczalna. Jedną z typowych przyczyn jest
nadmierna prędkość w zakręcie. Jeżeli siła
reakcji odśrodkowej przekroczy siłę
przyczepności kół, następuje poślizg. Jeżeli
poślizgnęły się tylne koła samochodu, należy
ratunku szukać w kierownicy, ustawiając
przednie koła w kierunku przemieszczanie się
samochodu. Tak ustawione koła spowodują
zniwelowanie siły, która spowodowała poślizg.
Znacznie trudniejszą jest sytuacja, w której
poślizgowi w zakręcie ulegną przednia koła.
Wówczas możemy próbować odzyskać
przyczepność przednich kół, kierując je w
stronę przeciwną do krzywizny zakrętu. Jest to
manewr trudny i niebezpieczny z uwagi na
brak wolnej przestrzeni. W zakręcie lewym,
możemy ratować się poboczem a w zakręcie
prawym – lewą stroną jezdni. Grozi to
czołowym zderzeniem z pojazdem
nadjeżdżającym z przeciwka.
Częstą przyczyną poślizgu jest zbyt gwałtowne
hamowanie, powodujące zablokowanie kół.
Ratunek – puścić hamulec i ponowić
hamowanie delikatniej.
Naukę trudnej sztuki opanowania poślizgu
poleca się na „autodromach” doskonalenia
techniki jazdy.
3.3. Zarys budowy samochodu i zasady obsługi technicznej.
3.3.1.
Podział materiału nauczania.
L.
Tematy nauczania.
Teoria
Ćwiczen Prakty Razem
p.
ia
ka
1.
Budowa samochodu – wiadomości ogólne.
1.
1.
2. Silnik
i
układ napędowy.
2. 1. 3.
smarować i chronić przed zabrudzeniem.
Połączenie przyczepy z samochodem, na
wypadek rozpięcia się, zabezpieczone jest
dodatkowo stalową linką, która w przypadku
rozpięcia, nie dopuści do odłączenia się
przyczepy od samochodu.
Do gniazda instalacji elektrycznej wkładamy
wtyczkę instalacji przyczepy i zabezpieczamy
przed rozłączeniem za pomocą klapki, służącej
jednocześnie jako zabezpieczenia gniazda
przed zabrudzeniem.
Przyczepa musi być wyposażona w światła
pozycyjne z przodu, koloru białego i z tyły
koloru czerwonego. wiatła STOP i światła
kierunkowskazów. Ponadto, musi być
wyposażona w okrągłe światła odblaskowe
- z przodu białe, z boku żółte i z tyłu czerwone
w kształcie trójkąta.
Ładując przyczepę musimy tak rozplanować
rozkład ładunku aby nacisk na hak nie
przekraczał 50 Kg.
Nie zapomnijmy o kole zapasowym dla
przyczepy.
Uświadomienie faktu
Jazda z przyczepą.
Proponuje się
zwiększonej masy zespołu Jazda z przyczepą wymaga od kierowcy
pogadankę z
samochód – przyczepa co zwrócenia dodatkowej uwagi przy
możliwością
wpływa na wydłużenie
wykonywaniu różnych manewrów.
przerodzenia się w
drogi hamowania i
W pierwszy rzędzie hamowanie. Należy brać
dyskusję
utrudnia przyspieszanie.
pod uwagę wydłużenie drogi hamowania
Uświadomienie
spowodowane zwiększoną masą zespołu
konsekwencji
samochód – przyczepa. Również utrudnione
wynikających z długości
będzie przyspieszanie.
zespołu samochód –
Zmieniają się warunki przy omijaniu i
przyczepa, szczególnie
wyprzedzaniu. Trzeba pamiętać o zwiększonej
przy wyprzedzaniu i
długości zespołu samochód – przyczepa w
omijaniu.
konsekwencji czego potrzeba będzie więcej
Uświadomienie innego
miejsca do wykonania zaplanowanego
toru jazdy kół przyczepy
manewru. Szczególnie ważne jest to przy
niż tylnych kół
wyprzedzaniu.
samochodu.
Pokonując zakręty, szczególnie ciasne, musimy
pamiętać, że ślad kół przyczepy zatacza łuk o
mniejszym promieniu niż ślad tylnych kół
samochodu.
Uzmysłowienie faktu, że
Cofanie z przyczepą.
Proponuje się
tor jazdy przyczepy
Elementem wyznaczającym tor jazdy
realizację tematu za
wyznacza zaczep na
przyczepy jest dyszel a ściślej mówiąc zaczep pomocą pogadanki.
dyszlu, sprzężony z
przyczepy. Wykonując zatem manewry z
Pomocą dydaktyczną
hakiem holowniczym
przyczepą, musimy stale pamiętać, że za tor
może być model
samochodu.
jazdy przyczepy odpowiedzialny jest,
samochodu z
Nabranie umiejętności
sprzężony z zaczepem przyczepy, hak naszego kierownicą
patrzenia z lotu ptaka, na
samochodu. Jadąc do przodu nie musimy sobie i przyczepa.
usytuowanie samochodu i dokładnie zdawać sprawy z tego faktu
przyczepy, jako elementu ponieważ przyczepa „wlecze” się za
ułatwiającego podjęcie
samochodem. Ale podczas cofania sytuacja się
właściwego manewru
odwraca. Teraz samochód pchając przyczepę
samochodem w celu
musi nadać jej zaplanowany kierunek. Pomoże
wykonanie zamierzonego nam w tym świadomość, że przyczepą kieruje
zadania.
hak naszego samochodu. Nie usiłujmy
zapamiętać ruchów kierownicą. Starajmy się
uczyć patrzenia na sytuację z lotu ptaka – to
ułatwia wykonanie prawidłowego ruchu
kierownicą.
Jeżeli zabrniemy w sytuację, w której nie
umiemy sobie poradzić, prawie zawsze
możemy pojechać kawałek do przodu i
rozpocząć manewr od nowa.
Uświadomienie
Zachowanie się na drogach ekspresowych.
Opowiadanie
konieczności pobudzenia i Drogami ekspresowymi nazywamy drogi
uzupełnione pokazem
ćwiczenia wyobraźni oraz przeznaczone wyłącznie dla pojazdów
filmu lub slajdów.
zdolności przewidywania samochodowych. Budową przypominają
jako czynników
autostrady. Zasadniczą różnicą są
wspomagających
skrzyżowania, które na autostradach budowane
bezpieczeństwo jazdy – w są jako bezkolizyjne – wielopoziomowe.
szczególności - płynność
Drogi te posiadają dwie jednokierunkowe
jazdy i jazdę
jezdnie, o co najmniej dwóch pasach ruchu.
bezkolizyjną.
Jezdnie bywają często przedzielone pasem
zieleni lub energochłonnymi barierami.
Jazda taką drogą wydaje się być bardzo prosta.
Szeroka, jednokierunkowa jezdnia, dobra
nawierzchnia, łagodne łuki – sprzyjają szybkiej
jeździe.
Poruszając się taką drogą musimy sobie
zdawać sprawę, że prędkość zobowiązuje nas
do bardzo skoncentrowanej uwagi, do
bacznego obserwowania drogi przed i za
pojazdem. Patrzeć trzeba znacznie dalej, niż na
zwykłej drodze i znacznie wcześniej umieć
sobie uzmysłowić sytuację jaka nastąpi za
chwilę.
Zdolność przewidywania jest jednym z
podstawowych warunków bezpieczeństwa w
ruchu drogowym!
Monotonia jazdy powoduje zanik kontroli nad
prędkością. Dlatego trzeba kontrolować
prędkość na prędkościomierzu.
Poznanie specyficznej
Włączanie się do ruchu (pas rozbiegowy).
Opowiadanie
zasady włączania się do
Drogi ekspresowe, podobnie jak autostrady,
uzupełnione pokazem
ruchu z wykorzystaniem
posiadają w okolicy skrzyżowań tzw. pasy
filmu lub slajdów.
pasa rozbiegowego.
rozbiegowe. Jest to pas jezdni, biegnący
Uświadomienie czynnika wzdłuż właściwej jezdni.
dynamiki jazdy jako
Pojazdy włączające się do ruchu mają
współdecydującego o
obowiązek ustąpić pierwszeństwa pojazdom
płynności ruchu i
znajdującym się w ruchu. Pojęcie
bezpieczeństwie.
pierwszeństwa należy tu rozumieć jako
niezakłócanie płynności jazdy. Zatrzymanie się
na pasie rozbiegowym kończy się zazwyczaj
długim oczekiwaniem na przerwę w potoku
dość prędko poruszających się pojazdów.
Dopasowanie prędkości jazdy na pasie
rozbiegowym do prędkości jazdy pojazdów
poruszających się po drodze ekspresowej,
pozwoli na wykorzystanie niezbyt dużej luki
(obserwacja drogi w lusterkach) pomiędzy
jadącymi samochodami i płynne włączenie się.
Uświadomienie
Zachowanie się w czasie wyprzedzania.
Opowiadanie
nadrzędnej roli zdolności Wyprzedzanie jest jednym z
uzupełnione pokazem
przewidywania podczas
najniebezpieczniejszych manewrów z jakimi
filmu lub slajdów.
manewru wyprzedzania,
się spotykamy w ruchu drogowym.
szczególnie przy dużych
Decydujące znaczenie ma znów zdolność
szybkościach.
przewidywania. Należy przewidzieć jaki
Uświadomienie
będzie układ pojazdów na drodze za 2, 5, czy
konieczności zdobycia
12 sekund? Trzeba ocenić prędkość
umiejętności oceny
poruszających się pojazdów. Na drodze
prędkości poruszających
ekspresowej, samochody z przeciwka jadą inną
się pojazdów.
jezdnią. Jedziemy natomiast z większą
Uświadomienie
szybkością, do której musimy dostosować
perfekcyjnego operowania nasze przewidywania. Musimy patrzeć dalej do
zmianą biegów, w
przodu i dalej do tyłu.
szczególności przy
Wyprzedzanie.
redukcji.
Rozpoczynamy od oceny sytuacji –
Uświadomienie
spoglądamy w lusterka, czy ktoś szybszy od
konieczności obserwacji i nas nie rozpoczął już wyprzedzania.
przewidywania.
Jeżeli nie – sygnalizujemy zamiar zmiany pasa
Kształtowanie kultury
ruchu i przejeżdżamy o jeden pas w lewo.
jazdy poprzez jazdę
Jednocześnie przyspieszamy. Nierzadko
„wyraźną” i nie
schodzimy o jeden bieg w dół, aby mieć lepsze
stwarzanie sytuacji
przyspieszenie i osiągnąć jak największą
prowadzącej do
różnicę prędkości w stosunku do pojazdu
zachwiania płynności
wyprzedzanego.
ruchu.
Znajdując się na lewym pasie, jeszcze raz
upewnimy się co do sytuacji, szczególnie przed
pojazdem wyprzedzanym, bo mamy teraz
lepszą widoczność.
Wyprzedzanie powinno trwać jak najkrócej.
Lewym pasem jedziemy tak długo aż w
wewnętrznym lusterku zobaczymy przód
wyprzedzanego pojazdu. Teraz dopiero
możemy włączyć prawy kierunkowskaz
i łagodnie zjechać na prawy pas ruchu.
Uświadomienie
Opuszczanie drogi ekspresowej (pas do
Opowiadanie
zagrożenia wywołanego
zjazdu).
uzupełnione pokazem
zbyt wczesnym, nie
Manewr opuszczenia drogi, dzięki pasom
filmu lub slajdów.
sygnalizowanym,
specjalnie do tego przeznaczonym, jest
hamowaniem na pasie
manewrem stosunkowo prostym. Szczególnie
przeznaczony do jazdy.
na autostradach pojawia się problem wyboru
Przyswojenie zasady, że
odpowiedniego zjazdu. Często trudno
hamowanie należy
zorientować się dokąd nas dany zjazd
poprzedzić włączeniem
„wywiezie”. Z pomocą przychodzą znaki
kierunkowskazu, który
kierunku i miejscowości. Trzeba je uważnie
zawczasu, poinformuje o
obserwować. Pomylenie zjazdu to nadłożenie
naszym zamiarze
nieraz wielu kilometrów - pamiętajmy o
i przygotuje innych
zakazie cofania! Zbliżając się do miejsca, w
użytkowników drogi do
którym zamierzamy opuścić drogę ekspresową,
ewentualnego zwolnienia wykorzystujemy przeznaczony do tego pas.
tempa jazdy. Hamowanie Włączmy prawy kierunkowskaz, uprzedzając o
najlepiej byłoby jednak
naszym zamiarze i zjeżdżamy na przeznaczony
rozpocząć na pasie
do zjazdu pas. Starajmy się opuścić drogę bez
przeznaczonym do zjazdu, zmiany prędkości (bez hamowania). Dopiero
po opuszczeniu pasów
gdy znajdziemy się na pasie przeznaczonym do
przeznaczonych do jazdy zjazdu - rozpoczynamy hamowanie, redukcję
na wprost.
biegów i itp.
Długotrwała jazda po drodze ekspresowej czy
autostradzie, pozbawionej ostrych zakrętów, z
dużą prędkością, działa nużąco na kierowcę i
prowadzi do obniżenia reakcji. Stąd
wyhamowanie na pasie przeznaczonym do
jazdy – kończy się często zderzeniem, poprzez
najechanie z tyłu przez kierowcę, który – po
pierwsze – nie zauważył w porę hamującego
pojazdu, a po drugie – zapomniał, że droga
hamowania przy dużej prędkości wydłuża się
nieproporcjonalnie do prędkości.
Rozpoczynając naukę zachowania się na
drodze, wyobraźmy sobie, że drogą porusza się
cała kawalkada pojazdów, a my jedziemy
między nimi.
Niech nigdy nie uśpi naszej czujności fakt, że
w danej chwili, jesteśmy sami na drodze.
TEMAT VIII Jazda w trudnych warunkach atmosferycznych.
Poślizg – przyczyny – sposób zapobiegania.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Uświadomienie
Jazda w trudnych warunkach
Proponuje się metodę
zagrożeń w czasie
atmosferycznych.
opowiadania.
jazdy, wynikających z Deszcz. W początkowej fazie, zmieszany z
niesprzyjających
tłustym brudem, tworzy na jezdni cienką
warunków
niewidoczną warstwę śliskiej mazi. W
atmosferycznych.
połączeniu z często występującymi koleinami,
Uświadomienie faktu, stwarza to niebezpieczeństwo wytrącenia
że skutecznym
samochodu z prostolinijnego toru jazdy.
sposobem
Podczas obfitych opadów, powstaje zjawisko
przeciwdziałania jest filmu wodnego, powodującego utratę
ograniczenie
sterowności. Po przejechaniu przez głęboką
prędkości jazdy.
kałużę, należy pamiętać o wysuszeniu
elementów hamujących, przez delikatne
przytrzymanie przez pewien czas hamulca
zasadniczego.
Mgła. Jest jedną z najniebezpieczniejszych
sytuacji jaka może nas spotkać na drodze.
Ratunkiem jest po prostu bardzo wolna jazda a
pomocą są białe linie wyznaczające pasy
ruchu. Jeżeli decydujemy się na wyprzedzanie,
pamiętajmy o obowiązku użycia sygnału
dźwiękowego.
nieg. Jazda po śniegu, na dobrych, zimowych
oponach nie nastręcza specjalnych trudności a
co najważniejsze, nie stanowi elementu
zaskoczenia. Wiadomo, że jest ślisko i trzeba
uważać. Gorzej jest gdy śnieg posypany solą
zaczyna się topić. Wówczas nawierzchnia staje
się niejednolita. Są miejsca gdzie jedziemy po
mokrym podłożu a już za chwilę jedziemy po
lodzie. Najtragiczniejszą jest sytuacja
marznącego deszczu lub mżawki.
Uświadomienie czym Poślizg – przyczyny – sposób zapobiegania. Proponuje się metodę
jest poślizg i jakie
Poślizgiem określa się sytuację, w której koła
opowiadania.
czynniki go
przemieszczającego się samochodu ślizgają się
wywołują.
po podłożu. Poślizg jest skutkiem pewnych
przyczyn, które poślizg wywołały. Mnogość
przyczyn mogących wywołać poślizg jest nie
przeliczalna. Jedną z typowych przyczyn jest
nadmierna prędkość w zakręcie. Jeżeli siła
reakcji odśrodkowej przekroczy siłę
przyczepności kół, następuje poślizg. Jeżeli
poślizgnęły się tylne koła samochodu, należy
ratunku szukać w kierownicy, ustawiając
przednie koła w kierunku przemieszczanie się
samochodu. Tak ustawione koła spowodują
zniwelowanie siły, która spowodowała poślizg.
Znacznie trudniejszą jest sytuacja, w której
poślizgowi w zakręcie ulegną przednia koła.
Wówczas możemy próbować odzyskać
przyczepność przednich kół, kierując je w
stronę przeciwną do krzywizny zakrętu. Jest to
manewr trudny i niebezpieczny z uwagi na
brak wolnej przestrzeni. W zakręcie lewym,
możemy ratować się poboczem a w zakręcie
prawym – lewą stroną jezdni. Grozi to
czołowym zderzeniem z pojazdem
nadjeżdżającym z przeciwka.
Częstą przyczyną poślizgu jest zbyt gwałtowne
hamowanie, powodujące zablokowanie kół.
Ratunek – puścić hamulec i ponowić
hamowanie delikatniej.
Naukę trudnej sztuki opanowania poślizgu
poleca się na „autodromach” doskonalenia
techniki jazdy.
3.3. Zarys budowy samochodu i zasady obsługi technicznej.
3.3.1.
Podział materiału nauczania.
L.
Tematy nauczania.
Teoria
Ćwiczen Prakty Razem
p.
ia
ka
1.
Budowa samochodu – wiadomości ogólne.
1.
1.
2. Silnik
i
układ napędowy.
2. 1. 3.