Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2879
- Data wpłynięcia: 2010-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151
2879-II
dociążania przodu
rozpocznie wprowadzenie motocykla w
rozpoczynania skrętu.
motocykla
zakręt.
Dobrą metodą byłby
w momencie
„Dodać gazu”, bez obaw popełnienia błędu,
demonstracyjny
rozpoczynania skrętu,
możemy w momencie kiedy zaczniemy
przejazd przez zakręt
co znacznie poprawia
„prostować” (ustawiać do jazdy na wprost)
instruktora z
bezpieczeństwo jazdy. kierownicę motocykla.
kursantem w roli
pasażera..
Zdobycie umiejętności Pokonywanie łuków i zakrętów.
Naukę pokonywania
wyboru optymalnego
Tory przejazdu przez zakręty.
zakrętów, proponuje
toru jazdy przy
Poprawny tor jazdy jest podstawowym
się prowadzić na
pokonywaniu łuków
gwarantem bezpiecznej jazdy.
wybranych odcinkach
i zakrętów.
- Zakręt w lewo – rozpoczynamy od prawej
krętych dróg. Nie
Uświadomienie
krawędzi jezdni, tak jak byśmy chcieli się
muszą to być górskie
związku pomiędzy
„wychylić” , żeby wcześniej zobaczyć
serpentyny.
prawidłowo wybranym koniec zakrętu.
Wystarczy kilka
torem jazdy a po-
W połowie zakrętu (tzw. „szczycie”)
zakrętów „lewych”,
prawą bezpieczeństwa
zbliżamy się do osi jezdni a na wyjściu z
kilka „prawych” i
ruchu drogowego.
zakrętu –wracamy do prawej krawędzi jezdni oczywiście
Uświadomienie
(zmniejszamy siły boczne).
umiarkowana
zagrożenia
- Zakręt w prawo – rozpoczyna się od osi
szybkość.
wynikającego z
jezdni, w szczycie zakrętu zbliżamy się do
Prawidłowo wybrany
przejechania w
prawej krawędzi a wychodząc z zakrętu –
tor jazdy ma służyć
zakręcie na lewą
wracamy do osi jezdni.
poprawie
stronę jezdni !
Należy przy tym pamiętać o kategorycznym bezpieczeństwa i
Uświadomienie faktu,
zakazie przekraczania osi jezdni. Zmiany
komfortu jazdy a nie
że prędkość
toru jazdy możemy dokonywać na swojej
prowokować do jazdy
(nadmierna) jest
(prawej) połowie jezdni lub w ramach
szybkiej i
najczęstszą przyczyną
namalowanego pasa ruchu.
ryzykownej.
wypadku w zakręcie.
Zakręty następujące bezpośrednio po sobie.
Proponuje się metodę
Zdobycie umiejętności Jeżeli np. po prawym zakręcie następuje
jazdy śladem
oceny prędkości z
zakręt lewy, to wychodząc z prawego zakrętu instruktora w
uwzględnieniem
nie możemy wrócić do osi jezdni, bo nie
pierwszej fazie nauki
czynników limitujących odpowiada to prawidłowemu wejściu w
a następnie instruktor
bezpieczną prędkość do zakręt lewy. Tak więc wychodząc z prawego jedzie za kursantem
pokonania danego
zakrętu, musimy pozostać przy prawej
obserwując technikę
zakrętu.
krawędzi, bo z tej pozycji będziemy
jazdy kursanta.
rozpoczynać skręt w lewo.
„Patelnia”. Nieco innego toru jazdy wymaga
zakręt,
stanowiący zwrot o 180o (tzw. „patelnia”).
Zakręt taki rozpoczynamy jak w przykładach
powyżej. Zbliżenie się do osi - przy zakręcie
lewym lub do prawej strony jezdni - przy
zakręcie prawym, wykonujemy jakby z
opóźnieniem – po przejechaniu 2/3 łuku.
Gdy widzimy koniec zakrętu rozluźniamy
skręt. Zakręt zacieśniający. Podobnym
torem jazdy będziemy pokonywali zakręt
„zacieśniający”. Pierwszą, łagodną część
zakrętu traktujemy jakby przedłużony
odcinek prostej, na której „ustawiamy”
motocykl do drugiej, ostrzejszej części
zakrętu.
Podobnie jak przy pokonywaniu „patelni”:
- opóźniamy zbliżenie się do osi - przy
zakręcie lewym lub do prawej strony jezdni -
przy zakręcie prawym, - kończymy zakręt –
rozluźnieniem skrętu.
Zakręt „rozluźniający” nastręcza mniej
kłopotów.
W zakręcie rozluźniającym, po przejechaniu
ostrzejszej części zakrętu, opóźniamy
rozluźnienie.
Dobór prędkości przed wejściem w zakręt.
Prędkość jadącego motocykla dobieramy
zależnie od wielu czynników, limitujących
dopuszczalną, bezpieczną prędkość. Oto
kilka z nich:
Kierowca – jego wiedza, umiejętności,
doświadczenie, zdolności psychofizyczne.
Stan techniczny motocykla – amortyzatory,
układ hamulcowy, ogumienie!!!
Warunki naturalne – droga (nawierzchnia –
rodzaj
i stan), rodzaj zakrętu (ostry lub łagodny),
warunki atmosferyczne (sucho, mokro, śnieg,
lód), widoczność, nasilenie ruchu. Czasem
wystarczy „zamknąć gaz”, innym razem
trzeba będzie przycisnąć hamulce, w jeszcze
innej sytuacji dojdzie redukcja biegów.
Kalkulacja prędkości na zakręcie powinna
być taka, aby motocykl na wyjściu z zakrętu
mógł zwiększać prędkość.
TEMAT VIII Zachowanie się na drogach ekspresowych. Włączanie się do ruchu (pas
rozbiegowy).
Wyprzedzanie. Opuszczanie drogi ekspresowej.
Czas realizacji: 2 godziny praktycznej nauki jazdy.
Cele nauczania
Treść nauczania
Wskazówki
metodyczne.
Uświadomienie
Zachowanie się na drogach
Zajęcia należy
konieczności
ekspresowych.
prowadzić na
pobudzania i ćwiczenia Drogami ekspresowymi nazywamy drogi
wybranym odcinku
wyobraźni oraz
przeznaczone wyłącznie dla pojazdów
drogi ekspresowej.
zdolności
samochodowych. Drogi te posiadają dwie
Proponuje się metodę
przewidywania, jako
jednokierunkowe jezdnie,
jazdy śladem
czynników
o co najmniej dwóch pasach ruchu. Jezdnie instruktora w pierwszej
wspomagających
bywają często przedzielone pasem zieleni fazie nauki a następnie
bezpieczeństwo jazdy – lub energochłonnymi barierami.
instruktor jedzie za
w szczególności
Szeroka, jednokierunkowa jezdnia, dobra
kursantem obserwując
płynność jazdy i
nawierzchnia, łagodne łuki – sprzyjają
technikę jazdy
bezkolizyjność.
szybkiej jeździe.
kursanta.
Poruszając się taką drogą musimy sobie
zdawać sprawę, że prędkość zobowiązuje
nas do bardzo skoncentrowanej uwagi, do
bacznego obserwowania drogi przed i za
pojazdem. Patrzeć trzeba znacznie dalej,
niż na zwykłej drodze i znacznie wcześniej
umieć sobie uzmysłowić sytuację jaka
nastąpi za chwilę.
Zdolność przewidywania jest jednym z
podstawowych warunków bezpieczeństwa
w ruchu drogowym!
Monotonia jazdy powoduje zanik kontroli
nad prędkością. Dlatego trzeba
kontrolować prędkość na
prędkościomierzu.
Zdobycie umiejętności Włączanie się do ruchu (pas
Proponuje się metodę
włączania się do ruchu rozbiegowy).
jazdy śladem
z wykorzystaniem pasa Pojazdy włączające się do ruchu mają
instruktora w pierwszej
rozbiegowego.
obowiązek ustąpić pierwszeństwa
fazie nauki a następnie
Uświadomienie
pojazdom znajdującym się w ruchu. Pojęcie instruktor jedzie za
czynnika dynamiki
pierwszeństwa należy tu rozumieć jako
kursantem obserwując
jazdy jako
niezakłócanie płynności jazdy. Zatrzymanie technikę jazdy
współdecydującego o
się na pasie rozbiegowym kończy się
kursanta.
płynności ruchu i
zazwyczaj długim oczekiwaniem na
bezpieczeństwie.
przerwę w potoku dość prędko
poruszających się pojazdów. Dopasowanie
prędkości jazdy na pasie rozbiegowym do
prędkości jazdy pojazdów poruszających
się po drodze ekspresowej, pozwoli na
wykorzystanie niezbyt dużej luki
(obserwacja drogi w lusterkach) pomiędzy
jadącymi pojazdami i płynne włączenie się
do ruchu.
Uświadomienie
Wyprzedzanie jest jednym z
Proponuje się metodę
nadrzędnej roli
najniebezpieczniejszych manewrów z
jazdy śladem
zdolności
jakimi się spotykamy w ruchu drogowym.
instruktora w pierwszej
przewidywania podczas Decydujące znaczenie ma znów zdolność
fazie nauki a następnie
manewru wyprzedzania, przewidywania. Należy przewidzieć jaki
instruktor jedzie za
szczególnie przy
będzie układ pojazdów na drodze za 2, 5,
kursantem obserwując
dużych szybkościach.
czy 12 sekund? Trzeba ocenić prędkość
technikę jazdy
Ćwiczenie oceny
poruszających się pojazdów. Na drodze
kursanta.
prędkości
ekspresowej, pojazdy z przeciwka jadą inną
poruszających się
jezdnią. Jedziemy natomiast z większą
pojazdów.
szybkością, do której musimy dostosować
Ćwiczenie
nasze przewidywania. Musimy patrzeć
perfekcyjnego
dalej do przodu i dalej do tyłu.
operowania zmianą
Wyprzedzanie rozpoczynamy od oceny
biegów, w
sytuacji – spoglądamy w lusterka, czy ktoś
szczególności przy
szybszy od nas nie rozpoczął już
redukcji.
wyprzedzania. Jeżeli nie – sygnalizujemy
Ćwiczenie obserwacji i lewą ręką zamiar zmiany pasa ruchu i
przewidywania.
przejeżdżamy o jeden pas w lewo.
Ćwiczenie kultury jazdy Jednocześnie przyspieszamy. Nierzadko
poprzez jazdę
schodzimy o jeden bieg w dół, aby mieć
„wyraźną” i nie
lepsze przyspieszenie i osiągnąć jak
stwarzanie sytuacji
największą różnicę prędkości w stosunku
prowadzącej do
do pojazdu wyprzedzanego.
zachwiania płynności
Znajdując się na lewym pasie, jeszcze raz
ruchu.
upewnimy się co do sytuacji, szczególnie
przed pojazdem wyprzedzanym, bo mamy
teraz lepszą widoczność. Wyprzedzanie
powinno trwać jak najkrócej.
Lewym pasem jedziemy tak długo aż
osiągniemy dostatecznie duży dystans od
pojazdu wyprzedzanego, abyśmy mogli
zjechać na prawy pas bez ryzyka zajechania
drogi.
Teraz dopiero możemy zasygnalizować
ręką zamiar zmiany pasa ruchu i łagodnie
zjechać na prawy pas.
Uświadomienie
Opuszczanie drogi ekspresowej (pas do
Proponuje się metodę
zagrożenia wywołanego zjazdu).
jazdy śladem
zbyt wczesnym, nie
Manewr opuszczenia drogi, dzięki pasom
instruktora w pierwszej
sygnalizowanym,
specjalnie do tego przeznaczonym, jest
fazie nauki a następnie
hamowaniem na pasie
manewrem stosunkowo prostym. Pojawia
instruktor jedzie za
przeznaczonym do
się natomiast problem wyboru
kursantem obserwując
jazdy na wprost.
odpowiedniego zjazdu. Szczególnie na
technikę jazdy
Przyswojenie zasady, że autostradach trudno się zorientować dokąd kursanta.
najpierw sygnalizujemy nas dany zjazd „wywiezie”. Pomocą są
zamiar opuszczenia
tablice informacyjne. Trzeba je uważnie
drogi
obserwować.
przygotowując innych
Zbliżając się do miejsca, w którym
użytkowników drogi do zamierzamy opuścić drogę ekspresową,
ewentualnego
prawą ręką sygnalizujemy nasz zamiar. O
zwolnienia tempa jazdy ile motocykl wyposażony jest w
a dopiero potem
kierunkowskazy, powinniśmy także
hamujemy - najlepiej na włączyć prawy kierunkowskaz i zjeżdżamy
pasie przeznaczonym
na przeznaczony do zjazdu pas. Starajmy
do zjazdu, po
się opuścić drogę bez zmiany prędkości
opuszczeniu pasów
(bez hamowania). Dopiero gdy znajdziemy
przeznaczonych do
się na pasie przeznaczonym do zjazdu –
jazdy na wprost.
rozpoczynamy hamowanie, redukcję
biegów itp.
Długotrwała jazda po drodze ekspresowej
czy autostradzie, działa nużąco na kierowcę
i prowadzi do obniżenia reakcji. Stąd
wyhamowanie na pasie przeznaczonym do
jazdy – kończy się często zderzeniem,
poprzez najechanie z tyłu przez kierowcę,
który – po pierwsze – nie zauważył w porę
hamującego pojazdu, a po drugie –
zapomniał, że droga hamowania przy dużej
prędkości wydłuża się nieproporcjonalnie
do prędkości. Rozpoczynając naukę
zachowania się na drodze, wyobraźmy
sobie, że drogą porusza się cała kawalkada
pojazdów, a my jedziemy między nimi.
Niech nigdy nie uśpi naszej czujności fakt,
że w danej chwili, jesteśmy sami na drodze.
TEMAT IX Powtórzenia wybranych tematów.
Czas realizacji: 2 godziny praktycznej nauki jazdy.
Cele nauczania
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Nabywanie
Powtórzenia.
Wyboru tematu do
umiejętności
wg wybranych tematów.
powtórzenia może
i doświadczenia.
dokonać kursant lub
instruktor, wybierając
najsłabiej opanowane
tematy.
3.5. Zachowanie na miejscu wypadku i pomoc przedlekarska
3.5.1. Podział materiału.
L.p Tematy nauczania
Teori
Ćwiczeni Raze
.
a
a
m
1.
Wypadkowość i ratownictwo drogowe.
Zasady postępowania na miejscu wypadku.
1
1
2
2. Stany
zagrożenia życia w wypadkach drogowych.
Zranienia, oparzenia, krwotoki, złamania.
1
1
2
2 2 4
Razem
3.5.2 Materiał nauczania.
TEMAT I Wypadkowość i ratownictwo drogowe. Zasady postępowania na miejscu
wypadku.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych + 1 godzina ćwiczeń.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Uświadomienia
Wypadkowość i ratownictwo drogowe.
Proponuje się metodę
przyczyn jakie mogą
Idea, cele i zakres ratownictwa drogowego. wykładu, z
spowodować wypadek
Wypadkowość drogowa. Przepisy prawne. wykorzystaniem
drogowy.
Czynniki zagrożenia wypadkowego.
środków
Uświadomienie
Kierowca a leki. Kierowca a używki.
audiowizualnych.
obowiązku niesienia
Zasady postępowania na miejscu
pomocy
wypadku.
poszkodowanym w
Zabezpieczenie miejsca wypadku.
wypadku.
Organizacja współdziałania innych osób.
Uświadomienie roli
Zawiadomienie o wypadku odpowiednich
organizatora akcji
służb (straż pożarna, pogotowie ratunkowe,
ratowniczej w
policja).
wypadku drogowym.
Ratowniczy sposób wynoszenia ofiary
Zdobycie umiejętności wypadku z samochodu.
Proponuje się
wynoszenia ofiary
Użycie gaśnicy – gaszenie ognia.
ćwiczenia
wypadku z samochodu.
z instruktażem.
Zdobycie umiejętności
posłużenia się gaśnicą.
rozpocznie wprowadzenie motocykla w
rozpoczynania skrętu.
motocykla
zakręt.
Dobrą metodą byłby
w momencie
„Dodać gazu”, bez obaw popełnienia błędu,
demonstracyjny
rozpoczynania skrętu,
możemy w momencie kiedy zaczniemy
przejazd przez zakręt
co znacznie poprawia
„prostować” (ustawiać do jazdy na wprost)
instruktora z
bezpieczeństwo jazdy. kierownicę motocykla.
kursantem w roli
pasażera..
Zdobycie umiejętności Pokonywanie łuków i zakrętów.
Naukę pokonywania
wyboru optymalnego
Tory przejazdu przez zakręty.
zakrętów, proponuje
toru jazdy przy
Poprawny tor jazdy jest podstawowym
się prowadzić na
pokonywaniu łuków
gwarantem bezpiecznej jazdy.
wybranych odcinkach
i zakrętów.
- Zakręt w lewo – rozpoczynamy od prawej
krętych dróg. Nie
Uświadomienie
krawędzi jezdni, tak jak byśmy chcieli się
muszą to być górskie
związku pomiędzy
„wychylić” , żeby wcześniej zobaczyć
serpentyny.
prawidłowo wybranym koniec zakrętu.
Wystarczy kilka
torem jazdy a po-
W połowie zakrętu (tzw. „szczycie”)
zakrętów „lewych”,
prawą bezpieczeństwa
zbliżamy się do osi jezdni a na wyjściu z
kilka „prawych” i
ruchu drogowego.
zakrętu –wracamy do prawej krawędzi jezdni oczywiście
Uświadomienie
(zmniejszamy siły boczne).
umiarkowana
zagrożenia
- Zakręt w prawo – rozpoczyna się od osi
szybkość.
wynikającego z
jezdni, w szczycie zakrętu zbliżamy się do
Prawidłowo wybrany
przejechania w
prawej krawędzi a wychodząc z zakrętu –
tor jazdy ma służyć
zakręcie na lewą
wracamy do osi jezdni.
poprawie
stronę jezdni !
Należy przy tym pamiętać o kategorycznym bezpieczeństwa i
Uświadomienie faktu,
zakazie przekraczania osi jezdni. Zmiany
komfortu jazdy a nie
że prędkość
toru jazdy możemy dokonywać na swojej
prowokować do jazdy
(nadmierna) jest
(prawej) połowie jezdni lub w ramach
szybkiej i
najczęstszą przyczyną
namalowanego pasa ruchu.
ryzykownej.
wypadku w zakręcie.
Zakręty następujące bezpośrednio po sobie.
Proponuje się metodę
Zdobycie umiejętności Jeżeli np. po prawym zakręcie następuje
jazdy śladem
oceny prędkości z
zakręt lewy, to wychodząc z prawego zakrętu instruktora w
uwzględnieniem
nie możemy wrócić do osi jezdni, bo nie
pierwszej fazie nauki
czynników limitujących odpowiada to prawidłowemu wejściu w
a następnie instruktor
bezpieczną prędkość do zakręt lewy. Tak więc wychodząc z prawego jedzie za kursantem
pokonania danego
zakrętu, musimy pozostać przy prawej
obserwując technikę
zakrętu.
krawędzi, bo z tej pozycji będziemy
jazdy kursanta.
rozpoczynać skręt w lewo.
„Patelnia”. Nieco innego toru jazdy wymaga
zakręt,
stanowiący zwrot o 180o (tzw. „patelnia”).
Zakręt taki rozpoczynamy jak w przykładach
powyżej. Zbliżenie się do osi - przy zakręcie
lewym lub do prawej strony jezdni - przy
zakręcie prawym, wykonujemy jakby z
opóźnieniem – po przejechaniu 2/3 łuku.
Gdy widzimy koniec zakrętu rozluźniamy
skręt. Zakręt zacieśniający. Podobnym
torem jazdy będziemy pokonywali zakręt
„zacieśniający”. Pierwszą, łagodną część
zakrętu traktujemy jakby przedłużony
odcinek prostej, na której „ustawiamy”
motocykl do drugiej, ostrzejszej części
zakrętu.
Podobnie jak przy pokonywaniu „patelni”:
- opóźniamy zbliżenie się do osi - przy
zakręcie lewym lub do prawej strony jezdni -
przy zakręcie prawym, - kończymy zakręt –
rozluźnieniem skrętu.
Zakręt „rozluźniający” nastręcza mniej
kłopotów.
W zakręcie rozluźniającym, po przejechaniu
ostrzejszej części zakrętu, opóźniamy
rozluźnienie.
Dobór prędkości przed wejściem w zakręt.
Prędkość jadącego motocykla dobieramy
zależnie od wielu czynników, limitujących
dopuszczalną, bezpieczną prędkość. Oto
kilka z nich:
Kierowca – jego wiedza, umiejętności,
doświadczenie, zdolności psychofizyczne.
Stan techniczny motocykla – amortyzatory,
układ hamulcowy, ogumienie!!!
Warunki naturalne – droga (nawierzchnia –
rodzaj
i stan), rodzaj zakrętu (ostry lub łagodny),
warunki atmosferyczne (sucho, mokro, śnieg,
lód), widoczność, nasilenie ruchu. Czasem
wystarczy „zamknąć gaz”, innym razem
trzeba będzie przycisnąć hamulce, w jeszcze
innej sytuacji dojdzie redukcja biegów.
Kalkulacja prędkości na zakręcie powinna
być taka, aby motocykl na wyjściu z zakrętu
mógł zwiększać prędkość.
TEMAT VIII Zachowanie się na drogach ekspresowych. Włączanie się do ruchu (pas
rozbiegowy).
Wyprzedzanie. Opuszczanie drogi ekspresowej.
Czas realizacji: 2 godziny praktycznej nauki jazdy.
Cele nauczania
Treść nauczania
Wskazówki
metodyczne.
Uświadomienie
Zachowanie się na drogach
Zajęcia należy
konieczności
ekspresowych.
prowadzić na
pobudzania i ćwiczenia Drogami ekspresowymi nazywamy drogi
wybranym odcinku
wyobraźni oraz
przeznaczone wyłącznie dla pojazdów
drogi ekspresowej.
zdolności
samochodowych. Drogi te posiadają dwie
Proponuje się metodę
przewidywania, jako
jednokierunkowe jezdnie,
jazdy śladem
czynników
o co najmniej dwóch pasach ruchu. Jezdnie instruktora w pierwszej
wspomagających
bywają często przedzielone pasem zieleni fazie nauki a następnie
bezpieczeństwo jazdy – lub energochłonnymi barierami.
instruktor jedzie za
w szczególności
Szeroka, jednokierunkowa jezdnia, dobra
kursantem obserwując
płynność jazdy i
nawierzchnia, łagodne łuki – sprzyjają
technikę jazdy
bezkolizyjność.
szybkiej jeździe.
kursanta.
Poruszając się taką drogą musimy sobie
zdawać sprawę, że prędkość zobowiązuje
nas do bardzo skoncentrowanej uwagi, do
bacznego obserwowania drogi przed i za
pojazdem. Patrzeć trzeba znacznie dalej,
niż na zwykłej drodze i znacznie wcześniej
umieć sobie uzmysłowić sytuację jaka
nastąpi za chwilę.
Zdolność przewidywania jest jednym z
podstawowych warunków bezpieczeństwa
w ruchu drogowym!
Monotonia jazdy powoduje zanik kontroli
nad prędkością. Dlatego trzeba
kontrolować prędkość na
prędkościomierzu.
Zdobycie umiejętności Włączanie się do ruchu (pas
Proponuje się metodę
włączania się do ruchu rozbiegowy).
jazdy śladem
z wykorzystaniem pasa Pojazdy włączające się do ruchu mają
instruktora w pierwszej
rozbiegowego.
obowiązek ustąpić pierwszeństwa
fazie nauki a następnie
Uświadomienie
pojazdom znajdującym się w ruchu. Pojęcie instruktor jedzie za
czynnika dynamiki
pierwszeństwa należy tu rozumieć jako
kursantem obserwując
jazdy jako
niezakłócanie płynności jazdy. Zatrzymanie technikę jazdy
współdecydującego o
się na pasie rozbiegowym kończy się
kursanta.
płynności ruchu i
zazwyczaj długim oczekiwaniem na
bezpieczeństwie.
przerwę w potoku dość prędko
poruszających się pojazdów. Dopasowanie
prędkości jazdy na pasie rozbiegowym do
prędkości jazdy pojazdów poruszających
się po drodze ekspresowej, pozwoli na
wykorzystanie niezbyt dużej luki
(obserwacja drogi w lusterkach) pomiędzy
jadącymi pojazdami i płynne włączenie się
do ruchu.
Uświadomienie
Wyprzedzanie jest jednym z
Proponuje się metodę
nadrzędnej roli
najniebezpieczniejszych manewrów z
jazdy śladem
zdolności
jakimi się spotykamy w ruchu drogowym.
instruktora w pierwszej
przewidywania podczas Decydujące znaczenie ma znów zdolność
fazie nauki a następnie
manewru wyprzedzania, przewidywania. Należy przewidzieć jaki
instruktor jedzie za
szczególnie przy
będzie układ pojazdów na drodze za 2, 5,
kursantem obserwując
dużych szybkościach.
czy 12 sekund? Trzeba ocenić prędkość
technikę jazdy
Ćwiczenie oceny
poruszających się pojazdów. Na drodze
kursanta.
prędkości
ekspresowej, pojazdy z przeciwka jadą inną
poruszających się
jezdnią. Jedziemy natomiast z większą
pojazdów.
szybkością, do której musimy dostosować
Ćwiczenie
nasze przewidywania. Musimy patrzeć
perfekcyjnego
dalej do przodu i dalej do tyłu.
operowania zmianą
Wyprzedzanie rozpoczynamy od oceny
biegów, w
sytuacji – spoglądamy w lusterka, czy ktoś
szczególności przy
szybszy od nas nie rozpoczął już
redukcji.
wyprzedzania. Jeżeli nie – sygnalizujemy
Ćwiczenie obserwacji i lewą ręką zamiar zmiany pasa ruchu i
przewidywania.
przejeżdżamy o jeden pas w lewo.
Ćwiczenie kultury jazdy Jednocześnie przyspieszamy. Nierzadko
poprzez jazdę
schodzimy o jeden bieg w dół, aby mieć
„wyraźną” i nie
lepsze przyspieszenie i osiągnąć jak
stwarzanie sytuacji
największą różnicę prędkości w stosunku
prowadzącej do
do pojazdu wyprzedzanego.
zachwiania płynności
Znajdując się na lewym pasie, jeszcze raz
ruchu.
upewnimy się co do sytuacji, szczególnie
przed pojazdem wyprzedzanym, bo mamy
teraz lepszą widoczność. Wyprzedzanie
powinno trwać jak najkrócej.
Lewym pasem jedziemy tak długo aż
osiągniemy dostatecznie duży dystans od
pojazdu wyprzedzanego, abyśmy mogli
zjechać na prawy pas bez ryzyka zajechania
drogi.
Teraz dopiero możemy zasygnalizować
ręką zamiar zmiany pasa ruchu i łagodnie
zjechać na prawy pas.
Uświadomienie
Opuszczanie drogi ekspresowej (pas do
Proponuje się metodę
zagrożenia wywołanego zjazdu).
jazdy śladem
zbyt wczesnym, nie
Manewr opuszczenia drogi, dzięki pasom
instruktora w pierwszej
sygnalizowanym,
specjalnie do tego przeznaczonym, jest
fazie nauki a następnie
hamowaniem na pasie
manewrem stosunkowo prostym. Pojawia
instruktor jedzie za
przeznaczonym do
się natomiast problem wyboru
kursantem obserwując
jazdy na wprost.
odpowiedniego zjazdu. Szczególnie na
technikę jazdy
Przyswojenie zasady, że autostradach trudno się zorientować dokąd kursanta.
najpierw sygnalizujemy nas dany zjazd „wywiezie”. Pomocą są
zamiar opuszczenia
tablice informacyjne. Trzeba je uważnie
drogi
obserwować.
przygotowując innych
Zbliżając się do miejsca, w którym
użytkowników drogi do zamierzamy opuścić drogę ekspresową,
ewentualnego
prawą ręką sygnalizujemy nasz zamiar. O
zwolnienia tempa jazdy ile motocykl wyposażony jest w
a dopiero potem
kierunkowskazy, powinniśmy także
hamujemy - najlepiej na włączyć prawy kierunkowskaz i zjeżdżamy
pasie przeznaczonym
na przeznaczony do zjazdu pas. Starajmy
do zjazdu, po
się opuścić drogę bez zmiany prędkości
opuszczeniu pasów
(bez hamowania). Dopiero gdy znajdziemy
przeznaczonych do
się na pasie przeznaczonym do zjazdu –
jazdy na wprost.
rozpoczynamy hamowanie, redukcję
biegów itp.
Długotrwała jazda po drodze ekspresowej
czy autostradzie, działa nużąco na kierowcę
i prowadzi do obniżenia reakcji. Stąd
wyhamowanie na pasie przeznaczonym do
jazdy – kończy się często zderzeniem,
poprzez najechanie z tyłu przez kierowcę,
który – po pierwsze – nie zauważył w porę
hamującego pojazdu, a po drugie –
zapomniał, że droga hamowania przy dużej
prędkości wydłuża się nieproporcjonalnie
do prędkości. Rozpoczynając naukę
zachowania się na drodze, wyobraźmy
sobie, że drogą porusza się cała kawalkada
pojazdów, a my jedziemy między nimi.
Niech nigdy nie uśpi naszej czujności fakt,
że w danej chwili, jesteśmy sami na drodze.
TEMAT IX Powtórzenia wybranych tematów.
Czas realizacji: 2 godziny praktycznej nauki jazdy.
Cele nauczania
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Nabywanie
Powtórzenia.
Wyboru tematu do
umiejętności
wg wybranych tematów.
powtórzenia może
i doświadczenia.
dokonać kursant lub
instruktor, wybierając
najsłabiej opanowane
tematy.
3.5. Zachowanie na miejscu wypadku i pomoc przedlekarska
3.5.1. Podział materiału.
L.p Tematy nauczania
Teori
Ćwiczeni Raze
.
a
a
m
1.
Wypadkowość i ratownictwo drogowe.
Zasady postępowania na miejscu wypadku.
1
1
2
2. Stany
zagrożenia życia w wypadkach drogowych.
Zranienia, oparzenia, krwotoki, złamania.
1
1
2
2 2 4
Razem
3.5.2 Materiał nauczania.
TEMAT I Wypadkowość i ratownictwo drogowe. Zasady postępowania na miejscu
wypadku.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych + 1 godzina ćwiczeń.
Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.
Uświadomienia
Wypadkowość i ratownictwo drogowe.
Proponuje się metodę
przyczyn jakie mogą
Idea, cele i zakres ratownictwa drogowego. wykładu, z
spowodować wypadek
Wypadkowość drogowa. Przepisy prawne. wykorzystaniem
drogowy.
Czynniki zagrożenia wypadkowego.
środków
Uświadomienie
Kierowca a leki. Kierowca a używki.
audiowizualnych.
obowiązku niesienia
Zasady postępowania na miejscu
pomocy
wypadku.
poszkodowanym w
Zabezpieczenie miejsca wypadku.
wypadku.
Organizacja współdziałania innych osób.
Uświadomienie roli
Zawiadomienie o wypadku odpowiednich
organizatora akcji
służb (straż pożarna, pogotowie ratunkowe,
ratowniczej w
policja).
wypadku drogowym.
Ratowniczy sposób wynoszenia ofiary
Zdobycie umiejętności wypadku z samochodu.
Proponuje się
wynoszenia ofiary
Użycie gaśnicy – gaszenie ognia.
ćwiczenia
wypadku z samochodu.
z instruktażem.
Zdobycie umiejętności
posłużenia się gaśnicą.