eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2879
  • Data wpłynięcia: 2010-03-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o kierujących pojazdami
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151

2879-II

obsługi urządzeń
aby być gotowym do kontynuowania jazdy.
kierowania
motocykla,
Przejazd przez skrzyżowanie.
motocyklem przez
koniecznej w
Podczas oczekiwania na wjazd na
kursanta.
sytuacji skupienia
skrzyżowanie należy bacznie obserwować

uwagi na innych
ruch na skrzyżowaniu, uwzględniać szybkość
ważniejszych w
poruszających się pojazdów
danej chwili
i w porę ustalić moment dogodny do
zagadnieniach.
wjechania na skrzyżowanie, aby wjazd był
Zdobywanie
bezpieczny i nie powodował zachwiania
umiejętności
płynności ruchu innych pojazdów.
patrzenia daleko, co Opuszczenie skrzyżowania powinno być
ułatwia prowadzenie możliwie szybkie.
motocykla po linii
Gdy ruch na skrzyżowaniu jest kierowany –
prostej i poszerza
na wjazd oczekuje wiele pojazdów. Należy
kąt widzenia.
być przygotowanym , że w momencie
Wyrabianie nawyku ruszenia, kiedy nastawieni jesteśmy na jak
elastyczności w
najszybsze przejechani przez skrzyżowanie –
podejmowaniu
nagle będziemy musieli zmienić decyzję i
niektórych decyzji
zatrzymać motocykl, bo będą tego wymagały
np. podczas ruszania warunki ruchu (np. wtargnięcie pieszego).
na skrzyżowaniu.

Przejazd przez tory tramwajowe ułożone

w jezdni.
Tory tramwajowe ułożone w jezdni stwarzają
niebezpieczną sytuację dla motocyklisty.
Niewielka różnica poziomu szyny w
stosunku do jezdni a nawet sama różnica
przyczepności opony motocykla do jezdni i
do szyny powodują, że podczas
przejeżdżania przez szyny pod małym kątem
(stycznie do szyny), narażeni jesteśmy na
uślizg koła, zachwiane równowagi i upadek.
W takiej sytuacji należy przede wszystkim
dostosować prędkość do sytuacji. Starać się
najeżdżać na szyny pod kątem zbliżonym do
kąta prostego. Doświadczeni, wprawni
motocykliści pomagają sobie w takich
sytuacjach odpowiednim balansowaniem
ciała, co w dużym stopniu zmniejsza ryzyko
uślizgu ale wymaga dużej wprawy.
Na szczęście takie umieszczanie torów
tramwajowych należy dziś do rzadkości.
Rada ogólna – tego typy przeszkody należy
pokonywać, najeżdżając pod kątem
zbliżonym do kąta prostego.


TEMAT V Jazda w ruchu drogowym w mieście i poza miastem w dzień i po
zmierzchu
.

Czas realizacji: 3 godziny praktycznej nauki jazdy.

Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.


Nabieranie
Jazda w ruchu drogowym w mieście i
Prowadzenie nauki w
doświadczeń
poza miastem.
normalnym ruchu
związanych z jazdą z
Jazda w mieście, ulicami z kilkoma pasami drogowym.
dozwoloną prędkością
ruchu.
Jazda śladem
po za obszarem
Przestrzeganie zasady ruchu
instruktora.
zabudowanym.
prawostronnego!
Jazda w ruchu
Uświadomienie
Przejazd przez skrzyżowania o ruchu
miejskim i po za
wyjątkowego
kierowanym
miastem z
zagrożenia
i nie kierowanym.
zastosowaniem
wynikającego z
Przejazd przez skrzyżowanie o ruchu
wiedzy, o zasadach i
nieprawidłowego
okrężnym.
przepisach ruchu
wyprzedzania i
Zajęcie przed skrzyżowaniem pasa ruchu,
drogowego oraz
beztroskiego
właściwego dla zamierzonego kierunku
znakach i sygnałach
przejeżdżania przez
jazdy.
drogowych, zdobytej
przejazdy kolejowe i
Wyprzedzanie w warunkach ruchu
podczas zajęć
tramwajowe.
miejskiego.
teoretycznych.
Nabieranie
Jazda poza obszarem zabudowanym (90

doświadczeń
km/godz.).

wynikających z
Omijanie i wyprzedzanie poza obszarem

współuczestnictwa w
zabudowanym.

ruchu drogowym.
Wyprzedzanie motocyklem rozpoczynamy
Uświadomienie
od oceny sytuacji – spoglądamy w lusterko,
bezpośredniego
czy ktoś szybszy od nas nie rozpoczął już

związku pomiędzy
wyprzedzania.

współuczestnictwem i Jeżeli nie – sygnalizujemy ręką zamiar

kulturą ruchu
zmiany pasa ruchu i przejeżdżamy o jeden
drogowego.
pas w lewo. Jednocześnie przyspieszamy.


Nierzadko schodzimy o jeden bieg w dół,


aby mieć lepsze przyspieszenie i osiągnąć


jak największą różnicę prędkości w


stosunku do pojazdu wyprzedzanego.


Znajdując się na lewym pasie, jeszcze raz


upewnimy się co do sytuacji, szczególnie


przed pojazdem wyprzedzanym, bo mamy


teraz lepszą widoczność drogi przed


wyprzedzanym pojazdem.


Wyprzedzanie możemy zasygnalizować


używając sygnalizacji świetlnej lub


dźwiękowej.


Wyprzedzanie powinno trwać jak


najkrócej.


Lewym pasem jedziemy tak długo aż


osiągniemy dostatecznie duży dystans od


pojazdu wyprzedzanego, abyśmy mogli


zjechać na prawy pas bez ryzyka zajechania

drogi.


Teraz dopiero możemy zasygnalizować


ręką zamiar zmiany pasa ruchu i łagodnie


zjechać na prawy pas.


Przejeżdżanie przez przejazdy kolejowe.
Podczas jazdy po

Skrzyżowanie z torami, szczególnie
zmierzchu zwracać
Oswojenie się z jazdą
kolejowymi, to zdecydowanie
uwagę na stosowanie
motocyklem po
najniebezpieczniejsze skrzyżowanie.
świateł mijania i
zmierzchu.
Zderzenie z pociągiem to najczęściej
świateł drogowych.
Nabranie umiejętności
śmierć kierowcy i pasażera. Nie wierzmy w

operowania światłami.
sygnalizację, automatyczne zapory, w
Uświadomienia
rzetelność dróżnika i itd.
zagrożenia
Są to wszystko elementy, które mogą
wynikającego z
zawieść a pociąg się nie zatrzyma!
chwilowego olśnienia
Jazda w ruchu drogowym w mieście i
prze światła pojazdu, z poza miastem po zmierzchu.
którym się mijamy.
Przejazd trasą jw. z użyciem świateł
Zdobycie umiejętności mijania i świateł drogowych motocykla
unikania olśnienia,
oraz zwrócenie uwagi na warunki, w jakich
poprzez nie patrzenie w świateł tych można używać. Zagadnieniem
światła pojazdu, z
na które warto zwrócić uwagę podczas
którym się mijamy a
jazdy z użyciem świateł mijania, jest
obserwację prawego
umiejętność nie patrzenia w światła
pobocza, jako miejsca,
nadjeżdżającego pojazdu. Wzrok skierować
gdzie może znajdować
należy na prawe pobocze. Jest to strefa
się nieoświetlony
najsłabiej oświetlona a tam właśnie może
użytkownik drogi.
znajdować się pieszy lub rowerzysta.
Pobocze w strefie mijania, powinno się
wcześniej bacznie obserwować,
wykorzystując poświatę świateł mijania
pojazdu, z którym za chwilę będziemy się
mijali.
W trakcie mijania następuje bardzo silne
ograniczenie widoczności i pewien odcinek
drogi jedziemy „na pamięć”, mając w
pamięci sytuację z przed kilku sekund.



TEMAT VI Jazda w terenie. Jazda drogą z koleinami. Jazda w kopnym piachu.
Jazda przez muldy. Jazda w terenie błotnistym.

Czas realizacji: 2 godziny praktycznej nauki jazdy.

Cele nauczania.

Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.

Uświadomienie
Jazda w terenie.
Pogadanka
edukacyjnej roli jaką
Przez jazdę w terenie rozumieć będziemy
przygotowująca do
spełnia jazda w terenie. jazdę po drogach gruntowych, leśnych
praktycznej nauki
duktach i bezdrożach.
jazdy.
Jazda w terenie jest najlepszym testem
umiejętności technicznych prowadzenia
motocykla. Natura jest bezwzględna i nie
wybacza błędów. Zmagania z
przeciwnościami losu, stwarzanymi przez
naturę są znakomitym wyzwaniem dla
wszystkich, którzy tą drogą chcą kultywować
technikę jazdy motocyklem.
Kontynuowanie nauki jazdy w terenie
wszystkim chętnym polecamy w ośrodkach
doskonalenia techniki jazdy samochodem i
motocyklem.
Zdobycie umiejętności Jazda drogą z koleinami.
Proponuje się
prowadzenia motocykla Zarówno na drogach gruntowych jak i
realizację zajęć w

w pozycji stojącej.
leśnych duktach najczęściej napotykamy na
naturalnych
Zdobycie umiejętności wyjeżdżone koleiny przez furmanki,
warunkach
utrzymywania
traktory, maszyny rolnicze itp.
terenowych.
równowagi poprzez
Jazda motocyklem takimi drogami posiada
W zależności od
balans ciałem, bez
niezaprzeczalne uroki, jest znacznie
warunków, instruktor
zmiany toru jazdy.
bezpieczniejszą niż jazda w ruchu drogowym po wstępnym
ale wymaga od kierowcy specyficznych
instruktażu może
umiejętności.
jechać drugim
Zacznijmy od kolein. Jazda w koleinie
motocyklem,
wymaga od kierowcy umiejętności
obserwując jazdę
utrzymania równowagi w sytuacji kiedy tor
kursanta lub
jazdy narzucony jest przez koleinę. Kierowca obserwować jazdę
unosi się, stając na podnóżkach
stojąc z boku drogi.
i balansując ciałem utrzymuje równowagę.
Balansowanie ciałem polega na przesuwaniu
środka ciężkości bez zmiany toru jazdy. Jest
to odwrotna sytuacja niż podczas normalnej
jazdy kiedy równowagę utrzymujemy
kierownicą, poprzez zmianę toru jazdy. Jazda
w koleinie jest trudna i nieprzyjemna toteż
starajmy się znaleźć odpowiednie miejsce,
gdzie koleina jest płytka, aby z niej
wyjechać.
Lepszą metodą jest jazda obok koleiny, lub
między koleinami. Tu jednak musimy się
liczyć z możliwością natrafienia na
wystające kamienie, korzenie drzew, lub inne
nierówności.
Generalnie - wszystkie sytuacje grożące
zachwianiem równowagi należy pokonywać
stojąc na podnóżkach.
Zdobycie umiejętności Przejeżdżanie przez kopny piach.
Proponuje się
stosowania pulsacji w
To również sytuacja z jaką musimy liczyć się realizację zajęć w
płaszczyźnie pionowej, w jeździe terenowej. Odcinki piaszczystej
naturalnych
przez „huśtanie się” na drogi pokonujemy na dość wysokich
warunkach
motocyklu. Zdobycie
obrotach, niskiego biegu (np. II). Oczywiście terenowych.
umiejętności
stajemy na podnóżkach ściskając kolanami
Po wstępnym
stosowania pulsacji
zbiornik paliwa, staramy się jechać prosto
instruktażu, instruktor
„gazem”.
bez niepotrzebnych skrętów. Dodatkowo,
obserwuje jazdę
uginając nogi w kolanach, huśtamy się
kursanta na
powodując chwilowe odciążenie motocykla, wybranym odcinku
który w tym czasie wyjedzie z na
drogi.
powierzchnię piaszczystej drogi. Jest to
rodzaj pulsacji w płaszczyźnie pionowej.
Drugą czynnością wspomagającą przejazd
przez kopny piach jest operacja gazem. Tu
również stosujemy pulsację polegającą na
naprzemiennym otwieraniem na maksimum i
przymykaniem przepustnicy. Otwarcie
przepustnicy powoduje odciążenie
przedniego koła ale za to zakopywanie się
koła na pędowego. Przymknięcie
przepustnicy spowoduje dociążenie koła
przedniego ale odciąży koło tylne.
Stosując obie pulsacje (ciałem i gazem)

znacznie podnosimy szanse przejechania, bez
zakopania się w piachu.
Zdobycie umiejętności Przejazd przez muldy.
Proponuje się
takiego dobrania
Poprzeczne pofałdowania drogi to często
realizację zajęć w
przełożenia skrzyni
spotykana sytuacja podczas jazdy w terenie.
naturalnych
biegów, aby przy
Jeżeli „fałdy” są łagodne, w odstępach dwu – warunkach
określonej prędkości
trzy metrowych, przejeżdżamy je normalnie, terenowych.
można było
tyle że wolno. Jeżeli natomiast są to na tyle
Po wstępnym
wykorzystać długi okres gęsto układające się nierówności, że nie
instruktażu, instruktor
przyspieszania przy
przejedziemy przez nie bez przeskakiwania,
obserwuje jazdę
małym wzroście
to sposób jest inny. Włączamy dość wysoki
kursanta na
prędkości jazdy.
bieg, w stosunku do prędkości z jaką
wybranym odcinku
Zdobycie umiejętności jedziemy (np. III lub IV), „odkręcamy”
drogi.
odciążania motocykla
przepustnicę na pełen gaz i stojąc na
przez zmniejszenie siły podnóżkach pokonujemy muldy. Wysoki
bezwładności naszego
bieg
ciała, w wyniku
(za wysoki jak na szybkość z jaką
ugiętych w kolanach
pokonujemy muldy), potrzebny jest po to,
nogach.
aby motocykl mógł przyspieszać, odciążając
przednie koło ale jednocześnie, z powodu
małej mocy jaką w tej sytuacji dysponuje,
nie mógł zbyt szybko nabrać prędkości
(Silnik pracuje w zakresie niskich obrotów).
Na podnóżkach stoimy aby ulżyć pracy
amortyzatorom zmniejszając masę
bezwładności naszego ciała, zamortyzowaną
przez ugięte w kolanach nogi.
Uświadomienie roli
Jazda w terenie błotnistym.
Proponuje się
jaką odgrywa
Błoto jest największą zmorą dla motocyklisty realizację zajęć w
balansowanie ciałem
w terenie. Trudno mówić o jeździe przez
naturalnych
dla utrzymania
błota. Prze błota się raczej brnie. Jazda czy
warunkach
równowagi w sytuacji
też brnięcie przez błoto jest bardzo trudną
terenowych.
ślizgającego się
sztuką, graniczącą z ekwilibrystyką.
Po wstępnym
motocykla.
Niemniej próbować można. O szybkości
instruktażu, instruktor
Nabranie respektu i
musimy zapomnieć. Jedziemy na niskim
obserwuje jazdę
pokory wobec pozornie biegu, stojąc oczywiście na podnóżkach i
kursanta na
prostych ćwiczeń.
balansując ciałem i kierownicą usiłujemy
wybranym odcinku
przemieszczać się do przodu, uślizgującym
drogi.
się bez przerwy motocyklem.


TEMAT VII Zwiększenie przyczepności przedniego koła. Pokonywanie łuków i
zakrętów.

Czas realizacji: 2 godziny praktycznej nauki jazdy.

Cele nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.

Uświadomienie
Zwiększenie przyczepności przedniego
Przypomnienie o
możliwości dociążenia koła.
sposobie zwiększenia
przedniego koła
Dojeżdżając do zakrętu, na moment przed
przyczepności
motocykla w momencie pierwszym ruchem kierownicą należy
przedniego koła
rozpoczynania skrętu.
zamknąć gaz. Przyczyni się to do dociążenia motocykla w
Zdobycie umiejętności przedniego koła motocykla, które tym lepiej momencie

strony : 1 ... 20 ... 24 . [ 25 ] . 26 ... 40 ... 80 ... 129

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: