Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2879
- Data wpłynięcia: 2010-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151
2879-II
TEMAT II Stany zagrożenia w wypadkach drogowych. Zranienia, oparzenia,
krwotoki, złamania.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych + 1 godzina ćwiczeń.
Poznanie sposobów
Stany zagrożenia życia w wypadkach
Proponuje się metodę
ratujących życie
drogowych.
wykładu, z
ofiarom wypadku.
Bezdech – przyczyny, objawy,
wykorzystaniem
Poznanie sposobów
przeciwdziałanie. Sztuczne oddychanie.
środków
przeciwdziałania w
Postępowanie z nieprzytomnym – pozycja audiowizualnych.
przypadku bezdechu,
boczna ustalona.
zatrzymaniu akcji serca Zatrzymanie akcji serca – objawy,
i wstrząsu.
rozpoznanie. Masaż zewnętrzny serca.
Poznanie sposobów
Wstrząs – rodzaje: krwotoczny, urazowy,
postępowania w
oparzeniowy. Sposób rozpoznawania.
przypadku zranień,
Postępowanie przeciwwstrząsowe..
oparzeń, krwotoków
Zranienia, oparzenia, krwotoki,
i złamań.
złamania.
Zdobycie umiejętności Rodzaje zranień – stosowanie opatrunków.
udrożnienia dróg
Oparzenia i sposoby postępowania.
oddechowych,
Rodzaje krwotoków – sposoby
wykonania sztucznego
postępowania (opatrunek uciskowy).
Proponuje się
oddychania,
Złamania – rodzaje. Unieruchamianie
ćwiczenia
zewnętrznego masażu
złamań.
z instruktażem.
serca, opatrunku
Udrażnianie dróg oddechowych –
uciskowego i
odchylenie głowy. Pozycja boczna
unieruchomienia
ustalona. Sztuczne oddychanie.
złamania.
Masaż zewnętrzny serca. Opatrunek
uciskowy.
Unieruchamianie złamań.
Egzamin wewnętrzny.
Cel egzaminu
Zadania egzaminacyjne:
Sprawdzenie nabytych w
1. Ruszenie, włączenie II biegu, osiągnięcie prędkości jazdy 40
czasie procesu
km/godz. i zatrzymanie motocykla w określonym miejscu.
dydaktycznego wiadomości i Całe ćwiczenie ma być wykonane na odcinku drogi o długości
umiejętności oraz wskazanie 50m.
ewentualnych braków i
2. Przejazd slalomem z nawrotem.
niedociągnięć.
Slalom składa się z 7 słupków rozstawionych w linii prostej.
Sprawdzenie umiejętności
Odległość między słupkami dopasowana do gabarytów
jazdy i zachowania się w
motocykla, na którym odbywa się egzamin.
ruchu miejskim.
3. Jazda w ruchu miejskim.
Sprawdzenie umiejętności
Zwrócenie uwagi na dopasowanie prędkości do warunków i
jazdy i zachowania na
przepisów ruchu.
drogach poza obszarem
Szczególnie należy zwrócić uwagę na:
zabudowanym.
- prawidłowe zachowanie na wszelkiego rodzaju
W przypadku stwierdzenia
skrzyżowaniach,
braków,
- pewne i bezpieczne zmiany pasów ruchu,
wskazanie tematów do
- pewne i bezpieczne włączanie się do ruchu,
powtórzenia - zalecenie
- właściwą interpretację sytuacji drogowej wymuszającej
wykupienia lekcji
działania wyprzedzające.
dodatkowych.
4. Jazda poza miastem
Szczególnie należy zwrócić uwagę na:
- prawidłowe reakcje kierowcy na sytuacje jaka zachodzi na
drodze przed i za motocyklem.
- opanowanie toru jazdy przy prędkościach zbliżonych do
maksymalnych dopuszczalnych na drodze poza obszarem
zabudowanym,
- poprawne (jak na szkoleniu) wykonanie manewru
wyprzedzania przy prędkości zbliżonej do maksymalnej
dopuszczalnej,
- poprawne zachowanie, w czasie wyprzedzania przez inne
pojazdy,
- zachowanie właściwej odległości od pojazdu
poprzedzającego, gdy nie ma
możliwości, bądź potrzeby wyprzedzania,
- umiejętność przewidywania zagrożeń, w tym podczas
przejazdu przez małe miejscowości lub wsie położone przy
drogach lokalnych,
- ogólną kulturę jazdy z zaznaczeniem przyjaznego nastawienia
do innych użytkowników drogi.
Kryteria oceny kandydata na kierowcę w czasie egzaminu wewnętrznego praktycznej
nauki jazdy.
Egzaminem wewnętrznym objęte są wszystkie elementy wymienione w programie egzaminu.
Pierwszą część egzaminu wykonuje się na placu manewrowym, odpowiednio przygotowanym
do wymagań egzaminacyjnych.
Ćwiczenie 1. – jest sprawdzianem opanowania dynamicznego ruszenia, osiągnięcia prędkości
40 km/godz. i zatrzymania motocykla. Ćwiczenie odbywa się na odcinku drogi o długości
50m, co wymusza dynamikę jego wykonania. Ćwiczenie to jest nawiązaniem do ruszania i
hamowania na skrzyżowaniach.
W ćwiczeniu oceniane będą:
- dynamiczne ruszanie
- utrafienie odpowiedniego momentu do rozpoczęcia hamowania
- zatrzymanie.
Ćwiczenie 2. – jest sprawdzianem opanowania sprawności podczas zmian kierunku jazdy,
opanowania umiejętności prawidłowego wyboru strefy skrętu i wykonania nawrotu.
Ocenie podlega:
- sposób wykonywania skrętów,
- wybór strefy skrętu,
- tor jazdy w nawrocie.
Prawidłowe wykonanie obu ćwiczeń jest warunkiem zaliczenia tej części egzaminu.
Druga część egzaminu odbywa się w ruchu drogowym w mieście.
Trasa jazdy egzaminacyjnej powinna być tak dobrana aby zawierała wszystkie elementy
wymienione w programie egzaminu.
Ocenie podlegać będzie:
- dostosowanie prędkości do warunków jazdy – płynność jazdy,
- zachowanie na skrzyżowaniach,
- sygnalizowanie zamiaru wykonywanych manewrów – jazda wyraźna,
- umiejętność oceny i interpretacji sytuacji drogowej.
Trzecia część egzaminu dotyczy jazdy poza obszarem zabudowanym.
W tej część egzaminu zadania stwarzać będą konkretne sytuacje drogowe.
Ocenie podlegać będzie:
- prawidłowa reakcja kierowcy na napotkane sytuacje,
- poprawność wyboru pasa ruchu,
- prawidłowość wykonywania manewrów wyprzedzania, omijania,
- prawidłowe zachowanie przy mijaniu i wyprzedzaniu przez inny pojazd,
- ogólna kultura jazdy – płynność i wyrazistość.
Oceny poszczególnych elementów egzaminu wewnętrznego dokonuje instruktor prowadzący
szkolenie.
Warunkiem zaliczenia drugiej i trzeciej część egzaminu jest poprawne wykonanie wszystkich
elementów.
Dopuszcza się drobne uchybienia wynikające z braku doświadczenia, takie jak mało
precyzyjne wybranie toru jazdy w zakręcie, czy ustawienie się na najwłaściwszym pasie przy
skręcie w lewo na rondzie itp.
Niedopuszczalne jest zaliczenie egzaminu w przypadku naruszanie przepisów, spowodowanie
zagrożenia w ruchu lub zachowanie aroganckie wobec innych uczestników ruchu ze
szczególnym uwzględnieniem pieszych i rowerzystów.
W przypadku nie zaliczenia egzaminu wewnętrznego instruktor, celem uzupełnienia
umiejętności ,wyznaczy jazdy dodatkowe.
B. Szczegółowy program szkolenia kat. B
Program nauczania na kursie dla kandydatów na kierowców kat. B.
Uwarunkowania wstępne
Założeniem podstawowym jest kursowy system szkolenia. W kursie uczestniczyć może co
najwyżej 20 słuchaczy – kursantów.
W programie szkolenia zawartych jest pięć przedmiotów, w ramach których przewidziane
są zajęcia teoretyczne, zajęcia praktyczne i ćwiczenia.
Zajęcia teoretyczne i ćwiczenia powinny być prowadzone przez instruktora, wspólnie dla
wszystkich uczestników kursu, natomiast zajęcia praktyczne mogą odbywać się w
mniejszych grupach lub indywidualnie (nauka jazdy). Instruktor – nauczyciel jazdy
powinien być przygotowany do prowadzenia wszystkich przedmiotów i zajęć
przewidzianych w programie szkolenia z wyjątkiem zajęć dotyczących zasad udzielania
pomocy przed lekarskiej, których przeprowadzenie powinno być zlecane służbom
medycznym.
Instruktor – nauczyciel jazdy zobowiązany jest do realizacji całości programu nauczania
z zachowaniem odpowiedniej korelacji zajęć. Inwencji instruktora pozostawia się metodykę
prowadzenia zajęć, dopasowaną do warunków i możliwości dydaktycznych a w odniesieniu
do praktycznej nauki jazdy, do warunków terenowych,
W początkowych lekcjach nauki jazdy (na placu manewrowym lub mało ruchliwych
ulicach), w samochodzie może znajdować się dwóch uczestników szkolenia, co bez
elementu ryzyka, zwiększa liczbę środków dotarcia do świadomości ucznia. Instruktor
omawia i jeżeli trzeba, demonstruje ćwiczenie, po czym każdy z uczestników ćwiczenia,
wykonuje ćwiczenie osobiście i dodatkowo uczy się obserwując wykonanie ćwiczenia przez
drugiego ucznia. To odstępstwo od zasady, że w samochodzie szkoleniowym może
znajdować się jedynie kursant i instruktor dotyczy lekcji od 1 do 4.
Jednostka lekcyjna zajęć teoretycznych i ćwiczeń wynosi 45 min.
Jednostka lekcyjna zajęć praktycznych wynosi 60 min.
Budowa programu.
1. Charakterystyka absolwenta kursu.
Określa szczegółowo, jaki zasób wiadomości, umiejętności i nawyków powinien
opanować kandydat na kierowcę w wyniku ukończenia kursu.
2. Plan nauczania.
Zawiera przedmioty nauczania, tworzące całość programu z uwzględnieniem wymiaru
godzin nauczania każdego przedmiotu.
3. Programy nauczania poszczególnych przedmiotów .
Zawierają cele nauczania.
Ustalają w ramach poszczególnych przedmiotów tematy nauczania ilość godzin, cele
nauczania, oraz kolejność w jakiej powinny być realizowane.
Zawierają wskazówki metodyczne dla poszczególnych przedmiotów, sugerujące jak
prowadzić pracę dydaktyczną.
1. Charakterystyka absolwenta.
Wiadomości:
Absolwent, w trakcie szkolenia powinien zdobyć następujące wiadomości:
- poznać ogólne zasady i przepisy o ruchu drogowym, w zakresie niezbędnym dla
kierowcy kat. B;
- znać zasady przygotowania samochodu do jazdy;
- znać pozycję zasadniczą kierowcy oraz technikę prowadzenia samochodu
osobowego w różnych warunkach drogowych i atmosferycznych;
- znać zasady obsługi urządzeń sterujących jazdą samochodu, w zakresie niezbędnym
ze względu na bezpieczeństwo i prawidłową pracę mechanizmów samochodu;
- ogólną znajomość budowy samochodu osobowego, w szczególności elementów
mających znaczący wpływ na bezpieczeństwo jazdy;
- znać zasady udzielania pomocy przed lekarskiej ofiarom wypadku drogowego i
zasady postępowania w razie pożaru samochodu.
Umiejętności:
Absolwent, w trakcie szkolenia powinien zdobyć następujące umiejętności:
- stosowania przepisów o ruchu drogowym w praktycznym uczestniczeniu w ruchu
drogowym;
- samodzielnego kierowania samochodem w różnych warunkach drogowych i
atmosferycznych, w dzień i w nocy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
- samodzielnego wykonania podstawowych czynności obsługowych jak:
sprawdzenie poziomu oleju, sprawdzenie poziomu płynu chłodzącego, sprawdzenie
stanu płynu do spryskiwania szyb, sprawdzenie ciśnienia w ogumieniu, zmiany koła
(zapas), wymiany żarówek;
- zabezpieczenia miejsca wypadku aby nie doszło do kolejnych kolizji lub
wypadków;
- wykonania działań ratujących życie (sztuczne oddychanie, zewnętrzny masaż
serca, terapia przeciw wstrząsowa);
- posługiwania się sprzętem gaśniczym.
Nawyki:
Absolwent, w trakcie szkolenia powinien zdobyć następujące nawyki:
- zajmowanie prawidłowej - ustalonej pozycji za kierownicą;
- zapinania pasów bezpieczeństwa przed uruchomieniem silnika i ruszeniem z miejsca;
- prawidłowej obsługi kierownicy, hamulca, sprzęgła, zmiany biegów, kierunkowskazów,
świateł, sygnału;
- jazdy prawą stroną jezdni;
- obserwacji drogi przed i za kierowanym pojazdem;
- każdorazowej oceny sytuacji przed włączeniem kierunkowskazu i zmianą pasa ruchu
lub kierunku jazdy;
- ustępowania pierwszeństwa przejazdu pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony;
- ustępowania pierwszeństwa przejazdu autobusom włączającym się do ruchu z
przystanków;
- ustępowania drogi pojazdom uprzywilejowanym w ruchu.
3. Plan nauczania.
L.
Przedmiot nauczania
Teoria Ćwiczenia Zajęcia
Razem
p.
Praktyczne
1. Przepisy
ruchu
drogowego
16
4
20
2.
Technika kierowania samochodem
8
6
14
3.
Zarys budowy samochodu i zasady
6 2
8
obsługi technicznej
4.
Nauka jazdy
30
30
5.
Zachowanie na miejscu wypadku i pomoc
2
2
4
przedlekarska.
32
14
30
76
Razem
3. Programy nauczania.
3.2. Przepisy ruchu drogowego.
3.1.1. Podział materiału nauczania.
L.
Tematy nauczania
Teoria Ćwiczenia Razem
p.
1. Wiadomości ogólne.
1
1
2. Podstawowe
pojęcia.
1
1
3.
Przepisy ogólne o ruchu pojazdów.
3
3
4. Przepisy
szczegółowe o ruchu pojazdów.
4
2
6
5.
Znaki i sygnały na drogach.
2
2
4
6.
Ogólne warunki używania pojazdu samochodowego.
2
2
7.
Kierowca pojazdu samochodowego.
2
2
8. Obowiązki i odpowiedzialność kierowcy i posiadacza
pojazdu samochodowego.
1
1
16
4
20
Razem
krwotoki, złamania.
Czas realizacji: 1 godzina zajęć teoretycznych + 1 godzina ćwiczeń.
Poznanie sposobów
Stany zagrożenia życia w wypadkach
Proponuje się metodę
ratujących życie
drogowych.
wykładu, z
ofiarom wypadku.
Bezdech – przyczyny, objawy,
wykorzystaniem
Poznanie sposobów
przeciwdziałanie. Sztuczne oddychanie.
środków
przeciwdziałania w
Postępowanie z nieprzytomnym – pozycja audiowizualnych.
przypadku bezdechu,
boczna ustalona.
zatrzymaniu akcji serca Zatrzymanie akcji serca – objawy,
i wstrząsu.
rozpoznanie. Masaż zewnętrzny serca.
Poznanie sposobów
Wstrząs – rodzaje: krwotoczny, urazowy,
postępowania w
oparzeniowy. Sposób rozpoznawania.
przypadku zranień,
Postępowanie przeciwwstrząsowe..
oparzeń, krwotoków
Zranienia, oparzenia, krwotoki,
i złamań.
złamania.
Zdobycie umiejętności Rodzaje zranień – stosowanie opatrunków.
udrożnienia dróg
Oparzenia i sposoby postępowania.
oddechowych,
Rodzaje krwotoków – sposoby
wykonania sztucznego
postępowania (opatrunek uciskowy).
Proponuje się
oddychania,
Złamania – rodzaje. Unieruchamianie
ćwiczenia
zewnętrznego masażu
złamań.
z instruktażem.
serca, opatrunku
Udrażnianie dróg oddechowych –
uciskowego i
odchylenie głowy. Pozycja boczna
unieruchomienia
ustalona. Sztuczne oddychanie.
złamania.
Masaż zewnętrzny serca. Opatrunek
uciskowy.
Unieruchamianie złamań.
Egzamin wewnętrzny.
Cel egzaminu
Zadania egzaminacyjne:
Sprawdzenie nabytych w
1. Ruszenie, włączenie II biegu, osiągnięcie prędkości jazdy 40
czasie procesu
km/godz. i zatrzymanie motocykla w określonym miejscu.
dydaktycznego wiadomości i Całe ćwiczenie ma być wykonane na odcinku drogi o długości
umiejętności oraz wskazanie 50m.
ewentualnych braków i
2. Przejazd slalomem z nawrotem.
niedociągnięć.
Slalom składa się z 7 słupków rozstawionych w linii prostej.
Sprawdzenie umiejętności
Odległość między słupkami dopasowana do gabarytów
jazdy i zachowania się w
motocykla, na którym odbywa się egzamin.
ruchu miejskim.
3. Jazda w ruchu miejskim.
Sprawdzenie umiejętności
Zwrócenie uwagi na dopasowanie prędkości do warunków i
jazdy i zachowania na
przepisów ruchu.
drogach poza obszarem
Szczególnie należy zwrócić uwagę na:
zabudowanym.
- prawidłowe zachowanie na wszelkiego rodzaju
W przypadku stwierdzenia
skrzyżowaniach,
braków,
- pewne i bezpieczne zmiany pasów ruchu,
wskazanie tematów do
- pewne i bezpieczne włączanie się do ruchu,
powtórzenia - zalecenie
- właściwą interpretację sytuacji drogowej wymuszającej
wykupienia lekcji
działania wyprzedzające.
dodatkowych.
4. Jazda poza miastem
Szczególnie należy zwrócić uwagę na:
- prawidłowe reakcje kierowcy na sytuacje jaka zachodzi na
drodze przed i za motocyklem.
- opanowanie toru jazdy przy prędkościach zbliżonych do
maksymalnych dopuszczalnych na drodze poza obszarem
zabudowanym,
- poprawne (jak na szkoleniu) wykonanie manewru
wyprzedzania przy prędkości zbliżonej do maksymalnej
dopuszczalnej,
- poprawne zachowanie, w czasie wyprzedzania przez inne
pojazdy,
- zachowanie właściwej odległości od pojazdu
poprzedzającego, gdy nie ma
możliwości, bądź potrzeby wyprzedzania,
- umiejętność przewidywania zagrożeń, w tym podczas
przejazdu przez małe miejscowości lub wsie położone przy
drogach lokalnych,
- ogólną kulturę jazdy z zaznaczeniem przyjaznego nastawienia
do innych użytkowników drogi.
Kryteria oceny kandydata na kierowcę w czasie egzaminu wewnętrznego praktycznej
nauki jazdy.
Egzaminem wewnętrznym objęte są wszystkie elementy wymienione w programie egzaminu.
Pierwszą część egzaminu wykonuje się na placu manewrowym, odpowiednio przygotowanym
do wymagań egzaminacyjnych.
Ćwiczenie 1. – jest sprawdzianem opanowania dynamicznego ruszenia, osiągnięcia prędkości
40 km/godz. i zatrzymania motocykla. Ćwiczenie odbywa się na odcinku drogi o długości
50m, co wymusza dynamikę jego wykonania. Ćwiczenie to jest nawiązaniem do ruszania i
hamowania na skrzyżowaniach.
W ćwiczeniu oceniane będą:
- dynamiczne ruszanie
- utrafienie odpowiedniego momentu do rozpoczęcia hamowania
- zatrzymanie.
Ćwiczenie 2. – jest sprawdzianem opanowania sprawności podczas zmian kierunku jazdy,
opanowania umiejętności prawidłowego wyboru strefy skrętu i wykonania nawrotu.
Ocenie podlega:
- sposób wykonywania skrętów,
- wybór strefy skrętu,
- tor jazdy w nawrocie.
Prawidłowe wykonanie obu ćwiczeń jest warunkiem zaliczenia tej części egzaminu.
Druga część egzaminu odbywa się w ruchu drogowym w mieście.
Trasa jazdy egzaminacyjnej powinna być tak dobrana aby zawierała wszystkie elementy
wymienione w programie egzaminu.
Ocenie podlegać będzie:
- dostosowanie prędkości do warunków jazdy – płynność jazdy,
- zachowanie na skrzyżowaniach,
- sygnalizowanie zamiaru wykonywanych manewrów – jazda wyraźna,
- umiejętność oceny i interpretacji sytuacji drogowej.
Trzecia część egzaminu dotyczy jazdy poza obszarem zabudowanym.
W tej część egzaminu zadania stwarzać będą konkretne sytuacje drogowe.
Ocenie podlegać będzie:
- prawidłowa reakcja kierowcy na napotkane sytuacje,
- poprawność wyboru pasa ruchu,
- prawidłowość wykonywania manewrów wyprzedzania, omijania,
- prawidłowe zachowanie przy mijaniu i wyprzedzaniu przez inny pojazd,
- ogólna kultura jazdy – płynność i wyrazistość.
Oceny poszczególnych elementów egzaminu wewnętrznego dokonuje instruktor prowadzący
szkolenie.
Warunkiem zaliczenia drugiej i trzeciej część egzaminu jest poprawne wykonanie wszystkich
elementów.
Dopuszcza się drobne uchybienia wynikające z braku doświadczenia, takie jak mało
precyzyjne wybranie toru jazdy w zakręcie, czy ustawienie się na najwłaściwszym pasie przy
skręcie w lewo na rondzie itp.
Niedopuszczalne jest zaliczenie egzaminu w przypadku naruszanie przepisów, spowodowanie
zagrożenia w ruchu lub zachowanie aroganckie wobec innych uczestników ruchu ze
szczególnym uwzględnieniem pieszych i rowerzystów.
W przypadku nie zaliczenia egzaminu wewnętrznego instruktor, celem uzupełnienia
umiejętności ,wyznaczy jazdy dodatkowe.
B. Szczegółowy program szkolenia kat. B
Program nauczania na kursie dla kandydatów na kierowców kat. B.
Uwarunkowania wstępne
Założeniem podstawowym jest kursowy system szkolenia. W kursie uczestniczyć może co
najwyżej 20 słuchaczy – kursantów.
W programie szkolenia zawartych jest pięć przedmiotów, w ramach których przewidziane
są zajęcia teoretyczne, zajęcia praktyczne i ćwiczenia.
Zajęcia teoretyczne i ćwiczenia powinny być prowadzone przez instruktora, wspólnie dla
wszystkich uczestników kursu, natomiast zajęcia praktyczne mogą odbywać się w
mniejszych grupach lub indywidualnie (nauka jazdy). Instruktor – nauczyciel jazdy
powinien być przygotowany do prowadzenia wszystkich przedmiotów i zajęć
przewidzianych w programie szkolenia z wyjątkiem zajęć dotyczących zasad udzielania
pomocy przed lekarskiej, których przeprowadzenie powinno być zlecane służbom
medycznym.
Instruktor – nauczyciel jazdy zobowiązany jest do realizacji całości programu nauczania
z zachowaniem odpowiedniej korelacji zajęć. Inwencji instruktora pozostawia się metodykę
prowadzenia zajęć, dopasowaną do warunków i możliwości dydaktycznych a w odniesieniu
do praktycznej nauki jazdy, do warunków terenowych,
W początkowych lekcjach nauki jazdy (na placu manewrowym lub mało ruchliwych
ulicach), w samochodzie może znajdować się dwóch uczestników szkolenia, co bez
elementu ryzyka, zwiększa liczbę środków dotarcia do świadomości ucznia. Instruktor
omawia i jeżeli trzeba, demonstruje ćwiczenie, po czym każdy z uczestników ćwiczenia,
wykonuje ćwiczenie osobiście i dodatkowo uczy się obserwując wykonanie ćwiczenia przez
drugiego ucznia. To odstępstwo od zasady, że w samochodzie szkoleniowym może
znajdować się jedynie kursant i instruktor dotyczy lekcji od 1 do 4.
Jednostka lekcyjna zajęć teoretycznych i ćwiczeń wynosi 45 min.
Jednostka lekcyjna zajęć praktycznych wynosi 60 min.
Budowa programu.
1. Charakterystyka absolwenta kursu.
Określa szczegółowo, jaki zasób wiadomości, umiejętności i nawyków powinien
opanować kandydat na kierowcę w wyniku ukończenia kursu.
2. Plan nauczania.
Zawiera przedmioty nauczania, tworzące całość programu z uwzględnieniem wymiaru
godzin nauczania każdego przedmiotu.
3. Programy nauczania poszczególnych przedmiotów .
Zawierają cele nauczania.
Ustalają w ramach poszczególnych przedmiotów tematy nauczania ilość godzin, cele
nauczania, oraz kolejność w jakiej powinny być realizowane.
Zawierają wskazówki metodyczne dla poszczególnych przedmiotów, sugerujące jak
prowadzić pracę dydaktyczną.
1. Charakterystyka absolwenta.
Wiadomości:
Absolwent, w trakcie szkolenia powinien zdobyć następujące wiadomości:
- poznać ogólne zasady i przepisy o ruchu drogowym, w zakresie niezbędnym dla
kierowcy kat. B;
- znać zasady przygotowania samochodu do jazdy;
- znać pozycję zasadniczą kierowcy oraz technikę prowadzenia samochodu
osobowego w różnych warunkach drogowych i atmosferycznych;
- znać zasady obsługi urządzeń sterujących jazdą samochodu, w zakresie niezbędnym
ze względu na bezpieczeństwo i prawidłową pracę mechanizmów samochodu;
- ogólną znajomość budowy samochodu osobowego, w szczególności elementów
mających znaczący wpływ na bezpieczeństwo jazdy;
- znać zasady udzielania pomocy przed lekarskiej ofiarom wypadku drogowego i
zasady postępowania w razie pożaru samochodu.
Umiejętności:
Absolwent, w trakcie szkolenia powinien zdobyć następujące umiejętności:
- stosowania przepisów o ruchu drogowym w praktycznym uczestniczeniu w ruchu
drogowym;
- samodzielnego kierowania samochodem w różnych warunkach drogowych i
atmosferycznych, w dzień i w nocy z zachowaniem zasad bezpieczeństwa.
- samodzielnego wykonania podstawowych czynności obsługowych jak:
sprawdzenie poziomu oleju, sprawdzenie poziomu płynu chłodzącego, sprawdzenie
stanu płynu do spryskiwania szyb, sprawdzenie ciśnienia w ogumieniu, zmiany koła
(zapas), wymiany żarówek;
- zabezpieczenia miejsca wypadku aby nie doszło do kolejnych kolizji lub
wypadków;
- wykonania działań ratujących życie (sztuczne oddychanie, zewnętrzny masaż
serca, terapia przeciw wstrząsowa);
- posługiwania się sprzętem gaśniczym.
Nawyki:
Absolwent, w trakcie szkolenia powinien zdobyć następujące nawyki:
- zajmowanie prawidłowej - ustalonej pozycji za kierownicą;
- zapinania pasów bezpieczeństwa przed uruchomieniem silnika i ruszeniem z miejsca;
- prawidłowej obsługi kierownicy, hamulca, sprzęgła, zmiany biegów, kierunkowskazów,
świateł, sygnału;
- jazdy prawą stroną jezdni;
- obserwacji drogi przed i za kierowanym pojazdem;
- każdorazowej oceny sytuacji przed włączeniem kierunkowskazu i zmianą pasa ruchu
lub kierunku jazdy;
- ustępowania pierwszeństwa przejazdu pojazdowi nadjeżdżającemu z prawej strony;
- ustępowania pierwszeństwa przejazdu autobusom włączającym się do ruchu z
przystanków;
- ustępowania drogi pojazdom uprzywilejowanym w ruchu.
3. Plan nauczania.
L.
Przedmiot nauczania
Teoria Ćwiczenia Zajęcia
Razem
p.
Praktyczne
1. Przepisy
ruchu
drogowego
16
4
20
2.
Technika kierowania samochodem
8
6
14
3.
Zarys budowy samochodu i zasady
6 2
8
obsługi technicznej
4.
Nauka jazdy
30
30
5.
Zachowanie na miejscu wypadku i pomoc
2
2
4
przedlekarska.
32
14
30
76
Razem
3. Programy nauczania.
3.2. Przepisy ruchu drogowego.
3.1.1. Podział materiału nauczania.
L.
Tematy nauczania
Teoria Ćwiczenia Razem
p.
1. Wiadomości ogólne.
1
1
2. Podstawowe
pojęcia.
1
1
3.
Przepisy ogólne o ruchu pojazdów.
3
3
4. Przepisy
szczegółowe o ruchu pojazdów.
4
2
6
5.
Znaki i sygnały na drogach.
2
2
4
6.
Ogólne warunki używania pojazdu samochodowego.
2
2
7.
Kierowca pojazdu samochodowego.
2
2
8. Obowiązki i odpowiedzialność kierowcy i posiadacza
pojazdu samochodowego.
1
1
16
4
20
Razem