eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2879
  • Data wpłynięcia: 2010-03-08
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o kierujących pojazdami
  • data uchwalenia: 2011-01-05
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151

2879-II

związanych
z motocykla ustawiając go, najlepiej w
zatrzymaniem.
miejscu gdzie nie będzie tamował ruchu
Osiągnięcie nawyku pojazdów i pieszych, na podstawce
związanego z
centralnej lub bocznej.
zatrzymaniem
motocyklem, a w
szczególności:
- Sprawdzenie czy
istnieją warunki do
zatrzymania.
- Zasygnalizowanie
zamiaru
zatrzymania przed
uruchomieniem
hamulców
motocykla.
- Zatrzymanie
motocykla.

TEMAT II
Skręcanie w lewo i w prawo. Zmiana biegów w górę i w dół.

Czas realizacji: 1 godzina praktycznej nauki jazdy.

Cel nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.

Ćwiczenie
Skręcanie w lewo i w prawo.
Naukę jazdy
umiejętności
Uruchamiamy motocykl, włączamy I bieg i prowadzimy na
uruchamiania
ruszamy. Jazda odbywa się na I biegu w/g
utwardzonym placu do
motocykla
wskazówek instruktora.
ćwiczeń.
i ruszania.
Podczas pierwszych jazd motocyklem,
W ćwiczeniu może
Nabieranie
musimy opanować trzy elementy:
brać udział dwóch
umiejętności
- utrzymanie równowagi i kierunku jazdy,
kursantów.
utrzymywania
- sygnalizowanie kierunku jazdy,
Wskazanym byłoby
równowagi i
- opanowanie nierównomiernej jazdy na
namalowanie
prostolinijnej jazdy. pierwszym biegu, szczególnie dwutaktem. odpowiednich linii
Nabieranie
Zamiar skrętu, po upewnieniu się, że droga wyznaczających trasę
umiejętności i
jest wolna, sygnalizujemy wyciągniętą w
jazdy.
nawyku
bok ręką. Jeżeli skręcamy w prawo –
Sugerowaną metodą
sygnalizowania
wyciągamy rękę prawą, jeżeli w lewo –
byłby pokaz.
zamiaru zmiany
wyciągamy rękę lewą. Zdarza się, że nie
Kursanci powtarzają
kierunku jazdy.
możemy wyciągnąć ręki lewej przy skręcie wszystkie elementy
Zdobywania
w lewo, ponieważ ręką tą akurat
omówione i
umiejętności
obsługujemy dźwignię sprzęgła. Wówczas zademonstrowane
opanowania
możemy zasygnalizować skręt w lewo ręką przez instruktora.
nierównomiernej
prawą, układając ją łukiem nad głową.
pracy silnika,
Dłoń prawej ręki wskaże kierunek w lewo.
powodującej
szarpnięcia i
zachwiania
równowagi.

Poznanie sposobu
Zmiana biegu z I na II.
Zajęcia prowadzone na
zmiany biegów.
Ruszenie - zwiększenie obrotów silnika
placu do ćwiczeń lub
Opanowanie
(prędkości jazdy motocykla) na I biegu.
mało ruchliwych
współdziałania
Przygotowanie do zmiany biegu: lewa ręka ulicach.
pracy rąk i nóg
przygotowana do wciśnięcia sprzęgła, lewa Wskazaną metodą
podczas zmiany
noga przygotowana do włączenia wyższego byłby instruktaż.
biegów.
biegu.
W zajęciach może brać
Nabieranie nawyku Zmiana biegu:
udział dwóch
przygotowania do
- Zamknięcie „gazu” z jednoczesnym
kursantów.
zmiany biegu.
wciśnięciem dźwigni sprzęgła.
Nabieranie nawyku - Przełożenie dźwigi zmiany biegów z I na
i automatyzacji
II (lewa noga oparta śródstopiem na
czynności
podnóżku, zmiany biegu dokonujemy
związanych ze
częścią palcową stopy, bez odrywania
zmianą biegów.
stopy od podnóżka).
- Płynne puszczenie sprzęgła z
jednoczesnym zwiększeniem obrotów.
- Zatrzymanie (wciskamy sprzęgło i
hamujemy oboma hamulcami).
Utrwalenie
Zmiana biegów w górę.
Zajęcia prowadzone na
wiadomości i
Osiągnięcie odpowiedniej prędkości.
placu do ćwiczeń lub
umiejętności
Przygotowanie do zmiany biegu: jw.
mało ruchliwych
zdobytych przy
Zmiana biegu:
ulicach
nauce zmiany biegu - Puszczenie „gazu” i wciśnięcie dźwigni
Wskazaną metodą
z I na II oraz
sprzęgła.
byłby instruktaż.
zdobywanie
- Przesunięcie dźwigni w kierunku
W zajęciach może brać
umiejętności zmiany wyższego biegu.
udział dwóch
na wyższe biegi.
- Płynne puszczenie „sprzęgła” z dodaniem kursantów.
„gazu”.
Pozycja zasadnicza .
Nabieranie
Zmiana biegów w dół.
Zajęcia prowadzone na
umiejętności
Doprowadzenie do zmniejszenia prędkości placu do ćwiczeń lub
oszacowania
(zamknięcie gazu lub hamowanie).
mało ruchliwych
warunków, które
Przygotowanie do zmiany biegu jw.
ulicach.
wymuszają zmianę
Zmiana biegu w dół.
Wskazaną metodą
biegu z wyższego na - Wciśnięcie sprzęgła.
byłby instruktaż.
niższy
- Przesunięcie dźwigni biegów w kierunku W zajęciach może brać
(np. konieczność
niższego biegu.
udział dwóch
znacznego
- Płynne puszczenie dźwigni sprzęgła.
kursantów.
zmniejszenia
Opisany sposób zmiany biegów w dół,

prędkości jazdy).
dotyczy sytuacji, w której chodzi o
Nabieranie
wytracenie prędkości np. przed
umiejętności
skrzyżowaniem lub skrętem (dohamowanie
wybrania
silnikiem).
odpowiedniego
Zmiana biegu w dół z wyrównaniem
momentu redukcji.
obrotów silnika.
Ćwiczenie
- Wciśnięcie sprzęgła.
manualnych
- Zwiększenie obrotów silnika prze
czynności
krótkotrwałe dodanie gazu (tzw.
związanych z
„przegazówka”).
redukcją biegów, w - Przesunięcie dźwigni biegów w kierunku
szczególności
niższego biegu.
płynnego
- Puszczenie dźwigni sprzęgła.

puszczenie sprzęgła Pozycja zasadnicza.
po włączeniu
niższego biegu bez
wyrównania
obrotów.
Nabieranie
umiejętności
wyrównywania
obrotów silnika przy
redukcji biegów.


TEMAT IIIÓsemka”. Jazda slalomem. Jazda po okręgu.

Czas realizacji: 1 godzina praktycznej nauki jazdy.

Cel nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.

Poznanie
„Ósemka”
Zajęcia prowadzone na
możliwości skrętu
Jazda torem w kształcie ósemki.
placu do ćwiczeń.
motocykla w prawo A: przejazd symetryczny.
Wskazaną metodą
i w lewo.
Tor jazdy powinien być taki, żeby
byłby instruktaż z
Zdobycie
motocykl przejeżdżając koło słupka
demonstracją.
umiejętności oceny ustawiony był prostopadle do prostej
W zajęciach może brać
niezbędnej
łączącej dwa słupki.
udział dwóch
przestrzeni do
B: przejazd niesymetryczny.
kursantów.
wykonania
Tor jazdy powinien być taki, aby motocykl Kursanci powtarzają
manewru
po nawrocie znalazł się obok słupka i był
wszystkie elementy
zawracania przy
ustawiony równolegle do prostej łączącej
omówione i
bliskim
oba słupki.
zademonstrowane
maksymalnemu
przez instruktora.
skręceniu
kierownicy.
Wyrabianie nawyku
wykonywania
czynności
„zawczasu”.
Ćwiczenie
wykonywania
skrętów w lewo i w
prawo.
Nabywanie
Jazda slalomem.
Zajęcia prowadzone na
umiejętności
Przejazd slalomu z nawrotem, z
placu do ćwiczeń.
prawidłowego i
wykorzystaniem uprzednio zdobytych
Wskazaną metodą
szybkiego
wiadomości i umiejętności. Elementy
byłby instruktaż z
wykonywania
przejazdu slalomu:
demonstracją.
skrętów w lewo i w A/ Właściwe ustawienie motocykla.
W zajęciach może brać
prawo.
B/ Właściwy wybór strefy skrętu
udział dwóch
Zdobywanie
(rozpoczęcie skrętu powinno nastąpić
kursantów.
umiejętności
„zawczasu” przed mijanym słupkiem).
Kursanci powtarzają
wyczuwania
Zachowanie właściwej odległości od słupka wszystkie elementy
gabarytów
związanej z gabarytami motocykla, co
omówione i
motocykla.
przekłada się bezpośrednio na
zademonstrowane
Pobudzenie
bezpieczeństwo w ruchu drogowym.
przez instruktora.

wyobraźni i
C/ Wykonanie nawrotu w taki sposób, aby
rozwijanie zdolności po wykonaniu nawrotu motocykl znalazł
przewidywania.
się obok słupka, w takiej pozycji jak gdyby
Stosowanie zasady
był to kolejny słupek slalomu.
„zawczasu”.
Nabieranie
umiejętności oceny
możliwości skrętu
motocykla.
Zdobycie
Jazda po okręgu.
Zajęcia prowadzone na
umiejętności jazdy
Jazda torem w kształcie koła. Jazda na II
placu do ćwiczeń
po krzywiźnie koła lub III biegu. Nauka jazdy po okręgu
Wskazaną metodą jest
z różnymi
uwidacznia związek pomiędzy prędkością
instruktaż.
prędkościami.
jazdy, działaniem reakcji odśrodkowej i
W zajęciach może brać
Uświadomienie
pochylenia motocykla.
udział dwóch
związku pomiędzy
Zachowani jednej płaszczyzny motocykla i kursantów.
prędkością jazdy,
kierowcy podczas jazdy w pochyleniu

reakcją odśrodkową (pozycja zasadnicza).
i pochyleniem
Oswojenie się z jazdą po okręgu w lewą i w
motocykla w
prawą stronę.
zakręcie.
Jazda z różnymi prędkościami.
Kierowanie jedną ręką.


TEMAT IV Hamowanie. Hamowanie na wzniesieniu i spadku drogi. Ruszanie na
wzniesieniu.
Jazda w ruchu miejskim.


Czas realizacji: 2 godzin praktycznej nauki jazdy.

Cel nauczania.
Treść nauczania.
Wskazówki
metodyczne.

Uświadomienie
Hamowanie.
Naukę prowadzić na
faktu, że najlepszym Zagrożenie w ruchu drogowym, najczęściej
placu do ćwiczeń,
zagwarantowaniem związane jest z brakiem wolnej przestrzeni – ewentualnie na mało
bezpieczeństwa jest bo na drodze stoi inny samochód, bo na
ruchliwych ulicach
przestrzeń (bez
przejściu dla pieszych znajdują się piesi, bo z (w tym przypadku
ograniczeń).
zatoki wyjeżdża autobus itp. Te sytuacje
nauka odbywa się
Uświadomienie
zmuszają nas do hamowania.
pod kontrolą
hamowania jako
Układ hamulcowy i umiejętna jego obsługa, instruktora jadącego
działania
stanowią drugi w hierarchii ważności
na drugim
zmierzającego do
element bezpieczeństwa jazdy
motocyklu).
zmniejszenia
(pierwszoplanowym jest układ kierowniczy).
prędkości jazdy
Dwa cele hamowania:
bądź zatrzymania
A/ Zmniejszenie prędkości jazdy.
pojazdu.
W czasie hamowanie nie należy wciskać
Poznanie zasad
dźwigni sprzęgła. Motocykl poruszający się
zatrzymywania
na „luzie” lub wciśniętym sprzęgle posiada
motocykla jadącego gorszą sterowność. Wymyka się jeden z
szybko i jadącego
elementów sterujących szybkością jazdy
wolno.
(hamownie silnikiem i dociążenie przedniego
koła).
B/ Zatrzymanie pojazdu.
Mówiąc o zatrzymaniu, musimy rozróżnić

dwa przypadki:
- motocykl jadący szybko – zatrzymujemy
naciskając najpierw hamulce, zmniejszając
szybkość jadącego motocykla a w końcowej
fazie hamowania wciskamy „sprzęgło”, w
celu odłączenia silnika od napędzanego
tylnego koła.
- motocykl jadący wolno zatrzymujemy
wciskając najpierw „sprzęgło” a potem
hamulce.
Uświadomienie
Hamowanie na wzniesieniu i spadku
Sugeruje się
działających na
drogi.
realizację tego tematu
motocykl
Podczas hamowania na spadku drogi, sile
w naturalnych
składowych sił
hamowania przeciwdziała składowa siły
warunkach
grawitacji, w czasie ciężkości, która skierowana jest w kierunku
terenowych, nie
hamowania na
jazdy.
koniecznie na drodze
wzniesieniu
Podczas hamowanie na wzniesieniu, ta sama publicznej.
i spadku drogi.
składowa siły ciężkości skierowana jest w


kierunku przeciwnym do kierunku jazdy i
wspomaga siłę hamowania.
Uzmysłowienie
Ruszanie motocyklem na wzniesieniu
Naukę ruszania na
działania składowej drogi.
wzniesieni
siły ciężkości
Ruszanie na wzniesieniu kryje w sobie
realizować można na
powodującej
trudny moment cofania się motocykla, po
specjalnie
staczanie się
zwolnieniu hamulca.
zbudowanym
motocykla po
Ruszanie z użyciem hamulca przedniego
podjeździe lub w
zwolnieniu
koła:
normalnych
hamulca.
Motocykl unieruchamiamy za pomocą
warunkach
Opanowanie stresu, hamulca działającego na przednie koło.
terenowych, nie
wywołanego
Włączamy I bieg, Lekko zwiększamy obroty koniecznie na drodze
koniecznością
silnika i rozpoczynamy zwalnianie dźwigni publicznej.
precyzyjnego
sprzęgła do momentu kiedy silnik zaczyna
zrównoważenia
„ciągnąć”. W tym momencie zwiększamy
składowej siły
nieco obroty silnika - zwalniamy hamulec i
ciężkości z siłą
płynnie puszczamy sprzęgło.
napędową
Im bardziej strome jest wzniesienie tym
motocykla a
wyższe obroty silnika potrzebne są do
następnie ruszenie
ruszenia.
pod górkę.
Obycie się z ruchem Jazda w ruchu miejskim.
Jazda trasą o
miejskim i
Jazda w ruchu miejskim wymaga od
możliwie małym
przetransponowanie kierowcy:
nasileniu ruchu
posiadanej wiedzy
- stosowania zasad i przepisów ruchu,
W tym ćwiczeniu
teoretycznej na
- znacznego napięcia uwagi,
instruktor kładzie
rzeczywiste warunki - szybkich zmian decyzji,
nacisk na technikę
ruchu drogowego.
- szerokiego kąta obserwacji drogi,
jazdy kursanta ( jazda
- zdolności przewidywania poczynań innych na wprost,
Wpojenie
użytkowników drogi,
wykonywanie
płynności jazdy
- w przypadku konieczności zatrzymania
skrętów, ruszanie,
jako jednej z
motocykla, należy więcej uwagi poświęcić zatrzymanie).
podstawowych
na
Instruktor jedzie
zasad
obserwację sytuacji za niż przed
przed lub za
bezpieczeństwa!
motocyklem,
kursantem, w
Nabieranie
- po zatrzymaniu motocykla wynikającym
zależności od stopnia
automatyzacji
z warunków ruchu – włączyć w porę I bieg opanowania sztuki

strony : 1 ... 10 ... 23 . [ 24 ] . 25 ... 30 ... 70 ... 129

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: