Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2879
- Data wpłynięcia: 2010-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151
2879-II
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia ……………….. 2010 r.
w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do kierujących pojazdami
uprzywilejowanymi lub przewożącymi wartości pieniężne
Na podstawie art. 105 ust. 1 ustawy z dnia ……… r. o kierujących pojazdami (Dz. U.
Nr……..) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe programy kursów dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych
i pojazdów przewożących wartości pieniężne
2) szczegółowy tryb postępowania w sprawie wydania i przedłużenia zezwolenia dla
kierowców pojazdów uprzywilejowanych lub pojazdów przewożących wartości
pieniężne;
3) wzór zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym i pojazdem przewożącym
wartości pieniężne oraz wzory innych dokumentów stosowanych w sprawach, o których
mowa w pkt 2;
4) wysokość opłaty za wydanie zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym
lub pojazdem przewożącym wartości pieniężne.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia ………… r. o kierujących pojazdami;
2) osobie szkolonej - rozumie się przez to osobę odbywającą kurs dla kierujących
pojazdami uprzywilejowanymi lub osobę odbywającą kurs dla kierujących pojazdami
przewożącymi wartości pieniężne;
3) kursie – rozumie się przez to kurs dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi oraz
kurs dla kierujących pojazdami przewożącymi wartości pieniężne
§ 3. 1.
Kurs składa się z zajęć teoretycznych, zajęć praktycznych oraz kontrolnego
sprawdzenia poziomu osiągniętej wiedzy i umiejętności.
2. Zajęcia teoretyczne i praktyczne realizowane są w zakresie:
1) części podstawowej – dla prawa jazdy wszystkich kategorii oraz
2) części specjalistycznej – dla prawa jazdy kategorii:
a) A1, A2 i A,
b) B1, B i B+E lub
c) C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E
3. Część specjalistyczną kursu przeprowadza się wyłącznie po zakończeniu jego części
podstawowej.
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
§ 4. 1. Część podstawowa obejmuje 10 godzin zajęć teoretycznych.
2. Część specjalistyczna obejmuje:
1) 4 godziny zajęć teoretycznych oraz
2) 6 godzin zajęć praktycznych.
3. Godzina zajęć teoretycznych trwa 45 minut, a praktycznych trwa 60 minut.
4. Szczegółowe programy kursów określone są w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§ 5. Kurs uzupełniający, o którym mowa w art. 101 ust. 5 ustawy, obejmuje część
specjalistyczną określoną w § 3 ust. 3 pkt 2.
§ 6. 1. Egzamin, o którym mowa w art. 101 ust. 4 pkt 3 lub ust. 5 pkt 2 ustawy, składa się z
części teoretycznej i praktycznej.
2. Egzamin przeprowadza komisja egzaminacyjna zwana dalej komisją, w skład której
wchodzą:
1) przewodniczący komisji;
2) co najmniej dwóch członków komisji.
3. Co najmniej jedna osoba wchodząca w skład komisji musi być wpisana do ewidencji
instruktorów techniki jazdy i posiadać:
1) uprawnienia do prowadzenia doskonalenia techniki jazdy odpowiednie do zakresu
przeprowadzanego egzaminu oraz
2) co najmniej 3-letnie doświadczenie zawodowe w zakresie prowadzenia doskonalenia
techniki jazdy.
4. Co najmniej jedna osoba wchodząca w skład komisji musi posiadać specjalistyczną wiedzę
z tematyki wchodzącej w zakres kursów.
§ 7. 1. Część teoretyczna egzaminu przeprowadzana jest w formie testu:
1) pisemnego, lub
2) przy użyciu komputerowego urządzenia egzaminacyjnego
- dla grup nie większych niż 20 osób.
2. Test, o którym mowa w ust. 1, obejmuje pytania pochodzące z katalogu pytań
egzaminacyjnych opracowanych i zatwierdzonych przez wojewodę.
3. Test składa się z 20 pytań i obejmuje sprawdzenie poziomu osiągniętej wiedzy z zakresu,
o którym mowa w art. 101 ust. 4 pkt 1 ustawy.
4. Pytanie testowe posiada wyłącznie jedną prawidłową odpowiedź.
5. Poprawne udzielenie odpowiedzi na pytanie polega na wybraniu i zaznaczeniu wyłącznie
prawidłowej odpowiedzi. Wybranie odpowiedzi nieprawidłowej, wybranie więcej niż jednej
odpowiedzi lub niewybranie żadnej jest traktowane jako udzielenie odpowiedzi
nieprawidłowej.
6. Czas trwania testu wynosi 25 minut.
7. Osoba egzaminowana uzyskuje pozytywny wynik testu, jeżeli udzieli poprawnych
odpowiedzi na co najmniej 18 pytań.
§ 8. 1. Część praktyczna egzaminu polega na prawidłowym wykonaniu zadań określonych
w tabeli w załączniku nr 1.
2. Osoba egzaminowana uzyskuje pozytywny wynik z części praktycznej egzaminu jeżeli:
1) poprawnie wykona zadanie egzaminacyjne, oraz
2) nie spowoduje zagrożenia zdrowia, życia lub mienia w czasie wykonywania zadań
egzaminacyjnych.
3. Osoba egzaminowana uzyskuje negatywny wynik z części praktycznej egzaminu jeżeli:
1) dwukrotnie nieprawidłowo wykona to samo zadanie egzaminacyjne, lub
2) spowoduje zagrożenie zdrowia, życia lub mienia w czasie wykonywania zadań
egzaminacyjnych.
2
§ 9. 1. Osobie szkolonej, która uzyska pozytywny wynik egzaminu, w terminie 7 dni od dnia
przeprowadzenia testu wydaje się zaświadczenie o ukończeniu kursu.
2.
Osoba szkolona, która uzyska negatywny wynik testu kwalifikacyjnego, może
przystępować do kolejnych egzaminów organizowanych w tym samym ośrodku doskonalenia
techniki jazdy, w którym ukończyła szkolenie.
§ 10. 1. Osoba, o której mowa w §9 ust. 1, jest obowiązana przed podjęciem pracy na
stanowisku kierowcy pojazdu uprzywilejowanego lub pojazdu przewożącego wartości
pieniężne uzyskać zezwolenie, o którym mowa w art. 103 ust. 1 ustawy.
2. Przedłużenie ważności zezwolenia następuje na wniosek kierowcy po spełnieniu przez
niego wymagań określonych w art. 103 ust. 3 ustawy.
3. Opłata za wydanie zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym lub pojazdem
przewożącym wartości pieniężne wynosi 30 zł.
4. Wzór zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 jest określony w załączniku nr 2.
§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury
3
Załączniki do rozporządzenie
Ministra Infrastruktury
z dnia …. 2010 r. (poz. ….)
Załącznik Nr 1
Szczegółowy program kursów dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi oraz
przewożącymi wartości pieniężne
Część podstawowa
I. Zajęcia teoretyczne
1. Poznanie charakterystyk układu przeniesienia napędu w celu jego optymalnego
wykorzystania oraz specyfika jazdy w warunkach specjalnych – 2 godziny.
2. Uświadomienie kierowcom zagrożenia wypadkami na drodze i w pracy – 3 godziny.
3. wiadomość znaczenia predyspozycji fizycznych i psychicznych – 2 godziny.
4. Przepisy ruchu drogowego – 3 godziny.
Część specjalistyczna
I. Zajęcia teoretyczne
1. Poznanie charakterystyki technicznej i sposobu działania urządzeń służących
bezpieczeństwu, w celu zapewnienia panowania nad pojazdem, zminimalizowania jego
zużycia i zapobiegania awariom – 2 godziny.
2. Przepisy ruchu drogowego – 2 godziny.
II. Zajęcia praktyczne
Lp. Zadanie Kategoria Kryteria wykonania zadania
uprawnień
1 2
3
4
1 Prezentacja
umiejętności
B
Zadanie polega na powolnej jeździe
zachowania właściwej
slalomem pomiędzy pachołkami
pozycji za kierownicą,
rozstawionymi w linii prostej dla prędkości
właściwego operowania
nie mniejszej niż 10 km/h, bez potrącania
kołem kierownicy i
pachołków, przy zachowaniu
innymi przyrządami
odpowiedniego toru jazdy pozwalającego na
pojazdu oraz właściwego
sprawne ominięcie wszystkich pachołków
pokonywania zakrętów
(10 pachołków) bez ich potrącenia.
Odległość między pachołkami to około dwie
długości pojazdu. Warunkiem zaliczenia
zadania jest przejechanie slalomu bez
potrącenia pachołków i zmieszczenie się w
limicie czasu ustalonym przez komisję
egzaminacyjną w zależności od warunków
pogodowych i wykorzystywanej
infrastruktury technicznej.
2
Hamowanie na płycie
B
Zadanie polega na wykonaniu manewru
poślizgowej w zakręcie
hamowania na płycie poślizgowej przy
prędkości nie mniejszej niż 50 km/h, przy
4
czym tor jazdy pojazdu jest ustawiony na
płycie poślizgowej za pomocą pachołków w
formie prostej przechodzącej w łuk (patrz
parametry płyty poślizgowej w formie
wycinka łuku) na długości co najmniej 50
m, przy czym początkowa faza hamowania
pojazdu musi rozpocząć się na prostej części
toru jazdy, a zakończyć się na łuku bez
potrącenia pachołków. Szerokość pasa ruchu
to około 3,5 m. Ćwiczenie może być
wykonane na płycie poślizgowej w formie
wycinka pierścienia.
3 Prezentacja
umiejętności
A
Zadanie polega na powolnej jeździe
zachowania właściwej
slalomem pomiędzy pachołkami
pozycji za kierownicą,
rozstawionymi w linii prostej dla prędkości
właściwego posługiwania
nie mniejszej niż 10 km/h, bez potrącania
się przyrządami pojazdu
pachołków, przy zachowaniu
oraz właściwego
odpowiedniego toru jazdy pozwalającego na
pokonywania zakrętów
sprawne ominięcie wszystkich pachołków
(10 pachołków) bez ich potrącenia.
Odległość między pachołkami to około 1,5
długości pojazdu. Warunkiem zaliczenia
zadania jest przejechanie slalomu bez
potrącenia pachołków i zmieszczenie się w
limicie czasu ustalonym przez komisję
egzaminacyjną w zależności od warunków
pogodowych i wykorzystywanej
infrastruktury technicznej.
4
Hamowanie awaryjne na
A Wykonanie
manewrów
nagłego hamowania
wprost przy prędkości co
przy prędkości 50 km/h, przy zachowaniu
najmniej 50 km/h h -
właściwego toru jazdy i użyciu hamulca
umiejętność właściwego
przedniego i tylnego jednocześnie.
używania hamulca
Podczas wykonywania zadania motocykl
przedniego i tylnego
powinien się zatrzymać, a osoba
egzaminowana nie powinna spowodować
swoim zachowaniem zagrożenia
przewrócenia się motocykla.
5 Prezentacja
umiejętności
C, C+E, D, Zadanie polega na powolnej jeździe
zachowania właściwej
D+E
slalomem pomiędzy pachołkami
pozycji za kierownicą,
rozstawionymi w linii prostej dla prędkości
właściwego operowania
nie mniejszej niż 10 km/h, bez potrącania
kołem kierownicy i
pachołków, przy zachowaniu
innymi przyrządami
odpowiedniego toru jazdy pozwalającego na
pojazdu oraz właściwego
sprawne ominięcie wszystkich pachołków (5
pokonywania zakrętów
wszystkie kategorie) bez ich potrącenia.
Odległość między pachołkami to około dwie
długości pojazdu. Warunkiem zaliczenia
zadania jest przejechanie slalomu bez
potrącenia pachołków i zmieszczenie się w
limicie czasu ustalonym przez komisję
egzaminacyjną w zależności od warunków
pogodowych i wykorzystywanej
infrastruktury technicznej.
5
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY
z dnia ……………….. 2010 r.
w sprawie szczegółowych wymagań w stosunku do kierujących pojazdami
uprzywilejowanymi lub przewożącymi wartości pieniężne
Na podstawie art. 105 ust. 1 ustawy z dnia ……… r. o kierujących pojazdami (Dz. U.
Nr……..) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) szczegółowe programy kursów dla kierowców pojazdów uprzywilejowanych
i pojazdów przewożących wartości pieniężne
2) szczegółowy tryb postępowania w sprawie wydania i przedłużenia zezwolenia dla
kierowców pojazdów uprzywilejowanych lub pojazdów przewożących wartości
pieniężne;
3) wzór zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym i pojazdem przewożącym
wartości pieniężne oraz wzory innych dokumentów stosowanych w sprawach, o których
mowa w pkt 2;
4) wysokość opłaty za wydanie zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym
lub pojazdem przewożącym wartości pieniężne.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia ………… r. o kierujących pojazdami;
2) osobie szkolonej - rozumie się przez to osobę odbywającą kurs dla kierujących
pojazdami uprzywilejowanymi lub osobę odbywającą kurs dla kierujących pojazdami
przewożącymi wartości pieniężne;
3) kursie – rozumie się przez to kurs dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi oraz
kurs dla kierujących pojazdami przewożącymi wartości pieniężne
§ 3. 1.
Kurs składa się z zajęć teoretycznych, zajęć praktycznych oraz kontrolnego
sprawdzenia poziomu osiągniętej wiedzy i umiejętności.
2. Zajęcia teoretyczne i praktyczne realizowane są w zakresie:
1) części podstawowej – dla prawa jazdy wszystkich kategorii oraz
2) części specjalistycznej – dla prawa jazdy kategorii:
a) A1, A2 i A,
b) B1, B i B+E lub
c) C1, C1+E, C, C+E, D1, D1+E, D i D+E
3. Część specjalistyczną kursu przeprowadza się wyłącznie po zakończeniu jego części
podstawowej.
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
§ 4. 1. Część podstawowa obejmuje 10 godzin zajęć teoretycznych.
2. Część specjalistyczna obejmuje:
1) 4 godziny zajęć teoretycznych oraz
2) 6 godzin zajęć praktycznych.
3. Godzina zajęć teoretycznych trwa 45 minut, a praktycznych trwa 60 minut.
4. Szczegółowe programy kursów określone są w załączniku nr 1 do rozporządzenia.
§ 5. Kurs uzupełniający, o którym mowa w art. 101 ust. 5 ustawy, obejmuje część
specjalistyczną określoną w § 3 ust. 3 pkt 2.
§ 6. 1. Egzamin, o którym mowa w art. 101 ust. 4 pkt 3 lub ust. 5 pkt 2 ustawy, składa się z
części teoretycznej i praktycznej.
2. Egzamin przeprowadza komisja egzaminacyjna zwana dalej komisją, w skład której
wchodzą:
1) przewodniczący komisji;
2) co najmniej dwóch członków komisji.
3. Co najmniej jedna osoba wchodząca w skład komisji musi być wpisana do ewidencji
instruktorów techniki jazdy i posiadać:
1) uprawnienia do prowadzenia doskonalenia techniki jazdy odpowiednie do zakresu
przeprowadzanego egzaminu oraz
2) co najmniej 3-letnie doświadczenie zawodowe w zakresie prowadzenia doskonalenia
techniki jazdy.
4. Co najmniej jedna osoba wchodząca w skład komisji musi posiadać specjalistyczną wiedzę
z tematyki wchodzącej w zakres kursów.
§ 7. 1. Część teoretyczna egzaminu przeprowadzana jest w formie testu:
1) pisemnego, lub
2) przy użyciu komputerowego urządzenia egzaminacyjnego
- dla grup nie większych niż 20 osób.
2. Test, o którym mowa w ust. 1, obejmuje pytania pochodzące z katalogu pytań
egzaminacyjnych opracowanych i zatwierdzonych przez wojewodę.
3. Test składa się z 20 pytań i obejmuje sprawdzenie poziomu osiągniętej wiedzy z zakresu,
o którym mowa w art. 101 ust. 4 pkt 1 ustawy.
4. Pytanie testowe posiada wyłącznie jedną prawidłową odpowiedź.
5. Poprawne udzielenie odpowiedzi na pytanie polega na wybraniu i zaznaczeniu wyłącznie
prawidłowej odpowiedzi. Wybranie odpowiedzi nieprawidłowej, wybranie więcej niż jednej
odpowiedzi lub niewybranie żadnej jest traktowane jako udzielenie odpowiedzi
nieprawidłowej.
6. Czas trwania testu wynosi 25 minut.
7. Osoba egzaminowana uzyskuje pozytywny wynik testu, jeżeli udzieli poprawnych
odpowiedzi na co najmniej 18 pytań.
§ 8. 1. Część praktyczna egzaminu polega na prawidłowym wykonaniu zadań określonych
w tabeli w załączniku nr 1.
2. Osoba egzaminowana uzyskuje pozytywny wynik z części praktycznej egzaminu jeżeli:
1) poprawnie wykona zadanie egzaminacyjne, oraz
2) nie spowoduje zagrożenia zdrowia, życia lub mienia w czasie wykonywania zadań
egzaminacyjnych.
3. Osoba egzaminowana uzyskuje negatywny wynik z części praktycznej egzaminu jeżeli:
1) dwukrotnie nieprawidłowo wykona to samo zadanie egzaminacyjne, lub
2) spowoduje zagrożenie zdrowia, życia lub mienia w czasie wykonywania zadań
egzaminacyjnych.
2
§ 9. 1. Osobie szkolonej, która uzyska pozytywny wynik egzaminu, w terminie 7 dni od dnia
przeprowadzenia testu wydaje się zaświadczenie o ukończeniu kursu.
2.
Osoba szkolona, która uzyska negatywny wynik testu kwalifikacyjnego, może
przystępować do kolejnych egzaminów organizowanych w tym samym ośrodku doskonalenia
techniki jazdy, w którym ukończyła szkolenie.
§ 10. 1. Osoba, o której mowa w §9 ust. 1, jest obowiązana przed podjęciem pracy na
stanowisku kierowcy pojazdu uprzywilejowanego lub pojazdu przewożącego wartości
pieniężne uzyskać zezwolenie, o którym mowa w art. 103 ust. 1 ustawy.
2. Przedłużenie ważności zezwolenia następuje na wniosek kierowcy po spełnieniu przez
niego wymagań określonych w art. 103 ust. 3 ustawy.
3. Opłata za wydanie zezwolenia na kierowanie pojazdem uprzywilejowanym lub pojazdem
przewożącym wartości pieniężne wynosi 30 zł.
4. Wzór zezwolenia, o którym mowa w ust. 1 jest określony w załączniku nr 2.
§ 11. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister Infrastruktury
3
Załączniki do rozporządzenie
Ministra Infrastruktury
z dnia …. 2010 r. (poz. ….)
Załącznik Nr 1
Szczegółowy program kursów dla kierujących pojazdami uprzywilejowanymi oraz
przewożącymi wartości pieniężne
Część podstawowa
I. Zajęcia teoretyczne
1. Poznanie charakterystyk układu przeniesienia napędu w celu jego optymalnego
wykorzystania oraz specyfika jazdy w warunkach specjalnych – 2 godziny.
2. Uświadomienie kierowcom zagrożenia wypadkami na drodze i w pracy – 3 godziny.
3. wiadomość znaczenia predyspozycji fizycznych i psychicznych – 2 godziny.
4. Przepisy ruchu drogowego – 3 godziny.
Część specjalistyczna
I. Zajęcia teoretyczne
1. Poznanie charakterystyki technicznej i sposobu działania urządzeń służących
bezpieczeństwu, w celu zapewnienia panowania nad pojazdem, zminimalizowania jego
zużycia i zapobiegania awariom – 2 godziny.
2. Przepisy ruchu drogowego – 2 godziny.
II. Zajęcia praktyczne
Lp. Zadanie Kategoria Kryteria wykonania zadania
uprawnień
1 2
3
4
1 Prezentacja
umiejętności
B
Zadanie polega na powolnej jeździe
zachowania właściwej
slalomem pomiędzy pachołkami
pozycji za kierownicą,
rozstawionymi w linii prostej dla prędkości
właściwego operowania
nie mniejszej niż 10 km/h, bez potrącania
kołem kierownicy i
pachołków, przy zachowaniu
innymi przyrządami
odpowiedniego toru jazdy pozwalającego na
pojazdu oraz właściwego
sprawne ominięcie wszystkich pachołków
pokonywania zakrętów
(10 pachołków) bez ich potrącenia.
Odległość między pachołkami to około dwie
długości pojazdu. Warunkiem zaliczenia
zadania jest przejechanie slalomu bez
potrącenia pachołków i zmieszczenie się w
limicie czasu ustalonym przez komisję
egzaminacyjną w zależności od warunków
pogodowych i wykorzystywanej
infrastruktury technicznej.
2
Hamowanie na płycie
B
Zadanie polega na wykonaniu manewru
poślizgowej w zakręcie
hamowania na płycie poślizgowej przy
prędkości nie mniejszej niż 50 km/h, przy
4
czym tor jazdy pojazdu jest ustawiony na
płycie poślizgowej za pomocą pachołków w
formie prostej przechodzącej w łuk (patrz
parametry płyty poślizgowej w formie
wycinka łuku) na długości co najmniej 50
m, przy czym początkowa faza hamowania
pojazdu musi rozpocząć się na prostej części
toru jazdy, a zakończyć się na łuku bez
potrącenia pachołków. Szerokość pasa ruchu
to około 3,5 m. Ćwiczenie może być
wykonane na płycie poślizgowej w formie
wycinka pierścienia.
3 Prezentacja
umiejętności
A
Zadanie polega na powolnej jeździe
zachowania właściwej
slalomem pomiędzy pachołkami
pozycji za kierownicą,
rozstawionymi w linii prostej dla prędkości
właściwego posługiwania
nie mniejszej niż 10 km/h, bez potrącania
się przyrządami pojazdu
pachołków, przy zachowaniu
oraz właściwego
odpowiedniego toru jazdy pozwalającego na
pokonywania zakrętów
sprawne ominięcie wszystkich pachołków
(10 pachołków) bez ich potrącenia.
Odległość między pachołkami to około 1,5
długości pojazdu. Warunkiem zaliczenia
zadania jest przejechanie slalomu bez
potrącenia pachołków i zmieszczenie się w
limicie czasu ustalonym przez komisję
egzaminacyjną w zależności od warunków
pogodowych i wykorzystywanej
infrastruktury technicznej.
4
Hamowanie awaryjne na
A Wykonanie
manewrów
nagłego hamowania
wprost przy prędkości co
przy prędkości 50 km/h, przy zachowaniu
najmniej 50 km/h h -
właściwego toru jazdy i użyciu hamulca
umiejętność właściwego
przedniego i tylnego jednocześnie.
używania hamulca
Podczas wykonywania zadania motocykl
przedniego i tylnego
powinien się zatrzymać, a osoba
egzaminowana nie powinna spowodować
swoim zachowaniem zagrożenia
przewrócenia się motocykla.
5 Prezentacja
umiejętności
C, C+E, D, Zadanie polega na powolnej jeździe
zachowania właściwej
D+E
slalomem pomiędzy pachołkami
pozycji za kierownicą,
rozstawionymi w linii prostej dla prędkości
właściwego operowania
nie mniejszej niż 10 km/h, bez potrącania
kołem kierownicy i
pachołków, przy zachowaniu
innymi przyrządami
odpowiedniego toru jazdy pozwalającego na
pojazdu oraz właściwego
sprawne ominięcie wszystkich pachołków (5
pokonywania zakrętów
wszystkie kategorie) bez ich potrącenia.
Odległość między pachołkami to około dwie
długości pojazdu. Warunkiem zaliczenia
zadania jest przejechanie slalomu bez
potrącenia pachołków i zmieszczenie się w
limicie czasu ustalonym przez komisję
egzaminacyjną w zależności od warunków
pogodowych i wykorzystywanej
infrastruktury technicznej.
5