Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
Rządowy projekt ustawy o kierujących pojazdami
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2879
- Data wpłynięcia: 2010-03-08
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o kierujących pojazdami
- data uchwalenia: 2011-01-05
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 30, poz. 151
2879-II
Załącznik nr 3
WZÓR
................................................................... ...................................
(pieczęć kierującego na badanie) (miejscowość, data)
SKIEROWANIE NA BADANIE PSYCHOLOGICZNE NR .................
Działając na podstawie art. 79 ust. 1 pkt 3-5 ustawy z dnia …………….. r. o kierujących
pojazdami (Dz. U. Nr ......, poz. …), kieruję na badanie psychologiczne
Pana/Panią ............................................................................................
(imię i nazwisko)
nr PESEL*) ..........................................................................................
zam. .....................................................................................................
(miejscowość, ulica, nr domu i nr mieszkania)
.............................................
(podpis i pieczęć imienna)
UZASADNIENIE
1) kierujący pojazdem silnikowym lub tramwajem uczestniczył w wypadku drogowym, w którym
był zabity lub ranny;
2) kierujący pojazdem silnikowym lub tramwajem kierował pojazdem w stanie nietrzeźwym, w
stanie po użyciu alkoholu lub po użyciu środka działającego podobnie do alkoholu;
3) otrzymania przez kierującego na badanie informacji, o której mowa w art. 97 ust. 1 pkt 1 lit b
ustawy z dnia ………………. r. o kierujących pojazdami.
*) W przypadku osoby, której nie nadano nr PESEL, należy podać nazwę i numer dokumentu
tożsamości.
_____________________________________________________
POUCZENIE:
Na badania psychologiczne należy zgłosić się w terminie 30 dni od dnia otrzymania skierowania.
Od wydanej decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do samorządowego kolegium odwoławczego w terminie 14 dni od
jej otrzymania.
Oryginał orzeczenia psychologicznego należy przekazać właściwemu staroście.
6
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi realizację upoważnienia dla ministra właściwego do
spraw zdrowia zawartego w art. 99 ust. 5 ustawy z dnia .............…………. r. o
kierujących pojazdami (Dz. U. Nr ......., poz. .....) do określenia w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw transportu w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowego programu kursu reedukacyjnego w zakresie problematyki
przeciwalkoholowej,
2) stawek opłaty za kurs,
3) szczegółowych warunków i trybu kierowania na badania lekarskie lub badania
psychologiczne oraz wzorów dokumentów z tym związanych.
Projekt rozporządzenia określa w załączniku nr 1 - szczegółowy program kursu
reedukacyjnego, na który kierowane będą przez Starostę osoby, które utraciły
uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym lub tramwajem, z powodu
prowadzenia pojazdów w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego
środka. Kurs prowadzony będzie w formie 2 sześciogodzinnych spotkań w formie
warsztatów oraz wykładów w grupach liczących od 10 do 15 osób. Tematyka zajęć
realizowanych podczas kursu zawiera między innymi:
1) wykład dotyczący podstawowych informacji na temat prowadzenia samochodu
po spożyciu alkoholu, obejmujący przedstawienie wpływu alkoholu na
sprawność kierujących pojazdami oraz obalający mity i stereotypy dotyczące
prowadzenia pojazdu pod wpływem alkoholu,
2) przeprowadzenie przez uczestników autodiagnozy dotyczącej między innymi
używania alkoholu, poziomu samokontroli oraz tendencji do ryzykownych
zachowań,
3) warsztaty poświęcone zarówno analizie powodów dla których uczestnicy
zdecydowali się na prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu, jak i nauce
asertywnego odmawinia alkoholu w szczególności przed przez prowadzeniem
pojazdu oraz umiejętności organizowania bezpiecznego powrotu do domu w
sytuacji znajdowania się pod wpływem alkoholu.
7
Projekt przewiduje, skierowanie na badanie lekarskie wskazanych w nim kategorii
osób, którym skierowanie to przekazane będzie za zwrotnym potwierdzeniem
odbioru w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia w którym:
1) stwierdzono
kierowanie
pojazdem w stanie nietrzeźwości, po użyciu
alkoholu lub po użyciu podobnie działającego środka,
2) organ kierujący na badanie lekarskie otrzymał zgłoszenie, o którym mowa
w art. 72 ust. 1 pkt 4-5 ustawy o kierujących pojazdami lub wniosku, o
którym mowa w art. 97 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy lub otrzymania przez organ
kierujący na badanie psychologiczne informacji o której mowa w art. 97 ust.
1 pkt 1 lit b ustawy.
Projekt określa ponadto wzory skierowań na badania lekarskie oraz psychologiczne.
Projektowane zmiany przyczynią się do podniesienia poziomu edukacji dotyczącej
niebezpieczeństwa związanego z prowadzeniem pojazdami po użyciu alkoholu lub
podobnie działającego środka wśród osób kierujących pojazdami, co przyczyni się do
ograniczenia zjawiska nietrzeźwości wśród tych osób i poprawy bezpieczeństwa na
drogach.
Projekt rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej oraz nie
podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Postanowienia projektu rozporządzenia mają przede wszystkim przyczynić się do
podniesienia świadomości osób, które utraciły uprawnienie do kierowania pojazdem
silnikowym lub tramwajem, z powodu prowadzenia pojazdów w stanie po użyciu
alkoholu lub podobnie działającego środka.
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
środowisko.
8
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałują projektowana regulacja.
Projektowane rozporządzenie obejmuje swoim zakresem osoby kierujące pojazdami,
oraz podmioty uprawnione do kierowania na badania lekarskie i psychologiczne.
2. Konsultacje społeczne.
Projekt rozporządzenia zostanie przesłany do zaopiniowania następującym
podmiotom:
1) Naczelnej Radzie Lekarskiej;
2) Naczelnej Radzie Aptekarskiej;
3) Federacji Związków Pracodawców Zakładów Opieki Zdrowotnej;
4) Konfederacji Pracodawców Polskich;
5) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych
6) Krajowej Izbie Gospodarczej;
7) Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych;
8) Business Centre Club;
9) NSZZ „Solidarność”,
10) Polskiemu Towarzystwu Psychologicznemu;
11) Stowarzyszeniu Psychologów Transportu w Polsce;
12) Stowarzyszeniu Psychologów Praktyków;
13) „Porozumieniu
Zielonogórskiemu” Federacja Związków Pracodawców
Ochrony Zdrowia w Zielonej Górze;
14) Izbie Lecznictwa Polskiego;
15) Związkowi Pracodawców Służby Zdrowia w Łodzi;
16) Instytutowi Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi;
17) Instytutowi Transportu Samochodowego w Warszawie;
18) Związkowi Zawodowemu Psychologów;
19) Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych;
20) Instytutowi Medycyny Pracy i Zdrowia rodowiskowego w Sosnowcu;
21) Konfederacji Pracodawców Polskich;
22) Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych;
23) Przewodniczącemu Forum Związków Zawodowych;
24) Sekretariatowi Ochrony Zdrowia KK NSZZ „Solidarność”,
9
a ponadto zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Zdrowia, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005
r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.
1414, z późn. zm.).
Wyniki konsultacji zostaną omówionej w niniejszej ocenie po ich zakończeniu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane regulacje nie powinny mieć wpływu na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
16-03-tg
10
WZÓR
................................................................... ...................................
(pieczęć kierującego na badanie) (miejscowość, data)
SKIEROWANIE NA BADANIE PSYCHOLOGICZNE NR .................
Działając na podstawie art. 79 ust. 1 pkt 3-5 ustawy z dnia …………….. r. o kierujących
pojazdami (Dz. U. Nr ......, poz. …), kieruję na badanie psychologiczne
Pana/Panią ............................................................................................
(imię i nazwisko)
nr PESEL*) ..........................................................................................
zam. .....................................................................................................
(miejscowość, ulica, nr domu i nr mieszkania)
.............................................
(podpis i pieczęć imienna)
UZASADNIENIE
1) kierujący pojazdem silnikowym lub tramwajem uczestniczył w wypadku drogowym, w którym
był zabity lub ranny;
2) kierujący pojazdem silnikowym lub tramwajem kierował pojazdem w stanie nietrzeźwym, w
stanie po użyciu alkoholu lub po użyciu środka działającego podobnie do alkoholu;
3) otrzymania przez kierującego na badanie informacji, o której mowa w art. 97 ust. 1 pkt 1 lit b
ustawy z dnia ………………. r. o kierujących pojazdami.
*) W przypadku osoby, której nie nadano nr PESEL, należy podać nazwę i numer dokumentu
tożsamości.
_____________________________________________________
POUCZENIE:
Na badania psychologiczne należy zgłosić się w terminie 30 dni od dnia otrzymania skierowania.
Od wydanej decyzji przysługuje prawo wniesienia odwołania do samorządowego kolegium odwoławczego w terminie 14 dni od
jej otrzymania.
Oryginał orzeczenia psychologicznego należy przekazać właściwemu staroście.
6
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia stanowi realizację upoważnienia dla ministra właściwego do
spraw zdrowia zawartego w art. 99 ust. 5 ustawy z dnia .............…………. r. o
kierujących pojazdami (Dz. U. Nr ......., poz. .....) do określenia w porozumieniu z
ministrem właściwym do spraw transportu w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowego programu kursu reedukacyjnego w zakresie problematyki
przeciwalkoholowej,
2) stawek opłaty za kurs,
3) szczegółowych warunków i trybu kierowania na badania lekarskie lub badania
psychologiczne oraz wzorów dokumentów z tym związanych.
Projekt rozporządzenia określa w załączniku nr 1 - szczegółowy program kursu
reedukacyjnego, na który kierowane będą przez Starostę osoby, które utraciły
uprawnienie do kierowania pojazdem silnikowym lub tramwajem, z powodu
prowadzenia pojazdów w stanie po użyciu alkoholu lub podobnie działającego
środka. Kurs prowadzony będzie w formie 2 sześciogodzinnych spotkań w formie
warsztatów oraz wykładów w grupach liczących od 10 do 15 osób. Tematyka zajęć
realizowanych podczas kursu zawiera między innymi:
1) wykład dotyczący podstawowych informacji na temat prowadzenia samochodu
po spożyciu alkoholu, obejmujący przedstawienie wpływu alkoholu na
sprawność kierujących pojazdami oraz obalający mity i stereotypy dotyczące
prowadzenia pojazdu pod wpływem alkoholu,
2) przeprowadzenie przez uczestników autodiagnozy dotyczącej między innymi
używania alkoholu, poziomu samokontroli oraz tendencji do ryzykownych
zachowań,
3) warsztaty poświęcone zarówno analizie powodów dla których uczestnicy
zdecydowali się na prowadzenie pojazdu pod wpływem alkoholu, jak i nauce
asertywnego odmawinia alkoholu w szczególności przed przez prowadzeniem
pojazdu oraz umiejętności organizowania bezpiecznego powrotu do domu w
sytuacji znajdowania się pod wpływem alkoholu.
7
Projekt przewiduje, skierowanie na badanie lekarskie wskazanych w nim kategorii
osób, którym skierowanie to przekazane będzie za zwrotnym potwierdzeniem
odbioru w terminie nie dłuższym niż 30 dni od dnia w którym:
1) stwierdzono
kierowanie
pojazdem w stanie nietrzeźwości, po użyciu
alkoholu lub po użyciu podobnie działającego środka,
2) organ kierujący na badanie lekarskie otrzymał zgłoszenie, o którym mowa
w art. 72 ust. 1 pkt 4-5 ustawy o kierujących pojazdami lub wniosku, o
którym mowa w art. 97 ust. 1 pkt 1 lit. a ustawy lub otrzymania przez organ
kierujący na badanie psychologiczne informacji o której mowa w art. 97 ust.
1 pkt 1 lit b ustawy.
Projekt określa ponadto wzory skierowań na badania lekarskie oraz psychologiczne.
Projektowane zmiany przyczynią się do podniesienia poziomu edukacji dotyczącej
niebezpieczeństwa związanego z prowadzeniem pojazdami po użyciu alkoholu lub
podobnie działającego środka wśród osób kierujących pojazdami, co przyczyni się do
ograniczenia zjawiska nietrzeźwości wśród tych osób i poprawy bezpieczeństwa na
drogach.
Projekt rozporządzenia nie jest objęty zakresem prawa Unii Europejskiej oraz nie
podlega procedurze notyfikacji w rozumieniu przepisów rozporządzenia Rady
Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego
systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039, z późn. zm.).
Postanowienia projektu rozporządzenia mają przede wszystkim przyczynić się do
podniesienia świadomości osób, które utraciły uprawnienie do kierowania pojazdem
silnikowym lub tramwajem, z powodu prowadzenia pojazdów w stanie po użyciu
alkoholu lub podobnie działającego środka.
Regulacje zaproponowane w projekcie rozporządzenia nie będą miały wpływu na
środowisko.
8
Ocena Skutków Regulacji
1. Podmioty, na które oddziałują projektowana regulacja.
Projektowane rozporządzenie obejmuje swoim zakresem osoby kierujące pojazdami,
oraz podmioty uprawnione do kierowania na badania lekarskie i psychologiczne.
2. Konsultacje społeczne.
Projekt rozporządzenia zostanie przesłany do zaopiniowania następującym
podmiotom:
1) Naczelnej Radzie Lekarskiej;
2) Naczelnej Radzie Aptekarskiej;
3) Federacji Związków Pracodawców Zakładów Opieki Zdrowotnej;
4) Konfederacji Pracodawców Polskich;
5) Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych
6) Krajowej Izbie Gospodarczej;
7) Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych;
8) Business Centre Club;
9) NSZZ „Solidarność”,
10) Polskiemu Towarzystwu Psychologicznemu;
11) Stowarzyszeniu Psychologów Transportu w Polsce;
12) Stowarzyszeniu Psychologów Praktyków;
13) „Porozumieniu
Zielonogórskiemu” Federacja Związków Pracodawców
Ochrony Zdrowia w Zielonej Górze;
14) Izbie Lecznictwa Polskiego;
15) Związkowi Pracodawców Służby Zdrowia w Łodzi;
16) Instytutowi Medycyny Pracy im. prof. J. Nofera w Łodzi;
17) Instytutowi Transportu Samochodowego w Warszawie;
18) Związkowi Zawodowemu Psychologów;
19) Generalnemu Inspektorowi Ochrony Danych Osobowych;
20) Instytutowi Medycyny Pracy i Zdrowia rodowiskowego w Sosnowcu;
21) Konfederacji Pracodawców Polskich;
22) Ogólnopolskiemu Porozumieniu Związków Zawodowych;
23) Przewodniczącemu Forum Związków Zawodowych;
24) Sekretariatowi Ochrony Zdrowia KK NSZZ „Solidarność”,
9
a ponadto zostanie umieszczony w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie
internetowej Ministerstwa Zdrowia, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 2005
r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz.
1414, z późn. zm.).
Wyniki konsultacji zostaną omówionej w niniejszej ocenie po ich zakończeniu.
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i
budżety jednostek samorządu terytorialnego
Projektowane regulacje nie powinny mieć wpływu na budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
4. Wpływ regulacji na rynek pracy
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na rynek pracy.
5. Wpływ regulacji na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym
na funkcjonowanie przedsiębiorstw
Projektowana regulacja nie będzie miała wpływu na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość.
6. Wpływ regulacji na sytuację i rozwój regionalny
Projektowane rozporządzenie nie będzie miało wpływu na sytuację i rozwój
regionów.
16-03-tg
10