eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o rybołówstwie

Rządowy projekt ustawy o rybołówstwie

- określenie właściwość organów w sprawach: nadawania i cofania uprawnień do wykonywania rybołówstwa, racjonalnego wykonywania rybołówstwa, w tym ochrony żywych zasobów morza, kontroli i nadzoru nad wykonywaniem rybołówstwa oraz obrotem produktami rybołówstwa - uregulowanych w przepisach Unii Europejskiej dotyczących Wspólnej Polityki Rybackiej;- ustalenie zasad wykonywania rybołówstwa w wodach morskich oraz tryb postępowania, w zakresie nieuregulowanym w przepisach Unii Europejskiej dotyczących Wspólnej Polityki Rybackiej lub nakazanym albo umożliwionym w tych przepisach do uregulowania przez państwo członkowskie Unii Europejskiej;- utrata mocy ustawy z dnia 19 lutego 2004 r. o rybołówstwie;

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2714
  • Data wpłynięcia: 2010-01-25
  • Uchwalenie:

2714-1

stawki wzięto pod uwagę specyfikę prowadzonej działalności, jak również ewentualne koszty
związane z uzyskaniem zezwolenia na tę działalność.
Wejście w życie projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na wydatki budżetów
jednostek samorządu terytorialnego.

3. Wpływ projektu ustawy na rynek pracy

Wejście w życie przepisów projektowanej ustawy nie będzie miało wpływu na rynek pracy.

4. Wpływ projektu ustawy na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na
funkcjonowanie przedsiębiorstw

Przedmiotowy projekt ustawy nie ma wpływu na konkurencyjność gospodarki
i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw, z uwagi na fakt, że zastosowane
w projekcie ustawy rozwiązania odzwierciedlają uregulowania, jakie zostały ujęte w obecnie
obowiązującej ustawie z dnia 19 lutego 2004 r. o rybołówstwie. Proponowane w projektowanej
ustawie regulacje mają charakter porządkujący, dostosowujący do rozwiązań unijnych. Projekt
nie wprowadza żadnych dodatkowych obciążeń administracyjnych dla przedsiębiorców.
Zmiany trybu wpisu statku rybackiego do rejestru statków rybackich (i dokonywania
zmiany wpisów w tym rejestrze) są praktycznie tylko jego uszczegółowieniem w zakresie udziału
okręgowych inspektorów rybołówstwa morskiego, co nie wydłuża ani też nie komplikuje
procedury składania i rozpatrywania wniosków, a w przypadkach gdy wnioski wymagają
uzupełnienia, powinno wpłynąć na szybsze ich rozpatrzenie. Tym samym zmiany te nie
wprowadzają dodatkowych ograniczeń lub obowiązków dla adresatów.
Odnośnie do możliwości dokonywania przez uznane organizacje producentów
przekazania lub wymiany kwot połowowych wskazać należy, że stworzenie możliwości takich
działań może mieć wpływ na lepsze wykorzystanie kwot połowowych ze względu na planowanie
połowów w okresach, kiedy cena na dany gatunek jest najwyższa. Ponadto możliwość
25


dokonywania wymian będzie gwarancją włączenia uznanych organizacji do aktywnego

zarządzania zasobami. Zatem stwierdzić należy, że przedmiotowa kwestia nie będzie miała
wpływu na konkurencyjność, gdyż wymiany i przekazywanie kwot połowowych będą
dokonywane w oparciu o porozumienie zainteresowanych taką wymianą lub przekazaniem
organizacji.
Podnosząc kwestię możliwości uzyskania przez armatorów statków rybackich dodatkowej
kwoty połowowej z tzw. puli kwot niewykorzystanych, których podział będzie się odbywał w
częściach równych dla wszystkich zainteresowanych armatorów, którzy złożą odpowiednie
wnioski, wskazać należy, że zastosowanie ww. podziału nie będzie miało wpływu na
konkurencyjność. Uzasadnione jest to faktem, że każdy armator będzie mógł złożyć wniosek o
przyznanie dodatkowej kwoty i każdy, kto taki wniosek złoży (w ustalonym terminie) otrzyma
taką samą kwotę połowową danego gatunku. Projektowana regulacja w żaden sposób nie wpływa
na wielkość kwot niewykorzystanych, doprecyzowując jedynie źródła, z których te kwoty mogą
pochodzić, przy czym należało również wprowadzić tryb podziału tych kwot, gdyż obecnie
obowiązująca ustawa pozostawiała zbyt duży margines uznaniowości w tym zakresie (obowiązek
zasięgnięcia opinii organizacji).
W zakresie zmiany podmiotu, któremu przyznawana jest licencja połowowa (z armatora
na właściciela statku), uznać należy, że zmiana ta nie będzie miała wpływu na konkurencyjność,
gdyż warunki konkurencji nie zmieniły się, ponieważ liczba licencji wydawanych właścicielom
statku (a obecnie armatorom) nie ulegnie zmianie. Licencje połowowe będą wydawane na te
same statki, na które są wydawane obecnie.


5. Wpływ projektu ustawy na sytuację i rozwój regionalny

Przedmiotowy projekt ustawy nie ma wpływu na sytuację i rozwój regionalny.

6. Konsultacje społeczne
26


Projekt został przesłany do konsultacji do następujących organizacji producentów,
organizacji społeczno-zawodowych rybaków, podmiotów prowadzących chów lub hodowlę ryb,
przetwórców ryb:
1) Kołobrzeskiej Grupy Producentów Ryb Sp. z o.o.,
2)
Krajowej Izby Producentów Ryb w Ustce,
3)
Organizacji Producentów Rybnych Władysławowo Sp. z o.o.,
4)
PPiUR „Szkuner” we Władysławowie,
5)
Stowarzyszenia Armatorów Rybackich w Kołobrzegu,
6)
Zrzeszenia Rybaków Morskich – Organizacja Producentów w Gdyni,
7) Związku Rybaków Polskich w Ustce,
8) Stowarzyszenia
Armatorów
Łodziowych,
9)
Stowarzyszenia Rybaków Zalewu Wiślanego,
10) Polskiego Stowarzyszenia Przetwórców Ryb,
11) Zrzeszenia Rybaków Zalewów Szczecińskiego, Kamieńskiego i Jeziora Dąbie,
12) Stowarzyszenia Rybak w Tolkmicku,
13) Aukcji Rybnej Ustka Sp. z o.o.,
14) Północnoatlantyckiej Organizacji Producentów,
15) Ogólnopolskiego
Związku Pracodawców Rybackich w Toruniu,
16) Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Dzierżawców i Administratorów Nieruchomości
Rybackich Skarbu Państwa w Toruniu,
17) Zrzeszenia Producentów Ryb w Katowicach,
18) Związku Producentów Ryb w Poznaniu,
19) Polskiego Towarzystwa Rybackiego w Poznaniu,
20) Stowarzyszenia Rybactwa Dolnej i rodkowej Wisły w Toruniu,
21) DALMOR S.A. w Gdyni,
27


22) Dalekomorskiej Kompanii Połowowej Dalmor Sp. z o.o.,
23) Stowarzyszenia Producentów Ryb Łososiowatych,
24) Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność”,
25) Federacji
Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków,
26) Krajowej Federacji Towarzystw Wędkarskich Kwidzyn,
27) Zarządu Głównego Polskiego Związku Wędkarskiego w Warszawie.

Ponadto projekt ustawy został przesłany do konsultacji do następujących podmiotów:
1) Akademii Morskiej w Szczecinie,
2) Akademii Morskiej w Gdyni,
3) Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie,
4) Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego,
5) Organizacji Pracodawców – Producentów Ryb ródlądowych,
6) Polskiego Związku Wędkarskiego – Zarząd Główny,
7) Instytutu Rybactwa ródlądowego w Olsztynie,
8)
Morskiego Instytutu Rybackiego w Gdyni,
9) Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie,
10) Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu,
11) Okręgowego Inspektoratu Rybołówstwa Morskiego w Gdyni,
12) Okręgowego Inspektoratu Rybołówstwa Morskiego w Szczecinie,
13) Okręgowego Inspektoratu Rybołówstwa Morskiego w Słupsku,
14) Urzędu Morskiego w Gdyni,
15) Urzędu Morskiego w Szczecinie,
16) Urzędu Morskiego w Słupsku,
28


17) Zarządu Portu Morskiego Mrzeżyno,
18) Stowarzyszenia Armatorów Jachtów Komercyjno-Sportowych.

W ramach przeprowadzonych konsultacji społecznych z organizacjami społeczno-
zawodowymi rybaków oraz z innymi zainteresowanymi podmiotami, w tym instytutami
naukowymi, w zakresie wydawania specjalnych zezwoleń połowowych, zezwoleń na połowy
w celach prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych, zezwoleń na zarybianie, chów lub
hodowlę ryb lub innych organizmów morskich nie zgłoszono uwag.
Wskazać należy, iż zasadnicza uwaga dotyczyła dysponowania zdolnością połowową i jej
komercjalizacją. W aktualnym stanie prawnym nie można uznać, że zdolność połowowa jest
dobrem zbywalnym, niemniej wprowadzony został przepis umożliwiający przekazywanie
zdolności połowowej między właścicielami statków rybackich. Takie rozwiązanie jest
najbardziej korzystne, gdyż pozwala na pełną kontrolę wykorzystania zdolności przez polską
flotę, do czego obligują państwa członkowskie przepisy Unii Europejskiej. Ponadto podczas
zorganizowanego spotkania uzgodnieniowego w dniu 27 maja 2009 r. w siedzibie Morskiego
Instytutu Rybackiego w Gdyni zaproszeni przedstawiciele organizacji stwierdzili, iż celowe jest
zawieszenie prac nad projektem ustawy w związku z planowanymi zmianami Wspólnej Polityki
Rybackiej zawartymi w Zielonej Księdze. Uwaga nie została przyjęta. Pozostałe drobne uwagi
dotyczące projektu ustawy zostały uwzględnione w trakcie prac nad kształtem poszczególnych
przepisów projektu.
W konkluzji stwierdzić należy, że wyniki konsultacji społecznych wykazały, że w chwili obecnej
środowisko rybackie nie jest zainteresowane pracami nad przedmiotowym projektem ustawy.
01/07rch
29


strony : 1 ... 10 ... 17 . [ 18 ]

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: