Rządowy projekt ustawy o rybołówstwie
- określenie właściwość organów w sprawach: nadawania i cofania uprawnień do wykonywania rybołówstwa, racjonalnego wykonywania rybołówstwa, w tym ochrony żywych zasobów morza, kontroli i nadzoru nad wykonywaniem rybołówstwa oraz obrotem produktami rybołówstwa - uregulowanych w przepisach Unii Europejskiej dotyczących Wspólnej Polityki Rybackiej;- ustalenie zasad wykonywania rybołówstwa w wodach morskich oraz tryb postępowania, w zakresie nieuregulowanym w przepisach Unii Europejskiej dotyczących Wspólnej Polityki Rybackiej lub nakazanym albo umożliwionym w tych przepisach do uregulowania przez państwo członkowskie Unii Europejskiej;- utrata mocy ustawy z dnia 19 lutego 2004 r. o rybołówstwie;
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2714
- Data wpłynięcia: 2010-01-25
- Uchwalenie:
2714-1
właściwy do spraw rybołówstwa będzie zobowiązany do wydania, w terminie 6 miesięcy od dnia
wejścia w życie tej ustawy, licencji właścicielom statków rybackich. Z dniem wydania na dany
statek rybacki licencji w rozumieniu projektu ustawy utraci ważność licencja wydana na ten
statek na podstawie przepisów dotychczasowych. Natomiast w przypadku licencji połowowych
wydanych na podstawie przepisów dotychczasowych, w odniesieniu do których zostały wydane
decyzje o ich zawieszeniu, licencje te tracą ważność z dniem wydania licencji w rozumieniu
projektowanej ustawy, nie wcześniej jednak niż z dniem upływu okresu, na jaki zostały
zawieszone.
Projektowana ustawa przewiduje czasowe utrzymanie w mocy przepisów wykonawczych
wydanych na podstawie przepisów ustawy z dnia 19 lutego 2004 r. o rybołówstwie, do czasu
wydania przepisów wykonawczych na podstawie projektowanej ustawy, jednak nie dłużej niż
przez okres 18 miesięcy od dnia jej wejścia w życie. Projekt ustawy przewiduje również czasowe
utrzymanie w mocy aktów prawa miejscowego wydawanych przez okręgowych inspektorów
rybołówstwa morskiego.
W myśl projektu ustawy, po jej wejściu w życie w mocy pozostaną też statuty nadane
okręgowym inspektoratom rybołówstwa morskiego na podstawie przepisów dotychczasowych,
do dnia wejścia w życie statutów nadanych na podstawie przepisów projektowanej ustawy, nie
dłużej jednak niż przez 6 miesięcy od dnia jej wejścia w życie.
W zakresie opłat skarbowych wprowadzono uzupełnienie ust. 21 w części III załącznika
do ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej, dotyczącego wysokości opłat za
wydanie licencji połowowej, o sytuacje, w których dotychczas była pobierana opłata skarbowa na
podstawie przepisów ust. 46 w części III załącznika do ustawy o opłacie skarbowej, to jest
w wysokości 50 % stawki podstawowej w przypadku zmiany warunków wydanego zezwolenia
(pozwolenia, koncesji) w związku z rozszerzeniem zakresu działalności. W uzupełnieniu
(dodawany projektowaną ustawą ust. 21a w części III załącznika do ustawy z dnia 16 listopada
2006 r. o opłacie skarbowej) podane są wysokości stawek opłat za wydanie licencji połowowej,
odpowiadające połowie poszczególnych stawek podstawowych.
W celu ujednolicenia regulacji w zakresie wysokości i sposobu wnoszenia opłat za połowy
w celach sportowo-rekreacyjnych w wodach morskich przez osoby fizyczne (obecnie wnoszą one
20
opłatę skarbową za wydanie sportowego zezwolenia połowowego) zaproponowano w projekcie
możliwość wydawania przez ministra właściwego do spraw rybołówstwa rozporządzenia
w sprawie formy oraz sposobu prowadzenia rejestru pozwoleń na połowy w celach sportowo-
-rekreacyjnych, wysokości opłaty oraz sposobu jej wnoszenia, szczegółowego sposobu
i warunków prowadzenia połowów w celach sportowo-rekreacyjnych oraz wzoru pozwoleń na
połowy w celach sportowo-rekreacyjnych. Opłata będzie stosowana analogicznie do opłaty
pobieranej za amatorski połów ryb na wodach śródlądowych przez organizacje zrzeszające
wędkarzy, głównie zarządy okręgowe Polskiego Związku Wędkarskiego. W odniesieniu
natomiast do armatorów statków oraz organizatorów zawodów sportowych projektowana ustawa
nie wprowadza zmian w zakresie uzyskiwania pozwoleń na połowy w celach sportowo-
-rekreacyjnych. W projekcie ustawy przewiduje się natomiast zmianę ustawy z dnia 16 listopada
2006 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 225, poz. 1635, z późn. zm.) w zakresie zmiany
wysokości stawek opłaty skarbowej: dla armatorów statków prowadzących działalność z zakresu
wędkarstwa morskiego – w projekcie przewidziano stawkę opłaty w wysokości 82 zł, zaś dla
organizatorów zawodów wędkarskich – w wysokości 50 zł, bez ograniczania czasu trwania
zawodów i liczby uczestników.
Odnośnie do wprowadzonego w projekcie ustawy zezwolenia na wprowadzanie gatunku
obcego lub przenoszenie gatunku niewystępującego miejscowo, wysokość opłaty ze względu na
podobieństwo trybu wydawania oraz zakresu tych zezwoleń ustalono analogicznie do wysokości
stawek opłaty skarbowej za wydawane inne zezwolenia na prowadzenie chowu lub hodowli ryb
i innych organizmów.
Proponuje się, aby projektowana ustawa weszła w życie po upływie 30 dni od dnia jej
ogłoszenia. Mimo obszerności projektowanej regulacji, okres ten jest wystarczającym vacatio
legis z uwagi na to, iż ustawa ta jest aktem co do zasady uzupełniającym obowiązujące wprost
przepisy Unii Europejskiej, jak również kontynuacją zasadniczych rozwiązań obowiązującej
obecnie ustawy o rybołówstwie.
Projekt ustawy jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
21
Projekt ustawy nie zawiera przepisów technicznych w rozumieniu przepisów
rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania
krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. Nr 239, poz. 2039 oraz z 2004 r.
Nr 65, poz. 597), w związku z czym nie podlega notyfikacji, stosownie do trybu przewidzianego
w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych.
Stosownie do art. 5 ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414, z późn. zm.) projekt ustawy został zamieszczony
na stronie Biuletynu Informacji Publicznej Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi. Nie
zgłoszono zainteresowania pracami nad projektem (zgłoszenie w rozumieniu art. 7 tej ustawy).
22
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Podmioty, na które oddziałuje ustawa
Podmioty, na które oddziałuje regulacja to:
1) właściciele statków rybackich o polskiej przynależności oraz armatorzy statków rybackich
wykonujący rybołówstwo morskie tymi statkami w obszarach morskich Rzeczypospolitej
Polskiej oraz poza granicami tych obszarów;
2) armatorzy statków rybackich wykonujący rybołówstwo morskie statkami rybackimi o obcej
przynależności w obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej;
3) podmioty prowadzące skup i przetwórstwo organizmów morskich w obszarach morskich
Rzeczypospolitej Polskiej;
4) podmioty prowadzące połowy organizmów morskich w celach prowadzenia badań
naukowych i prac rozwojowych oraz w celu kształcenia albo połowy sportowo-rekreacyjne,
podmioty dokonujące zarybiania, prowadzące chów lub hodowlę ryb i innych organizmów
morskich lub dokonujące wprowadzenia gatunku obcego lub przeniesienia gatunku
niewystępującego miejscowo w rozumieniu rozporządzenia nr 708/2007;
5) organy administracji rybołówstwa morskiego;
6) sądy administracyjne – w zakresie rozpatrywania skarg na odmowę przyznania zdolności
połowowej w zakresie określonym w art. 11 ust. 6 rozporządzenia nr 2371/2002.
2. Wpływ projektu ustawy na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
Nie przewiduje się zwiększenia wpływów budżetowych spowodowanych wejściem
w życie projektowanej ustawy.
Wpływy do budżetu państwa będą wynikać z opłat uprawniających osoby fizyczne do
23
prowadzenia połowów w celach sportowo-rekreacyjnych, a także opłat pobieranych za
wydawanie dzienników połowowych i formularzy dokumentów transportowych – przy czym w
tych dwóch przypadkach pobierana opłata ma stanowić równowartość kosztów wykonania tych
formularzy. Ewentualne wpływy do budżetu państwa będą wynikać również z nakładanych kar
finansowych za nieprzestrzeganie przepisów projektowanej ustawy, aktów wykonawczych
wydanych na jej podstawie oraz przepisów Wspólnej Polityki Rybackiej.
Odnośnie skutków finansowych dla budżetu państwa należy stwierdzić, że w związku
z programem zbierania, gromadzenia i zarządzania danymi niezbędnymi do realizacji Wspólnej
Polityki Rybackiej oraz programem monitoringu przypadkowych połowów, a także wykonaniem
zarybiania polskich obszarów morskich, których realizacja w myśl projektu ustawy będzie
finansowana ze środków budżetu państwa, przewiduje się, że wejście w życie projektowanej
ustawy pociągnie za sobą koszty dla budżetu państwa. Ponieważ jednak również na podstawie
przepisów dotychczasowych wskazane zadania były i są realizowane, dlatego też przedmiotowa
regulacja nie wprowadza zmian w zakresie poziomu zobowiązań budżetu państwa. Przewidziane
na rok 2009 wydatki budżetu państwa kształtują się w następujący sposób: program zbierania
danych rybackich – 3 500 000 zł (część 62 – Rybołówstwo, dział 050 – Rybołówstwo i rybactwo,
rozdział 05095 – Pozostała działalność), zarybianie polskich obszarów morskich (część 62, dział
050, rozdział 05006 – Zarybianie polskich obszarów morskich) – 4 750 000 zł oraz program
monitoringu przyłowu waleni (część 62, dział 050, rozdział 05095) – 198 000 zł (kwota z roku
2008). W roku 2010 nie przewiduje się dodatkowych (innych niż dotychczasowe) wydatków
budżetu państwa w związku z wejściem w życie projektowanej ustawy.
Wejście w życie projektowanej ustawy będzie miało wpływ na dochody budżetów
jednostek samorządu terytorialnego w związku wprowadzanymi w projekcie ustawy zmianami
w
ustawie z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej. W stosunku do obecnie
obowiązującej ustawy przewiduje się wprowadzenie opłaty skarbowej, w wysokości 400 zł,
z tytułu wydania zezwolenia na wprowadzanie gatunku obcego lub przenoszenie gatunku
niewystępującego miejscowo w rozumieniu rozporządzenia nr 708/2007. Wyżej wymieniona
kwota opłaty (400 zł) została ustalona w oparciu o kwotę stawki, jaka jest wymagana za wydanie
zezwolenia na prowadzenie chowu lub hodowli organizmów morskich – 419 zł. Przy ustalaniu
24
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2714-1
› Pobierz plik
-
2714-2
› Pobierz plik