Rządowy projekt ustawy o grach hazardowych
- projekt dotyczy określenia warunków urządzania i zasad prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2481
- Data wpłynięcia: 2009-11-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o grach hazardowych
- data uchwalenia: 2009-11-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1540
2481
automatach stosuje się stawkę w wysokości 50 %.
Jednocześnie określono właściwość miejscową organu podatkowego w przypadku
przemieszczenia automatu o niskich wygranych w trakcie miesiąca będącego okresem
rozliczeniowym do punktu położonego na obszarze właściwości miejscowej innego organu,
który udziela zezwolenia na urządzanie gry na automatach o niskich wygranych. Wówczas
właściwym jest organ podatkowy, na którego obszarze właściwości miejscowej znajduje się
automat w ostatnim dniu tego miesiąca.
Ustawa określa, że podmioty prowadzące działalność w zakresie gier na automatach o niskich
wygranych i gier na automatach w salonach gier na automatach na podstawie zezwoleń
udzielonych przed dniem wejścia w życie ustawy prowadzą działalność zgodnie z przepisami
o rachunkowości. Dodatkowo prowadzą one księgi eksploatacji automatu do gier (stosując
przepisy wykonawcze wydane na podstawie tej ustawy) i ewidencję, o których mowa
w art. 78 ust. 1 pkt 2 oraz księgi obrotu żetonami i pieniądzem gotówkowym w salonie gier na
automatach.
Ustawa wskazuje, że kar pieniężnych, o których mowa w ustawie, nie stosuje się do
organizowania, zgodnie z określonymi przepisami tego rozdziału, gier na automatach
w salonach gier na automatach i gier na automatach o niskich wygranych w punktach gier na
automatach o niskich wygranych.
Ustawa wskazuje także zasady postępowania osób kierujących w danym lokalu działalnością
gastronomiczną, handlową lub usługową. W przypadku wstawienia do lokalu automatu do
gier osoba taka jest obowiązana pisemnie powiadomić właściwego ze względu na lokalizację
lokalu naczelnika urzędu celnego o takim fakcie – przed uruchomieniem automatu.
Jednocześnie określa się sankcję w postaci kary grzywny za wykroczenie skarbowe
w
przypadku niepowiadomienia wbrew obowiązkowi w terminie właściwego organu
o wstawieniu do lokalu automatu do gier.
Ustawa zawiera także regulację, zgodnie z którą do czasu wejścia w życie przepisów
wykonawczych wydanych na podstawie upoważnień określonych w ustawie, zachowują moc
dotychczasowe przepisy wykonawcze. Stan taki nie może trwać dłużej niż przez okres
6 miesięcy.
Rozdział 14
Przepisy końcowe
58
Ustawa uchyla ustawę z dnia 29 lipca 1993 r. o grach i zakładach wzajemnych. Nie tracą
jednak mocy przepisy art. 14, art. 15b ust. 1 w zakresie dotyczącym kartonów do gry bingo
pieniężne, ust. 2, 4, 4a i 5, art. 15d, art. 16 pkt 2 i 3, art. 18 ust. 1, 2, 4 i 5, art. 22 i art. 23 tej
ustawy. Generalnie przepisy te dotyczą automatów i urządzeń do gier, rejestracji osób
w kasynach oraz stosowania systemu monitorującego w kasynie.
Określa się dzień wejścia w życie ustawy, na pierwszy dzień miesiąca następującego po
miesiącu od jej ogłoszenia. Jednakże po upływie 6 lat od pierwszego dnia miesiąca
następującego po upływie miesiąca od ogłoszenia, wchodzą w życie zmiany w ustawie
o podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie art. 21 ust. 1 pkt 6, w ustawie
o działach administracji rządowej, w ustawie o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz
finansowaniu terroryzmu w zakresie art. 2 pkt 1 lit. i oraz art. 21, w ustawie o podatku od
towarów i usług oraz w ustawie o Służbie Celnej w zakresie art. 32 ust. 1 pkt 13.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Ze względu na zakres zmian zaproponowany w ustawie – niniejsza ustawa oddziaływać
będzie na wszystkie podmioty prowadzące działalność w zakresie gier i
zakładów
wzajemnych. Podmioty prowadzące działalność w zakresie salonów gry na automatach oraz
punktów gry na automatach o niskich wygranych zmuszone będą do stopniowej zmiany
w strukturze prowadzonej działalności. Część z silniejszych podmiotów sektora automatów
o niskich wygranych prawdopodobnie będzie się ubiegało o uzyskanie zezwolenia na
prowadzenie działalności w zakresie urządzania gier w kasynach, w związku z możliwością
59
ograniczonego rozwoju tego segmentu rynku. Podmioty prowadzące salony gry na
automatach mogą występować o uzyskanie zezwolenia na prowadzenie kasyna gry
w dotychczasowych, najatrakcyjniejszych lokalizacyjnie salonach automatów, zezwolenia na
prowadzenie których będą sukcesywnie wygasały. Pozostałe podmioty sektora mogą rozwijać
działania w innych obszarach gospodarki, angażując w nie kapitały własne odzyskane
z działalności hazardowej.
Niniejsza ustawa oddziaływać będzie na działalność urzędów i izb celnych.
2.
Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Założenia do projektu ustawy o grach hazardowych były przedmiotem uzgodnień
międzyresortowych oraz zostały poddane konsultacjom społecznym.
W ramach ww. konsultacji społecznych założenia do projektu ustawy były
konsultowane z Izbą Gospodarczą Producentów i Operatorów Urządzeń Rozrywkowych,
Związkiem Pracodawców Prowadzących Gry Losowe i Zakłady Wzajemne, Stowarzyszeniem
Menedżerów Firm Działających w Zakresie Gier Losowych, Bussines Center Club, Krajową
Izbą Gospodarczą, Polskim Stowarzyszeniem na Rzecz Promocji Odpowiedzialnej Gry oraz
Stowarzyszeniem Producentów i Pracowników Firm Bukmacherskich.
Uwagi, które zostały przyjęte w toku konsultacji międzyresortowych i społecznych zostały
wprowadzone wprost do projektu ww. ustawy. Z uwag podmiotów społecznych przyjęto
uwagę dotyczącą zharmonizowania tytułu ustawy z definicjami poszczególnych gier oraz
wprowadzono regulację dotyczącą Funduszu Rozwiązywania Problemów Hazardowych.
Założenia projektu ustawy o grach hazardowych oraz pisma otrzymane w trakcie
konsultacji zostały zamieszczone w Biuletynie Informacji Publicznej, na stronie internetowej
Ministerstwa Finansów (www.mofnet.gov.pl) w zakładce projekty aktów prawnych/cło.
Do przedmiotowego projektu ustawy nie wpłynęły zgłoszenia w trybie przepisów
ustawy z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz.1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337).
3. Wpływ regulacji na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety
jednostek samorządu terytorialnego
60
Zasadnicze zmiany w zakresie skutków finansowych wynikają z wprowadzenia
zakazu urządzania gier w salonach automatów oraz gier na automatach o niskich wygranych.
Pozostałe zmiany łączą się z wprowadzeniem wyższej stawki podatkowej na niektóre z gier,
objęciem obowiązkiem podatkowym dwóch kolejnych grup podatników: podmiotów
urządzających loterie audioteksowe i graczy uczestniczących w turnieju pokera
organizowanym przez kasyno, jak też zmianami w zakresie dotyczącym kasyn, polegającymi
na ustaleniu nowych zasad limitów lokalizacyjnych oraz zezwoleniu na eksploatację wyższej
niż obecnie liczby automatów w jednym ośrodku gry. Zaznaczyć należy, że wzrost stawki
podatkowej dla kasyn i salonów gry bingo pieniężne powiązany jest także z upraszczaniem
systemu poboru podatku od gier i opłat wejściowych do ośrodków gier poprzez konsolidację
tych należności na rzecz podatku od gier.
Realizując zasadnicze, systemowe cele polegające zwłaszcza na wzroście ochrony
społeczeństwa i praworządności przed skutkami hazardu, wprowadzono zakaz urządzania gier
na wszelkich automatach z elementami losowości poza kasynami. Do czasu wygaśnięcia
ostatnich udzielonych zezwoleń na prowadzenie salonów gry na automatach oraz punktów
gry na automatach o niskich wygranych, będzie następowało stopniowe obniżenie wpływów
podatkowych, proporcjonalne do liczby wygasających w danym roku zezwoleń. Ujemne
skutki fiskalne spowoduje zmniejszająca się liczba eksploatowanych automatów o niskich
wygranych. Ten rodzaj skutków fiskalnych będzie częściowo równoważony skutkami
pozytywnymi. W analizie przyjęto założenie, że ok. 30 % wpływów z tytułu udziału w grach
na automatach o niskich wygranych nie zostanie wycofana z rynku, lecz może być
sukcesywnie przenoszona przez graczy do salonów automatów, do momentu zakończenia ich
działalności. Dodatkowym złagodzeniem skutków fiskalnych ww. zakazu może być wzrost
wpływów z tytułu wzrostu stawki zryczałtowanego podatku od gier. Dotychczasowa
wysokość 180 euro (ok. 750 zł) miesięcznie zryczałtowanego podatku od gier uiszczanego od
każdego eksploatowanego automatu od roku 2010 wyniesie 2 000 zł. Jednocześnie jest to
czynnik zmniejszający szacunki w zakresie liczby eksploatowanych automatów o niskich
wygranych, od których uiszczany jest podatek od gier. Nierentowne automaty o niskich
wygranych najprawdopodobniej będą wycofywane z eksploatacji.
Drugim czynnikiem wpływającym na wysokość wpływów podatkowych z tytułu
podatku od gier jest wzrost procentowej i zryczałtowanej stawki podatku od gier. Jako jeden
z czynników powodujących skutki finansowe dla budżetu państwa został opisany w części
dotyczącej skutków likwidacji salonów gry na automatach oraz automatów o niskich
61
wygranych. Pozostałe gry objęte wzrostem stawki podatkowej to: gry urządzane w kasynach
gry i salonach gry bingo pieniężne, organizowanie zakładów wzajemnych, w tym zakładów
totalizatora konnego.
W odniesieniu do kasyn prawdopodobne jest utrzymanie się dotychczasowej dynamiki
wzrostu rynku oraz przychodów podatkowych na poziomie ok. 8 % w skali roku pomimo
wzrostu stawki podatkowej z 45 do 50 %. W roku 2011 szacuje się również wzrost wpływów
podatkowych z kasyn ze względu na przewidywaną zwiększoną dynamikę otwierania nowych
ośrodków wykorzystujących limity lokalizacyjne. W szacunkach skutków finansowych
uwzględniono spadek liczby salonów z 282 do 0 w roku 2015 z jednoczesnym zwiększonym
wzrostem liczby kasyn. Dalsza dynamika, warunkowana także przewidywaną opłacalnością
niektórych lokalizacji, może ustabilizować się na poziomie kilku nowych kasyn rocznie do
roku 2015. Limity lokalizacyjne powiązane są z liczbą mieszkańców poszczególnych
województw w ten sposób, że na każde 650 tys. mieszkańców może być otwarte jedno kasyno
gry. Z danych GUS za rok 2008 wynika, że maksymalna liczba kasyn na terenie kraju nie
powinna przekroczyć łącznie 52, w tym aktualnie funkcjonuje już 26 kasyn. Należy przy tym
wskazać, że wprowadzenie w przepisach dodatkowego limitu – 1 kasyno na 650 tys.
mieszkańców znacznie ograniczy funkcjonowanie kasyn wprowadzając górną granicę ich
liczby na terenie całego kraju (tego ograniczenia nie ma w obecnie obowiązujących
przepisach). Oznacza to, że w zamian za 282 funkcjonujące salony gier na automatach
potencjalnie 27 kasyn może być otwieranych w najbliższych latach. Założono stosunkowo
wysoką dynamikę rozwoju kasyn w ciągu pierwszego roku ze względu na wygasanie
zezwoleń na prowadzenie salonów gry na automatach oraz punktów gry na automatach
o niskich wygranych. Ważnym determinantem tej dynamiki mogą być także ograniczenia
lokalizacyjne i konkurowanie przez podmioty o graczy sektora automatów i automatów
o niskich wygranych za pośrednictwem atrakcyjności usytuowania kasyn.
W odniesieniu do zakładów wzajemnych, innych niż urządzanych wyłącznie na
sportowe współzawodnictwo zwierząt, stawka podatku od gier wzrośnie z 10 do 50 %
z jednoczesną zmianą podstawy opodatkowania z przychodowej na dochodową, przy
jednoczesnym wzroście obciążeń pozapodatkowych związanych z urządzaniem zakładów
(znaczny wzrost opłaty za punkt przyjmowania zakładów z 9 % na 50 % kwoty bazowej).
Wyniki finansowe sektora wskazują, że jest to dogodny moment do wprowadzenia
pierwszych narzędzi ujednolicania systemu podatkowego oraz zwiększania jego neutralności.
Jednocześnie pozwoli to uniknąć zagrożenia brakiem nierentowności podmiotów tego sektora
62