Rządowy projekt ustawy o grach hazardowych
- projekt dotyczy określenia warunków urządzania i zasad prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2481
- Data wpłynięcia: 2009-11-12
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o grach hazardowych
- data uchwalenia: 2009-11-19
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1540
2481
przekazywania informacji oraz sposób ich dokumentowania (dodawany art. 75c). Ponadto
wskazano, że Służba Celna współdziała z organami, służbami i instytucjami państwowymi
uprawnionymi do wykonywania czynności operacyjno-rozpoznawczych, w szczególności
przez uczestnictwo funkcjonariuszy celnych w realizowanych przez nie czynnościach
operacyjno-rozpoznawczych.
Rozdział 13
Przepisy szczególne, przejściowe i dostosowujące
Ustawa reguluje termin ważności udzielonych przed dniem wejścia w życie ustawy zezwoleń
na urządzanie i prowadzenie gier i zakładów wzajemnych. Podmioty posiadające takie
zezwolenia będą realizowały swoją działalność do czasu ich wygaśnięcia. Również
zatwierdzone przed dniem wejścia w życie ustawy regulaminy gier i zakładów wzajemnych
będą ważne do czasu ich wygaśnięcia.
Ustawa wskazuje, że przepisy tej ustawy stosuje się do postępowań wszczętych
i niezakończonych przed dniem jej wejścia w życie, o ile ustawa nie stanowi inaczej.
Ustawa określa zasadę, na mocy której nie jest wymagane uzupełnienie wysokości kapitału
spółek urządzających gry w kasynach gry, salonach gry bingo pieniężne i urządzających
zakłady wzajemne ustalonej przed dniem wejścia w życie ustawy na podstawie przepisów
dotychczasowych do kwot określonych w ustawie do czasu wygaśnięcia lub zmiany
zezwolenia.
W przepisach ustawy wskazuje się także, że świadectwa zawodowe wydane przed dniem
wejścia w życie ustawy oraz inne świadectwa uznane za równoważne ze świadectwami
zawodowymi na podstawie przepisów dotychczasowych zachowują ważność do czasu ich
wygaśnięcia. Ponadto, przez analogię do rozwiązania zawartego w art. 24 ust. 3 ustawy
określono obowiązek uzyskania przez osoby zobowiązane do posiadania świadectwa
zawodowego na podstawie przepisów ustawy do jego uzyskania w terminie 4 miesięcy od
dnia jej wejścia w życie. Termin ten jest wystarczający do uzyskania świadectwa przez
zobowiązane osoby.
53
Do wygaśnięcia, w związku z nierozpoczęciem działalności, zezwoleń udzielonych przed
dniem wejścia w życie ustawy stosuje się art. 36 ust. 5 uchylanej ustawy o grach i zakładach
wzajemnych.
Ustawa wskazuje także, że w przypadku gdy zezwolenie na prowadzenie działalności w
zakresie gier urządzanych w kasynie gry lub przedłużone zezwolenie na prowadzenie
działalności w zakresie gry bingo pieniężne wygasa nie później niż 9 miesięcy i nie wcześniej
niż 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, minister właściwy do spraw finansów
publicznych ogłasza informację o wygaśnięciu zezwoleń w terminie 7 dni od dnia wejścia w
życie ustawy. W tym samym terminie Minister Finansów ogłosi informację dotyczącą
wniosków złożonych a nie rozpatrzonych do dnia wejścia w życie ustawy.
Ustawa określa zasadę, na mocy której ustalona przed dniem wejścia w życie ustawy
wysokość zabezpieczenia finansowego spółek urządzających gry w kasynach gry i salonach
gry bingo pieniężne oraz zakłady wzajemne do czasu wygaśnięcia lub zmiany zezwoleń
wydanych na podstawie przepisów dotychczasowych nie wymaga uzupełnienia do kwot
określonych w ustawie. Ponadto, do czasu wygaśnięcia lub zmiany zezwolenia,
zabezpieczenia finansowe składane zgodnie z zezwoleniami udzielonymi przed dniem wejścia
w życie ustawy nie wymagają dostosowania do warunków określonych w ustawie.
Do ustalenia opłat, o których mowa w ustawie, w roku 2010 przyjmuje się kwotę bazową
równą kwocie przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw bez
wypłat nagród z zysku, w drugim kwartale 2009 r.
Ustawa wskazuje, że podmiot będący na podstawie przepisów dotychczasowych płatnikiem
podatku od gier z tytułu gry bingo pieniężne wykonuje obowiązki w zakresie rozliczenia
podatku pobranego przed dniem wejścia w życie ustawy oraz przechowywania związanych z
tym dokumentów według przepisów dotychczasowych, z tym że roczne obliczenie pobranych
kwot podatku za 2010 r. składa się w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.
W przypadku pokera, w którym uczestnicy grają pomiędzy sobą a kasyno urządza grę,
powstały w tym zakresie przed dniem wejścia w życie ustawy obowiązek podatkowy
w podatku od gier rozlicza się według przepisów dotychczasowych.
Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej tworzony na podstawie ustawy wstępuje w prawa
i obowiązki Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, zwanego dalej „Funduszem”,
utworzonego na podstawie art. 47d uchylanej ustawy z dnia 29 lipca 1993 r. o grach
i zakładach wzajemnych. Ustawa wskazuje także inne zagadnienia związane z przejęciem
działalności Funduszu przez Fundusz Rozwoju Kultury Fizycznej w szczególności poprzez
54
określenie, że bilans zamknięcia Funduszu utworzonego na podstawie uchylanej ustawy, staje
się bilansem otwarcia Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej, a plan finansowy na 2010 r.
Funduszu utworzonego na podstawie uchylanej ustawy, staje się planem finansowym
Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej.
Takie same uregulowania przejściowe dotyczą Funduszu Promocji Kultury.
Ustawa wskazuje także, że postępowania o udzielenie zezwolenia na urządzanie loterii
audioteksowej wszczęte przed dniem wejścia w życie ustawy na wniosek podmiotu innego
niż spółka z ograniczoną odpowiedzialnością albo spółka akcyjna umarza się. Ponadto
wnioskodawca może, w terminie 2 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy, uzupełnić
złożony przed dniem wejścia w życie ustawy wniosek o udzielenie zezwolenia na urządzanie
loterii promocyjnej lub loterii audioteksowej. W przeciwnym przypadku tj. nieuzupełnienia
wniosku postępowanie jest umarzane.
Ustawa reguluje termin prowadzenia działalności w zakresie gier na automatach o niskich
wygranych oraz gier urządzanych w salonach gier na automatach na podstawie zezwoleń
udzielonych przed dniem wejścia w życie ustawy. Działalność taka jest prowadzona do czasu
wygaśnięcia tych zezwoleń, według przepisów dotychczasowych, o ile ustawa nie stanowi
inaczej. Wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie ustawy postępowania w
sprawie wydania zezwoleń na prowadzenie działalności w zakresie gier na automatach o
niskich wygranych oraz gier na automatach urządzanych w salonach gier na automatach
zostaną umorzone. Jednocześnie dodano przepis, w którym określa się definicję pojęcia gier
na automatach o niskich wygranych, oraz wartość maksymalnej stawki i jednorazowej
wygranej. Grami na automatach o niskich wygranych są zatem, w rozumieniu ustawy, gry na
urządzeniach mechanicznych, elektromechanicznych i elektronicznych o wygrane pieniężne
lub rzeczowe, w których wartość jednorazowej wygranej nie może być wyższa niż 60 zł,
a wartość maksymalnej stawki za udział w jednej grze nie może być wyższa niż 0,50 zł.
Wysokość kapitału zakładowego spółki prowadzącej działalność w zakresie gier na
automatach o niskich wygranych oraz gier na automatach, jeżeli udzielone zezwolenie
dotyczy prowadzenia salonu gier na automatach – nie może być niższa niż 2 000 000 zł;
a jeżeli dotyczy prowadzenia gier na automatach o niskich wygranych – nie może być niższa
niż 800 000 zł. Wysokość kapitału zakładowego spółek prowadzących tę działalność ustalona
przed dniem wejścia w życie ustawy na podstawie przepisów dotychczasowych nie wymaga
uzupełnienia do tych kwot do czasu zmiany zezwolenia w związku ze zmianą w strukturze
55
kapitału zakładowego. Ponadto ustawa stanowi, że podmioty te muszą spełniać określone
warunki wskazane w ustawie.
Ustawa doprecyzowuje obowiązek posiadania oraz wydawania świadectw zawodowych
osobom pełniącym funkcję lub zajmującym stanowisko, z którym wiąże się obowiązek
nadzorowania albo bezpośredniego prowadzenia gier na automatach o niskich wygranych
albo gier na automatach urządzanych w salonach gier na automatach, w przypadku których
stosuje się art. 24, art. 25 ust. 1 – 7, art. 26, z uwzględnieniem art. 120 ust. 2, oraz przepisy
wydane na podstawie art. 25 ust. 8. Ustawa określa także wysokość opłaty egzaminacyjnej
w przypadku inspektora w salonie gier oraz osoby nadzorującej punkty gier na automatach
o niskich wygranych, która wynosi 55 % kwoty bazowej.
Ustawa reguluje obowiązek podmiotów prowadzących działalność w zakresie gier na
automatach o niskich wygranych oraz gier na automatach urządzanych w salonach gier na
automatach w zakresie umieszczenia w miejscu urządzania gier, w widocznym miejscu,
informacji o zakazie uczestniczenia w grach osób, które nie ukończyły 18 lat.
Jednocześnie osobie upoważnionej przez podmiot prowadzący działalność w zakresie gier na
automatach o niskich wygranych oraz osoby kierującej w danym lokalu działalnością
gastronomiczną, handlową lub usługową, a także osoby kierującej salonem gier na
automatach oraz osoby przez nią upoważnionej w przypadku wątpliwości co do wieku
uczestnika, nadano upoważnienie do żądania okazania dokumentu potwierdzającego
tożsamość i wiek uczestnika gry hazardowej.
Ustawa określa, że zakazem reklamy i promocji oraz informowania o sponsorowaniu
określonym w ustawie objęte są gry na automatach urządzane w salonach gier na automatach
oraz gry na automatach o niskich wygranych. W tym zakresie stosuje się jednakże
odpowiednio przepis regulujący kwestie reklamy i promocji prowadzonej wewnątrz budynku
i kwestie oznaczania nazwą na zewnątrz budynku.
Zezwolenia udzielone przed dniem wejścia w życie ustawy udzielone w zakresie gier na
automatach urządzanych w salonach gier na automatach i gier na automatach o niskich
wygranych mogą być zmieniane na zasadach określonych w ustawie przez organ właściwy do
udzielenia zezwolenia według przepisów dotychczasowych, z zastrzeżeniem, że w wyniku
zmiany zezwolenia nie może nastąpić zmiana miejsc urządzania gry, z wyjątkiem
zmniejszenia liczby punktów gry na automatach o niskich wygranych. Jednocześnie ustawa
upoważnia, w postępowaniach w sprawie udzielenia zgody na zmianę w strukturze kapitału
56
zakładowego oraz zmiany w składzie zarządu i rady nadzorczej spółki prowadzącej
działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych, dyrektora izby celnej do
nieweryfikowania spełnienia warunków określonych w ustawie, jeżeli ich spełnienie zostało
stwierdzone przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych w związku
z ubieganiem się wnioskodawcy o udzielenie zezwolenia lub zgody przez tego ministra, a stan
faktyczny nie uległ zmianie. Podmioty te składające zabezpieczenia finansowe zgodnie
z zezwoleniami udzielonymi przed dniem wejścia w życie ustawy nie muszą dostosowywać
tych zabezpieczeń do warunków określonych w ustawie do czasu zmiany zezwolenia
w zakresie warunków dotyczących zabezpieczenia finansowego. Dodatkowo na podmioty,
którym zmieniono zezwolenie w zakresie warunków dotyczących zabezpieczenia
finansowego, nałożono obowiązek złożenia w terminie określonym w zmienianym
zezwoleniu zabezpieczenia finansowego według zasad określonych w ustawie, w wysokości:
600 000 zł - w przypadku prowadzenia salonu gier na automatach oraz 4 000 zł –
w przypadku punktu gier na automatach o niskich wygranych.
Ustawa reguluje zasady zatwierdzania regulaminów i zawartość regulaminów gier
urządzanych przez podmioty prowadzące działalność w zakresie gier na automatach o niskich
wygranych oraz gier na automatach urządzanych w salonach gier na automatach odnosząc je
do warunków zawartych w art. 61 ust. 1 i 4 ustawy. Przy tym dokonano zaznaczenia, że
w regulaminie gier na automatach o niskich wygranych nie określa się wysokości kapitału
przeznaczonego do natychmiastowej wypłaty wygranych. Właściwym do zatwierdzania
regulaminu gier i jego zmiany jest organ właściwy do udzielenia zezwolenia w dniu
poprzedzającym dzień wejścia w życie ustawy.
Ustawa określa, że zezwolenia udzielone przed dniem wejścia w życie ustawy dla podmiotów
prowadzących działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych oraz gier na
automatach urządzanych w salonach gier na automatach nie mogą być przedłużane.
W przypadku tych podmiotów przepisy dotyczące usunięcia stwierdzonych uchybień (art. 58)
oraz cofnięcia udzielonego zezwolenia w przypadkach określonych w art. 59 ustawy stosuje
się odpowiednio, z tym że organem właściwym jest organ właściwy do udzielenia zezwolenia
w dniu poprzedzającym dzień wejścia w życie ustawy.
Ustawa określa wysokość podatku od gier uiszczanego przez podatników prowadzących
działalność w zakresie gier na automatach o niskich wygranych uiszczanego w formie
zryczałtowanej w wysokości 2 000 zł miesięcznie od gier urządzanych na każdym automacie.
57