eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o grach hazardowych

Rządowy projekt ustawy o grach hazardowych

- projekt dotyczy określenia warunków urządzania i zasad prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2481
  • Data wpłynięcia: 2009-11-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o grach hazardowych
  • data uchwalenia: 2009-11-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1540

2481

i zaprzestaniem prowadzenia działalności. W wyniku tej zmiany spodziewana jest stabilizacja
poziomu przychodów oraz wpływów podatkowych z tego sektora w latach 2010 – 2015.
Uczestnictwo w zakładach wzajemnych związane jest w dużym stopniu ze stylem życia,
oczekuje się zatem, że popyt wykaże elastyczność, zaś sprzedaż utrzyma się na
dotychczasowym poziomie. Niemniej nie jest oczekiwany znaczący rozwój wynikający
z zasilenia tego sektora graczami z likwidowanych sektorów automatów i automatów
o niskich wygranych lub byłych graczy internetowych.

Analogiczne prognozy dotyczą totalizatora konnego, stanowiącego jeden z rodzajów
zakładów wzajemnych. Nastąpi wzrost stawki podatkowej z 2 do 20 % przy jednoczesnej
zmianie podstawy opodatkowania z przychodowej na dochodową. Wprowadzana zmiana nie
powinna mieć wpływu na ten segment rynku.

Ze względu na niski udział w strukturze wpływów podatkowych nie przewiduje się
znaczących zmian w zakresie salonów gry bingo pieniężne. Wzrost stawki podatkowej
z 10 do 25 % pełni w tym przypadku dodatkowo funkcję konsolidacyjną w stosunku do
dotychczasowych opłat za wstęp do ośrodka.

Trzecim czynnikiem wpływającym na wysokość wpływów podatkowych z tytułu
podatku od gier jest objęcie obowiązkiem uiszczania podatku od gier dwóch nowych tytułów,
tj. loterii audioteksowych oraz turniejów pokera. Skutki finansowe dla budżetu państwa będą
wynikały przede wszystkim z organizacji loterii audioteksowych, których liczba w ostatnich
latach wzrosła. Przewiduje się, pomimo ich opodatkowania podatkiem od gier w wysokości
25 %, dalszy wzrost tego sektora rynku gier i zakładów wzajemnych – na poziomie 20 %
w skali rocznej do roku 2013, potem zmianę tej tendencji i stopniowe obniżanie się
przychodów z tego tytułu o ok. 10 % w skali roku w latach 2014 – 2015.

Wyliczenia szacowanych skutków finansowych dla budżetu państwa uwzględniające
powyższe założenia oparto o dane wynikowe podmiotów sektora gier i zakładów wzajemnych
za dwa kwartały 2009 r. W wyliczeniach nie występują odniesienia do kursów walut obcych,
zryczałtowany podatek od gier określony został w złotych polskich. W pierwszym roku
obowiązywania ustawy spodziewany jest wzrost wpływów z tytułu podatku od gier
w wysokości ok. 600 mln zł (tj. ok. 40 % w stosunku do prognoz na koniec roku 2009),
w kolejnych latach spodziewane jest systematyczne obniżanie się wpływów z podatku od gier

63
średnio o ok. 200 mln zł rocznie. W roku 2015 – ostatnim roku adaptacji rynku do nowych
uwarunkowań prawnych wprowadzanych niniejszą ustawą, poziom wpływów podatkowych
powinien ustabilizować się na poziomie niższym od obecnego o ok. 420 mln zł, co stanowi
ponad 25 % aktualnych wpływów budżetu państwa z tytułu podatku od gier.

Prognozowanie wpływów do budżetu państwa z podatku od gier z poszczególnych
rodzajów gier, w sytuacji gdy przyjęte założenia opierają się na danych liczbowych za
dwa kwartały roku 2009, może być obarczone błędem.
Należy zauważyć, że na wysokość uzyskiwanych przychodów w poszczególnych grach
i zakładach wzajemnych mają wpływ nie tylko wskaźniki makroekonomiczne ale również
preferencje graczy, które są niemożliwe do przewidzenia.

W związku z koniecznością dostosowania się podmiotów do zmian ustawowych,
może nastąpić wzrost kosztów bieżącej działalności, co w konsekwencji może przyczynić się
do rezygnacji z najmniej rentownych pojedynczych punktów gier na automatach o niskich
wygranych lub punktów przyjmowania zakładów wzajemnych znajdujących się w mało
uczęszczanych miejscach.

Jednym z dodatkowych skutków finansowych likwidacji salonów automatów oraz
punktów gry na automatach o niskich wygranych może być od roku 2010 stopniowe
zmniejszanie się wpływów podatkowych z tytułu podatku dochodowego od osób prawnych,
który za rok 2008 wyniósł w sektorze hazardu łącznie ok. 162 mln zł. Stanowi to ok. 5,9
promila łącznych wpływów z CIT w roku 2008. W strukturze przychodów z CIT w grupie
podmiotów sektora gier i zakładów wzajemnych, podmioty urządzające gry w salonach
automatów w roku 2008 miały udział na poziomie 5 %, ewentualna utrata tych wpływów
będzie miała marginalne znaczenie. Podmioty urządzające gry na automatach o niskich
wygranych zajmowały drugie miejsce z udziałem 43 % łącznych wpływów z tego tytułu, co
stanowi ok. 2,5 promila łącznych wpływów z CIT w roku 2008. Brak jednak możliwości
oceny skali i dynamiki przewidywanych zmian z uwagi na fakt, że większość podmiotów
z tych dwóch sektorów może prowadzić zdywersyfikowaną działalność. Jednak spadek
wpływów z tytułu CIT od tych podmiotów już od roku 2011 może być sukcesywnie
rekompensowany przez podmioty prowadzące kasyna, w związku z rozwojem tego sektora.
Jednocześnie należy zaznaczyć, że w wyniku uwolnienia środków zaangażowanych
w likwidowane sektory hazardu, prawdopodobne są przesunięcia kapitałów własnych do

64
innych sektorów gospodarki oraz możliwość uzyskiwania przez budżet państwa przychodów
z CIT w związku z tą działalnością. Kapitały własne podmiotów prowadzących salony
automatów oraz punkty gry na automatach o niskich wygranych na koniec roku 2008
wyniosły 513,5 mln zł, z czego ponad 78 % stanowiły kapitały własne podmiotów
urządzających gry na automatach o niskich wygranych. Przewiduje się zatem możliwość
alokacji źródeł generowania przychodów z CIT w powiązaniu z okresowym spadkiem tych
przychodów.

Jednocześnie podkreślić należy, że ubytek podatku od gier zostanie zrekompensowany
także w trybie pozapodatkowym. Spodziewany jest spadek zagrożenia uzależnieniem od
hazardu, zwłaszcza nieletnich, oraz spowodowanych tym kosztów ochrony zdrowia obywateli
– diagnostyka i długotrwała terapia uzależnień. Zmniejszą się także koszty społeczne hazardu
związane z grą na automatach o niskich wygranych. Ograniczeniu ulegnie szara strefa sektora
automatów o niskich wygranych, co zwiększy bezpieczeństwo obywateli oraz umocni
praworządność. Część popytu graczy może zostać zaangażowana w innych, legalnych
obszarach gospodarki.

4. Wpływ na rynek pracy
Wejście w życie przedmiotowej ustawy wpłynie na rynek pracy. W salonach gry na
automatach łącznie zatrudnionych jest średnio ok. 1900 osób, które wraz z wygasaniem
działalności kolejnych salonów gry na automatach (do roku 2016 wygasną zezwolenia na
prowadzenie 282 salonów łącznie), będą wchłaniane przez dotychczasowy lub inne segmenty
rynku pracy. Od roku 2010 liczba osób szukających alternatywnego zatrudnienia może
wynieść ok. 150, 100, 500, 300, 460 i 380 osób. Jednocześnie należy podkreślić, że sektor
hazardu może zaproponować nowe miejsca pracy w sieci nowo uruchamianych kasyn,
których łączna liczba w latach 2010 – 2015 może wzrosnąć do 52. Aktualnie średni stan
zatrudnienia w kasynach gry wynosi ok. 75 osób na kasyno, co daje potencjał ok. 2000 miejsc
pracy, z czego ok. 40 % najprawdopodobniej zostanie utworzona w pierwszym roku
obowiązywania przepisów tej ustawy. Umożliwi to przynajmniej częściową absorpcję
wykwalifikowanej kadry pracowniczej z likwidowanych salonów gry na automatach. Osoby
bez kwalifikacji przydatnych w sektorze kasyn, będą wchłaniane przez inne segmenty rynku
pracy, zgodnie z posiadanymi kwalifikacjami zawodowymi. Pomimo, iż może nastąpić
rotacja i zmiana struktury zatrudnienia w segmencie kasyn, w związku z rozwojem ich sieci

65
sektor może wykreować ponad 100 nowych miejsc pracy w ośrodkach równomiernie
rozłożonych na terenie całego kraju, w dochodowej branży o stabilnych perspektywach
rozwoju.
Brak szczegółowych danych o liczbie zatrudnionych w związku z nadzorowaniem
automatów o niskich wygranych. W roku 2008 dla grupy podmiotów prowadzących gry na
automatach o niskich wygranych wydano ok. 500 świadectw zawodowych, zwłaszcza dla
osób nadzorujących punkty gry.

5.
Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Zakłada się, że przedmiotowa regulacja wzmocni konkurencyjność gospodarki,
zwłaszcza w wymiarze lokalnych rynków pracy w miejscach potencjalnego uruchomienia
nowych kasyn gry.
Dodatkowe obowiązki związane z prowadzeniem działalności w obszarze gier
hazardowych nie będą stanowić bezpośredniego zagrożenia dla rozwoju branży.

6. Wpływ na sytuację i rozwój regionów


Ustawa nie będzie miała istotnego wpływu na sytuację i rozwój regionów.


66
Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA FINANSÓW1)
z dnia.........................
w sprawie zaświadczeń o uzyskanej wygranej
oraz ewidencji zaświadczeń i wypłaconych wygranych

Na podstawie art. 20 ust. 9 ustawy z dnia ................. 2009r. o grach hazardowych (Dz. U.
Nr ......., poz. .........) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) wzór zaświadczenia o uzyskanej wygranej:
2) sposób wydawania zaświadczeń;
3) sposób ewidencjonowania zaświadczeń;
4) sposób prowadzenia ewidencji zaświadczeń i ewidencji wypłaconych wygranych.
§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie - rozumie się przez to ustawę z dnia ................. o grach hazardowych (Dz. U. Nr …,
poz. ….);
2) podmiocie – rozumie się przez to podmiot urządzający grę hazardową.
§ 3. 1. Ustala się wzór zaświadczenia o wygranej uzyskanej przez uczestnika gry hazardowej,
zwanego dalej zaświadczeniem, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
2. Zaświadczenie składa się z oryginału i odpisu.
3. Zaświadczenie może zawierać zabezpieczenia uniemożliwiające jego podrobienie.
§ 4. W zaświadczeniach nie wolno dokonywać poprawek oraz skreśleń. W przypadku

popełnienia błędu przy wypełnianiu zaświadczenia, podmiot wystawiający zaświadczenie ma
obowiązek je anulować.
§ 5. 1. Podmiot wystawiający zaświadczenie jest obowiązany do jego ewidencjonowania w
ewidencji, która zawiera w szczególności:
1) liczbę porządkową wpisu;
2) serię i numer druku zaświadczenia;
3) datę wystawienia lub anulowania zaświadczenia;
4) imię i nazwisko uczestnika gry hazardowej;
5) numer PESEL;
6) rodzaj gry hazardowej;
7) wysokość wygranej.
2. Ewidencjonowaniu podlegają również zaświadczenia wydane a następnie anulowane; w tym
przypadku obok daty wystawienia zaświadczenia wpisywana jest adnotacja o anulowaniu i data
jego anulowania.
§ 6. 1. Ewidencja wydanych zaświadczeń prowadzona jest w formie książkowej. Karty ewidencji
powinny być ponumerowane, przeszyte oraz ostemplowane na każdej stronie pieczęcią
prowadzącego ewidencję.
2. Poświadczenia ewidencji poprzez opatrzenie przeszycia zamknięciem urzędowym dokonuje

1) Minister Finansów kieruje działem administracji rządowej - finanse publiczne, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Finansów (Dz. U. Nr 216, poz. 1592).


1
strony : 1 ... 10 ... 20 ... 26 . [ 27 ] . 28 ... 34

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: