eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o grach hazardowych

Rządowy projekt ustawy o grach hazardowych

- projekt dotyczy określenia warunków urządzania i zasad prowadzenia działalności w zakresie gier losowych, zakładów wzajemnych i gier na automatach

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2481
  • Data wpłynięcia: 2009-11-12
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o grach hazardowych
  • data uchwalenia: 2009-11-19
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 201, poz. 1540

2481

uwagi na to, że są to elementy mające istotne znaczenie z punktu widzenia ochrony
grających.

Każda zmiana w strukturze kapitału zakładowego spółek prowadzących działalność w
zakresie gier w ośrodkach gier i w zakresie zakładów wzajemnych, wymaga uzyskania zgody
ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Z wnioskiem o wyrażenie zgody
występuje podmiot prowadzący działalność w zakresie gier lub zakładów wzajemnych.
Kolejne przepisy określają, co zawiera wniosek w sprawie zgody, o której mowa powyżej.
W przypadku gdy zmiana w strukturze kapitału zakładowego dotyczy bezpośrednio akcji
(udziałów) akcjonariusza (wspólnika) dysponującego akcjami (udziałami), których wartość
nie przekracza jednej setnej kapitału spółki, nie stosuje się powyższych przepisów.

Proponuje się ponadto, aby każda zmiana w składzie zarządu lub rady nadzorczej spółek
prowadzących działalność w zakresie gier w ośrodkach gier i w zakresie zakładów
wzajemnych z wyłączeniem jednoosobowych spółek Skarbu Państwa wymagała uzyskania
zgody ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Z wnioskiem o wyrażenie zgody
występuje podmiot prowadzący działalność w zakresie gier lub zakładów wzajemnych.
Wyłączenie dotyczące jednoosobowych spółek Skarbu Państwa wynika z faktu, iż członkowie
rad nadzorczych jednoosobowych spółek Skarbu Państwa realizujących monopol państwa w
zakresie gier losowych powoływani są przez Zgromadzenie Wspólników, w imieniu którego
działa Minister Skarbu Państwa. Członkowie Zarządów tych spółek powoływani są przez
rady nadzorcze, których większość członków stanowią osoby wskazane przez Skarb Państwa.
Pozostałymi członkami rad nadzorczych, zgodnie z ustawą o komercjalizacji i prywatyzacji są
osoby reprezentujące pracowników spółek. W związku z powyższym, nie jest zasadne
powielanie kompetencji Ministra Skarbu Państwa przez Ministra Finansów.

Kolejne przepisy wskazują, co powinien zawierać wniosek o wyrażenie zgody na zmianę w
składzie zarządu lub rady nadzorczej spółki prowadzącej działalność w zakresie gier
hazardowych.
Proponowane przepisy mają na celu uporządkowanie procedury związanej ze zmianami
w składzie zarządu lub rady nadzorczej lub strukturze kapitałowej określonej spółki oraz
dokonywaniem zmian w wydanych koncesjach i zezwoleniach.

28
Obowiązek uzyskania zgody ministra właściwego do spraw finansów publicznych na zmianę
w strukturze kapitału zakładowego spółek prowadzących działalność w zakresie gier
i w zakresie zakładów wzajemnych, a także zgody na zmianę w składzie zarządu lub rady
nadzorczej spółek prowadzących działalność w zakresie gier w ośrodkach gier i w zakresie
zakładów wzajemnych, z wyłączeniem jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, ma na celu
umożliwienie kontroli osób wchodzących w skład organów danej spółki, a także podmiotów
bądź osób, które staną się jej udziałowcami/akcjonariuszami. Utrzymanie regulacji
dotyczących zmiany w strukturze kapitału umożliwi kontrolę legalności środków
przeznaczonych na nabycie lub objęcie akcji (udziałów) nie tylko w spółce ubiegającej się o
zezwolenie lub koncesję, ale również w wypadku podmiotu działającego na rynku gier i
zakładów wzajemnych.
Wprowadzenie proponowanej regulacji umożliwi wyeliminowanie ze spółek zajmujących się
działalnością hazardową osób, co do których istnieją uzasadnione zastrzeżenia z punktu
widzenia bezpieczeństwa państwa lub porządku publicznego oraz osób nieposiadających
nienagannej opinii.
Podkreślenia wymaga, iż chodzi tu o obszar, który z jednej strony jest działalnością niezwykle
rentowną, ale z drugiej strony może stać się i staje się często źródłem wielu zjawisk
patologicznych. Minister Finansów musi w związku z tym wykazywać się szczególną
aktywnością w prowadzeniu nadzoru i kontroli nad działalnością podmiotów działających na
rynku hazardu. Powyższe rozwiązania stanowią jeden z elementów jej kontroli.
Istotne jest zatem, aby możliwość weryfikacji udziałowców bądź akcjonariuszy, jak też
członków władz spółek, które uzyskały zezwolenie/koncesje na prowadzenie działalności,
pod kątem posiadania nienagannej opinii i braku zastrzeżeń z punktu widzenia
bezpieczeństwa państwa lub porządku publicznego, była możliwa przez cały czas
obowiązywania zezwolenia. Z uwagi na charakter prowadzonej działalności istotne jest, aby
sprawdzanie podmiotów występujących o zezwolenie możliwe było nie tylko na etapie
udzielania zezwolenia, ale przez cały czas działalności spółki.
Zaznaczenia wymaga, iż podobne regulacje funkcjonują w obecnie obowiązujących
przepisach prawa m.in. w ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Prawo bankowe (Dz. U. z 2002
r. Nr 72, poz. 665, z późn. zm.) oraz w ustawie z dnia 22 maja 2003 r. o działalności
ubezpieczeniowej (Dz. U. Nr 124, poz. 1151, z późn. zm.).

W przypadku uzyskania zgody i dokonania zmian w strukturze kapitału zakładowego,
składzie zarządu lub rady nadzorczej, spółka jest obowiązana poinformować o tych zmianach

29
organ, który udzielił koncesji lub zezwolenia na prowadzenie określonej działalności, w
terminie 7 dni od dnia zarejestrowania w Krajowym Rejestrze Sądowym lub zgłoszenia w
sądzie rejestrowym, przedkładając dokumenty potwierdzające dokonanie zmian lub
zgłoszenia. Organ ten dokonuje zmiany koncesji lub zezwolenia w terminie 14 dni od dnia
poinformowania o dokonanych zmianach.
W przypadku innych zmian dotyczących spółki niż zmiany, o których mowa powyżej, spółka
obowiązana jest poinformować o nich organ, który udzielił koncesji lub zezwolenia na
prowadzenie określonej działalności, w terminie 7 dni od dnia zarejestrowania w Krajowym
Rejestrze Sądowym, przedkładając dokumenty potwierdzające dokonanie zmian. W terminie
14 dni od dnia poinformowania o dokonanych zmianach, organ ten dokonuje zmian koncesji
lub zezwolenia, jeżeli zmiana dotyczy udzielonej koncesji lub zezwolenia.
Jak wynika z powyższego przed zarejestrowaniem określonych zmian w Krajowym Rejestrze
Sądowym lub ich zgłoszeniem w sądzie rejestrowym niezbędne będzie uprzednie uzyskanie
zgody właściwego organu.
Odpis z Krajowego Rejestru Sądowego uważa się za aktualny, jeżeli został wystawiony nie
wcześniej niż miesiąc przed dniem złożenia wniosków.
Zaświadczenia o niezaleganiu w podatkach stanowiących dochód budżetu państwa i
składkach na ubezpieczenia społeczne oraz ubezpieczenie zdrowotne, uważa się za aktualne,
jeżeli zostały wystawione nie wcześniej niż miesiąc przed dniem złożenia wniosków.
Zaświadczenia, że dana osoba nie była skazana prawomocnym wyrokiem za popełnione
umyślnie przestępstwo lub przestępstwo skarbowe, uważa się za aktualne, jeżeli zostały
wystawione nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dniem ich przedstawienia.
Dokumenty dołączane do wniosków powinny zostać przedłożone w formie oryginałów lub
kopii poświadczonych za zgodność z oryginałem przez notariusza, adwokata lub radcę
prawnego.
W obecnie obowiązujących przepisach ustawy o grach i zakładach wzajemnych brak
powyższych przepisów powoduje wątpliwości podczas rozpatrywania wniosków odnośnie do
aktualności złożonych dokumentów.
Proponuje się wprowadzenie przepisów, że organ udzielający koncesji lub zezwolenia może
wezwać podmiot, któremu udzielono koncesji lub zezwolenia do usunięcia stwierdzonych
uchybień w wyznaczonym terminie i powiadomienia tego organu o terminie i sposobie ich
usunięcia.

30
Powyższe rozwiązanie jest analogiczne do regulacji zawartej w ustawie o swobodzie
działalności gospodarczej.
Organ udzielający koncesji lub zezwolenia, w drodze decyzji, cofa koncesję lub zezwolenie w
całości lub w części, w przypadku:
1) nieusunięcia w wyznaczonym terminie stanu faktycznego lub prawnego niezgodnego z
warunkami określonymi w zezwoleniu lub w regulaminie, lub z przepisami
regulującymi działalność objętą koncesją lub zezwoleniem,
2) rażącego naruszenia warunków określonych w koncesji lub zezwoleniu lub w
regulaminie, lub innych określonych przepisami prawa warunków wykonywania
działalności, na którą uzyskał koncesję lub zezwolenie,
3) obniżenia kapitału zakładowego spółki poniżej granicy określonej w przepisach,
4) zaprzestania lub niewykonywania przez okres dłuższy niż 6 miesięcy działalności objętej
koncesją lub zezwoleniem, chyba że niewykonywanie tej działalności jest następstwem
działania siły wyższej,
5) skazania, prawomocnym wyrokiem sądu, osoby wymienionej będącej udziałowcem
(wspólnikiem) członkiem organów zarządzających lub nadzorczych za przestępstwo
określone w art. 299 Kodeksu karnego,
6) dwukrotnego naruszenia w tym samym punkcie przyjmowania zakładów wzajemnych
lub ośrodku gier zakazu udziału w grach osób poniżej 18 roku życia.

Obecnie obowiązująca ustawa o grach i zakładach wzajemnych określa elementy, jakie
powinny zawierać regulaminy niektórych gier losowych i zakładów wzajemnych. Proponuje
się określenie w przepisach ustawy elementów wszystkich regulaminów gier.
Proponuje się, aby podmiot ubiegający się o koncesję na prowadzenie działalności w zakresie
gier urządzanych w kasynach gry lub zezwolenie na urządzanie turnieju gry pokera, gry bingo
pieniężne lub zakładów wzajemnych oraz podmiot wykonujący monopol państwa w zakresie
gier losowych, przedstawiali ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, do
zatwierdzenia, projekt regulaminu takiej gry, turnieju lub zakładów.
Regulamin gier urządzanych w kasynie gry, w tym turnieju gry pokera, regulamin gry bingo
pieniężne, telebingo, gier liczbowych, loterii pieniężnych lub zakładów wzajemnych
zatwierdza minister właściwy do spraw finansów publicznych.
Regulamin loterii fantowej, loterii audioteksowej, gry bingo fantowe i loterii promocyjnej
zatwierdza właściwy dyrektor izby celnej.

31
Każda zmiana regulaminu gier hazardowych również wymaga zatwierdzenia odpowiednio
przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych lub dyrektora izby celnej.
Regulamin gry hazardowej oraz jego zmiany co do zasady zatwierdza się w terminie 6
miesięcy od dnia złożenia wniosku o zatwierdzenie regulaminu lub jego zmiany, z wyjątkiem
regulaminu loterii promocyjnej i loterii audioteksowej lub jego zmiany oraz zmiany
regulaminu turnieju gry pokera, które zatwierdza się w terminie 2 miesięcy.

Kolejne przepisy zawierają określenie niezbędnych elementów regulaminów gier lub
zakładów wzajemnych, na które koncesję lub zezwolenie udziela minister właściwy do spraw
finansów publicznych oraz gier, na które zezwolenie udziela dyrektor izby celnej, jak również
regulaminów gier stanowiących monopol państwa.
Zasadne wydaje się również wprowadzenie instrumentów kontroli odnośnie do spółek
urządzających gry stanowiące monopol państwa (w obecnych przepisach brak jest takich
uregulowań).
Tym samym proponuje się wprowadzenie regulacji, iż minister właściwy do spraw finansów
publicznych, w przypadku naruszenia ustawy lub uchybienia przepisom regulaminów gier
przez spółkę urządzającą gry stanowiące monopol państwa wydaje, w drodze decyzji,
polecenie usunięcia stwierdzonych naruszeń lub uchybień w terminie 30 dni od dnia
otrzymania decyzji. W przypadku nieusunięcia stwierdzonych naruszeń lub uchybień w
wymaganym terminie, minister właściwy do spraw finansów publicznych informuje ministra
właściwego do spraw Skarbu Państwa, przekazując mu szczegółową informację o
stwierdzonych naruszeniach lub uchybieniach.
Minister właściwy do spraw Skarbu Państwa podejmuje czynności mające na celu usunięcie
stwierdzonych naruszeń lub uchybień przez ww. spółkę i niezwłocznie informuje ministra
właściwego do spraw finansów publicznych o podjętych przez siebie czynnościach mających
na celu usunięcie wskazanych naruszeń lub uchybień.
W celu zapewnienia ochrony interesu finansowego uczestników gier lub zakładów
wzajemnych oraz zabezpieczenia zobowiązań podatkowych, w przedmiotowym projekcie
przewidziano rozwiązania prawne, zgodnie z którymi, tak jak dotychczas, podmioty, które
uzyskały zezwolenie na urządzanie gier generujących najwyższe przychody i na urządzanie
zakładów wzajemnych, są zobowiązane do złożenia zabezpieczenia finansowego. Mając
powyższe na uwadze wskazuje się podmioty zobowiązane do składania zabezpieczenia
finansowego. Są nimi podmioty, które uzyskały odpowiednio koncesję lub zezwolenie na

32
strony : 1 ... 10 ... 19 . [ 20 ] . 21 ... 30 ... 34

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: