Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010
- określenie rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2375
- Data wpłynięcia: 2009-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2010
- data uchwalenia: 2010-01-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 102
2375-tom-III-uklad-zadaniowy
Tab. Koszty programu wieloletniego Rozwój zrównoważonych metod produkcji ogrodniczej w celu
zapewnienia wysokiej jakości biologicznej i odżywczej produktów ogrodniczych oraz zachowania
bioróżnorodności środowiska i ochrony jego zasobów w mln zł
Nakłady do poniesienia po 2009 r.
Koszty całkowite
Jednostka
programu
realizująca
Ogółem
2010 r.
2011 r.
2012 r.
(wszystkie źródła)
Instytut Sadownictwa
i Kwiaciarstwa im.
Szczepana Pieniążka
w Skierniewicach
57,1
47,4
9,6
10,0
10,5
oraz Instytut
Warzywnictwa im.
Emila Chroboczka w
Skierniewicach
Celem programu jest wspieranie rozwoju zrównoważonych i ekologicznych maeto produkcji ogrodniczej oraz
ochrona i wykorzystanie bioróżnorodności w rolnictwie, którego stopień osiągnięcia będzie monitorowany
przy zastosowaniu miernika: liczba publikacji i opracowań upowszechniających w wyniki badań w ramach
programu wieloletniego.
Zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to 49.
Program Biologiczne, środowiskowe i technologiczne uwarunkowania rozwoju produkcji zwierzęcej
wyodrębniono na poziomie podzadania w ramach zadania 21.2. Wspieranie rozwoju produkcji zwierzęcej
i hodowli zwierząt.
Na finansowanie programu w roku 2010 zaplanowano kwotę w wysokości 8,1 mln zł, która w całości
pochodzi z budżetu państwa.
Tab. Koszty programu wieloletniego Biologiczne, środowiskowe i technologiczne uwarunkowania
rozwoju produkcji zwierzęcej w mln zł
Nakłady do poniesienia po 2009 r.
Koszty całkowite
Jednostka
programu
realizująca
Ogółem
2010 r.
2011 r.
2012 r.
(wszystkie źródła)
Instytut Zootechniki
Państwowy Instytut
44,8
9,2
8,1
1,1
-
Badawczy w
Krakowie
Celem programu jest zapewnienie stabilnych warunków do realizacji tematów badawczych wspomagających
postęp biologiczny w produkcji zwierzęcej, którego stopień osiągnięcia będzie monitorowany przy
zastosowaniu miernika: procentowy udział zwierząt gospodarskich poddanych ocenie, w tym metodami
cytogenetycznymi i molekularnymi DNA w stosunku do zwierząt hodowlanych zgłoszonych do badań, na
przykładzie bydła i świń.
Zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to 100%.
Program Ochrona zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego wyodrębniono na poziomie podzadania w ramach
zadania 21.2. Ochrona zdrowia i dobrostanu zwierząt oraz zdrowia publicznego w zakresie weterynarii.
386
W ramach programu przewidziano zrealizowanie 4 tematów badawczych, takich jak: kontrola występowania
substancji niedozwolonych w żywności pochodzenia zwierzęcego i substancji niepożądanych w paszach;
ocena występowania chorób odzwierzęcych; ocena stanu występowania chorób zakaźnych zwierząt;
szkolenia dla Inspekcji Weterynaryjnej. Program realizuje zadania, jakie Unia Europejska nałożyła na kraje
członkowskie.
Na finansowanie niniejszego programu w roku 2010 zaplanowano kwotę w wysokości 13,0 mln zł, która
w całości pochodzi z budżetu państwa.
Tab. Koszty programu wieloletniego Ochrona zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego w mln zł
Nakłady do poniesienia po 2009 r.
Koszty całkowite
Jednostka
programu
realizująca
Ogółem
2010 r.
2011 r.
2012 r.
(wszystkie źródła)
Państwowy Instytut
Weterynaryjny
Państwowy Instytut
61,3
51,8
13,0
13,1
13,0
Badawczy w
Puławach
Celem programu jest zapewnienie aktualnych informacji dotyczących występowania w Polsce
najgroźniejszych dla ludzi odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, którego stopień osiągnięcia będzie
monitorowany przy zastosowaniu miernika: liczba przeszkolonych osób.
Zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to 1400.
Program Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju polskiej gospodarki żywnościowej po wstąpieniu
Polski do Unii Europejskiej wyodrębniono na poziomie podzadania w ramach zadania 21.4. Kształtowanie
ustroju rolnego państwa oraz rolnictwo ekologiczne.
Na finansowanie niniejszego programu wieloletniego w roku 2010 zaplanowano kwotę w wysokości
2,0 mln zł, która w całości pochodzi z budżetu państwa.
Tab. Koszty programu wieloletniego Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju polskiej
gospodarki żywnościowej po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej w mln zł
Nakłady do poniesienia po 2009 r.
Koszty całkowite
Jednostka
programu
realizująca
Ogółem
2010 r.
2011 r.
2012 r.
(wszystkie źródła)
Instytut Ekonomiki
Rolnictwa i
Gospodarki
śywnościowej –
53,9
2,0
2,0
-
-
Państwowy Instytut
Badawczy w
Warszawie
Celem programu jest dostarczenie informacji na temat stanu polskiej gospodarki żywnościowej po wstąpieniu
do UE, którego stopień osiągnięcia będzie monitorowany przy zastosowaniu miernika: publikacje (raporty,
artykuły, ekspertyzy itp.).
Zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to 20.
387
Program Wieloletni Program Zbierania Danych Rybackich wyodrębniono na poziomie podzadania w ramach
zadania 21.6. Wspieranie rybactwa śródlądowego i rybołówstwa morskiego.
Na finansowanie programu w roku 2010 zaplanowano kwotę w wysokości 3,6 mln zł, która w całości
pochodzi z budżetu państwa.
Tab. Koszty programu wieloletniego Wieloletni Program Zbierania Danych Rybackich w mln zł
Nakłady do poniesienia po 2009 r.
Koszty całkowite
Jednostka
programu
realizująca
Ogółem
2010 r.
2011 r.
2012 r.
(wszystkie źródła)
Morski Instytut
25,3
15,1
3,6
3,7
3,8
Rybacki w Gdyni
Celem programu jest aktywne prowadzenie przez Polskę działań w zakresie Wspólnej Polityki Rybackiej,
którego stopień osiągnięcia będzie monitorowany przy zastosowaniu miernika: stopień wykonania
przygotowywanych typów danych biologicznych i ekonomicznych dla użytkowników zewnętrznych.
Zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to 100%.
388
Rozdział V
PLANY FINANSOWE WYBRANYCH JEDNOSTEK
SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH W UKŁADZIE
ZADANIOWYM
Wstęp
Państwowe fundusze celowe oraz agencje realizują w Polsce znaczną część zadań państwa. Nowa ustawa
o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. wprowadza zmiany w zakresie funkcjonowania
i organizacji sektora finansów publicznych. Wśród szeregu jednostek należących do sektora finansów
publicznych funkcjonować będą państwowe fundusze celowe w postaci rachunku bankowego, którymi
dysponować będą ministrowie wskazani w ustawie tworzącej fundusz albo inne organy wskazane w tej
ustawie. Ponadto, ustawa o finansach publicznych wprowadza agencję wykonawczą, jako nową formę
organizacyjno-prawną, do wykonywania kluczowych zadań państwa oraz zachowuje możliwość
funkcjonowania państwowych osób prawnych.
Obecnie funkcjonujące państwowe fundusze celowe posiadające osobowość prawną oraz agencje państwowe
w 2010 r. będą prowadzić działalność na dotychczasowych zasadach, bowiem – w celu płynnego ich przejścia
w nowe realia i pełnego wdrożenia nowych rozwiązań systemowych – ustanowiono dwuletni okres vacatio
legis.
Potrzeba docelowego poszerzenia planów funduszy celowych, państwowych osób prawnych oraz agencji
o tzw. część sprawnościową, zawierającą informacje o charakterze efektywnościowym, wynika przede
wszystkim ze skali środków jakimi te instytucje dysponują. Wdrożenie nowoczesnej metody zarządzania
finansami publicznymi, zorientowanej na osiąganie jak najlepszych rezultatów, w oparciu o cele – w zakresie
funduszy celowych, agencji oraz państwowych osób prawnych – w znaczącym stopniu może poprawić jakość
kontroli ich działalności, a poprzez to zwiększyć ogólne korzyści wynikające z budżetu zadaniowego
w naszym kraju.
Dzięki zadaniowej kategoryzacji działalności tych instytucji i wpisanie ich w odpowiednie szczegółowe
pozycje katalogu funkcji, zadań i podzadań państwa, możemy otrzymać pełną, spójną oraz przejrzystą
informację o rzeczywistej, całościowej wielkości środków publicznych przeznaczonych na realizacje
poszczególnych funkcji, zadań oraz podzadań.
Zastosowanie budżetu zadaniowego uporządkuje stosowanie prawnie określonych zadań wyznaczonych do
realizacji przez fundusze celowe, agencje i inne państwowe osoby prawne, wiążąc je w sposób bardziej
precyzyjny z poszczególnymi kosztami ich realizacji. Za wdrożeniem zadaniowego planowania środków do
państwowych funduszy celowych, a także agencji, jak też państwowych osób prawnych przemawia argument,
iż istnieje uzasadniona potrzeba wprowadzenia systemu obiektywnego pomiaru stopnia osiąganych przez te
instytucje celów. Utworzenie takiego systemu pomiaru ma duże znaczenie dla podnoszenia poziomu
racjonalizacji funkcjonowania całego sektora finansów publicznych.
Opierając się na powyższych przesłankach, pierwszym krokiem podjętym w wymienionym zakresie,
realizowanym w ramach niniejszego dokumentu, jest zaprezentowanie w układzie zadaniowym planów
389
finansowych wybranych jednostek sektora finansów publicznych. Pierwszym funduszem, który został objęty
planowaniem w układzie zadaniowym na 2010 r. jest Fundusz Promocji Kultury. W przypadku agencji
planowaniem w układzie zadaniowym objęto wszystkie jednostki tego typu, natomiast w odniesieniu do
państwowych osób prawnych została włączona istotna (25%) część tych podmiotów.
Zgodnie z regulacjami zawartymi w ustawie o finansach publicznych, które odzwierciedlają w swej treści
całościowe podejście do planowania zadań wśród wszystkich jednostek sektora finansów publicznych
w przyszłym roku wszystkie fundusze celowe, agencje wykonawcze i instytucje gospodarki budżetowej będą
przedstawiać swoje plany finansowe w układzie zadaniowym na dany rok budżetowy i dwa kolejne lata.
Fundusze Celowe
Funduszem celowym, zgodnie z definicją zawartą w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych w art. 29, jest fundusz powołany ustawowo, którego przychody pochodzą ze środków
publicznych, a koszty są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań państwowych. Państwowy
fundusz celowy nie posiada osobowości prawnej. Oznacza to również zakaz kreowania funduszy celowych na
podstawie aktów wykonawczych. Ustawy szczególne stanowiące podstawę funkcjonowania poszczególnych
funduszy zwykle podkreślają, że dana forma organizacyjna jest państwowym funduszem celowym. Zgodnie
z systemowymi zasadami funkcjonowanie państwowych funduszy celowych polega na wyodrębnieniu
z budżetu państwa osobnego rachunku, na którym gromadzone są dochody i wpływy danego funduszu, oraz
z których właściwy dysponent, najczęściej w randze ministra rozdysponowuje zgromadzone tam środki na
realizację zadań.
Nowa ustawa o finansach publicznych zachowuje ideę i założenia funkcjonowania funduszowej gospodarki
środkami publicznymi, tj. celowe wiązanie dochodów publicznych z określonych źródeł z ważnymi
gospodarczo zadaniami państwa, bowiem państwowe fundusze celowe tworzone są z przeznaczenia
gromadzenia środków pieniężnych ze ściśle określonych źródeł i realizacji ściśle określonych celów. Źródła
przychodów, jak i ich przeznaczenie określone są w ustawach, na podstawie których tworzone są państwowe
fundusze celowe.
Plany finansowe funduszy celowych ujmowane są w ustawie budżetowej, oddzielnie dla każdego funduszu.
W planie finansowym wyodrębnia się stan początkowy i końcowy funduszu, w tym stan środków
pieniężnych, należności i zobowiązań, stan przychodów własnych, dotacji z budżetu państwa oraz innych
jednostek sektora finansów publicznych, kosztów na realizację zadań, w tym kosztów wynagrodzeń i składek
naliczanych od wynagrodzeń, a także zadań finansowanych ze środków funduszu (art. 123 ust. 2 u.f.p.).
Poniżej został przedstawiony wybrany fundusz celowy wraz z krótką charakterystyką jego działalności.
Fundusz Promocji Kultury
Został utworzony na mocy ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych, nadzorowany
przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Fundusz ten jest
przeznaczony wyłącznie na promowanie lub wspieranie ogólnopolskich i międzynarodowych przedsięwzięć
artystycznych; twórczości literackiej i czasopiśmiennictwa oraz działań na rzecz kultury języka polskiego
i rozwoju czytelnictwa; działań na rzecz ochrony polskiego dziedzictwa narodowego; młodych twórców
i artystów; działań na rzecz dostępu do dóbr kultury osób niepełnosprawnych; zadań realizowanych w ramach
390
zapewnienia wysokiej jakości biologicznej i odżywczej produktów ogrodniczych oraz zachowania
bioróżnorodności środowiska i ochrony jego zasobów w mln zł
Nakłady do poniesienia po 2009 r.
Koszty całkowite
Jednostka
programu
realizująca
Ogółem
2010 r.
2011 r.
2012 r.
(wszystkie źródła)
Instytut Sadownictwa
i Kwiaciarstwa im.
Szczepana Pieniążka
w Skierniewicach
57,1
47,4
9,6
10,0
10,5
oraz Instytut
Warzywnictwa im.
Emila Chroboczka w
Skierniewicach
Celem programu jest wspieranie rozwoju zrównoważonych i ekologicznych maeto produkcji ogrodniczej oraz
ochrona i wykorzystanie bioróżnorodności w rolnictwie, którego stopień osiągnięcia będzie monitorowany
przy zastosowaniu miernika: liczba publikacji i opracowań upowszechniających w wyniki badań w ramach
programu wieloletniego.
Zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to 49.
Program Biologiczne, środowiskowe i technologiczne uwarunkowania rozwoju produkcji zwierzęcej
wyodrębniono na poziomie podzadania w ramach zadania 21.2. Wspieranie rozwoju produkcji zwierzęcej
i hodowli zwierząt.
Na finansowanie programu w roku 2010 zaplanowano kwotę w wysokości 8,1 mln zł, która w całości
pochodzi z budżetu państwa.
Tab. Koszty programu wieloletniego Biologiczne, środowiskowe i technologiczne uwarunkowania
rozwoju produkcji zwierzęcej w mln zł
Nakłady do poniesienia po 2009 r.
Koszty całkowite
Jednostka
programu
realizująca
Ogółem
2010 r.
2011 r.
2012 r.
(wszystkie źródła)
Instytut Zootechniki
Państwowy Instytut
44,8
9,2
8,1
1,1
-
Badawczy w
Krakowie
Celem programu jest zapewnienie stabilnych warunków do realizacji tematów badawczych wspomagających
postęp biologiczny w produkcji zwierzęcej, którego stopień osiągnięcia będzie monitorowany przy
zastosowaniu miernika: procentowy udział zwierząt gospodarskich poddanych ocenie, w tym metodami
cytogenetycznymi i molekularnymi DNA w stosunku do zwierząt hodowlanych zgłoszonych do badań, na
przykładzie bydła i świń.
Zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to 100%.
Program Ochrona zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego wyodrębniono na poziomie podzadania w ramach
zadania 21.2. Ochrona zdrowia i dobrostanu zwierząt oraz zdrowia publicznego w zakresie weterynarii.
386
W ramach programu przewidziano zrealizowanie 4 tematów badawczych, takich jak: kontrola występowania
substancji niedozwolonych w żywności pochodzenia zwierzęcego i substancji niepożądanych w paszach;
ocena występowania chorób odzwierzęcych; ocena stanu występowania chorób zakaźnych zwierząt;
szkolenia dla Inspekcji Weterynaryjnej. Program realizuje zadania, jakie Unia Europejska nałożyła na kraje
członkowskie.
Na finansowanie niniejszego programu w roku 2010 zaplanowano kwotę w wysokości 13,0 mln zł, która
w całości pochodzi z budżetu państwa.
Tab. Koszty programu wieloletniego Ochrona zdrowia zwierząt i zdrowia publicznego w mln zł
Nakłady do poniesienia po 2009 r.
Koszty całkowite
Jednostka
programu
realizująca
Ogółem
2010 r.
2011 r.
2012 r.
(wszystkie źródła)
Państwowy Instytut
Weterynaryjny
Państwowy Instytut
61,3
51,8
13,0
13,1
13,0
Badawczy w
Puławach
Celem programu jest zapewnienie aktualnych informacji dotyczących występowania w Polsce
najgroźniejszych dla ludzi odzwierzęcych czynników chorobotwórczych, którego stopień osiągnięcia będzie
monitorowany przy zastosowaniu miernika: liczba przeszkolonych osób.
Zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to 1400.
Program Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju polskiej gospodarki żywnościowej po wstąpieniu
Polski do Unii Europejskiej wyodrębniono na poziomie podzadania w ramach zadania 21.4. Kształtowanie
ustroju rolnego państwa oraz rolnictwo ekologiczne.
Na finansowanie niniejszego programu wieloletniego w roku 2010 zaplanowano kwotę w wysokości
2,0 mln zł, która w całości pochodzi z budżetu państwa.
Tab. Koszty programu wieloletniego Ekonomiczne i społeczne uwarunkowania rozwoju polskiej
gospodarki żywnościowej po wstąpieniu Polski do Unii Europejskiej w mln zł
Nakłady do poniesienia po 2009 r.
Koszty całkowite
Jednostka
programu
realizująca
Ogółem
2010 r.
2011 r.
2012 r.
(wszystkie źródła)
Instytut Ekonomiki
Rolnictwa i
Gospodarki
śywnościowej –
53,9
2,0
2,0
-
-
Państwowy Instytut
Badawczy w
Warszawie
Celem programu jest dostarczenie informacji na temat stanu polskiej gospodarki żywnościowej po wstąpieniu
do UE, którego stopień osiągnięcia będzie monitorowany przy zastosowaniu miernika: publikacje (raporty,
artykuły, ekspertyzy itp.).
Zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to 20.
387
Program Wieloletni Program Zbierania Danych Rybackich wyodrębniono na poziomie podzadania w ramach
zadania 21.6. Wspieranie rybactwa śródlądowego i rybołówstwa morskiego.
Na finansowanie programu w roku 2010 zaplanowano kwotę w wysokości 3,6 mln zł, która w całości
pochodzi z budżetu państwa.
Tab. Koszty programu wieloletniego Wieloletni Program Zbierania Danych Rybackich w mln zł
Nakłady do poniesienia po 2009 r.
Koszty całkowite
Jednostka
programu
realizująca
Ogółem
2010 r.
2011 r.
2012 r.
(wszystkie źródła)
Morski Instytut
25,3
15,1
3,6
3,7
3,8
Rybacki w Gdyni
Celem programu jest aktywne prowadzenie przez Polskę działań w zakresie Wspólnej Polityki Rybackiej,
którego stopień osiągnięcia będzie monitorowany przy zastosowaniu miernika: stopień wykonania
przygotowywanych typów danych biologicznych i ekonomicznych dla użytkowników zewnętrznych.
Zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to 100%.
388
Rozdział V
PLANY FINANSOWE WYBRANYCH JEDNOSTEK
SEKTORA FINANSÓW PUBLICZNYCH W UKŁADZIE
ZADANIOWYM
Wstęp
Państwowe fundusze celowe oraz agencje realizują w Polsce znaczną część zadań państwa. Nowa ustawa
o finansach publicznych z dnia 27 sierpnia 2009 r. wprowadza zmiany w zakresie funkcjonowania
i organizacji sektora finansów publicznych. Wśród szeregu jednostek należących do sektora finansów
publicznych funkcjonować będą państwowe fundusze celowe w postaci rachunku bankowego, którymi
dysponować będą ministrowie wskazani w ustawie tworzącej fundusz albo inne organy wskazane w tej
ustawie. Ponadto, ustawa o finansach publicznych wprowadza agencję wykonawczą, jako nową formę
organizacyjno-prawną, do wykonywania kluczowych zadań państwa oraz zachowuje możliwość
funkcjonowania państwowych osób prawnych.
Obecnie funkcjonujące państwowe fundusze celowe posiadające osobowość prawną oraz agencje państwowe
w 2010 r. będą prowadzić działalność na dotychczasowych zasadach, bowiem – w celu płynnego ich przejścia
w nowe realia i pełnego wdrożenia nowych rozwiązań systemowych – ustanowiono dwuletni okres vacatio
legis.
Potrzeba docelowego poszerzenia planów funduszy celowych, państwowych osób prawnych oraz agencji
o tzw. część sprawnościową, zawierającą informacje o charakterze efektywnościowym, wynika przede
wszystkim ze skali środków jakimi te instytucje dysponują. Wdrożenie nowoczesnej metody zarządzania
finansami publicznymi, zorientowanej na osiąganie jak najlepszych rezultatów, w oparciu o cele – w zakresie
funduszy celowych, agencji oraz państwowych osób prawnych – w znaczącym stopniu może poprawić jakość
kontroli ich działalności, a poprzez to zwiększyć ogólne korzyści wynikające z budżetu zadaniowego
w naszym kraju.
Dzięki zadaniowej kategoryzacji działalności tych instytucji i wpisanie ich w odpowiednie szczegółowe
pozycje katalogu funkcji, zadań i podzadań państwa, możemy otrzymać pełną, spójną oraz przejrzystą
informację o rzeczywistej, całościowej wielkości środków publicznych przeznaczonych na realizacje
poszczególnych funkcji, zadań oraz podzadań.
Zastosowanie budżetu zadaniowego uporządkuje stosowanie prawnie określonych zadań wyznaczonych do
realizacji przez fundusze celowe, agencje i inne państwowe osoby prawne, wiążąc je w sposób bardziej
precyzyjny z poszczególnymi kosztami ich realizacji. Za wdrożeniem zadaniowego planowania środków do
państwowych funduszy celowych, a także agencji, jak też państwowych osób prawnych przemawia argument,
iż istnieje uzasadniona potrzeba wprowadzenia systemu obiektywnego pomiaru stopnia osiąganych przez te
instytucje celów. Utworzenie takiego systemu pomiaru ma duże znaczenie dla podnoszenia poziomu
racjonalizacji funkcjonowania całego sektora finansów publicznych.
Opierając się na powyższych przesłankach, pierwszym krokiem podjętym w wymienionym zakresie,
realizowanym w ramach niniejszego dokumentu, jest zaprezentowanie w układzie zadaniowym planów
389
finansowych wybranych jednostek sektora finansów publicznych. Pierwszym funduszem, który został objęty
planowaniem w układzie zadaniowym na 2010 r. jest Fundusz Promocji Kultury. W przypadku agencji
planowaniem w układzie zadaniowym objęto wszystkie jednostki tego typu, natomiast w odniesieniu do
państwowych osób prawnych została włączona istotna (25%) część tych podmiotów.
Zgodnie z regulacjami zawartymi w ustawie o finansach publicznych, które odzwierciedlają w swej treści
całościowe podejście do planowania zadań wśród wszystkich jednostek sektora finansów publicznych
w przyszłym roku wszystkie fundusze celowe, agencje wykonawcze i instytucje gospodarki budżetowej będą
przedstawiać swoje plany finansowe w układzie zadaniowym na dany rok budżetowy i dwa kolejne lata.
Fundusze Celowe
Funduszem celowym, zgodnie z definicją zawartą w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach
publicznych w art. 29, jest fundusz powołany ustawowo, którego przychody pochodzą ze środków
publicznych, a koszty są przeznaczone na realizację wyodrębnionych zadań państwowych. Państwowy
fundusz celowy nie posiada osobowości prawnej. Oznacza to również zakaz kreowania funduszy celowych na
podstawie aktów wykonawczych. Ustawy szczególne stanowiące podstawę funkcjonowania poszczególnych
funduszy zwykle podkreślają, że dana forma organizacyjna jest państwowym funduszem celowym. Zgodnie
z systemowymi zasadami funkcjonowanie państwowych funduszy celowych polega na wyodrębnieniu
z budżetu państwa osobnego rachunku, na którym gromadzone są dochody i wpływy danego funduszu, oraz
z których właściwy dysponent, najczęściej w randze ministra rozdysponowuje zgromadzone tam środki na
realizację zadań.
Nowa ustawa o finansach publicznych zachowuje ideę i założenia funkcjonowania funduszowej gospodarki
środkami publicznymi, tj. celowe wiązanie dochodów publicznych z określonych źródeł z ważnymi
gospodarczo zadaniami państwa, bowiem państwowe fundusze celowe tworzone są z przeznaczenia
gromadzenia środków pieniężnych ze ściśle określonych źródeł i realizacji ściśle określonych celów. Źródła
przychodów, jak i ich przeznaczenie określone są w ustawach, na podstawie których tworzone są państwowe
fundusze celowe.
Plany finansowe funduszy celowych ujmowane są w ustawie budżetowej, oddzielnie dla każdego funduszu.
W planie finansowym wyodrębnia się stan początkowy i końcowy funduszu, w tym stan środków
pieniężnych, należności i zobowiązań, stan przychodów własnych, dotacji z budżetu państwa oraz innych
jednostek sektora finansów publicznych, kosztów na realizację zadań, w tym kosztów wynagrodzeń i składek
naliczanych od wynagrodzeń, a także zadań finansowanych ze środków funduszu (art. 123 ust. 2 u.f.p.).
Poniżej został przedstawiony wybrany fundusz celowy wraz z krótką charakterystyką jego działalności.
Fundusz Promocji Kultury
Został utworzony na mocy ustawy z dnia 29 lipca 1992 r. o grach i zakładach wzajemnych, nadzorowany
przez ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego. Fundusz ten jest
przeznaczony wyłącznie na promowanie lub wspieranie ogólnopolskich i międzynarodowych przedsięwzięć
artystycznych; twórczości literackiej i czasopiśmiennictwa oraz działań na rzecz kultury języka polskiego
i rozwoju czytelnictwa; działań na rzecz ochrony polskiego dziedzictwa narodowego; młodych twórców
i artystów; działań na rzecz dostępu do dóbr kultury osób niepełnosprawnych; zadań realizowanych w ramach
390
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2375-ustawa-z-zal
› Pobierz plik

-
2375-uzas-tom-I
› Pobierz plik

-
2375-uzas-tom-II
› Pobierz plik

-
2375-tom-III-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
2375-Trzyletni-plan-limitu-mianowan-urzednikow-2010-2012
› Pobierz plik

-
2375-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2010-12
› Pobierz plik

-
2375-001
› Pobierz plik

-
2375-002
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei