Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010
- określenie rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2375
- Data wpłynięcia: 2009-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2010
- data uchwalenia: 2010-01-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 102
2375-tom-III-uklad-zadaniowy
Zadanie 20.5. Nadzór sanitarno-epidemiologiczny, profilaktyka i promocja zdrowia
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji
Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji, dysponent części 42, na realizację zadania 20.5. Nadzór
sanitarno-epidemiologiczny, profilaktyka i promocja zdrowia w 2010 roku przeznaczy kwotę 8 mln zł.
Celem zadania jest poprawa stanu sanitarno-epidemiologicznego kraju.
Brak miernika.
Minister Zdrowia
Minister Zdrowia, dysponent części 46, na realizację zadania 20.5. Nadzór sanitarno-epidemiologiczny,
profilaktyka i promocja zdrowia w 2010 roku przeznaczy kwotę 166,4 mln zł.
Celem zadania jest poprawa stanu sanitarno-epidemiologicznego kraju.
Cel jest realizowany poprzez:
− wykonywanie bieżących zadań statutowych Państwowej Inspekcji Sanitarnej,
− profilaktykę zdrowotną, zakup szczepionek zgodnie z kalendarzem szczepień ochronnych,
− ochronę zdrowia przed szkodliwym wpływem czynników środowiskowych,
− tworzenie i utrzymywanie rezerw państwowych produktów leczniczych i wyrobów medycznych,
− ochronę i promocję zdrowia na rzecz osób niepełnosprawnych,
− realizację zadań edukacyjno-informacyjnych z zakresu programów zdrowotnych państwa dotyczących
uzależnień.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używane są następujące mierniki:
• liczba szkół podstawowych i gimnazjalnych realizujących program edukacyjny,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [700],
• odsetek ostatecznych orzeczeń sanitarnych na granicy,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [80%].
Wojewodowie
Wojewodowie, dysponenci części 85, na realizację zadania 20.5. Nadzór sanitarno-epidemiologiczny,
profilaktyka i promocja zdrowia w 2010 roku przeznaczą 91,9 mln zł.
Celem zadania jest poprawa stanu sanitarno-epidemiologicznego w województwie.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− dofinansowywanie inwestycji gminnych z przeznaczeniem na utrzymanie statusu gminy
uzdrowiskowej,
− identyfikowanie potrzeb społecznych z zakresu upowszechniania wiedzy dotyczącej promocji
zdrowia,
− organizowanie akcji edukacyjnych promujących zdrowie,
326
− współdziałanie z jednostkami organizacyjnymi, współpracę z samorządami i organizacjami
społecznymi mającymi związek z ochroną zdrowia,
− organizowanie działań profilaktycznych i promocyjnych z zakresu ochrony zdrowia.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używany jest następujący miernik:
• ilość wydanych opinii i zezwoleń w zakresie obrotu detalicznego i hurtowego na wytwarzanie,
przetwarzanie, przerób oraz obrót hurtowy.
Zadanie 20.6. Informatyzacja działalności i budowa społeczeństwa informacyjnego
Minister Zdrowia
Minister Zdrowia, dysponent części 46, na realizację zadania 20.6. Informatyzacja działalności i budowa
społeczeństwa informacyjnego w 2010 roku przeznaczy kwotę 14,1 mln zł.
Celem zadania jest unowocześnianie jednostek ochrony zdrowia poprzez zapewnienie im dostępu do sieci
informatycznych i nowoczesnego sprzętu komputerowego.
Cel jest osiągany poprzez:
− realizacją zadań z zakresu budowy społeczeństwa informacyjnego, obejmujących organizację
i ochronę zdrowia, harmonizację z Unią Europejską w ramach funduszy strukturalnych i programów
e-zdrowie.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używany jest następujący miernik:
• ilość utrzymywanych systemów informatycznych,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [7].
W funkcji 20 Organizacja opieki zdrowotnej i polityka zdrowotna, zadania:
− 20.1. Zapewnienie dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej,
− 20.2. Ratownictwo medyczne,
zostały uznane za priorytetowe przez poszczególnych dysponentów.
327
20.6. Zmiany zadań realizowanych w ramach funkcji 20 w latach 2009-2010
W ramach funkcji 20 w 2010 roku wyszczególniono dwa nowe zadania 20.2. Ratownictwo medyczne i 20.4.
Wspieranie rozwoju i restrukturyzacji systemu ochrony zdrowia. Zadanie nr 20.2. z 2009 roku połączono
z zadaniem 20.5 i obecnie brzmi ono Nadzór sanitarno-epidemiologiczny, profilaktyka i promocja zdrowia.
Zestawienie zadań przedstawia poniższa tabela.
2009
2010
Nr
Nazwa zadania
Nr
Nazwa zadania
Zapewnienie dostępu do świadczeń opieki
Zapewnienie dostępu do świadczeń opieki
20.1.
20.1.
zdrowotnej
zdrowotnej
20.2. Ratownictwo medyczne
20.2. Promocja zdrowia
20.3. Realizacja polityki lekowej państwa
20.3. Realizacja polityki lekowej państwa
Wspieranie rozwoju i restrukturyzacji
20.4. systemu ochrony zdrowia
Nadzór nad jakością i obrotem
20.4. produktami leczniczymi, wyrobami
medycznymi i produktami biobójczymi
Nadzór sanitarno-epidemiologiczny,
20.5. Nadzór sanitarno-epidemiologiczny
20.5. profilaktyka i promocja zdrowia
Informatyzacja działalności i budowa
Informatyzacja działalności i budowa
20.6.
20.6.
społeczeństwa informacyjnego
społeczeństwa informacyjnego
20.7. Planowane wydatki budżetu państwa w latach 2010-2012 według zadań realizowanych w ramach
funkcji
Wydatki budżetu państwa
(w tys. zł)
Nr
Nazwa zadania
Plan
2009r.
PW
2010 r.
2011 r.
2012 r.
Zapewnienie dostępu do świadczeń
20.1.
4 332 468
4 344 492 4 195 870
4 474 218
opieki zdrowotnej
20.2.
Ratownictwo medyczne
1 636 339
1 407 240 2 029 473
2 029 504
20.3.
Realizacja polityki lekowej państwa
91 827
84 598
85 734
85 119
Wspieranie rozwoju i restrukturyzacji
20.4.
726 239
346 547 1 143 144
1 104 175
systemu ochrony zdrowia
20.5.
Nadzór sanitarno-epidemiologiczny,
944 897
266 283
161 881
162 011
profilaktyka i promocja zdrowia
Informatyzacja działalności i budowa
20.6.
5 154
14 133
5 531
5 531
społeczeństwa informacyjnego
328
Funkcja 20. Organizacja opieki zdrowotnej i polityka zdrowotna
wydatki w mln zł
0
1 000
2 000
3 000
4 000
5 000
Zadanie 20.1. Zapewnienie dostępu do świadczeń opieki
zdrowotnej
Zadanie 20.2. Ratownictwo medyczne
Zadanie 20.3. Realizacja polityki lekowej państwa
Zadanie 20.4. Wspieranie rozwoju i restrukturyzacji
systemu ochrony zdrowia
Zadanie 20.5. Nadzór sanitarno-epidemiologiczny,
profilaktyka i promocja zdrowia
Zadanie 20.6. Informatyzacja działalności i budowa
społeczeństwa informacyjnego
2009 r.
2010 r.
2011 r.
2012 r.
329
Funkcja 21. Prowadzenie polityki rolnej oraz rybackiej
21.1. Charakterystyka funkcji
Funkcja 21 wpisuje się w zakres tematyczny strategii Innowacyjność i efektywność gospodarki. Funkcja ta
obejmuje swym zakresem obszar państwa odpowiedzialny za sprawy z zakresu kształtowania ustroju rolnego
państwa, infrastruktury wsi oraz ochrony gruntów przeznaczonych na cele rolne. Obejmuje również sprawy
produkcji roślinnej i ochrony roślin uprawnych, nasiennictwa, produkcji zwierzęcej i hodowli zwierząt,
ochrony zdrowia zwierząt, weterynaryjnej ochrony zdrowia publicznego, nadzoru nad zdrowotną jakością
środków spożywczych pochodzenia zwierzęcego, nadzoru nad obrotem produktami leczniczymi i wyrobami
medycznymi stosowanymi w weterynarii. Ponadto sprawy przetwórstwa i przechowalnictwa rolno-
spożywczego, jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych oraz mechanizmów regulacji rynków rolnych.
W ramach funkcji mieści się również problematyka rybactwa śródlądowego i rybołówstwa morskiego,
racjonalnego gospodarowania żywymi zasobami morza, gospodarki rybnej i organizacji rynku rybnego.
Prowadzenie polityki rolnej oraz rybackiej jest dziedziną działalności państwa, w zakresie tworzenia
odpowiednich warunków dla poprawy konkurencyjności polskiego sektora rolnego, oraz zrównoważonego
rozwoju obszarów wiejskich, a ponadto obejmującą wspieranie rynku produktów rybołówstwa.
Do głównych działań mających na celu rozwój Wspólnej Polityki Rolnej i Rybackiej należy m.in. wspieranie
atrakcyjności przedsiębiorstw sektora rolnego oraz wzmacnianie rozwoju obszarów wiejskich. Zadaniami
wykonywanymi w ramach tej polityki są interwencje na rynkach produktów rolnych i żywnościowych,
wspieranie pszczelarstwa, administrowanie mechanizmami WPR na rynkach biopaliw i roślin
energetycznych, prowadzenie działań w zakresie restrukturyzacji i dywersyfikacji produkcji cukru,
administrowanie obrotem z zagranicą towarami rolnymi. Ważnym zadaniem jest zapewnienie beneficjentom
możliwości ubiegania się o wsparcie finansowe z budżetu krajowego i unijnego.
W ramach tej funkcji wspierany jest rozwój obszarów wiejskich oraz podejmowane są działania
ukierunkowane na wzrost konkurencyjności gospodarstw rolnych, zrównoważony rozwój obszarów
wiejskich, wspieranie potencjału ludzkiego na terenach wiejskich, restrukturyzację, poprawę jakości
produkcji i produktów rolnych, oraz różnicowanie gospodarki wiejskiej.
W szczególności polityka ta realizowana jest za pomocą następujących narzędzi, takich jak: renty
strukturalne, usługi doradcze, wpieranie gospodarstw na obszarach górskich i innych obszarach
o niekorzystnych warunkach gospodarowania, wspieranie młodych rolników i grup producenckich (poprzez
rekompensaty, a także dotacje, kredyty i subsydia zachęcające do zwiększenia produkcji określonych płodów
rolnych).
Z budżetu wspierany jest także rozwój produkcji roślinnej i ochrona roślin uprawnych oraz rozwój produkcji
zwierzęcej i hodowli zwierząt, melioracje oraz prace geodezyjno-urządzeniowe.
Celem działalności polityki rolnej oraz rybackiej w zakresie rybołówstwa jest racjonalne gospodarowanie
żywymi zasobami wód oraz podniesienie konkurencyjności polskiego rybactwa i przetwórstwa rybnego.
W ramach omawianej funkcji finansowane jest między innymi zarybianie polskich obszarów morskich,
opracowywanie statystyk i przygotowywanie danych połowowych.
330
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2375-ustawa-z-zal
› Pobierz plik

-
2375-uzas-tom-I
› Pobierz plik

-
2375-uzas-tom-II
› Pobierz plik

-
2375-tom-III-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
2375-Trzyletni-plan-limitu-mianowan-urzednikow-2010-2012
› Pobierz plik

-
2375-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2010-12
› Pobierz plik

-
2375-001
› Pobierz plik

-
2375-002
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei