Rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2010
- określenie rocznego planu dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów państwa;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2375
- Data wpłynięcia: 2009-09-30
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: budżetowa na rok 2010
- data uchwalenia: 2010-01-22
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 19, poz. 102
2375-tom-III-uklad-zadaniowy
Funkcja 18. Sprawowanie i wykonywanie wymiaru
sprawiedliwości
wydatki w mln zł
0
2 000
4 000
6 000
Zadanie 18.1. Sprawowanie wymiaru
sprawiedliwości
Zadanie 18.2. Wykonywanie kary pozbawienia
wolności i tymczasowego aresztowania
Zadanie 18.3. Przeciwdziałanie demoralizacji i
przestępczości wśród nieletnich i stworzenie
warunków do powrotu nieletnich do normalnego
życia
Zadanie 18.4. Informatyzacja działalności i
budowa społeczeństwa informacyjnego
2009 r.
2010 r.
2011 r.
2012 r.
301
Funkcja 19. Budowa, rozbudowa i utrzymanie infrastruktury
transportowej
19.1. Charakterystyka funkcji
Funkcja 19 wpisuje się w zakres tematyczny strategii Rozwój infrastruktury transportowej. Funkcja ta
obejmuje swym zakresem obszar państwa odpowiedzialny za sprawy funkcjonowania oraz rozwoju
infrastruktury transportu, w szczególności budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg publicznych,
w tym autostrad, oraz kolei, lotnisk i portów lotniczych oraz śródlądowych dróg wodnych w zakresie żeglugi
śródlądowej, ruchu drogowego, kolejowego, lotniczego oraz żeglugi śródlądowej, przewozu osób i rzeczy
środkami transportu samochodowego, kolejowego, lotniczego i żeglugi śródlądowej oraz komunikacji
publicznej. Obejmuje również sprawy z zakresu transportu morskiego i żeglugi morskiej, obszarów morskich,
portów i przystani morskich.
Infrastruktura transportowa jest jedną z kluczowych dziedzin działalności państwa. Przyczynia się ona do
poprawy jakości życia obywateli, równomiernego rozwoju regionów kraju, a także podniesienia warunków
konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez ułatwienie warunków działalności gospodarczej. W ramach
funkcji prowadzone są działania państwa mające na celu rozbudowę i modernizację infrastruktury kolejowej,
drogowej i lotniczej, a także poprawę dostępności komunikacyjnej Polski i połączenie jej z głównymi
korytarzami transportowymi, poprzez stworzenie sieci dróg o dużej przepustowości (drogi ekspresowe
i autostrady). W obszarze transportu drogowego, w kontekście dynamicznie rozrastających się metropolii,
należy podkreślić działania państwa mające na celu rozwój transportu na obszarach miejskich, co ma na celu
poprawę jakości życia i pracy obywateli korzystających z tej infrastruktury.
Równie ważne znaczenie ma realizowanie zadań dążących do poprawienia warunków i bezpieczeństwa
funkcjonowania przewozów kolejowych oraz usprawnienia metod ich organizacji w celu podniesienia
efektywności tej gałęzi transportu (przewozy intermodalne). W funkcji 19 umieszczono wydatki instytucji
zajmującej się tworzeniem warunków dla tego rodzaju transportu – Urząd Transportu Kolejowego. Ważnym
elementem polityki transportowej, którego realizacja jest niezbędna dla zapewnienia atrakcyjności
turystycznej i inwestycyjnej kraju, jest rozwój transportu lotniczego. Działania zmierzające do zapewnienia
rozwoju i podnoszenia poziomu bezpieczeństwa przewozów lotniczych wykonuje Urząd Lotnictwa
Cywilnego. W ramach funkcji 19 finansowane są działania mające wspierać przewozy morskie,
np. zapewnienie łączności, utrzymanie torów wodnych, ochrona brzegu morskiego, polepszenie warunków
dostępu do portów morskich od strony morza. Zadania te wykonywane są przez Urzędy Morskie. Istotnym
zadaniem resortu koordynującego politykę transportową jest tworzenie regulacji rynku: transportu
drogowego, kolejowego, lotniczego oraz wodnego, co ma na celu osiągnięcie najwyższego możliwego
poziomu bezpieczeństwa tych rodzajów transportu, przy jednoczesnym zapewnieniu korzystnych warunków
oraz zgodności z przepisami obowiązującymi w UE.
Wszystkie powyżej przedsięwzięcia, umieszczone w funkcji 19 mają na celu bezpieczeństwo obywateli,
skrócenie czasu przejazdu przez Polskę, a także podniesienie poziomu atrakcyjności kraju wobec inwestorów.
302
19.2. Poziom wydatkowania środków budżetu państwa na funkcję
Na realizację zadań z zakresu funkcji Budowa, rozbudowa i utrzymanie infrastruktury transportowej
w 2010 roku planuje się przeznaczyć kwotę 7 502,4 mln zł.
19.3. Zakres przedmiotowy zadań realizowanych w ramach funkcji
Funkcja Budowa, rozbudowa i utrzymanie infrastruktury transportowej obejmuje działalność
dysponentów w zakresie budowy, rozbudowy i utrzymania infrastruktury drogowej, kolejowej, lotniczej oraz
wodnej, w tym w szczególności:
− administrację spraw i usług związanych z funkcjonowaniem, wykorzystywaniem, budową
i utrzymaniem systemów i urządzeń transportu drogowego (dróg, mostów, tuneli, parkingów,
terminali autobusowych itp.), kolejowego (torowisk, terminali, tuneli, mostów, ekranów, wykopów
itp.), lotniczego (portów lotniczych, pasów startowych, terminali, hangarów, sprzętu nawigacyjnego,
urządzeń kontroli ruchu lotniczego itp.) oraz wodnego (portów, doków, sprzętu nawigacyjnego,
kanałów, mostów, tuneli, falochronów, pirsów, nabrzeży, terminali itp.),
− budowę, rozbudowę i funkcjonowanie systemów i urządzeń transportu drogowego, kolejowego,
lotniczego i wodnego,
− sprawy dotyczące przewozu osób i rzeczy środkami komunikacji publicznej, transportu
samochodowego, kolejowego, lotniczego i śeglugi śródlądowej,
− zapewnienie bezpieczeństwa transportu drogowego, wodnego, kolejowego i lotniczego,
− bezpieczeństwo w obszarach morskich, ochronę brzegu morskiego,
− nadzór nad bezpieczeństwem transportu drogowego, kolejowego, lotniczego oraz wodnego,
− przygotowanie i wprowadzanie w życie ustawodawstwa związanego z infrastrukturą transportową,
− informatyzację działalności i budowę społeczeństwa informacyjnego.
19.4. Podmioty realizujące zadania w ramach funkcji
Do grupy podmiotów realizujących zadania w ramach tej funkcji należą dysponenci następujących części
budżetowych:
− Gospodarka morska – część 21,
− Transport – część 39,
− Urząd Transportu Kolejowego – część 71,
− Województwa – część 85.
303
19.5. Opis zadań realizowanych w ramach funkcji
Zadanie 19.1. Wspieranie transportu drogowego
Minister Infrastruktury
Minister Infrastruktury, dysponent części 39, na realizację zadania 19.1. Wspieranie transportu drogowego w
2010 roku przeznaczy kwotę 3 732,4 mln zł.
Celem zadania jest poprawa dostępności komunikacyjnej Polski i połączenie z głównymi korytarzami
transportowymi.
Cele mają zostać osiągnięte poprzez:
− realizację autostrad, dróg ekspresowych, obwodnic, wzmocnień i przebudów, wzmocnień sieci
drogowej,
− zapewnienie niezbędnych standardów bezpieczeństwa w transporcie drogowym,
− rozpowszechnianie wiedzy na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego,
− realizację „Programu bezpieczeństwa ruchu drogowego dla dróg krajowych na lata 2007-2013
GAMBIT – Drogi Krajowe’’,
− eliminację zjawisk i przyczyn wypadków drogowych na całych ciągach dróg krajowych (Program
Redukcji Liczby Ofiar Śmiertelnych na Drogach Krajowych),
− zmniejszenie liczby wypadków i ich skutków z udziałem wszystkich uczestników ruchu drogowego,
− realizację przez beneficjentów projektów konkursowych.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używane są następujące mierniki:
• długość wybudowanych dróg ekspresowych i autostrad [w km],
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [118,5],
• długość wybudowanych i zmodernizowanych pozostałych dróg krajowych,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [3,36],
• liczba kontroli dotycząca stosowania się przedsiębiorców i kierowców do określonych przepisami
ograniczeń wymiarów, masy i nacisków osi pojazdów, a także kontrolę zezwoleń na przejazd
pojazdów ponadnormatywnych,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [175 tys.].
Wojewodowie
Wojewodowie, dysponenci części 85, na realizację zadania 19.1. Wspieranie transportu drogowego
w 2010 roku przeznaczą 409,6 mln zł.
Celem zadania jest rozwój infrastruktury drogowej w województwie.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− zapewnianie niezbędnych standardów bezpieczeństwa w transporcie drogowym m.in. kontrole w
zakresie bezpieczeństwa przewozu osób, czasu pracy kierowcy, stanu technicznego pojazdów,
− zapewnianie infrastruktury drogowej,
− zapewnianie przestrzegania prawa na etapie przygotowania inwestycji do realizacji,
304
− wykonywanie czynności kontrolnych sprawdzających przestrzeganie przez przewoźników „Ustawy
o transporcie drogowym” oraz „Ustawy o drogach publicznych”,
− zwiększania wykonywania ilości kontroli dynamicznych – polegających na zatrzymywaniu
pojazdów będących w ruchu i kierowaniu ich na miejsce prowadzenia kontroli,
− nadzór nad dopłatami do ulgowych przewozów pasażerskich,
− realizowanie założeń inwestycyjnych,
− zmniejszanie liczby wypadków, kolizji a tym samym osób zabitych i rannych,
− wykonywanie przebudowy, budowy i remontu wszystkich włączonych do realizacji w ramach
Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych,
− zlecanie sporządzania operatów szacunkowych oraz wydawanie decyzji ustalających odszkodowanie
za nieruchomości przejmowane pod drogi publiczne (krajowe, wojewódzkie).
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używany jest następujący miernik:
• wskaźnik ilości pojazdów z naruszeniami.
Zadanie 19.2. Wspieranie transportu kolejowego i intermodalnego
Minister Infrastruktury
Ministerstwo Infrastruktury, dysponent części 39, na realizację zadania 19.2. Wspierania transportu
kolejowego i intermodalnego w 2010 roku przeznaczy kwotę 2 749,7 mln zł.
Celem zadania jest zwiększanie dostępności i poprawa jakości transportu kolejowego.
Cel ma zostać osiągnięty w szczególności poprzez:
− dążenie do zintegrowania polskiego transportu kolejowego z systemem Unii Europejskiej,
w aspekcie standardów technicznych jak i interoperacyjności linii kolejowych,
− wykonanie analiz i badań obrazujących stan infrastruktury kolejowej oraz zależności społeczne,
gospodarcze i przewozowe wpływające na zapotrzebowanie transportowe w obrębie
modernizowanej linii,
− stworzenie sprawnego i efektywnego systemu transportu kolejowego, będącego skuteczną
i efektywną alternatywą dla innych gałęzi transportu,
− wzrost atrakcyjności i konkurencyjności kolei w przewozach o charakterze regionalnym
i aglomeracyjnym,
− rozwój przewozów międzynarodowych,
− pozyskiwanie środków finansowych z Unii Europejskiej na realizację projektów związanych
z transportem intermodalnym,
− modernizację linii kolejowych leżących na transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T,
− objęcie dofinansowaniem środkami budżetowymi naprawy elementów systemu sterowania ruchem
i zasilania trakcyjnego,
− poprawę stanu technicznego i funkcjonalności dworców kolejowych z uwzględnieniem osób
o ograniczonych możliwościach poruszania się,
305
sprawiedliwości
wydatki w mln zł
0
2 000
4 000
6 000
Zadanie 18.1. Sprawowanie wymiaru
sprawiedliwości
Zadanie 18.2. Wykonywanie kary pozbawienia
wolności i tymczasowego aresztowania
Zadanie 18.3. Przeciwdziałanie demoralizacji i
przestępczości wśród nieletnich i stworzenie
warunków do powrotu nieletnich do normalnego
życia
Zadanie 18.4. Informatyzacja działalności i
budowa społeczeństwa informacyjnego
2009 r.
2010 r.
2011 r.
2012 r.
301
Funkcja 19. Budowa, rozbudowa i utrzymanie infrastruktury
transportowej
19.1. Charakterystyka funkcji
Funkcja 19 wpisuje się w zakres tematyczny strategii Rozwój infrastruktury transportowej. Funkcja ta
obejmuje swym zakresem obszar państwa odpowiedzialny za sprawy funkcjonowania oraz rozwoju
infrastruktury transportu, w szczególności budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony dróg publicznych,
w tym autostrad, oraz kolei, lotnisk i portów lotniczych oraz śródlądowych dróg wodnych w zakresie żeglugi
śródlądowej, ruchu drogowego, kolejowego, lotniczego oraz żeglugi śródlądowej, przewozu osób i rzeczy
środkami transportu samochodowego, kolejowego, lotniczego i żeglugi śródlądowej oraz komunikacji
publicznej. Obejmuje również sprawy z zakresu transportu morskiego i żeglugi morskiej, obszarów morskich,
portów i przystani morskich.
Infrastruktura transportowa jest jedną z kluczowych dziedzin działalności państwa. Przyczynia się ona do
poprawy jakości życia obywateli, równomiernego rozwoju regionów kraju, a także podniesienia warunków
konkurencyjności polskiej gospodarki poprzez ułatwienie warunków działalności gospodarczej. W ramach
funkcji prowadzone są działania państwa mające na celu rozbudowę i modernizację infrastruktury kolejowej,
drogowej i lotniczej, a także poprawę dostępności komunikacyjnej Polski i połączenie jej z głównymi
korytarzami transportowymi, poprzez stworzenie sieci dróg o dużej przepustowości (drogi ekspresowe
i autostrady). W obszarze transportu drogowego, w kontekście dynamicznie rozrastających się metropolii,
należy podkreślić działania państwa mające na celu rozwój transportu na obszarach miejskich, co ma na celu
poprawę jakości życia i pracy obywateli korzystających z tej infrastruktury.
Równie ważne znaczenie ma realizowanie zadań dążących do poprawienia warunków i bezpieczeństwa
funkcjonowania przewozów kolejowych oraz usprawnienia metod ich organizacji w celu podniesienia
efektywności tej gałęzi transportu (przewozy intermodalne). W funkcji 19 umieszczono wydatki instytucji
zajmującej się tworzeniem warunków dla tego rodzaju transportu – Urząd Transportu Kolejowego. Ważnym
elementem polityki transportowej, którego realizacja jest niezbędna dla zapewnienia atrakcyjności
turystycznej i inwestycyjnej kraju, jest rozwój transportu lotniczego. Działania zmierzające do zapewnienia
rozwoju i podnoszenia poziomu bezpieczeństwa przewozów lotniczych wykonuje Urząd Lotnictwa
Cywilnego. W ramach funkcji 19 finansowane są działania mające wspierać przewozy morskie,
np. zapewnienie łączności, utrzymanie torów wodnych, ochrona brzegu morskiego, polepszenie warunków
dostępu do portów morskich od strony morza. Zadania te wykonywane są przez Urzędy Morskie. Istotnym
zadaniem resortu koordynującego politykę transportową jest tworzenie regulacji rynku: transportu
drogowego, kolejowego, lotniczego oraz wodnego, co ma na celu osiągnięcie najwyższego możliwego
poziomu bezpieczeństwa tych rodzajów transportu, przy jednoczesnym zapewnieniu korzystnych warunków
oraz zgodności z przepisami obowiązującymi w UE.
Wszystkie powyżej przedsięwzięcia, umieszczone w funkcji 19 mają na celu bezpieczeństwo obywateli,
skrócenie czasu przejazdu przez Polskę, a także podniesienie poziomu atrakcyjności kraju wobec inwestorów.
302
19.2. Poziom wydatkowania środków budżetu państwa na funkcję
Na realizację zadań z zakresu funkcji Budowa, rozbudowa i utrzymanie infrastruktury transportowej
w 2010 roku planuje się przeznaczyć kwotę 7 502,4 mln zł.
19.3. Zakres przedmiotowy zadań realizowanych w ramach funkcji
Funkcja Budowa, rozbudowa i utrzymanie infrastruktury transportowej obejmuje działalność
dysponentów w zakresie budowy, rozbudowy i utrzymania infrastruktury drogowej, kolejowej, lotniczej oraz
wodnej, w tym w szczególności:
− administrację spraw i usług związanych z funkcjonowaniem, wykorzystywaniem, budową
i utrzymaniem systemów i urządzeń transportu drogowego (dróg, mostów, tuneli, parkingów,
terminali autobusowych itp.), kolejowego (torowisk, terminali, tuneli, mostów, ekranów, wykopów
itp.), lotniczego (portów lotniczych, pasów startowych, terminali, hangarów, sprzętu nawigacyjnego,
urządzeń kontroli ruchu lotniczego itp.) oraz wodnego (portów, doków, sprzętu nawigacyjnego,
kanałów, mostów, tuneli, falochronów, pirsów, nabrzeży, terminali itp.),
− budowę, rozbudowę i funkcjonowanie systemów i urządzeń transportu drogowego, kolejowego,
lotniczego i wodnego,
− sprawy dotyczące przewozu osób i rzeczy środkami komunikacji publicznej, transportu
samochodowego, kolejowego, lotniczego i śeglugi śródlądowej,
− zapewnienie bezpieczeństwa transportu drogowego, wodnego, kolejowego i lotniczego,
− bezpieczeństwo w obszarach morskich, ochronę brzegu morskiego,
− nadzór nad bezpieczeństwem transportu drogowego, kolejowego, lotniczego oraz wodnego,
− przygotowanie i wprowadzanie w życie ustawodawstwa związanego z infrastrukturą transportową,
− informatyzację działalności i budowę społeczeństwa informacyjnego.
19.4. Podmioty realizujące zadania w ramach funkcji
Do grupy podmiotów realizujących zadania w ramach tej funkcji należą dysponenci następujących części
budżetowych:
− Gospodarka morska – część 21,
− Transport – część 39,
− Urząd Transportu Kolejowego – część 71,
− Województwa – część 85.
303
19.5. Opis zadań realizowanych w ramach funkcji
Zadanie 19.1. Wspieranie transportu drogowego
Minister Infrastruktury
Minister Infrastruktury, dysponent części 39, na realizację zadania 19.1. Wspieranie transportu drogowego w
2010 roku przeznaczy kwotę 3 732,4 mln zł.
Celem zadania jest poprawa dostępności komunikacyjnej Polski i połączenie z głównymi korytarzami
transportowymi.
Cele mają zostać osiągnięte poprzez:
− realizację autostrad, dróg ekspresowych, obwodnic, wzmocnień i przebudów, wzmocnień sieci
drogowej,
− zapewnienie niezbędnych standardów bezpieczeństwa w transporcie drogowym,
− rozpowszechnianie wiedzy na temat bezpieczeństwa ruchu drogowego,
− realizację „Programu bezpieczeństwa ruchu drogowego dla dróg krajowych na lata 2007-2013
GAMBIT – Drogi Krajowe’’,
− eliminację zjawisk i przyczyn wypadków drogowych na całych ciągach dróg krajowych (Program
Redukcji Liczby Ofiar Śmiertelnych na Drogach Krajowych),
− zmniejszenie liczby wypadków i ich skutków z udziałem wszystkich uczestników ruchu drogowego,
− realizację przez beneficjentów projektów konkursowych.
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używane są następujące mierniki:
• długość wybudowanych dróg ekspresowych i autostrad [w km],
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [118,5],
• długość wybudowanych i zmodernizowanych pozostałych dróg krajowych,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [3,36],
• liczba kontroli dotycząca stosowania się przedsiębiorców i kierowców do określonych przepisami
ograniczeń wymiarów, masy i nacisków osi pojazdów, a także kontrolę zezwoleń na przejazd
pojazdów ponadnormatywnych,
zaplanowana wartość miernika, którą zamierza się osiągnąć w roku 2010 to: [175 tys.].
Wojewodowie
Wojewodowie, dysponenci części 85, na realizację zadania 19.1. Wspieranie transportu drogowego
w 2010 roku przeznaczą 409,6 mln zł.
Celem zadania jest rozwój infrastruktury drogowej w województwie.
Cel ma zostać osiągnięty poprzez:
− zapewnianie niezbędnych standardów bezpieczeństwa w transporcie drogowym m.in. kontrole w
zakresie bezpieczeństwa przewozu osób, czasu pracy kierowcy, stanu technicznego pojazdów,
− zapewnianie infrastruktury drogowej,
− zapewnianie przestrzegania prawa na etapie przygotowania inwestycji do realizacji,
304
− wykonywanie czynności kontrolnych sprawdzających przestrzeganie przez przewoźników „Ustawy
o transporcie drogowym” oraz „Ustawy o drogach publicznych”,
− zwiększania wykonywania ilości kontroli dynamicznych – polegających na zatrzymywaniu
pojazdów będących w ruchu i kierowaniu ich na miejsce prowadzenia kontroli,
− nadzór nad dopłatami do ulgowych przewozów pasażerskich,
− realizowanie założeń inwestycyjnych,
− zmniejszanie liczby wypadków, kolizji a tym samym osób zabitych i rannych,
− wykonywanie przebudowy, budowy i remontu wszystkich włączonych do realizacji w ramach
Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych,
− zlecanie sporządzania operatów szacunkowych oraz wydawanie decyzji ustalających odszkodowanie
za nieruchomości przejmowane pod drogi publiczne (krajowe, wojewódzkie).
Do monitorowania stopnia osiągnięcia celu realizowanego zadania używany jest następujący miernik:
• wskaźnik ilości pojazdów z naruszeniami.
Zadanie 19.2. Wspieranie transportu kolejowego i intermodalnego
Minister Infrastruktury
Ministerstwo Infrastruktury, dysponent części 39, na realizację zadania 19.2. Wspierania transportu
kolejowego i intermodalnego w 2010 roku przeznaczy kwotę 2 749,7 mln zł.
Celem zadania jest zwiększanie dostępności i poprawa jakości transportu kolejowego.
Cel ma zostać osiągnięty w szczególności poprzez:
− dążenie do zintegrowania polskiego transportu kolejowego z systemem Unii Europejskiej,
w aspekcie standardów technicznych jak i interoperacyjności linii kolejowych,
− wykonanie analiz i badań obrazujących stan infrastruktury kolejowej oraz zależności społeczne,
gospodarcze i przewozowe wpływające na zapotrzebowanie transportowe w obrębie
modernizowanej linii,
− stworzenie sprawnego i efektywnego systemu transportu kolejowego, będącego skuteczną
i efektywną alternatywą dla innych gałęzi transportu,
− wzrost atrakcyjności i konkurencyjności kolei w przewozach o charakterze regionalnym
i aglomeracyjnym,
− rozwój przewozów międzynarodowych,
− pozyskiwanie środków finansowych z Unii Europejskiej na realizację projektów związanych
z transportem intermodalnym,
− modernizację linii kolejowych leżących na transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T,
− objęcie dofinansowaniem środkami budżetowymi naprawy elementów systemu sterowania ruchem
i zasilania trakcyjnego,
− poprawę stanu technicznego i funkcjonalności dworców kolejowych z uwzględnieniem osób
o ograniczonych możliwościach poruszania się,
305
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2375-ustawa-z-zal
› Pobierz plik

-
2375-uzas-tom-I
› Pobierz plik

-
2375-uzas-tom-II
› Pobierz plik

-
2375-tom-III-uklad-zadaniowy
› Pobierz plik

-
2375-Trzyletni-plan-limitu-mianowan-urzednikow-2010-2012
› Pobierz plik

-
2375-Strategia-zarzadzania-dlugiem-2010-12
› Pobierz plik

-
2375-001
› Pobierz plik

-
2375-002
› Pobierz plik



Projekty ustaw
Elektromobilność dojrzewa. Auta elektryczne kupujemy z rozsądku, nie dla idei