eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o odpadach wydobywczych

Rządowy projekt ustawy o odpadach wydobywczych

- projekt dotyczy zapobiegania powstawaniu w przemyśle wydobywczym odpadów wydobywczych, ograniczania ich niekorzystnego wpływu na środowisko oraz życie i zdrowie ludzi, a ponadto określa zasady gospodarowania odpadami wydobywczymi orazniezanieczyszczoną glebą, zasady prowadzenia obiektu unieszkodliwiania odpadówwydobywczych, procedury związane z uzyskiwaniem zezwoleń i pozwoleńzwiązanych z gospodarką odpadami wydobywczymi oraz procedury związane z zapobieganiem poważnym wypadkom w obiektach unieszkodliwiania odpadów wydobywczych kategorii A;

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 217
  • Data wpłynięcia: 2008-02-01
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o odpadach wydobywczych
  • data uchwalenia: 2008-07-10
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 138, poz. 865

217

4) udokumentowanie gwarancji finansowej lub jej ekwiwa-
lentu;
5) jako załącznik – decyzję zatwierdzającą program go-
spodarowania odpadami wydobywczymi;
6) opis technicznego sposobu zamknięcia obiektu uniesz-
kodliwiania odpadów wydobywczych lub jego części;
7) datę zaprzestania składowania odpadów wydobyw-
czych w obiekcie unieszkodliwiania odpadów wydobyw-
czych;
8) harmonogram działań związanych z rekultywacją obiek-
tu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
9) harmonogram działań związanych z rekultywacją tere-
nu;
10) sprawowanie nadzoru nad zrekultywowanym obiektem
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.

2. Do wniosku dołącza się projekt zamknięcia i rekultywacji
obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych oraz rekultywacji terenu.
3.

Zgoda
na
zamknięcie obiektu unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych lub jego części zatwierdza projekt zamknięcia i rekultywacji
obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych oraz rekultywacji terenu
i określa:
1) imię i nazwisko oraz adres zamieszkania lub nazwę
i adres siedziby posiadacza odpadów prowadzącego
obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
2) techniczny sposób zamknięcia obiektu unieszkodliwia-
nia odpadów wydobywczych lub jego części;
3) datę zaprzestania deponowania odpadów wydobyw-
czych w obiekcie unieszkodliwiania odpadów wydobyw-
czych;

30
4) harmonogram działań związanych z rekultywacją obiek-
tu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
5) harmonogram działań związanych z rekultywacją tere-
nu.
4.

Minister
właściwy do spraw środowiska może określić,
w drodze rozporządzenia, niezbędne dane do projektu zamknięcia i rekultywacji
obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych oraz rekultywacji terenu,
kierując się zasadami ochrony środowiska oraz ochrony gruntów.

Art. 31. 1. Z chwilą technicznego zamknięcia obiektu unieszkodliwia-
nia odpadów wydobywczych lub jego części, właściwy wojewódzki inspektor
ochrony środowiska przeprowadza kontrolę zamknięcia obiektu unieszkodliwia-
nia odpadów wydobywczych lub jego części zgodnie ze sposobem techniczne-
go zamknięcia obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych i ustala
w zarządzeniu pokontrolnym częstotliwość przedkładania sprawozdania o wyni-
kach monitoringu; kopię zarządzenia pokontrolnego przekazuje niezwłocznie
marszałkowi województwa.
2.

Posiadacz
odpadów
prowadzący obiekt unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych jest odpowiedzialny za utrzymanie, monitoring oraz
działania po zamknięciu obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych lub
jego części zgodnie z art. 27 ust. 6.
3.

Realizację obowiązków dotyczących utrzymania, monito-
ringu oraz działań po zamknięciu obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobyw-
czych lub jego części może przejąć wójt, burmistrz lub prezydent miasta wła-
ściwy ze względu na miejsce prowadzenia działalności na podstawie umowy
określającej w szczególności sposób pokrycia przez posiadacza odpadów pro-
wadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych wszelkich kosz-
tów związanych z przejęciem tych obowiązków.
4.

Po
zamknięciu obiektu unieszkodliwiania odpadów wydo-
bywczych lub jego części, posiadacz odpadów prowadzący obiekt unieszkodli-
wiania odpadów wydobywczych bez zbędnej zwłoki zawiadamia w formie pi-

31
semnej, a jeżeli zaistnieje konieczność również w innej formie, właściwego ko-
mendanta wojewódzkiego Państwowej Straży Pożarnej oraz właściwego woje-
wódzkiego inspektora ochrony środowiska o wszelkich zdarzeniach lub zmia-
nach technologicznych, które mogą mieć wpływ na stateczność obiektu uniesz-
kodliwiania odpadów wydobywczych lub jego części, oraz o wszelkich istotnych
niekorzystnych skutkach dla środowiska ujawnionych w wyniku monitoringu,
podając w zawiadomieniu:
1) imię i nazwisko oraz adres zamieszkania lub nazwę
i adres siedziby posiadacza odpadów prowadzącego
obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych;
2) lokalizację obiektu unieszkodliwiania odpadów wydo-
bywczych;
3) rodzaj zdarzenia z krótkim opisem;
4) dzień zajścia zdarzenia.
5.

Posiadacz
odpadów
prowadzący obiekt unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych kategorii A wprowadza w życie wewnętrzny plan ope-
racyjno-ratowniczy i postępuje zgodnie z ustawą.
6.

Posiadacz
odpadów
prowadzący obiekt unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych pokrywa koszty działań, o których mowa w ust. 2 i 4.
7.

Po
zamknięciu obiektu unieszkodliwiania odpadów wydo-
bywczych lub jego części, z częstotliwością ustaloną przez właściwego woje-
wódzkiego inspektora ochrony środowiska, posiadacz odpadów prowadzący
obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych przedkłada sprawozdanie
o wynikach monitoringu.
8.

Minister
właściwy do spraw środowiska może określić,
w drodze rozporządzenia, sposób zawiadamiania o zdarzeniach, o których mo-
wa w ust. 4, kierując się potrzebą ujednolicenia sposobu oraz zapewnieniem
regularności przekazywania tych informacji.


32
Art. 32. 1. Marszałek województwa przed rozpoczęciem działań zwią-
zanych ze składowaniem odpadów wydobywczych w obiekcie unieszkodliwiania
odpadów wydobywczych, wymaga przedstawienia przez posiadacza odpadów
prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych posiadanej
gwarancji finansowej lub jej ekwiwalentu, zgodnie z ust. 4 tak, aby:
1) obowiązki związane z prowadzeniem obiektu unieszko-
dliwiania odpadów wydobywczych, także po jego za-
mknięciu, zostały wypełnione;
2) w dowolnym czasie były dostępne środki finansowe na
rekultywację obiektu unieszkodliwiania odpadów wydo-
bywczych oraz rekultywację terenu zgodnie z progra-
mem gospodarowania odpadami wydobywczymi i wy-
maganiami zezwolenia na prowadzenie obiektu uniesz-
kodliwiania odpadów wydobywczych.

2. Obliczenie gwarancji finansowej lub jej ekwiwalentu jest
dokonane na podstawie:
1) prawdopodobnego negatywnego wpływu obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych na środowi-
sko, biorąc pod uwagę w szczególności kategorię obiek-
tu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, właści-
wości odpadów wydobywczych oraz faktyczne lub
zgodne z planem zagospodarowania przestrzennego
zagospodarowanie zrekultywowanego terenu;
2) założenia, że niezależne i odpowiednio wykwalifikowa-
ne osoby trzecie ocenią i wykonają wszelkie niezbędne
prace rekultywacyjne.
3.

Wysokość gwarancji finansowej lub jej ekwiwalentu podle-
ga weryfikacji w przypadku zmian zakresu działań związanych z rekultywacją
obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych oraz rekultywacją terenu
zgodnie z programem gospodarowania odpadami wydobywczymi.

33
4.

Przedstawiona
gwarancja
finansowa lub jej ekwiwalent po-
winna być właściwie udokumentowana.
5.

Jeżeli właściwy wojewódzki inspektor ochrony środowiska
potwierdzi prawidłowe zamknięcie obiektu unieszkodliwiania odpadów wydo-
bywczych, zgodnie z art. 31 ust. 1, marszałek województwa, w drodze decyzji,
zwalnia posiadacza odpadów prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych z obowiązku posiadania gwarancji finansowej lub jej ekwiwalen-
tu, z wyjątkiem obowiązków, o których mowa w art. 31 ust. 2.
6.

Minister
właściwy do spraw środowiska w porozumieniu
z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych może określić, w drodze
rozporządzenia, sposób obliczania, udokumentowania, terminy i zakres weryfi-
kacji wielkości, sposób dysponowania oraz formę gwarancji finansowej

i jej ekwiwalentu, biorąc pod uwagę pełne pokrycie kosztów rekultywacji obiektu
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych oraz rekultywacji terenu, dostęp-
ność środków finansowych, a także zakres niezbędnych prac rekultywacyjnych.

7. W przypadku niewywiązania się posiadacza odpadów pro-
wadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych z obowiązków
dotyczących rekultywacji obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych
oraz rekultywacji terenu, ich koszty są pokrywane przez podmiot, który udzielił
gwarancji finansowej lub jej ekwiwalentu, na wniosek marszałka województwa
zawierający kosztorys oraz harmonogram wpłat; roszczeń tych marszałek wo-
jewództwa może dochodzić przed sądem.
8.

Jeżeli wójt, burmistrz lub prezydent miasta przejął od po-
siadacza odpadów prowadzącego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobyw-
czych realizację obowiązków dotyczących utrzymania, monitoringu oraz działań
po zamknięciu obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych lub jego czę-
ści, to przysługują mu roszczenia do podmiotu, który udzielił gwarancji finanso-
wej lub jej ekwiwalentu.

Art. 33. 1. Zmiana posiadacza odpadów prowadzącego obiekt uniesz-
kodliwiania odpadów wydobywczych wymaga przekazania przez posiadacza
odpadów przekazującego obiekt unieszkodliwiania odpadów wydobywczych

34
strony : 1 ... 6 . [ 7 ] . 8 ... 20 ... 28

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: