Rządowy projekt ustawy o odpadach wydobywczych
- projekt dotyczy zapobiegania powstawaniu w przemyśle wydobywczym odpadów wydobywczych, ograniczania ich niekorzystnego wpływu na środowisko oraz życie i zdrowie ludzi, a ponadto określa zasady gospodarowania odpadami wydobywczymi orazniezanieczyszczoną glebą, zasady prowadzenia obiektu unieszkodliwiania odpadówwydobywczych, procedury związane z uzyskiwaniem zezwoleń i pozwoleńzwiązanych z gospodarką odpadami wydobywczymi oraz procedury związane z zapobieganiem poważnym wypadkom w obiektach unieszkodliwiania odpadów wydobywczych kategorii A;
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 217
- Data wpłynięcia: 2008-02-01
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o odpadach wydobywczych
- data uchwalenia: 2008-07-10
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 138, poz. 865
217
KGHM Polska Miedź S.A
35.
ZG „Trzebionka” S.A.
36.
ZGH „Bolesław” S.A.
37.
Państwowy Instytut Geologiczny
38.
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie,
39.
Górnicza Izba Przemysłowo-Handlowa
40.
Państwowa Agencja Atomistyki
41.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego
42.
Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych.
Projekt
zostanie
także zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska
oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych zostaną zamieszczone na stronie
internetowej Ministerstwa rodowiska oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Obowiązek przeprowadzenia spisu zamkniętych obiektów unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych oraz opuszczonych obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych,
które mogą zagrażać rodowisku i zdrowiu ludzkiemu, może generować koszty około
1miliona złotych.
b) rynek pracy
Brak wpływu.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Brak wpływu.
d) sytuację i rozwój regionalny
Brak wpływu.
e) ochronę środowiska
Projekt
rozporządzenia pozytywnie wpłynie na ochronę rodowiska, w szczególno ci w
zakresie ochrony przed negatywnym wpływem obiektu unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych na rodowisko oraz możliwo cią wystąpienia poważnego wypadku.
4. Wskazanie źródeł finansowania, zwłaszcza jeżeli projekt pociąga za sobą
obciążenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego
Przeprowadzenie spisu zamkniętych obiektów unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych oraz opuszczonych obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych
przez Inspekcję Ochrony rodowiska (wojewódzcy inspektorzy ochrony rodowiska i
Główny Inspektor Ochrony rodowiska), które mogą zagrażać rodowisku i zdrowiu
ludzkiemu, będzie generować koszty około 1 miliona złotych, na co powinny zostać
zagwarantowane rodki w budżecie państwa do roku 2012. Szczegółowe szacunki kosztów
zostaną wykazane w pracy badawczej, która zostanie zlecona Instytutowi Ekologii Terenów
Uprzemysłowionych. Dokonanie spisu zamkniętych obiektów unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych oraz opuszczonych obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych w
powyższej kwocie będzie obejmowała również charakterystykę tych obiektów. Praca
badawcza została zgłoszona do planu prac badawczych finansowanych ze rodków
Narodowego Funduszu Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej na rok 2008. Koszt pracy
badawczej został oszacowany w wysoko ci 85 tys. zł.
01/35rch
4
Projekt
ROZPORZ DZENIE
MINISTRA RODOWISKA)
z dnia.......................................
w sprawie rekultywacji zamkniętych obiektów unieszkodliwiania odpadów
wydobywczych
Na podstawie art. 43 ust. 5 ustawy z dnia ............ o odpadach wydobywczych (Dz. U. Nr
..............poz. ...........) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie okre la metodologię dotyczącą rekultywacji zamkniętych obiektów
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
§ 2.
Do opracowania metodologii dotyczącej rekultywacji zamkniętych obiektów
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych zostaną wykorzystane wyniki pracy
badawczej, która zostanie zlecona w 2008 r. Instytutowi Ekologii Terenów
Uprzemysłowionych.
§ 3. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Minister rodowiska
1) Minister rodowiska kieruje działem administracji rządowej – rodowisko, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 2
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra rodowiska (Dz.U. Nr 216, poz. 1606).
Uzasadnienie
Celem projektu rozporządzenia jest dostosowanie się do przepisów art. 21 ust. 1 pkt b
dyrektywy 2006/21/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie
gospodarowania odpadami pochodzącymi z przemysłu wydobywczego oraz zmieniająca
dyrektywę 2004/35/WE (Dz. Urz. UE L 102 z 11.04.2006, str. 15).
Uwzględniając art. 20 i art. 21 ust. 1 pkt b dyrektywy oraz wyniki pracy badawczej,
która zostanie zlecona w 2008 r. Instytutowi Ekologii Terenów Uprzemysłowionych, w
niniejszym rozporządzeniu, do wydania którego upoważnienie zostało zawarte w art. 43 ust. 5
projektu ustawy o odpadach wydobywczych, zostanie uszczegółowiona metodologia
dotycząca rekultywacji zamkniętych obiektów unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
2
Ocena Skutków Regulacji
1. Wskazanie podmiotów, na które oddziałuje akt normatywny
Projekt rozporządzenia dotyczy prowadzących składowiska odpadów przyjmujących
do składowania odpady wydobywcze oraz prowadzących funkcjonujące obiekty
unieszkodliwiania odpadów wydobywczych.
2. Wyniki przeprowadzonych konsultacji
Projekt
rozporządzenia zostanie przekazany w ramach konsultacji społecznych do
podmiotów związanych z gospodarką odpadami oraz przemysłem wydobywczym,
stowarzyszeń zrzeszających przedsiębiorców oraz związków zawodowych wskazanych
poniżej:
1.
Wojewodowie
2.
Marszałkowie Województw
3.
Główny Urząd Statystyczny
4.
Główny Inspektor Ochrony rodowiska
5.
Wojewódzcy Inspektorzy Ochrony rodowiska
6.
Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej
7.
Związek Rzemiosła Polskiego
8.
Business Centre Club - Związek Pracodawców
9.
Forum Związków Zawodowych
10.
Narodowy Fundusz Ochrony rodowiska i Gospodarki Wodnej
11.
NSZZ „Solidarno ć”
12.
OPZZ
13.
Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych
14.
Konfederacja Pracodawców Polskich
15.
Polski Klub Ekologiczny
16.
Instytut na Rzecz Ekorozwoju
17.
Biuro Wspierania Lobbingu Ekologicznego
18.
Centrum Prawa Ekologicznego
19.
Komitet Ochrony rodowiska - Krajowa Izba Gospodarcza
20.
Polska Izba Ekologii
21.
Ogólnopolska Izba Gospodarcza Recyklinguawa
22.
Polska Izba Gospodarki Odpadami
23.
Krajowa Izba Gospodarki Odpadami
24.
Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego
25.
ABC Recykling S.A.
26.
Wyższy Urząd Górniczy
27.
Regionalne Zarządy Gospodarki Wodnej
28.
Jastrzębska Spółka Węglowa
29.
Katowicki Holding Węglowy
30.
Kompania Węglowa
31.
KWK Bogdanka
32.
Porozumienie Producentów Węgla Brunatnego
33.
Polski Związek Pracodawców Producentów Kruszyw
34.
KGHM Polska Miedź S.A
35.
ZG „Trzebionka” S.A.
36.
ZGH „Bolesław” S.A.
37.
Państwowy Instytut Geologiczny
3
38.
Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie,
39.
Górnicza Izba Przemysłowo-Handlowa
40.
Państwowa Agencja Atomistyki
41.
Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego
42.
Instytut Ekologii Terenów Uprzemysłowionych.
Projekt
zostanie
także zamieszczony na stronie internetowej Ministerstwa rodowiska
oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
Wyniki przeprowadzonych konsultacji społecznych zostaną zamieszczone na stronie
internetowej Ministerstwa rodowiska oraz w Biuletynie Informacji Publicznej.
3. Przedstawienie wyników analizy wpływu aktu normatywnego na:
a) sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego
Brak wpływu.
b) rynek pracy
Brak wpływu.
c) konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym funkcjonowanie
przedsiębiorstw
Realizacja przepisów rozporządzenia będzie pociągać za sobą skutki finansowe związane z
dostosowaniem się do obowiązku rekultywacji terenów zdegradowanych w wyniku
eksploatacji obiektów i ewentualną odpowiedzialno cią za szkody wyrządzone w rodowisku
w wyniku takiej działalno ci.
d) sytuację i rozwój regionalny
Projekt rozporządzenia będzie miał wpływ na rozwój usług związanych z pracami
organizacyjnymi i technicznymi w obiekcie unieszkodliwiania odpadów wydobywczych, w
regionach ich funkcjonowania.
e) ochronę środowiska
Projekt rozporządzenia pozytywnie wpłynie na ochronę rodowiska, w szczególno ci w
zakresie ochrony przed uciążliwo ciami związanymi z gospodarką odpadami wydobywczymi
w tym przed wpływem obiektu unieszkodliwiania odpadów wydobywczych na rodowisko.
4. Wskazanie źródeł finansowania, zwłaszcza jeżeli projekt pociąga za sobą
obciążenie budżetu państwa lub budżetów jednostek samorządu terytorialnego
Brak wpływu.
01/36rch
4