Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113
20
z przepisami prawa w zakresie ciągłej zdatności do lotu statku
powietrznego.
7. Wydanie pozwolenia na wykonywanie lotów, jego zawieszenie, jak
również odmowa wydania oraz cofnięcie następuje w drodze decyzji
administracyjnej Prezesa Urzędu.
8. Projektowanie, produkcja i obsługa statków powietrznych kategorii
specjalnej jest prowadzona przez podmioty posiadające certyfikat,
o którym mowa w art. 160 ust. 3 pkt 6. Pojedyncze egzemplarze statków
powietrznych kategorii specjalnej mogą być produkowane przez
podmioty nieposiadające certyfikatu pod nadzorem Prezesa Urzędu.
9. Prezes Urzędu prowadzi ewidencje podmiotów produkujących lub
obsługujących statki powietrzne kategorii specjalnej lub ich części
posiadających certyfikat, o którym mowa w art. 160 ust. 3 pkt 6.
Art. 53d. Certyfikaty typu oraz uzupełniające certyfikaty typu, wydane przez Prezesa
Urzędu dla statków powietrznych nieobjętych nadzorem EASA, Prezes
Urzędu może, w drodze decyzji administracyjnej:
1) zawiesić na określony czas – jeżeli typ statku powietrznego, silnika
lub śmigła przestał spełniać wymagania ustanowione przepisami
prawa w zakresie ciągłej zdatności do lotu statku powietrznego;
2) cofnąć – jeżeli w okresie zawieszenia tego certyfikatu nie została
przywrócona zgodność z przepisami prawa w zakresie ciągłej
zdatności do lotu statku powietrznego;
3) zmienić – jeżeli wnioskujący o zmianę w certyfikacie typu lub
uzupełniającym certyfikacie typu wykaże, że statek powietrzny, silnik
lub śmigło spełnia wymagania ustanowione przepisami prawa
w zakresie projektu typu.
Art. 53e. 1. Minister właściwy do spraw transportu, mając na uwadze wymagania
EASA w zakresie zdatności statków powietrznych do lotu oraz
uwzględniając konieczność zapewnienia bezpiecznej eksploatacji statków
powietrznych, określi, w drodze rozporządzenia, przepisy techniczne
i eksploatacyjne dotyczące statków powietrznych kategorii specjalnej,
sposób postępowania przy sprawdzaniu zdatności do lotu tych statków
oraz wzory dokumentów z tym związane, a w szczególności:
21
1) rodzaje statków powietrznych kategorii specjalnej;
2) sposób i warunki prowadzenia budowy, odbudowy lub modyfikacji
statków powietrznych kategorii specjalnej;
3) sposób postępowania przy wydawaniu i odnawianiu ważności oraz
zawieszaniu i cofaniu pozwoleń na wykonywanie lotów;
4) sposób prowadzenia inspekcji statków powietrznych kategorii
specjalnej;
5) wzór pozwolenia na wykonywanie lotów oraz wzór wniosku o jego
wydanie;
6) zakres obsługi statków powietrznych kategorii specjalnej;
7) sposób postępowania przy certyfikowaniu podmiotów projektujących,
produkujących
i obsługujących statki powietrzne kategorii
specjalnej;
8)
sposób prowadzenia ewidencji podmiotów produkujących
i obsługujących statki powietrzne kategorii specjalnej lub ich części.
2. Minister właściwy do spraw transportu, mając na uwadze wymagania
EASA w zakresie zdatności statków powietrznych do lotu oraz
uwzględniając konieczność zapewnienia bezpiecznej eksploatacji statków
powietrznych, określi, w zakresie niezastrzeżonym dla EASA, w drodze
rozporządzenia:
1) sposób postępowania przy zmianie, zawieszaniu i cofaniu certyfikatu
typu, uzupełniającego certyfikatu typu oraz wzór tych dokumentów;
2) sposób postępowania przy wydawaniu, zmianie, zawieszaniu
i cofaniu orzeczenia zdatności oraz wzór tego orzeczenia i wniosku
o jego wydanie;
3) sposób postępowania przy wydawaniu, zawieszaniu i cofaniu
świadectwa oględzin oraz wzór tego świadectwa i wniosku o jego
wydanie;
4) rodzaje prób w locie i lotów próbnych oraz sposób i warunki ich
przeprowadzania, w tym wymagania dotyczące personelu lotniczego
uczestniczącego w próbach w locie i lotach próbnych;
5) sposób sprawdzania zdatności statków powietrznych do lotu, w tym
sposób:
22
a) postępowania przy wydawaniu świadectwa zdatności do lotu oraz
eksportowego świadectwa zdatności do lotu, okres ważności
świadectwa zdatności do lotu, wzór świadectwa zdatności do lotu
oraz wzór wniosku o jego wydanie, wzór eksportowego
świadectwa zdatności do lotu oraz wzór wniosku o jego wydanie,
b) stwierdzania utrzymywania przez statek powietrzny jego
zdatności do lotu,
c) postępowania przy zawieszaniu i cofaniu świadectwa zdatności do
lotu,
d) postępowania przy wydawaniu zezwolenia na wykonywanie lotu
w szczególnych okolicznościach i termin jego ważności, wzór
zezwolenia na wykonywanie lotu w szczególnych okolicznościach
oraz wzór wniosku o jego wydanie.”;
21) w dziale IV tytuł rozdziału 1 otrzymuje brzmienie:
„Postanowienia ogólne, zakładanie i rejestrowanie lotnisk”;
22) w art. 54:
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Ze
względu na dostępność dla użytkowników wyróżnia się lotniska użytku
publicznego i lotniska użytku wyłącznego.”,
b) ust. 3 otrzymuje brzmienie:
„3. Lotniskiem użytku wyłącznego jest lotnisko wykorzystywane przez
zarządzającego tym lotniskiem, użytkowników lotniska wymienionych
w dokumentacji rejestracyjnej tego lotniska oraz za zgodą zarządzającego
przez innych użytkowników lotniska.”,
c) dodaje
się ust. 4 – 8 w brzmieniu:
„4. Dopuszcza się wykonywanie z lotnisk użytku wyłącznego następujących
lotów:
1) niehandlowych;
2) handlowych nieregularnych oferowanych niepublicznie – wykonywanych
wyłącznie statkami powietrznymi o maksymalnej masie startowej nie-
23
przekraczającej 10.000 kg lub posiadających mniej niż 20 miejsc dla
pasażerów;
3) lokalnych.
5. W przypadku gdy lotnisko użytku wyłącznego prowadzi następującą
działalność:
1) zapewnia funkcjonowanie na lotnisku służb państwowych działających na
rzecz administracji publicznej lub służb lotnictwa państwowego,
2) zapewnia starty i lądowania statków powietrznych wykonujących loty
w celu ratowania życia lub zdrowia ludzi, poszukiwania i ratownictwa,
przeciwdziałania skutkom klęsk żywiołowych lub loty humanitarne
– stanowi to świadczenie usług w ogólnym interesie gospodarczym
w rozumieniu prawa Unii Europejskiej.
6. Prezes Urzędu, na wniosek zarządzającego, zaopiniowany przez gminy, na
których terytorium jest położone lotnisko, mając na uwadze interes publiczny,
może wyrazić zgodę, w formie decyzji administracyjnej, na czasowe otwarcie
lotniska użytku wyłącznego do użytku publicznego dla określonej kategorii
statków powietrznych lub w określonych porach dnia. Do lotnisk tych stosuje
się odpowiednio przepisy dotyczące lotnisk użytku publicznego.
7. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia,
warunki i procedury wykonywania lotów, o których mowa w ust. 4 i 6, mając
na uwadze wymagania wynikające z przepisów międzynarodowych i prawa
Unii Europejskiej oraz przepisów w zakresie bezpiecznego i nienaruszającego
reguł konkurencji wykonywania tych lotów.
8. Z uwagi na rolę w polityce rozwoju kraju, wyróżnia się lotniska lokalne
(gminne, powiatowe) oraz ponadlokalne (regionalne, krajowe).”;
23) w art. 55:
a) ust. 2 otrzymuje brzmienie:
„2. Zezwolenie na założenie lotniska użytku publicznego może uzyskać:
1) organ administracji publicznej Rzeczypospolitej Polskiej;
2) państwowa albo samorządowa jednostka organizacyjna;
3) spółka kapitałowa z siedzibą na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
albo innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji
24
Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia
o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze
Gospodarczym, której członek zarządu – w przypadku zarządu jedno-
osobowego lub co najmniej dwóch członków zarządu – w przypadku
zarządu wieloosobowego, posiadają udokumentowaną znajomość języka
polskiego;
4) stowarzyszenie, którego przedmiotem działalności jest działalność
lotnicza, utworzone zgodnie z przepisami prawa polskiego;
5) osoba fizyczna posiadająca miejsce stałego pobytu na terytorium
Rzeczypospolitej Polskiej albo innego państwa członkowskiego Unii
Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy
o Europejskim Obszarze Gospodarczym, a w przypadku gdy nie jest ona
obywatelem polskim – również posiadająca udokumentowaną znajomość
języka polskiego lub zatrudniająca co najmniej jedną osobę, upoważnioną
do jej reprezentowania, posiadającą udokumentowaną znajomość języka
polskiego.”,
b) po ust. 2 dodaje się ust. 2a w brzmieniu:
„2a. Lotnisko użytku wyłącznego może założyć podmiot posiadający
miejsce stałego pobytu lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej
Polskiej albo innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej,
Konfederacji Szwajcarskiej lub państwa członkowskiego
Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA)
– strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.”,
c) w ust. 3:
– pkt 1 i 2 otrzymują brzmienie:
„1) dokumenty
potwierdzające spełnienie przez wnioskodawcę wymogów,
o których mowa w ust. 2 i 2a;
2) wypis i wyrys z planu zagospodarowania przestrzennego województwa,
o ile został uchwalony, oraz wypis i wyrys z miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego dla terenu lotniska oraz obszarów go
otaczających, znajdujących się w strefie jego oddziaływania, odpis
decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego, odpis decyzji
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik