eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113


15



zgodnie z przepisami rozporządzenia nr 216/2008/WE, rozporządzenia
nr 1702/2003/WE oraz rozporządzenia Komisji nr 2042/2003/WE z dnia
20 listopada 2003 r. w sprawie nieprzerwanej zdatności do lotu statków
powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także
w sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym
w takie zadania (Dz. Urz. WE L 315 z 28.11.2003, str. 1; Dz. Urz. UE
Polskie wydanie specjalne, rozdz. 7, t. 7, str. 541).
Art. 47. W zakresie niezastrzeżonym dla EASA, Prezes Urzędu, w drodze decyzji
administracyjnej, wydaje, zgodnie z wymaganiami Załącznika 8 do Kon-
wencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, o której mowa w art. 3
ust. 2, dyrektywy zdatności określające obowiązki dla użytkowników
i właścicieli statków powietrznych w zakresie ciągłej zdatności do lotu statku
powietrznego.
Art. 48. 1. W zakresie niezastrzeżonym dla EASA Prezes Urzędu, w drodze decyzji
administracyjnej, określa, z uwzględnieniem wymagań rozporządzeń
nr 216/2008/WE, nr 1702/2003/WE oraz nr 2042/2003/WE, działania
obowiązkowe, które należy podjąć jako bezpośrednie przeciwdziałanie
problemom w zakresie bezpieczeństwa. Działania obowiązkowe,
o których mowa powyżej, mogą dotyczyć modyfikacji, wymiany lub
obsługi technicznej wyrobów, części
i akcesoriów oraz określenia
dodatkowych ograniczeń i procedur ich użytkowania.
2. W zakresie objętym rozporządzeniami, o których mowa w ust. 1, Prezes
Urzędu, w drodze decyzji administracyjnej, udziela odstępstw od istotnych
wymagań ustanowionych w tych rozporządzeniach, na warunkach
określonych w art. 14 rozporządzenia nr 216/2008/WE.
3. Decyzje, o których mowa w ust. 1 i 2, podlegają ogłoszeniu w Dzienniku
Urzędowym Urzędu Lotnictwa Cywilnego oraz na stronie internetowej
Urzędu w sposób określony w art. 49 Kodeksu postępowania
administracyjnego.
Art. 49. 1. W zakresie niezastrzeżonym dla EASA, Prezes Urzędu stwierdza
zgodność części i akcesoriów statków powietrznych z właściwymi
przepisami prawa w zakresie ciągłej zdatności do lotu statku
powietrznego przez wydanie orzeczenia zdatności.



16



2. Orzeczenia
zdatności wydawane są bezterminowo.
3. Wydanie orzeczenia zdatności następuje na wniosek osoby posiadającej
interes prawny, która przedstawi projekt typu oraz dokumentację
wykazującą spełnienie właściwych przepisów prawa w zakresie ciągłej
zdatności do lotu statku powietrznego.
4. W orzeczeniu zdatności Prezes Urzędu określa warunki użytkowania
części i akcesoriów statku powietrznego oraz ograniczenia ustalone ze
względu na bezpieczeństwo lotów.
5. Prezes Urzędu odmawia wydania orzeczenia zdatności, jeżeli części
i akcesoria statków powietrznych nie spełniają wymagań ustanowionych
przepisami prawa w zakresie ciągłej zdatności do lotu statku
powietrznego.
6. Prezes Urzędu zawiesza orzeczenie zdatności na określony czas, jeżeli
części i akcesoria statków powietrznych przestały spełniać wymagania
ustanowione przepisami prawa w zakresie ciągłej zdatności do lotu statku
powietrznego.
7. Prezes Urzędu cofa orzeczenie zdatności, jeżeli w okresie zawieszenia
tego orzeczenia nie została przywrócona zgodność z przepisami prawa
w zakresie ciągłej zdatności do lotu statku powietrznego.
8. Prezes Urzędu zmienia orzeczenie zdatności, jeżeli wnioskujący wykaże
zgodność zgłoszonej zmiany z przepisami prawa w zakresie ciągłej
zdatności do lotu statku powietrznego.
9. Wydanie orzeczenia zdatności, jego zawieszenie, jak również odmowa
wydania, zmiana oraz cofnięcie następuje w drodze decyzji
administracyjnej Prezesa Urzędu.
Art. 50. 1. W zakresie niezastrzeżonym dla EASA, Prezes Urzędu stwierdza
zgodność stanu technicznego danego statku powietrznego

z wymaganiami określonymi w certyfikacie typu oraz ustanowionymi
przepisami prawa w zakresie ciągłej zdatności do lotu statku
powietrznego przez wydanie świadectwa zdatności do lotu.
2.
wiadectwo zdatności do lotu wydaje się na czas określony, o ile
rozporządzenie nr 1702/2003/WE nie stanowi inaczej.



17



3. Prezes Urzędu odmawia wydania świadectwa zdatności do lotu, jeżeli
statek powietrzny nie spełnia wymagań, o których mowa w ust. 1.
4. Prezes Urzędu zawiesza świadectwo zdatności do lotu na określony czas,
jeżeli statek powietrzny przestał spełniać wymagania, o których mowa
w ust. 1.
5. Prezes Urzędu cofa świadectwo zdatności do lotu, jeżeli w okresie
zawieszenia tego świadectwa nie została przywrócona zgodność
z wymaganiami, o których mowa w ust. 1.
6. Dla statków powietrznych przeznaczonych na eksport Prezes Urzędu
wydaje eksportowe świadectwo zdatności do lotu.
7. Wydanie świadectwa zdatności do lotu oraz eksportowego świadectwa
zdatności do lotu, odmowa ich wydania oraz ich zawieszenie i cofnięcie
następuje w drodze decyzji administracyjnej Prezesa Urzędu.
Art. 51. W zakresie niezastrzeżonym dla EASA, statek powietrzny, dla którego nie
wydano świadectwa zdatności do lotu, znajdujący się w trakcie prób w locie,
może zostać dopuszczony do lotów próbnych na podstawie wydanego przez
Prezesa Urzędu, w drodze decyzji administracyjnej, świadectwa oględzin
stwierdzającego spełnienie wymagań określonych przepisami prawa

w zakresie ciągłej zdatności do lotu statku powietrznego.
Art. 52. 1. W zakresie niezastrzeżonym dla EASA, Prezes Urzędu może, w drodze
decyzji administracyjnej, zezwolić na wykonanie lotu przez statek
powietrzny nieposiadający ważnego świadectwa zdatności do lotu,
pozwolenia na wykonywanie lotów albo innego równoważnego
dokumentu lub w warunkach nieprzewidzianych w tych dokumentach lub
dokumentach z nimi związanych w celu: przeprowadzenia prób w locie,
eksportu statku powietrznego, przemieszczenia statku powietrznego do
miejsca, gdzie ma być naprawiony, a także w innych okolicznościach
związanych ze sprawdzaniem zdatności do lotu statku powietrznego
(zezwolenie na wykonanie lotu w szczególnych okolicznościach).
2. W przypadkach, o których mowa w ust. 1, jest zabronione wykonywanie
lotu z pasażerami.
Art. 53. 1. Użytkownik, dowódca i inni członkowie załogi statku powietrznego są
obowiązani do przestrzegania warunków i ograniczeń ustanowionych



18



w świadectwie zdatności do lotu, pozwoleniu na wykonywanie lotów lub
innym równoważnym dokumencie i dokumentach z nimi związanych.
2. Użytkownik statku powietrznego i inne osoby wykonujące na jego
zlecenie zadania związane z użytkowaniem, naprawami lub obsługą
techniczną statku powietrznego mają obowiązek zawiadamiania Prezesa
Urzędu o wszelkich zdarzeniach i okolicznościach mogących mieć istotne
znaczenie dla zdatności statku powietrznego do lotu.
Art. 53a. 1. Zgodnie z art. 11 rozporządzenia nr 216/2008/WE uznaje się za ważne,
na równi z odpowiednimi dokumentami wydanymi w Rzeczypospolitej
Polskiej, certyfikaty wydane lub potwierdzone przez właściwy organ
państwa członkowskiego Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej
lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym
Handlu (EFTA) – strony umowy
o Europejskim
Obszarze
Gospodarczym.
2. Prezes Urzędu może uznać, zgodnie z art. 12 rozporządzenia
nr 216/2008/WE, za ważne, na równi z odpowiednimi dokumentami
wydanymi w Rzeczypospolitej Polskiej, świadectwa zdatności do lotu,
zezwolenia na lot statku powietrznego bez świadectwa zdatności do lotu
oraz certyfikaty, wydane lub potwierdzone przez właściwy organ obcego
państwa.
3.

Uznanie, o którym mowa w ust. 2, następuje w drodze decyzji
administracyjnej.
Art. 53b. 1. Prezes Urzędu bada spełnienie wymagań w zakresie ochrony środowiska
przed hałasem i zanieczyszczeniami ziemi, wody i powietrza,
określonych w przepisach międzynarodowych oraz przepisach prawa
Unii Europejskiej.
2. Prezes Urzędu stwierdza spełnienie wymagań, o których mowa w ust. 1,
w świadectwie zdatności w zakresie hałasu, wydawanym w drodze
decyzji administracyjnej.
3. Jeżeli statek powietrzny jest przeznaczony na eksport lub importowany,
świadectwo zdatności w zakresie hałasu może stwierdzić zamiast



19



spełnienia wymagań, o których mowa w ust. 1, spełnienie
odpowiadających im wymagań określonych przez to państwo.
4.
wiadectwo zdatności w zakresie hałasu powinno, w czasie lotu statku
powietrznego, znajdować się na jego pokładzie.
5. Minister właściwy do spraw transportu, mając na uwadze wymagania
EASA w zakresie zdatności statków powietrznych do lotu i ochrony
środowiska oraz uwzględniając konieczność zapewnienia bezpiecznej
eksploatacji statków powietrznych, określi, w drodze rozporządzenia,
wymagania, jakie powinny spełniać statki powietrzne ze względu na
ochronę środowiska przed hałasem oraz zanieczyszczeniami ziemi, wody
i powietrza.
Art. 53c. 1. W zakresie niezastrzeżonym dla EASA, Prezes Urzędu stwierdza
zdatność statków powietrznych kategorii specjalnej do lotu oraz zdatność
ich silników, śmigieł, części i akcesoriów w toku ich projektowania,
produkcji i eksploatacji przez wydanie pozwolenia na wykonywanie
lotów.
2. Wydanie pozwolenia na wykonywanie lotów następuje na wniosek osoby
posiadającej interes prawny, która przedstawi projekt oraz dokumentację
wykazującą spełnienie właściwych przepisów technicznych.
3. W pozwoleniu na wykonywanie lotów określa się warunki użytkowania
statku powietrznego, ograniczenia ustalone ze względu na bez-
pieczeństwo lotów oraz okres, na jaki zostało wydane.
4. Prezes Urzędu odmawia wydania pozwolenia na wykonywanie lotów,
jeżeli dany statek powietrzny, jego silnik lub śmigło nie spełnia wymagań
ustanowionych przepisami prawa w zakresie ciągłej zdatności do lotu
statku powietrznego.
5. Prezes
Urzędu zawiesza pozwolenie na wykonywanie lotów na określony
czas, jeżeli dany statek powietrzny, jego silnik lub śmigło przestał
spełniać wymagania ustanowione przepisami prawa w zakresie ciągłej
zdatności do lotu statku powietrznego.
6. Prezes Urzędu cofa pozwolenie na wykonywanie lotów, jeżeli w okresie
zawieszenia tego pozwolenia nie została przywrócona zgodność


strony : 1 ... 3 . [ 4 ] . 5 ... 10 ... 20 ... 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: