eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113


51



ustanawia sankcje za naruszenie przepisów rozporządzenia, a sankcje te muszą być
skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.
Tym samym więc wprowadzenie projektowanych przepisów w zakresie kar
pieniężnych stanowi wypełnienie obowiązku nałożonego na Rzeczpospolitą Polską
rozporządzeniami wspólnotowymi.
Jednocześnie konieczne było dokonanie zmian w załączniku nr 1 do ustawy
w zakresie kar związanych z ochroną w lotnictwie cywilnym z uwagi na wejście
w życie rozporządzenia Komisji (WE) nr 820/2008.
W stosunku do części nakładanych kar (przewidzianych w art. 209dd – 209dm,
przewidziano, że Prezes Urzędu określa zakres naruszenia oraz termin na jego
usunięcie. W sytuacji, gdy podmiot usunie naruszenie, które było przyczyną nałożenia
niecelowe staje się podejmowanie kroków, które miały skłonić podmiot do
przywrócenia stanu zgodnego z prawem.
Ad XI.
egluga powietrzna
Dodanie art. 128b i 128c jest związane z wejściem w życie rozporządzenia
nr 1315/2007/WE z dnia 8 listopada 2007 r. w sprawie nadzoru nad bezpieczeństwem
w zarządzaniu ruchem lotniczym oraz zmieniającym rozporządzenie (WE)
nr 2096/2005 (Dz. Urz. UE L 291/16 z 9.11.2007), które nakłada na Prezesa Urzędu
obowiązek sprawowania nadzoru nad zmianami w systemach funkcjonalnych instytucji
zapewniających służby żeglugi powietrznej oraz podmiotu zapewniającego zarządzanie
przepływem ruchu lotniczego (ATFM) lub zarządzającego przestrzenią powietrzną
(ASM), a także uprawnia Prezesa Urzędu do opracowania administracyjnych procedur
związanych z bezpieczeństwem zmian w systemach funkcjonalnych.
W art. 130 dodano między innymi zmianę w ust. 6 oraz nadano nowe brzmienie
ust. 7 (pozostałe ustępy pozostały niezmienione w stosunku do zmiany ustawy przyjętej
przez Radę Ministrów). Polska Agencja eglugi Powietrznej (PA P) jako instytucja
zapewniająca służby żeglugi powietrznej, zgodnie z przepisami art. 4 ust. 3 pkt 3
ustawy z dnia 8 grudnia 2006 r. o Polskiej Agencji eglugi Powietrznej realizuje
również zadania polegające na kontrolowaniu z powietrza systemów łączności lotniczej,
nawigacji i dozorowania przestrzeni powietrznej. Loty kontrolno-pomiarowe

52



wykonywane przez PA P służą m.in. utrzymaniu bezpieczeństwa żeglugi powietrznej
przez stały monitoring i kontrolę z powietrza funkcjonowania wszystkich pomocy
nawigacyjnych, radiolokacyjnych oraz systemów łączności, należących również do
PA P. Zadania te realizowane są przy wykorzystaniu dwóch statków powietrznych
będących własnością Polskiej Agencji eglugi Powietrznej.
W związku z powyższym loty kontrolno-pomiarowe są wykonywane wyłącznie na
potrzeby zapewnienia bezpiecznego i sprawnego funkcjonowania PA P i umożliwienia
jej zapewnienia służb ruchu lotniczego na poziomie wymaganym przez przepisy
międzynarodowe.
W związku z pełną integracją techniczną z Centralnym Biurem Opłat Trasowych
EUROCONTROL, które przejęło na siebie proces wystawiania faktur oraz rozliczania
należności za wykonane operacje lotnicze w ramach usług nawigacji trasowej
w polskiej przestrzeni powietrznej, wobec braku możliwości wyłączenia z opłat
nawigacyjnych, Polska Agencja eglugi Powietrznej jest obciążana fakturami za usługi
nawigacyjne wyświadczone przez siebie na swoją rzecz. W związku z powyższym
istnieje potrzeba rozszerzenia katalogu lotów zwolnionych o loty kontrolno-pomiarowe
wykonywane przez instytucję zapewniającą służby ruchu lotniczego na swoje własne
potrzeby.
Zgodnie z przepisami art. 130 ust. 7 instytucja taka ma prawo sfinansować koszty
związane z zapewnieniem służb ruchu lotniczego z dotacji celowej z budżetu państwa.
Jako, że koszty związane z wykonywaniem lotów kontrolno-pomiarowych w zakresie
oblatywania pomocy nawigacyjnych będących własnością PA P są wliczone
w podstawę kosztową opłat nawigacyjnych pobieranych od użytkowników przestrzeni
powietrznej, nie zachodzi konieczność ich finansowania z budżetu państwa. W związku
z powyższym w art. 130 ust. 7 ta grupa lotów zwolnionych z opłat została wyłączona
z możliwości uzyskania dotacji budżetowej.

Zgodność projektu z prawem Unii Europejskiej
Projektowana regulacja jest zgodna z prawem UE.

Notyfikacja

53



Projekt ustawy nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych oraz nie wymaga przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu.

BIP
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie
stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 oraz z 2009 r. Nr 42, poz. 337) projekt
został udostępniony na stronach urzędowego informatora teleinformatycznego –
Biuletynu Informacji Publicznej.
Organizacje o charakterze lobbingowym wymienione w rejestrze podmiotów
wykonujących zawodową działalność lobbingową (bip.mswia.gov.pl) nie zgłosiły
zainteresowania pracami nad projektem ustawy.



54



OCENA SKUTKÓW REGULACJI

1. Wpływ na sektor finansów publicznych
Całościowy wpływ ustawy na sektor finansów publicznych z uwagi na jej szeroki
zakres przedmiotowy i podmiotowy jest w tej chwili trudny do oszacowania,
z uwagi na niepewność co do skali zachowań odbiorców przepisów ustawy.
Ustawa przyczyni się do absorpcji środków unijnych w obszarze lotnictwa
cywilnego.
W przypadku systemu poszukiwania i ratownictwa lotniczego projekt minimalizuje
nakłady ponoszone przez budżet państwa na tę służbę. Bazuje ona na istniejących
zasobach zarówno po stronie cywilnej, jak i wojskowej. Nie powoduje to
konieczności tworzenia dodatkowych struktur obciążających budżet państwa.
Z części budżetu, którą dysponuje minister właściwy do spraw transportu, będą
mogły być ewentualnie refundowane koszty lotów na poszukiwanie i ratownictwo
wykonywane przez zespoły HEMS Lotniczego Pogotowia Ratunkowego (20 do 30
lotów w skali roku, ogólny koszt nie przekroczyłby 450 tys. zł).
Koszty utrzymania ośrodka koordynacji poszukiwania i ratownictwa lotniczego
(Polska Agencja eglugi Powietrznej od dnia 1 stycznia 2009 r.) nie powinny
przekroczyć 900 tys. zł.
W przypadku finansowania Urzędu Lotnictwa Cywilnego zasada finansowania
z budżetu państwa nie ulegnie zmianie; w odniesieniu do innych przychodów
inaczej zostaną określone limity wydatków na realizację zadań Urzędu.
Ustawa ma wpływ na podmioty działające na polskim rynku, takie jak:
- przewo nicy lotniczy,
- operatorzy tzw. lotnictwa ogólnego, tj. prywatni operatorzy statków
powietrznych, usługodawcy – wykonawcy prac lotniczych (opryski, gaszenie
pożarów, fotografowanie itp.),
- załogi statków powietrznych, w szczególności piloci i ich związki zawodowe,
- organizacje obsługi technicznej,

55



- organizacje produkujące, projektujące statki powietrzne,
- zarządzający lotniskami użytku publicznego,
- podmioty świadczące usługi obsługi naziemnej,
- ośrodki szkolenia lotniczego,
- Polska Agencja eglugi Powietrznej.
Podmioty te aktualnie ponoszą część kosztów ULC przez uiszczanie opłat
lotniczych za usługi, z których korzystają. Aktualnie – przez przyjętą zasadę
oparcia opłat lotniczych na kosztach ULC – należy się spodziewać wzrostu
obciążeń ww. podmiotów.
W ustawie proponuje się zniesienie konieczności wnoszenia opłaty skarbowej za
czynności urzędowe, za które nie jest pobierana opłata lotnicza, gdyż za czynności
podlegające opłacie skarbowej jest pobierana opłata lotnicza.
Przewidywane zmniejszenie wpływów w związku ze zniesieniem zezwoleń/
upoważnień na wykonywanie przewozów na terytorium UE/EOG/Szwajcaria,
powinno zostać zrekompensowane wzrostem dochodów związanych
z dokumentami wydawanymi przewo nikom z krajów trzecich (wzrost
zainteresowania przewozami, zwłaszcza seriami lotów czarterowych).
Trudno jest z góry oszacować skutki finansowe pobierania i nakładania
administracyjnych kar pieniężnych i ich wpływ (w zależności od wielkości
wpływów) na budżet państwa. Wynika to przede wszystkim z faktu, że ilość kar,
które mogą być nałożone oraz ich łączna wartość zależy od zachowania się
podmiotów, na które kary te mogą być nałożone. Są to podmioty, które są
obowiązane do przestrzegania konkretnych regulacji wspólnotowych. Wypełnianie
obowiązków określonych w tych regulacjach nie będzie rodziło konieczności
nałożenia kary. Nie można jednakże założyć, że nie dojdzie w ogóle do naruszenia
tych przepisów, podobnie jak nie da się przewidzieć ile takich naruszeń będzie
miało miejsce i jaka będzie ich skala.
Nie wpłynie na budżet nowelizacja art. 130 ust. 6 i 7. Dotychczas loty kontrolno-
-pomiarowe nie były wymienione w art. 130 ust. 6. Ich dodanie zatem w pkt 7 tego
przepisu oraz wyłączenie zawarte w art. 130 ust. 7 (zwolnienie lotów kontrolno-
strony : 1 ... 20 ... 30 ... 38 . [ 39 ] . 40 . 41

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: