Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113
125
Art. 209di. Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie
świadczenia usług obsługi naziemnej bez zezwolenia, o którym mowa w art. 173 ust. 1
pkt 2, podlega karze pieniężnej w wysokości zależnej od rodzaju usługi obsługi
naziemnej:
1) 20 000 zł w przypadku usług, o których mowa w art. 176 pkt 1, 2, 6, 8 – 11;
2) 50 000 zł w przypadku usług, o których mowa w art. 176 pkt 3 – 5 i 7.
Art. 209dj. Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie:
1) zarządzania lotniskiem użytku publicznego za nieprzedstawienie lub przedstawienie
z naruszeniem terminów dokumentów, o których mowa w art. 175 ust. 7 pkt 3,
dotyczących sytuacji finansowej przedsiębiorstwa,
2) wykonywania przewozu lotniczego za naruszenie obowiązków, o których mowa
w art. 8 ust. 4 rozporządzenia nr 1008/2008/WE,
3) służb żeglugi powietrznej za naruszenie obowiązków, o których mowa w pkt 9
załącznika 1 do rozporządzenia nr 2096/2005/WE
– podlega karze pieniężnej w wysokości do 0,5 % obrotu przedsiębiorstwa
osiągniętego w roku poprzednim, nieprzekraczającej kwoty 50. 000 zł.
Art. 209dk.
1. Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie
zarządzania lotniskiem użytku publicznego, który wbrew art. 180 ust. 2 bezpodstawnie
uniemożliwia lub utrudnia korzystanie z urządzeń i przestrzeni lotniska przez
przedsiębiorców świadczących obsługę naziemną na rzecz innych użytkowników oraz
użytkowników wykonujących obsługę własnych rejsów z urządzeń i przestrzeni
lotniska podlega karze pieniężnej w wysokości nie większej niż 5 % obrotu
przedsiębiorstwa osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym rok nałożenia
kary, nie mniej niż 25 000 zł.
2. Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą w zakresie zarządzania
lotniskiem użytku publicznego lub inny podmiot dysponujący elementami
scentralizowanej infrastruktury, który bezpodstawnie uniemożliwia lub utrudniania
korzystanie ze scentralizowanej infrastruktury przez podmioty do tego uprawnione,
o których mowa w art. 180 ust. 3, podlega karze pieniężnej w wysokości nie większej
126
niż 5 % obrotu przedsiębiorstwa osiągniętego w roku rozliczeniowym poprzedzającym
rok nałożenia kary, nie mniej niż 25 000 zł.
Art. 209dl. Przedsiębiorca, prowadzący działalność gospodarczą w zakresie
wykonywania przewozu lotniczego, wykonujący przewóz lotniczy bez zezwolenia,
o którym mowa w art. 193 ust. 1, lub upoważnienia, o którym mowa w art. 191 ust. 2,
podlega karze pieniężnej w wysokości zależnej od podmiotu wykonującego przewóz:
1) 10 000 zł w przypadku przewo nika lotniczego posiadającego koncesję udzieloną
przez państwo członkowskie Unii Europejskiej, Konfederację Szwajcarską lub państwo
członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stronę
umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym;
2) 20 000 zł w przypadku przewo nika innego niż określony w pkt 1.
Art. 209dm. 1. Użytkownik statku powietrznego niebędący przewo nikiem lotniczym
podlega karze pieniężnej za niezawarcie umowy ubezpieczenia odpowiedzialności
cywilnej, o której mowa w art. 209 ust. 1, w wysokości 0,25 % minimalnej sumy
ubezpieczenia.
2. Podmioty, o których mowa w art. 209 ust. 3 – 5, podlegają karze pieniężnej za
niezawarcie umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej, w wysokości 0,25 %
minimalnej sumy ubezpieczenia.
Art. 209dn. W przypadku stwierdzenia naruszenia, o którym mowa
w art. 209dd – 209dm, Prezes Urzędu, w drodze decyzji, określa zakres naruszenia oraz
termin jego usunięcia pod rygorem nałożenia kary określonej w tych przepisach
w przypadku nieusunięcia naruszenia w wyznaczonym terminie.
Art. 209do. 1. Kto nie dopełnia obowiązków określonych w art. 68 ust. 4 lub 5 podlega
karze pieniężnej w wysokości od 2 000 do 20 000 zł.
2. Karę pieniężną, o której mowa w ust. 1, Prezes Urzędu wymierza na uzasadniony
wniosek komendanta właściwej miejscowo placówki Straży Granicznej.”;
134) w art. 209e:
127
a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:
„1. Kary pieniężne, o których mowa w art. 209a – 209dm i art. 209do, Prezes Urzędu
wymierza w drodze decyzji administracyjnej.”,
b) po ust. 1 dodaje się ust. 1a w brzmieniu:
„1a. W przypadku stwierdzenia naruszenia obowiązku, o którym mowa w art. 14
ust. 1 rozporządzenia nr 261/2004/WE, karę pieniężną nakłada się w decyzji
administracyjnej, wydanej na podstawie art. 29 ustawy.”;
135) w art. 210 w ust. 1:
a)
po pkt 5 dodaje się pkt 5a w brzmieniu:
„5a) wbrew obowiązkowi określonemu w art. 83a ust. 1 nie stosuje się do nakazu
lub zakazu zawartego w przepisach porządkowych obowiązujących na
lotnisku,”,
b) pkt 11 i 12 otrzymują brzmienie:
„11) wbrew art. 209 ust. 1 ustawy, nie dopełniając ciążącego na nim obowiązku
– w szczególności, działając za osobę prawną – nie dokonuje ubezpieczenia
odpowiedzialności cywilnej w zakresie lotniczej działalności gospodarczej
lub innego używania statków powietrznych,
12) działając we własnym imieniu lub za osobę prawną albo jednostkę
organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej nie zgłasza zaistniałego
zdarzenia, o którym mowa w art. 137 ust. 4,”,
c)
dodaje się pkt 13 i 14 w brzmieniu:
„13) wbrew obowiązkowi określonemu w art. 88 ust. 3 instaluje lub użytkuje
lotnicze urządzenie naziemne nie wpisane do rejestru lotniczych urządzeń
naziemnych, lub narusza obowiązek w zakresie bezpiecznego użytkowania
tego urządzenia,
14) wbrew obowiązkowi określonemu w art. 135a ust. 1, działając we własnym
imieniu lub za osobę prawną albo jednostkę organizacyjną nieposiadającą
osobowości prawnej, nie powiadamia Państwowej Komisji Badania
Wypadków Lotniczych o zaistniałym zdarzeniu lotniczym”;
128
136) w art. 211 w ust. 1:
a)
pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) wbrew obowiązkom określonym w art. 45 oraz 53b wykonuje lot
z naruszeniem wymagań dotyczących ochrony środowiska przed nadmiernym
hałasem statków powietrznych i zanieczyszczeniami ziemi, wody
i powietrza,”,
b) uchyla się pkt 11,
c) dodaje się pkt 12 w brzmieniu:
„12) wbrew zakazom określonym w art. 87a emituje lub powoduje emisję wiązki
lasera lub światła z innych ródeł w kierunku statku powietrznego w sposób
mogący spowodować olśnienie, oślepienie lub wystąpienie poświaty
i w rezultacie stworzyć zagrożenie dla bezpieczeństwa statku powietrznego
lub zdrowia załogi i pasażerów na jego pokładzie”;
137) po art. 230 dodaje się art. 230a w brzmieniu:
„Art. 230a. 1.
Organem właściwym w zakresie notyfikacji w rozumieniu art. 18
ust. 2 rozporządzenia Komisji nr 1794/2006/WE z dnia 6 grudnia
2006 r. ustanawiającego wspólny schemat opłat za korzystanie ze
służb żeglugi powietrznej (Dz. Urz. UE L 341 z 07.12.2006, str. 3)
jest, zgodnie z art. 21 ust. 2a ustawy, Prezes Urzędu.
2. W przypadku notyfikacji, o której mowa w ust. 1, minister właściwy
do spraw transportu ogłasza informację o jej dokonaniu w swoim
dzienniku urzędowym.”;
138) w załączniku nr 1 do ustawy pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2.
Naruszenie przepisów rozporządzenia nr 820/2008/WE z dnia 8 sierpnia 2008 r.
ustanawiającego środki w celu wprowadzenia w życie wspólnych podstawowych
standardów ochrony lotnictwa cywilnego
2.1. Naruszenie
obowiązku, o którym mowa w pkt 3.1.1. załącznika do
rozporządzenia
2 000
2.2.
Dopuszczenie przewozu broni lub innych przedmiotów zabronionych, 10 000
o których mowa w pkt 4.1.1.1.a – e oraz 5.2.3.1. załącznika do
rozporządzenia w miejscu dostępnym dla pasażera i załogi
129
2.3. Naruszenie
obowiązku, o którym mowa w pkt 5.2.1.1. załącznika do 1 000”
rozporządzenia
;
139) w załączniku nr 2 do ustawy dodaje się pkt 3 w brzmieniu:
Naruszenie przepisów rozporządzenia nr 1107/2006/WE Parlamentu Europejskiego
„3.
i Rady z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie praw osób niepełnosprawnych oraz osób
o ograniczonej sprawności ruchowej podróżujących drogą lotniczą
3.1. Naruszenie
obowiązku, o którym mowa w art. 3
od 200 do 4 800
3.2. Naruszenie
obowiązku, o którym mowa w art. 4 ust. 3
od 200 do 4 800
3.3. Naruszenie
obowiązku, o którym mowa w art. 4 ust. 4
od 200 do 4 800
3.4. Naruszenie
obowiązku, o którym mowa w art. 5 ust. 1
8 000
3.5. Naruszenie
obowiązku, o którym mowa w art. 5 ust. 2
4 000
3.6.
Naruszenie obowiązku, o którym mowa w art. 6
2 000
3.7. Naruszenie
obowiązku, o którym mowa w art. 7 ust. 1, 5 i 6
od 3 000 do 8 000
3.8. Naruszenie
obowiązku, o którym mowa w art. 8 ust.1
8 000
3.9. Naruszenie
obowiązku, o którym mowa w art. 8 ust. 5
3 000
3.10. Naruszenie
obowiązku, o którym mowa w art. 8 ust. 6
2 000
3.11. Naruszenie
obowiązku, o którym mowa w art. 9 ust. 1
2 000
3.12. Naruszenie
obowiązku, o którym mowa w art. 9 ust. 3
2 000
3.13. Naruszenie
obowiązku, o którym mowa w art. 10
3 000
3.14. Naruszenie obowiązku, o którym mowa w art. 11
2 000”
;
140) dodaje się załącznik nr 4 do ustawy w brzmieniu określonym w załączniku do
niniejszej ustawy.
Art. 2. W ustawie z dnia 12 pa dziernika 1990 r. o Straży Granicznej (Dz. U.
z 2005 r. Nr 234, poz. 1997, z pó n. zm.7)) wprowadza się następujące zmiany:
1)
w art. 1 w ust. 2 pkt 5a otrzymuje brzmienie:
„5a) przeprowadzanie kontroli bezpieczeństwa:
a) w
środkach transportu w komunikacji międzynarodowej,
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik