eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-akty-wykonawcze


a w szczególności zespoły poszukiwawczo-ratownicze udostępniane z zasobów Marynarki
Wojennej Rzeczpospolitej Polskiej.
3. Lotnicze zespoły poszukiwawczo-ratownicze, o których mowa w ust. 2, mogą uczestniczyć
w działaniach poszukiwawczo-ratowniczych organizowanych i prowadzonych przez Morską
Służbę SAR.
4. Działania polegające na określaniu rejonu poszukiwania wykonywane przez ośrodek
koordynacji poszukiwania i ratownictwa lotniczego obejmują cały rejon informacji
powietrznej FIR Warszawa, w tym tę jego część, która znajduje się w obszarze morskim.

§ 3. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) punkcie alarmowania (ang. Alerting post) - należy przez to rozumieć obiekt
przeznaczony do pośredniczenia pomiędzy osobą informującą o niebezpieczeństwie,
a ośrodkiem lub podośrodkiem koordynacji poszukiwania i ratownictwa lotniczego;
2) fazie alarmu (ang. Alert phase) - należy przez to rozumieć sytuację, w której istnieje
obawa o bezpieczeństwo statku powietrznego i znajdujących się na nim osób;
3) fazie niebezpieczeństwa (ang. Distress phase) - należy przez to rozumieć sytuację,
w której istnieje sensowna pewność, że statek powietrzny i znajdujące się na nim
osoby, są zagrożone poważnym i nieuchronnym niebezpieczeństwem
i wymagają natychmiastowej pomocy;
4) przymusowym wodowaniu (ang. Ditching) - należy przez to rozumieć przymusowe
wodowanie statku powietrznego;
5) fazie zagrożenia - należy przez to rozumieć wyrażenie ogólne, oznaczające
odpowiednio do sytuacji: fazę niepewności, fazę alarmu lub fazę niebezpieczeństwa;
6) połączonym ośrodku koordynacji poszukiwania i ratownictwa (ang. Joint rescue
coordination centre) – należy przez to rozumieć ośrodek odpowiedzialny za
koordynację zarówno lotniczych jak i morskich działań poszukiwawczo-ratowniczych;
7) użytkowniku (ang. Operator) – należy przez to rozumieć osobę lub instytucję
użytkującą statki powietrzne lub oferującą ich użytkowanie;
8) dowódcy załogi statku powietrznego (ang. Pilot-in-command) – należy przez to
rozumieć, że jest to pilot wyznaczony przez użytkownika lub właściciela statku
powietrznego, upoważniony do dowodzenia i odpowiedzialny za bezpieczeństwo
w czasie lotu, określany dalej jako pilot dowódca;
9) drugi pilot (ang. Co-pilot) – należy przez to rozumieć, że jest to licencjonowany pilot,
wykonujący czynności związane z pilotowaniem statku powietrznego inne niż pilot
dowódca;
10) ratownictwie (ang. Rescue) – należy przez to rozumieć działanie polegające na
udzielaniu pomocy osobom znajdującym się w niebezpieczeństwie, a w tym
zapewnienie pierwszej pomocy medycznej i ewakuowanie w bezpieczne miejsce;
11) ośrodkiem koordynacji - oznacza ośrodek koordynacji poszukiwania i ratownictwa
lotniczego (ang. Rescue coordination centre – RCC) rozumiany jako organ
odpowiedzialny za sprawne działanie służb poszukiwania i ratownictwa lotniczego
oraz koordynację działań poszukiwawczo-ratowniczych w rejonie poszukiwania
i ratownictwa lotniczego, usytuowany w strukturze Polskiej Agencji eglugi
Powietrznej, określany również jako ARCC Warszawa;
12) podośrodku koordynacji poszukiwania i ratownictwa lotniczego (ang. Rescue
subcentre – RSC) – należy przez to rozumieć organ ustanowiony do wspierania
ośrodka koordynacji poszukiwania i ratownictwa lotniczego i podporządkowany mu,
odpowiednio do przepisów wydanych przez upoważniony organ administracji
publicznej;

2

13) poszukiwaniu (ang. Search) – należy przez to rozumieć działanie, zwykle
koordynowane przez ośrodek lub podośrodek koordynacji poszukiwania i ratownictwa
lotniczego, prowadzone przy użyciu dostępnych sił i środków, w celu zlokalizowania
miejsca znajdowania się osób będących w niebezpieczeństwie;
14) poszukiwawczo-ratowniczym statku powietrznym (ang. Search and rescue aircraft) –
należy przez to rozumieć statek powietrzny wyposażony w odpowiedni sprzęt
specjalistyczny zapewniający prowadzenie skutecznych działań poszukiwawczo –
ratowniczych;
15) Poszukiwawczo-ratowniczych siłach i środkach (Search and rescue facilities) – należy
przez to rozumieć siły i środki wyznaczone do prowadzenia działań poszukiwawczo-
ratowniczych, w tym mobilne jednostki poszukiwawczo-ratownicze.
16) Służbie poszukiwania i ratownictwa (ang. Search and rescue service) – należy przez
to rozumieć działanie polegające na wykorzystywaniu publicznych i niepublicznych
zasobów, włącznie ze współdziałającymi statkami powietrznymi, jednostkami
pływającymi oraz różnorodnymi pojazdami i instalacjami do wykrywania sygnałów
niebezpieczeństwa metodą monitorowania sytuacji, wykorzystaniu systemów
łączności do koordynacji działań poszukiwawczych i ratowniczych, udzielaniu
pomocy, w tym pomocy medycznej oraz ewakuacji osób poszkodowanych z miejsca
zdarzenia.
17) Rejonie poszukiwania i ratownictwa lotniczego (ang. Search and rescue region –
SRR) – należy przez to rozumieć obszar zdefiniowany w § 3, związany
z właściwym dla niego ośrodkiem koordynacji poszukiwania i ratownictwa lotniczego
(ARCC Warszawa), w którym zapewniona jest służba poszukiwania i ratownictwa
lotniczego.
18) Jednostce poszukiwawczo-ratowniczej (ang. Search and rescue unit) – należy przez to
rozumieć mobilną jednostkę złożoną z wyszkolonego personelu i wyposażoną
w sprzęt, odpowiedni do przeprowadzenia działań poszukiwawczo-ratowniczych
w terenie.
19) Lotniczym zespole poszukiwawczo-ratowniczym – należy przez to rozumieć personel
lotniczy przygotowany do prowadzenia działań poszukiwawczo-ratowniczych wraz
z poszukiwawczo-ratowniczym statkiem powietrznym.
20) Państwie rejestracji (ang. State of registry) - należy przez to rozumieć państwo,
w którym statek powietrzny został wpisany do rejestru statków powietrznych.
21) Fazie niepewności (ang. Uncertainty phase) – należy przez to rozumieć sytuację,
w której istnieje stan niepewności, co do bezpieczeństwa statku powietrznego
i znajdujących się na nim osób.
22) Działaniach ekspedycyjnych – należy przez to rozumieć działania poszukiwawczo-
ratownicze prowadzone w terenie przez lotnicze zespoły poszukiwawczo-ratownicze
lub inne podmioty prowadzące takie działania z powietrza, na lądzie i na obszarach
wodnych.
23) Koordynator działań poszukiwawczo – ratowniczych (ang. Search and rescue mission
coordinator) – należy przez to rozumieć osobę tymczasowo wyznaczoną by
koordynować działania poszukiwawczo – ratownicze w odpowiedzi na aktualną
sytuację lub jej rozwój.
24)
Koordynator w rejonie poszukiwania i ratownictwa lotniczego (ang. On-scene
coordinator) – należy przez to rozumieć osobę wyznaczoną by koordynować działania
poszukiwawczo – ratownicze w ściśle określonym rejonie.
25) Koordynator działań lotniczych ( ang. Aircraft coordinator) – należy przez to
rozumieć osobę lub zespół, który koordynuje działania statków powietrznych
wykonujących działania poszukiwawczo – ratownicze. Koordynator lotnictwa wspiera

3

działania koordynatora działań poszukiwawczo – ratowniczych i koordynatora w
rejonie poszukiwania i ratownictwa lotniczego.
26) Pierwsza pomoc – należy rozumieć zgodnie z definicją przedstawioną w Art. 3 pkt.7
ustawy z dnia 8 września 2006 o Państwowym Ratownictwie Medycznym.
27) Kwalifikowana pierwsza pomoc – należy rozumieć czynności wymienione w Art. 14
ustawy z dnia 8 września 2006 roku o Państwowym Ratownictwie Medycznym.
28) Szpitalnych oddział ratunkowy - należy rozumieć zgodnie z definicją przedstawioną w
Art. 3 pkt.9 ustawy z dnia 8 września 2006 o Państwowym Ratownictwie
Medycznym.



Rozdział 2

Plan operacyjny poszukiwania i ratownictwa lotniczego

§ 4. Plan operacyjny poszukiwania i ratownictwa lotniczego, dalej zwany Planem ASAR, jest
podstawowym dokumentem określającym bieżące funkcjonowania jednostek, podmiotów
i służb zapewniających poszukiwanie i ratownictwo w polskiej przestrzeni powietrznej.

§ 5. Plan ASAR zawiera:
1)
zestawienie lotniczych zespołów poszukiwawczo-ratowniczych dostępnych
do niezwłocznego użycia, a w tym w dane o:
a) miejscu bazowania lotniczego zespołu poszukiwawczo-ratowniczego,
b) normatywnym czasie od otrzymania zawiadomienia do startu,
c) typie statku powietrznego będącego wyposażeniem zespołu poszukiwawczo-
ratowniczego,
d) składzie załogi i personelu pokładowego,
e) możliwościach wykonywania lotów, a w tym o minimalnych warunkach dla
statku powietrznego i załogi,
f) możliwościach wykonywania działań poszukiwawczych metodą przyrządową,
g) liczbie miejsc do transportu osób poszkodowanych z podziałem na transport
w pozycji leżącej i pozycji siedzącej,
h) wyposażeniu do zrzutu.
2) schemat wzywania do działań zespołów poszukiwawczo-ratowniczych;
3) zestawienie organów służb ruchu lotniczego oraz dowodzenia i naprowadzania
udostępnianych do wspomagania kierowania i koordynacji działań poszukiwawczo-
ratowniczych;
4) zestawienie organów radarowego nadzoru przestrzeni powietrznej i nasłuchu
radiowego udostępnianych do wspomagania lokalizacji statków powietrznych

w zagrożeniu i miejsca zdarzenia lotniczego;
5) zestawienie krajowych organów kierowania służb ratowniczych, porządkowych
i innych upoważnionych do bezpośredniej współpracujący z ośrodkiem koordynacji;
6) zestawienie współdziałających ośrodków koordynacji poszukiwania i ratownictwa
lotniczego państw sąsiednich wraz danymi o jednostkach przewidzianych do działań
na naszym terytorium;
7) schemat lotniczej łączności radiowej dostępnej dla działań poszukiwawczo-
ratowniczych;



4

§ 6.1. Dane dotyczące wojskowych lotniczych zespołów poszukiwawczo-ratowniczych
udostępnianych do zapewnienia służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego są
zamieszczane w Planie ASAR na podstawie uzgodnień pomiędzy Ministrem Obrony
Narodowej i ministrem właściwym do spraw transportu.
2. Minister Obrony Narodowej informuje ministra właściwego do spraw transportu
o wojskowych zespołach poszukiwawczo-ratowniczych, które zamierza udostępnić do
wykonywania służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego w kolejnym roku
kalendarzowym.
3. Informacja, o której mowa w § 8 ust. 2 powinna zawierać dane o miejscu pełnienia dyżuru,
typie statku powietrznego i jego wyposażeniu, warunkach jego dostępności i wykonywania
lotów.
4. Minister Obrony Narodowej zawiadamia z co najmniej 18 miesięcznym wyprzedzeniem
ministra właściwego do spraw transportu o koniecznych zmianach dotyczących liczby
i rozmieszczenia udostępnianych sił i środków oraz ich gotowości, które mogą skutkować
brakiem lub istotnym zmniejszeniem dostępności służby poszukiwania

i ratownictwa lotniczego w określonych rejonach.
5. Minister właściwy do spraw transportu, zasięga opinii Prezesa Urzędu Lotnictwa
Cywilnego w sprawie możliwości zapewnienia służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego
z udziałem sił i środków zadeklarowanych przez Ministra Obrony Narodowej.
6. W oparciu o opinię Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego minister właściwy do spraw
transportu uzgadnia informację, o której mowa w § 8.2 lub zwraca się do Ministra Obrony
Narodowej o dokonanie odpowiedniej korekty zadeklarowanych sił i środków.
7. Organem właściwym w sprawach spornych pomiędzy Ministrem Obrony Narodowej
a ministrem właściwym do spraw transportu dotyczących zakresu udostępniania wojskowych
lotniczych zespołów poszukiwawczo-ratowniczych do zapewniania służby poszukiwania
i ratownictwa lotniczego jest Prezes Rady Ministrów.
8. Dowódcy Rodzajów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej mogą zwracać się do Prezesa
Urzędu Lotnictwa Cywilnego o zapewnienie udziału specjalistów lotnictwa cywilnego w
planowaniu pełnienia dyżurów przez siły i środki poszukiwania i ratownictwa lotniczego.

§ 7.1. Dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego deklaruje jako lotnicze zespoły
poszukiwawczo-ratownicze dostępne do bezzwłocznego użycia jednostki ratownicze
wyszczególnione w umowie o świadczenie usług poszukiwania i ratownictwa lotniczego
zawartej z ministrem właściwym do spraw transportu.
2. Inne niż wymienione w ust 1 jednostki Lotniczego Pogotowia Ratunkowego mogą być
zamieszczane w planie jako jednostki dostępne do doraźnego wykorzystania.

§ 8. Kierujący innymi instytucjami i podmiotami świadczący usług poszukiwania

i ratownictwa lotniczego na podstawie umowy z ministrem właściwym do spraw transportu
deklarują jako dostępne do bezzwłocznego użycia lotnicze zespoły poszukiwawczo-
ratownicze, odpowiednio do treści umowy.

§ 9. W opracowaniu Planu ASAR uczestniczą upoważnieni przedstawiciele:
1) Dowódcy Sił Powietrznych Rzeczpospolitej Polskiej,
2) Dowódcy Marynarki Wojennej Rzeczpospolitej Polskiej,
3) Dyrektora Lotniczego Pogotowia Ratunkowego,
4) Prezesa Polskiej Agencji eglugi Powietrznej,
5) Dyrektora Morskiej Służby SAR,
6) Komendanta Głównego Policji,
7) Komendanta Głównego Straży Granicznej,

5

8) Komendanta Głównego Państwowej Straży Pożarnej,
9) komórki organizacyjnej MSWiA właściwej w sprawach wykorzystania Lotnictwa Sił
Porządku Publicznego,
10) komórki organizacyjnej MSWiA właściwej w sprawach zarządzania kryzysowego,
11)
Dyrektora komórki organizacyjnej MZ właściwej w sprawach ratownictwa
medycznego,
12) Prezesa Urzędu Komunikacji Elektronicznej,
13) Instytucji i podmiotów świadczących usługi poszukiwania i ratownictwa lotniczego.

§ 10.1. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego może zwoływać konferencje planistyczne
z udziałem przedstawicieli instytucji, o których mowa w § 11.
2. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego może zapraszać do uczestniczenia w opracowywaniu
Planu ASAR przedstawicieli innych instytucji, których udział może zapewnić zwiększenie
skuteczności wykonywania służby poszukiwania i ratownictwa lotniczego.

§ 11. Kierownicy instytucji, o których mowa w § 11 uzgadniają Plan ASAR w części ich
dotyczącej.

§ 12. Plan ASAR podpisuje Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego a zatwierdza minister
właściwy do spraw transportu.

§ 13. Forma dokumentów wykonywanych w ramach Planu ASAR jest pokazana w załączniku
numer 1.


Rozdział 3

Szczegółowy sposób prowadzenia działań poszukiwawczo-ratowniczych

§ 14.
1. Personel lotniczego zespołu poszukiwawczo-ratowniczego składa się z zespołu
lotniczego oraz zespołu ratowniczego.
2. W zespołu lotniczego wchodzą piloci (pilot dowódca i drugi pilot) oraz inne osoby
wykonujące na pokładzie czynności związane z jego bezpieczeństwem w czasie lotu,
posiadające ważne licencje i uprawnienia właściwe ze względu na charakter pełnionych
czynności.
3. W skład zespołu ratowniczego wchodzą co najmniej dwie osoby w tym co najmniej jedna
posiadające aktualne przeszkolenie z ratownictwa medycznego uprawniające do udzielania
kwalifikowanej pierwszej pomocy.
4. Wszystkie osoby wchodzące w skład personelu lotniczego zespołu poszukiwawczo-
ratowniczego muszą być przygotowane do udzielania pierwszej pomocy.
5. Na pokładzie poszukiwawczo-ratowniczego statku powietrznego mogą przebywać osoby
wykonujące wyspecjalizowane zadania związane z wykonywaniem kwalifikowanej opieki
medycznej nad osobami poszkodowanymi lub obsługa specjalistycznego sprzętu, nie będące
członkami zespołu lotniczego i zespołu ratowniczego, w szczególności: lekarz, ratownik
medyczny, strażak.

§ 15.1. Do zasadniczych zadań lotniczego zespołu poszukiwawczo-ratowniczego należy
prowadzenie działań poszukiwawczo-ratowniczych w celu ustalenia miejsca znajdowania się
i stanu zagrożenia statku powietrznego, który zaginął, przymusowo lądował lub uległ

6
strony : 1 ... 50 ... 90 ... 96 . [ 97 ] . 98 ... 110 ... 150

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: