eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-akty-wykonawcze

otrzymania.
§ 12. Prezes Urzędu może odmówić zatwierdzenia procedury w przypadku:
1)
stwierdzenia jej niezgodności z przepisami krajowymi i międzynarodowymi;
2) stwierdzenia,
że w procedurze brak jest przekazania informacji o wprowadzeniu
nieznacznej zmiany do Prezesa Urzędu.
§ 13. 1. W przypadku niezatwierdzenia procedury Prezes przesyła procedurę do instytucji w
celu jej poprawienia lub uzupełnienia.
2. Instytucja przesyła poprawiona lub uzupełnioną procedurę ponownie do zatwierdzenia przez
Prezesa Urzędu.
§ 14. Rozporządzenie wchodzi w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.

MINISTER
INFRASTRUKTURY

4
UZASADNIENIE
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie zatwierdzania znaczących zmian oraz
zatwierdzania procedur wprowadzania nieznacznych zmian w systemach funkcjonalnych
instytucji zapewniających służby żeglugi powietrznej, na podstawie art. 128b ust. 4 ustawy z
dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.) stanowi
realizację rozporządzenia Komisji (WE) nr 1315/2007 z dnia 8 listopada 2007 r. w sprawie
nadzoru nad bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym oraz zmieniające
rozporządzenie (WE) nr 2096/2005 (Dz. Urz. UE L 291 z 9.11.2007, s. 16) z art. 8 – Nadzór nad
bezpieczeństwem zmian w systemach funkcjonalnych ora z art. 9 - Procedura kontroli
proponowanych zmian. Zgodnie z przywołaną regulacją unijną, wszystkie służby żeglugi
powietrznej, jak również zarządzanie przepływem ruchu lotniczego oraz zarządzanie
przestrzenią powietrzną korzystają z systemów funkcjonalnych, które umożliwiają zarządzanie
ruchem lotniczym. Dlatego też wszelkie zmiany w systemach funkcjonalnych powinny podlegać
nadzorowi nad bezpieczeństwem.
Projektowana regulacja ma na celu określenie trybu i sposobu zatwierdzania znaczących zmian
wprowadzanych do systemów funkcjonalnych przez instytucje zapewniające służby żeglugi
powietrznej, przy założeniu iż zmiany, które w wyniku oceny stopnia ciężkości przeprowadzonej
zgodnie z procesem oceny i ograniczania ryzyka otrzymały stopień ciężkości 1 lub 2 dla
ewentualnych następstw stwierdzonych zagrożeń podlegają zatwierdzeniu przez Prezesa ULC.
Ponadto, za znaczące zmiany uznaje się zmiany, których wdrożenie wymaga wprowadzenia
nowych standardów lotniczych. W odniesieniu do tych zmian opracowano katalog zmian w
odniesieniu do służb żeglugi powietrznej, zarządzania przestrzenią powietrzną oraz zarządzania
przepływem ruchu lotniczego. Zmiany takie podlegają zatwierdzeniu w trybie § 4-7, gdzie
określono wymogi dotyczące wniosku o zatwierdzenie zmiany wraz z całą dokumentacją,
warunki zatwierdzania zmian przez Prezesa ULC, podstawy do odmowy zatwierdzenia zmiany i
sposobu postępowania w przypadku odmowy zatwierdzenia zmiany.
W przypadku zmian nieznacznych, projektowana regulacja nakłada na Prezesa ULC obowiązek
zatwierdzania procedur wprowadzania nieznacznych zmian, a następnie objęcie tych zmian
audytami bezpieczeństwa prowadzonymi przez NSA w ramach nadzoru bieżącego nad instytucją
zapewniającą służby żeglugi powietrznej. W przypadku instytucji zapewniających służby ruchu
lotniczego oraz służby łączności, nawigacji i dozorowania, uznaje się, że państwowa władza
nadzorująca zatwierdziła te procedury w ramach rozporządzenia (WE) nr 2096/2005, zgodnie z
art. 8 ust. 2 rozporządzenia 1315/2007. W odniesieniu do nowych procedur instytucji
zapewniających służb ATS, CNS opracowanych po certyfikacji instytucji, jak również w
odniesieniu do ASM i ATFM, procedury wprowadzania nieznacznych zmian podlegają
zatwierdzeniu przez Prezesa ULC. Ponadto, zgodnie z ESARR 1, pkt 7.4b), jednym z etapów
procedury powinno być powiadomienie NSA o każdej planowanej do wprowadzenia nieznacznej
zmianie.
Zgodność regulacji z prawem UE - przedmiot projektowanej regulacji stanowi wykonanie
rozporządzenia Komisji (WE) nr 1315/2007 z dnia 8 listopada 2007 r. w sprawie nadzoru nad
bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr
2096/2005 (Dz. Urz. UE L 291 z 9.11.2007, s. 16).

5
Notyfikacja - projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym
w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych oraz nie wymaga przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii Europejskiej
lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu.
Biuletyn Informacji Publicznej:
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej.


OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)
1) Wpływ na budżet państwa – przedmiotowe rozporządzenie nie wpłynie na budżet państwa
2) Wpływ na rynek pracy – rozporządzenie nie wpłynie na rynek pracy.
3) Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorstw, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
– projektowana regulacja nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki.
4) Wpływ na sytuację i rozwój regionalny – projektowana regulacja nie wpłynie na sytuację i
rozwój regionalny.
5) Konsultacje społeczne - projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z podmiotami
działającymi na rynku usług lotniczych oraz z Polską Agencją eglugi Powietrznej.
05/26rch


6
Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1)

z dnia………………..2009 r.

w sprawie sposobu i trybu rozliczania i dokumentowania kosztów związanych z
zapewnieniem służb żeglugi powietrznej za loty zwolnione z opłat nawigacyjnych

Na podstawie art. 130 ust. 8 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z
2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§ 1. Rozporządzenie określa sposób i tryb rozliczania i dokumentowania kosztów
ponoszonych przez instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej z tytułu obsługi lotów
zwolnionych z opłat nawigacyjnych, za które przysługuje dotacja celowa z budżetu państwa.

§ 2. Ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o:
1) ustawie – rozumie się przez to ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze;
2) dotacji – rozumie się dotację celową określoną w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o
finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.3));
3) instytucji – rozumie się przez to instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej;
4) IFR - rozumie się przez to przepisy wykonywania lotów według wskazań przyrządów
(IFR - Instrument Flight Rules);
5) VFR - rozumie się przez to przepisy dla lotów z widocznością (VFR – Visual Flight
Rules).

§ 3. 1. Podstawę obliczenia kosztów, o których mowa w art. 130 ust. 7 ustawy, stanowi
szczegółowe:
1) zestawienie lotów IFR wykonanych w okresie, którego rozliczenie dotyczy oraz
zatwierdzone, zgodnie z odrębnymi przepisami, stawki jednostkowe opłat nawigacyjnych
w przypadku lotów, o których mowa w art. 130 ust. 6 pkt 3-6 ustawy;

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz.
U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711,
Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r.
Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr
18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340.
3) Zmiany wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2005 r. Nr 169, poz. 1420, z 2006 r. Nr 45, poz. 319,
Nr 104, poz. 708, Nr 170, poz. 1217 i 1218, Nr 187, poz. 1381 i Nr 249, poz. 1832, z 2007 r. Nr 82, poz. 560, Nr
88, poz. 587, Nr 115, poz. 791 i Nr 140, poz. 984, z 2008 r. Nr 180, poz. 1112, Nr 209, poz. 1317 i Nr 216, poz.
1370 oraz z 2009 r. Nr 19, poz. 100 i Nr 227, poz. 1505.

2) zestawienie lotów VFR wykonanych w okresie, którego rozliczenie dotyczy oraz koszt
jednostkowy związany z obsługą lotów VFR, w przypadku lotów, o których mowa w art.
130 ust. 6 pkt 1-2 ustawy.

2. Koszt jednostkowy, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, oblicza się dzieląc koszty
związane z obsługą lotów VFR przez liczbę jednostek usługowych dla lotów VFR, przy czym
łączne koszty związane z obsługą lotów VFR są wyodrębniane z całkowitych kosztów
związanych z zapewnianiem służb żeglugi powietrznej poprzez stworzenie odpowiedniego
systemu księgowego pozwalającego na identyfikację tych kosztów.

§ 4. 1. Instytucja składa do ministra właściwego do spraw transportu wniosek o wypłatę
środków z tytułu dotacji na sfinansowanie kosztów, o których mowa w § 1, w terminie 15 dni
od dnia zakończenia kwartału, którego wniosek dotyczy.
2. Wniosek, o którym mowa w ust. 1, zawiera:
1) nazwę i adres instytucji;
2) informację na temat wysokości stosowanych stawek jednostkowych opłat (dla lotów
IFR) lub kosztu jednostkowego (dla lotów VFR);
3) obliczoną należną kwotę dotacji;
4) datę sporządzenia wniosku;
5) imię i nazwisko oraz numer telefonu sporządzającego, z podaniem stanowiska
służbowego;
6) numeru rachunku bankowego, na który dotacja ma być przekazana.
3. Do wniosku załącza się:
1) wypis z odpowiedniego rejestru potwierdzający status prawny podmiotu, o ile podmiot
podlega wpisowi;
2) zestawienie lotów podlegających zwolnieniu, dla których zapewniono odpowiednie
służby żeglugi powietrznej w okresie kwartału, którego wniosek dotyczy, wraz z:
a)
informacją o wysokości dotacji należnej z tytułu obsługi każdego z lotów,
b) informacją o przynależności każdego z lotów do poszczególnych kategorii
zwolnień, określonych w art. 130 ust. 6 ustawy,
c) informacją na temat maksymalnej masy startowej statku powietrznego,
d) informacją na temat czynnika wagi skalkulowanego zgodnie z wymogami
rozporządzenia (WE) nr 1794/2006 Komisji Europejskiej z dnia 6 grudnia
2006 r. ustanawiającego wspólny schemat opłat za korzystanie ze służb żeglugi
powietrznej (Dz. Urz. L 341 z 7.12.2006);
e) dodatkową informacją:
− dotyczącą ilość kilometrów ortodromicznej długości lotu od punktu
wejścia do punktu wyjścia z danej strefy pobierania opłat, zgodnie z
ostatnim znanym planem lotu,
− na temat czynnika odległości skalkulowanego zgodnie z wymogami
określonymi w rozporządzeniu nr 1794/2006/WE w odniesieniu do
opłat trasowych.


2
strony : 1 ... 40 ... 80 ... 89 . [ 90 ] . 91 ... 100 ... 140 ... 150

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: