eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-akty-wykonawcze


§ 5. Dokumenty (Doc) opublikowane przez Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego
(ICAO), o których mowa w Załączniku nr 3 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym
stosuje się od dnia wejścia w życie rozporządzenia, wydanego na podstawie art. 3 ust. 4 ustawy z dnia
3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, wprowadzającego do stosowania dokument, do którego odwołuje się
Załącznik nr 3 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym.


Rozdział 2
Instytucja zapewniająca służby meteorologiczne

§ 6. Osłonę meteorologiczną dla ogólnego ruchu lotniczego w rozumieniu art. 2 pkt 26 rozporządzenia
nr 549/2004/WE z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiającym ramy tworzenia Jednolitej Europejskiej
Przestrzeni Powietrznej (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004, s. 1) świadczą wyłącznie instytucje
zapewniające służby meteorologiczne, certyfikowane zgodnie z art. 7 rozporządzenia nr 550/2004/WE
z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie zapewniania służb żeglugi powietrznej w Jednolitej Europejskiej
Przestrzeni Powietrznej (Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004, s. 10).

§ 7.
Instytucja zapewniająca służby meteorologiczne świadczy usługi osłony meteorologicznej w
zakresie i na warunkach określonych w wydanym przez Prezesa Urzędu certyfikacie zgodnie z
przepisami regulującymi certyfikację w lotnictwie cywilnym.

§ 8. Instytucja zapewniająca służby meteorologiczne przekazuje organowi służby informacji lotniczej
w celu publikacji w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych informacje dotyczące:
1) zakresu i systemu osłony meteorologicznej lotnictwa;
2) przewidywanych zmian w osłonie meteorologicznej lotnictwa w zakresie sposobu, procedur i
środków jej wykonywania, odpowiednio wcześniej przed datą wprowadzenia ich w życie;
3) uwolnienia materiałów radioaktywnych i substancji toksycznych do atmosfery;
4) odstępstw od przepisów międzynarodowych;
5) wpływu istotnych zjawisk meteorologicznych na wykonywanie lotów.

§ 9. 1 Instytucja zapewniająca służby meteorologiczne nieodpłatnie udostępnia materiały synoptyczne
oraz wyniki pomiarów i obserwacji dla potrzeb Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych
oraz Prezesowi Urzędu.

2. Procedura zabezpieczania i udostępniania materiałów synoptycznych oraz wyniki pomiarów
i obserwacji podlega wpisowi do instrukcji operacyjnej meteorologicznego biura nadzoru.

§ 10.
Instytucja zapewniająca służby meteorologiczne zarządza bezpieczeństwem świadczonych usług
ustanawiając w tym zakresie, jako minimum:
1) politykę bezpieczeństwa,
2) wskaźniki bezpieczeństwa dla świadczonych usług,
3) sposób monitoringu wskaźników bezpieczeństwa,
4) procedury działania w przypadkach niezgodności,
5) procedury dokumentowania działań w zakresie bezpieczeństwa.


Rozdział 3
Osłona meteorologiczna lotnictwa cywilnego

§ 11.
Zarządzający lotniskiem kontrolowanym:
1) zapewnia funkcjonowanie lotniskowej stacji meteorologicznej, lotniskowego biura prognoz lub
meteorologicznego biura nadzoru w celu właściwego wykonywania powierzonych im zadań
osłony meteorologicznej lotnictwa;

2
2) udostępnia jednostce organizacyjnej służby meteorologicznej pomieszczenia i teren do
wykonywania swoich funkcji;
3) zapewnia lokalizację jednostkom służby meteorologicznej umożliwiającą konsultację załóg
statków powietrznych z personelem meteorologicznym;
4) zapewnia dokonywanie reprezentatywnych pomiarów i obserwacji meteorologicznych;
5) umożliwia wykorzystanie posiadanych środków i systemów łączności.

§ 12. Zakres informacji i danych meteorologicznych oraz sposób ich prezentacji i przekazywania
pomiędzy zarządzającym lotniskiem kontrolowanym, instytucją zapewniającą służby ruchu lotniczego
oraz instytucją zapewniającą służby meteorologiczne zawarty w porozumieniach podlega wpisowi do
właściwych instrukcji operacyjnych .

§ 13. 1 Zarządzający lotniskiem corocznie do końca drugiego kwartału przedstawia do zatwierdzenia
Prezesowi Urzędu, projekt planu zapewnienia osłony meteorologicznej na rok następny.

2. Instytucja zapewniająca służby ruchu lotniccego corocznie do końca drugiego kwartału
przedstawia do zatwierdzenia Prezesowi Urzędu, projekt planu zapewnienia osłony meteorologicznej
na rok następny.

3. Prezes Urzędu corocznie do końca trzeciego kwartału danego roku, zatwierdza projekty
planów, o których mowa w ust. 1 i 2.

§ 14. 1 Zarządzający lotniskiem zobowiązany jest do posiadania aktualnych danych:
1) temperatury odniesienia,
2) charakterystyki klimatycznej lotniska.
2. Dane wymienione w ust. 1 podlegają wpisowi do instrukcji operacyjnej lotniska


Rozdział 4
Osłona meteorologiczna lotnictwa ogólnego

§15. Osłona meteorologiczna lotnictwa ogólnego realizowana jest przez certyfikowaną instytucję,
określoną w § 6.

§16. Minimalny zestaw informacji meteorologicznych niezbędnych dla osłony meteorologicznej
lotnictwa ogólnego obejmuje:
1) mapy SWC;
2) prognoza regionalnego minimalnego ciśnienia QNH;
3) informacje AIRMET;
4) informacje GAMET;
5) prognostyczne mapy wiatru i temperatury;
6) informacje METAR i TAF.

§ 17. Zarządzający lotniskiem lub lądowiskiem, na którym dopuszcza się operacje statków
powietrznych wyłącznie z widocznością (VFR):
1) organizuje system dostarczania danych i informacji meteorologicznych niezbędnych do
wykonywania operacji lotniczych oraz dodatkowo dla lokalnych służb informacji
powietrznej;
2) zapewnia dostęp do środków i systemów łączności, w celu umożliwienia konsultacji i
przekazywania dokumentacji lotniczo - meteorologicznej;
3) zapewnia odpowiednie urządzenia pomiarowe umożliwiające określenie parametrów
meteorologicznych przez personel uprawniony do obsługi tych urządzeń.
4) przechowuje dokumentację lotniczo-meteorologiczną przez okres 90 dni.


3
§18. Zakres informacji i danych meteorologicznych oraz sposób ich prezentacji i przekazywania
pomiędzy zarządzającym lotniskiem lub lądowiskiem oraz instytucją zapewniającą służby
meteorologiczne zawarty w porozumieniach podlega wpisowi do właściwych instrukcji operacyjnych .



Rozdział 5
Osłona meteorologiczna lotnictwa cywilnego na lotniskach współużytkowanych

§ 19. Osłona meteorologiczna lotnictwa cywilnego na lotniskach współużytkowanych realizowana jest
przez certyfikowaną instytucję, określoną w §3.

§20. 1. Zarządzający lotniskiem współużytkowanym ma obowiązek zorganizowania osłony
meteorologicznej lotnictwa cywilnego z zachowaniem zaleceń ICAO/WMO.
2. Zarządzający lotniskiem współużytkowanym we współpracy z wojskowym użytkownikiem
lotniska ma obowiązek zorganizować osłonę meteorologicznej lotnictwa państwowego.

3. Na każdym lotnisku działa jedna lotniskowa stacja meteorologiczna oznaczona
międzynarodowym kodem lotniska.

Rozdział 6
Osłona meteorologiczna lotnictwa cywilnego na lotniskach wojskowych

§ 21. Osłona meteorologiczna lotnictwa cywilnego na lotniskach i lądowiskach wojskowych
realizowana jest przez wojskową służbę meteorologiczną.


Rozdział 7
Organizacja i prowadzenie szkolenia w zakresie osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego

§ 22.1 Szkolenia w zakresie osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego wykonują instruktorzy
wpisani przez Prezesa Urzędu na listę instruktorów szkolenia:
1) wyznaczeni przez Prezesa Urzędu;
2) na wniosek Ministra rodowiska;
3) na wniosek podmiotu prowadzącego szkolenie lotnicze.

2. Listę, o której mowa w ust. 1, ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Lotnictwa Cywilnego.

§23. Instruktorzy znajdujący się na liście, o której mowa w § 22 ust. 2, powinni:
1) posiadać wykształcenie wyższe z zakresu meteorologia, klimatologia lub kwalifikacje w
zakresie osłony meteorologicznej, potwierdzone ukończeniem kursu krajowego lub
zagranicznego instruktora osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego,
2) posiadać znajomość i umiejętność stosowania w praktyce krajowych i międzynarodowych
uregulowań prawnych z zakresu osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego;
3) posiadać doświadczenie i wiedzę w zakresie funkcjonowania MET SP uzyskane w wyniku co
najmniej trzyletniego zatrudnienia na stanowisku związanym z bezpośrednią realizacją osłony
meteorologicznej lotnictwa.


Rozdział 8
Przepisy końcowe

§24. Traci moc rozporządzenie Ministrów Infrastruktury, rodowiska, Spraw Wewnętrznych i
Administracji oraz Obrony Narodowej z dnia 28 października 2004 r. w sprawie osłony
meteorologicznej lotnictwa (Dz. U. Nr 245, poz. 2459).

4

§25. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.



MINISTER INFRASTRUKTURY
W porozumieniu:

MINISTER RODOWISKA



MINISTER OBRONY NARODOWEJ








5
UZASADNIENIE


Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie osłony meteorologicznej lotnictwa
stanowi realizację upoważnienia zawartego w art. 133 oraz wykonanie przepisu art. 3 ust. 4 ustawy z
dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.).
Na dzień dzisiejszy materia objęta niniejszym projektem rozporządzenia uregulowana jest
częściowo w rozporządzeniu Ministrów Infrastruktury, rodowiska, Spraw Wewnętrznych i
Administracji oraz Obrony Narodowej z dnia 28 października 2004 r. w sprawie osłony
meteorologicznej lotnictwa. Dalsze obowiązywanie tego rozporządzenia w obecnym kształcie
stanowić będzie poważne utrudnienie w dostosowaniu jego treści do bieżących aktualizacji Załącznika
3 do Konwencji, które są dokonywane na forum ICAO.
Rozporządzenie podlegałoby tylko niewielkim i rzadko występującym zmianom, nieistotnym z
punktu widzenia zmian mających wpływ na bezpieczeństwo w ruchu lotniczym. Jednocześnie
zasadnicze zmiany merytoryczne, wprowadzane jeden raz w roku przez ICAO, dokonywane będą
bezpośrednio w Załączniku 3 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, a następnie
ogłaszane przez Prezesa ULC (na podstawie obwieszczenia).
Jednym z celów wydania niniejszego rozporządzenia jest zapewnienie bezpośredniego
stosowania norm zawartych w Załączniku 3 do Konwencji. Z analizy bowiem stosunku Załączników
do Konwencji do przepisów krajowych, a w szczególności Konstytucji RP wynika, że nie może być do
nich zastosowany przepis art. 91 ust. 3 Konstytucji.
Z przepisów Konwencji (art. 37 i 38) wynika, że nie stwarzają one podstaw do podejmowania
przez ICAO uchwał zawierających normy, które mogłyby być uznane za normy samowykonalne. Z
art. 37 Konwencji wynika wyraźnie, że rolą uchwał ICAO jest „ujednolicanie” przepisów
poszczególnych państw – stron Konwencji, nie zaś ich zastąpienie. Ponadto art. 38 przewiduje wprost
możliwość informowania ICAO o różnicach zachodzących pomiędzy przepisami krajowymi i
stosowaną praktyką, a normami międzynarodowymi. W związku z tym, iż wobec wyraźnego
brzmienia i intencji art. 37 i 38 Konwencji chicagowskiej, uchwały ICAO nie zawierają norm
samowykonalnych, nie znajduje do nich zastosowanie art. 91 ust. 3 Konstytucji RP. W świetle
powyższych ustaleń należy stwierdzić, że normy zawarte w uchwałach ICAO nie podlegają
bezpośredniemu stosowaniu w polskim porządku prawnym, ale wymagają ich transponowania do
polskiego prawa (tak opinia Rady Legislacyjnej z 30 września 1998 r.).
W projekcie rozporządzenia przyjętym zostało, że warunki i sposób działania służb
meteorologicznych określają jedynie Normy zawarte w Załączniku 3 do ww. Konwencji - „Służba
meteorologiczna dla międzynarodowej żeglugi powietrznej” (§1). Ponieważ Konwencja dopuszcza
możliwość, że Państwo Członkowskie będzie stosowało jedynie Normy zawarte w Załącznikach do

6
strony : 1 ... 40 ... 80 ... 91 . [ 92 ] . 93 ... 100 ... 140 ... 150

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: