eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-akty-wykonawcze

§ 5. 1. Dla rozliczenia kosztów poniesionych przez instytucję z tytułu zapewnienia służb
żeglugi powietrznych statkom powietrznym wykonującym loty, o których mowa w art. 130
ust. 6 pkt 6 ustawy, minister właściwy do spraw transportu przekazuje instytucji wykaz
krajów, w których polskie wojskowe statki powietrzne nie podlegają opłatom nawigacyjnym.
2. Wykaz aktualizowany jest przez ministra właściwego do spraw transportu w przypadku,
gdy ulega on zmianie, nie rzadziej jednak niż co pół roku.

§ 6. 1. Minister właściwy do spraw transportu przekazuje instytucji środki z tytułu dotacji
bezpośrednio z rachunku bieżącego wydatków ministerstwa.
2. Ministerstwo dokonuje przelewu kwoty należnej dotacji na rachunek instytucji w
terminie do 5 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym złożono wniosek o wypłatę
środków z tytułu dotacji.

§ 7. Przy ustalaniu wysokości dotacji kwotę należnej dotacji zaokrągla się do pełnych
złotych w ten sposób, że końcówki wynoszące:
1) mniej niż 50 groszy pomija się;
2) 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych.

§ 8.
1. Instytucja otrzymująca dotację jest obowiązana prowadzić, w celu rozliczenia
dotacji, ewidencję księgową lub pozaksięgową, w sposób umożliwiający określenie wielkości
kosztów, o których mowa w § 1.
2. W razie stwierdzenia nieprowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, pobrana w
danym roku przez instytucję dotacja podlega zwrotowi jak dotacja wykorzystana niezgodnie z
przeznaczeniem.

§ 9.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER TRANSPORTU

W porozumieniu:
MINISTER FINANSÓW

3
UZASADNIENIE

Przedmiotowe rozporządzenie stanowi wykonanie delegacji zawartej w art. 130 ust. 8 ustawy
z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.).
Zgodnie z przepisami art. 130 ustawy - Prawo lotnicze oraz w związku z art. 9 rozporządzenia
Komisji Europejskiej (WE) nr 1794/2006 z dnia 6 grudnia 2006 r. ustanawiającego wspólny
schemat opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej
, państwo polskie zobowiązane jest
do zapewnienia instytucji zapewniającej służby żeglugi powietrznej zwrot kosztów
związanych z zapewnieniem służb żeglugi powietrznej związanych z obsługą lotów
zwolnionych z opłat nawigacyjnych.
Przedmiotowe rozporządzenie określa sposób i tryb rozliczania i dokumentowania kosztów
związanych z obsługą lotów zwolnionych z opłat nawigacyjnych, których lista została
określona w art. 130 ust. 6 ustawy - Prawo lotnicze. W szczególności przedmiotowe
rozporządzenie określa terminy, w których przekazywane będą środki na pokrycie tych
kosztów i rodzaje dokumentów, w oparciu, o które przekazywane będą środki budżetowe.
Jako że finansowanie kosztów lotów zwolnionych, zgodnie z zapisem art. 130 ust. 7 ustawy -
Prawo lotnicze, odbywa się drodze dotacji celowej, zasady refundacji tychże kosztów muszą
pozostawać spójnymi z przepisami ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych.

Zasady kalkulacji kosztów związanych z obsługą lotów zwolnionych określone zostały w art.
7 ust. 4 oraz art. 9 ust. 4 rozporządzenia Komisji Europejskiej (WE) nr 1794/2006 z dnia 6
grudnia 2006 r. ustanawiającego wspólny schemat opłat za korzystanie ze służb żeglugi
powietrznej
. Zgodnie z powyższym rozporządzeniem, koszty obsługi zwolnionych lotów IFR
(loty według wskazań przyrządów – Instrument Flight Rules) kalkulowane są jako iloczyn
kosztów poniesionych w związku z lotami IFR oraz stosunku liczby objętych zwolnieniem
jednostek usługowych do łącznej liczby jednostek usługowych, natomiast koszty obsługi
lotów VFR (loty z widocznością – Visual Flight Rules) mogą być wyliczane metodą kosztów
krańcowych.
Proponuje się, aby refundacja odbywała się na podstawie wniosku składanego przez
instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej wraz z załączonymi dokumentami, w
szczególności zestawieniem zawierającym następujące elementy:
− informację na temat wysokości stosowanych stawek jednostkowych opłat (dla
lotów IFR) albo kosztu jednostkowego (dla lotów VFR),
− listę lotów podlegających zwolnieniu obsłużonych w okresie poprzedzającego
kwartału,
− informację na temat przynależności każdego z lotów do poszczególnych
kategorii zwolnień określonych w art. 130 ust. 6 ustawy,
− informację na temat wysokości dotacji należnej z tytułu obsługi każdego z lotów,
− informację na temat maksymalnej masy startowej statku powietrznego,
− informację na temat czynnika wagi skalkulowanego zgodnie z wymogami
rozporządzenia nr 1794/2006/WE,
a w odniesieniu do opłat trasowych dodatkowo:

4
− informację na temat ilość kilometrów ortodromicznej długości lotu od punktu
wejścia do punktu wyjścia z danej strefy pobierania opłat, zgodnie z ostatnim
znanym planem lotu,
− informację na temat czynnika odległości skalkulowanego zgodnie z wymogami
rozporządzenia nr 1794/2006/WE.
Powyższe informacje pozwolą na zweryfikowanie wysokości kosztów skalkulowanych przez
instytucję.
Rozliczenie kosztów lotów zwolnionych i wypłata dotacji celowej odbywać się będzie raz na
kwartał, co pozwoli na optymalizację kosztów administracyjnych związanych z
przedmiotową refundacją.
Jednocześnie w związku z faktem, iż zwolnieniu podlegają loty wojskowe wykonywane przez
statki powietrzne państw, w których polskie wojskowe statki powietrzne nie są obciążane
opłatami nawigacyjnymi, niezbędne jest, aby instytucja zapewniająca służby żeglugi
powietrznej regularnie otrzymywała aktualny wykaz państw, w których polskie wojskowe
statki powietrzne korzystają ze zwolnień.
Instytucja zapewniająca służby żeglugi powietrznej uprawniona do otrzymywania dotacji z
tytułu zapewnienia służb dla lotów zwolnionych z opłat nawigacyjnych zobowiązana jest do
prowadzenia ewidencji, na podstawie której możliwym będzie zweryfikowanie ponoszonych
przez nią kosztów podlegających refundacji. Nieprowadzenie ewidencji skutkować będzie
stwierdzeniem przez organ udzielający dotacji – ministra właściwego do spraw transportu, że
dotacja została wykorzystana niezgodnie z przeznaczeniem, zgodnie z art. 144-146 ustawy z
dnia 30 czerwca 2006 r. o finansach publicznych.



OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

1) Wpływ na sektor finansów publicznych – wejście w życie przedmiotowego
rozporządzenia nie wiąże się z dodatkowymi skutkami finansowymi dla sektora finansów
publicznych. Obowiązek refundacji instytucjom zapewniającym służby żeglugi powietrznej
wydatków związanych z zapewnieniem odpowiednich służb lotom zwolnionym z opłat
nawigacyjnych wynika z przepisów ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, projekt
rozporządzenia określa jedynie procedurę związaną z wypłatą dotacji.
2) Wpływ na rynek pracy – rozporządzenie nie wpłynie na rynek pracy.
3) Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorstw, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw
– projektowana regulacja pozytywnie wpłynie na przedsiębiorców
wykonujących loty statkami powietrznymi podlegającymi zwolnieniu z opłat nawigacyjnych,
w szczególności na użytkowników statków powietrznych o maksymalnej masie startowej
poniżej 2 ton. Jednocześnie rozporządzenie pozytywnie wpłynie na innych użytkowników
przestrzeni powietrznej (wykonujących loty nie podlegające zwolnieniu) ze względu na fakt,
iż nie będą oni finansowali kosztów obsługi lotów zwolnionych. Powyższe powinno wpłynąć
na obniżenie kosztów działalności ww. podmiotów, co pozytywnie odbije się na
konkurencyjności polskich przedsiębiorstw.

5
4) Wpływ na sytuację i rozwój regionalny – regulacja może pośrednio pozytywnie wpłynąć
na rozwój regionalny w związku ze zwolnieniem z opłat nawigacyjnych tzw. małego
lotnictwa, co powinno znaleźć swoje odzwierciedlenie we wzroście liczby operacji w ruchu
general aviation.
5) Wpływ na podmioty działające na rynku przewozów lotniczych – projektowana
regulacja pozytywnie wpłynie na podmioty wykonujące loty statkami powietrznymi
podlegającymi zwolnieniu z opłat nawigacyjnych, w szczególności na użytkowników statków
powietrznych o maksymalnej masie startowej poniżej 2 ton i użytkowników wykonujących
loty z widocznością (VFR). Jednocześnie rozporządzenie pozytywnie wpłynie na innych
użytkowników przestrzeni powietrznej (wykonujących loty nie podlegające zwolnieniu) ze
względu na fakt, iż nie będą oni finansowali kosztów obsługi lotów zwolnionych.
6) Konsultacje społeczne - projekt rozporządzenia zostanie poddany konsultacjom
społecznym.
7) Zgodność regulacji z prawem UE - przedmiot projektowanej regulacji stanowi
wykonanie art. 9 ust. 4 rozporządzenia Komisji Europejskiej nr 1794/2006 z dnia 6 grudnia
2006 r. ustanawiającego wspólny schemat opłat za korzystanie ze służb żeglugi powietrznej,
zgodnie z którym państwo członkowskie gwarantuje instytucjom zapewniającym służby
żeglugi powietrznej pokrycie kosztów poniesionych w związku z obsługą lotów objętych
zwolnieniem z opłat nawigacyjnych.
8) Notyfikacja - Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem
przewidzianym w przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu
notyfikacji norm i aktów prawnych oraz nie wymaga przedstawienia właściwym instytucjom i
organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu.
9) Biuletyn Informacji Publicznej - zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności
lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt
rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach urzędowego informatora
teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej.

05/27rch

6

Projekt

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1)

z dnia ..........................................

w sprawie osłony meteorologicznej lotnictwa cywilnego


Na podstawie art. 133 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696,
z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:


Rozdział 1
Przepisy ogólne

§ 1.
Rozporządzenie określa szczegółowe warunki i sposób zapewniania osłony meteorologicznej
lotnictwa cywilnego.

§ 2. Warunki i sposoby działania służb meteorologicznych określają normy zawarte w Załączniku 3 do
Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r.
(Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z późn. zm.3)), z zastrzeżeniem przepisów niniejszego
rozporządzenia.

§ 3. 1. Kompetencje i obowiązki „władzy meteorologicznej” regulującej i organizującej zapewnienie
osłony meteorologicznej międzynarodowej żeglugi powietrznej, o której mowa w Załączniku 3 do
Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, wykonuje Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
zwany dalej „Prezesem Urzędu”.

2. Kompetencje i obowiązki „władzy meteorologicznej” zapewniającej osłonę meteorologiczną
międzynarodowej żegludze powietrznej, o której mowa w Załączniku 3 do Konwencji o
międzynarodowym lotnictwie cywilnym, wykonuje certyfikowana instytucja zapewniająca służbę
meteorologiczną.

§ 4. 1. Prezes Urzędu, zawiadamia Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego o różnicach
zachodzących pomiędzy przepisami krajowymi i stosowaną praktyką, a międzynarodowymi normami,
w rozumieniu art. 38 Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, zawartymi w Załączniku 3
do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym oraz wprowadzanymi do niego zmianami.

2. Różnice, o których mowa w ust. 1, publikowane są w Dzienniku Urzędowym Urzędu
Lotnictwa Cywilnego oraz w Zintegrowanym Pakiecie Informacji Lotniczych (AIP).

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady
Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).

2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141,
poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr
144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340.


3) Zmiany wymienionej umowy zostały ogłoszone w Dz. U. z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i
211, z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i 131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr 39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200, z 2000 r.
Nr 39, poz. 446 i 447, z 2002 r. Nr 58, poz. 527 i 528 oraz z 2003 r. Nr 70, poz. 700 i 701.

strony : 1 ... 40 ... 80 ... 90 . [ 91 ] . 92 ... 100 ... 140 ... 150

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: