eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-akty-wykonawcze

Konwencji, natomiast Zalecane Praktyki mogą zostać wprowadzone do stosowania, dlatego też podjęta
została decyzja o wprowadzenia do stosowania w polskim porządku prawnym tylko Norm.
Proponowane rozporządzenie, wprowadza zatem bezpośrednie stosowanie norm zawartych w
Załączniku 3 do Konwencji oraz będzie zawierało niezbędne wskazania dla podmiotów lotniczych
realizujących zalecenia ICAO jak i ewentualne procedury wykonania tych zaleceń. Rozporządzenie
stanowiłoby swoisty „klucz” dla użytkowników, którzy musieliby go czytać łącznie z opublikowanym
Załącznikiem 3 do Konwencji chicagowskiej. Rozwiązanie to pozwoli uniknąć zaistnienia potencjalnie
niebezpiecznych sytuacji w ruchu lotniczym z przyczyn prawnych.
W paragrafie 3 ust. 2 certyfikowana instytucja zapewniająca służbę meteorologiczną lotnictwa
cywilnego określona została jako władza meteorologiczna lecz wyłącznie w zakresie opracowywania i
dostarczania informacji meteorologicznych.
W paragrafie 4 została określona procedura zgłaszania przez Państwo Członkowskie różnic
pomiędzy przepisami krajowymi i stosowana praktyką a normami międzynarodowymi, od
wprowadzanych zmian do Załącznika 3 Konwencji chicagowskiej. Kompetencje w tym zakresie,
zgodnie z przepisami ustawy Prawo lotnicze, posiada Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, niemniej
właściwym jest bezpośrednie wskazanie, dla odbiorców regulacji zawartych w Załączniku 3, organu,
który dokonuje zgłoszenia do ICAO oraz w jakim miejscu informacja o tym jest publikowana.
Regulacja § 5 ma na celu rozstrzygnięcie zgłaszanych przez konsultantów społecznych
wątpliwości w zakresie obowiązywania wydawanych przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa
Cywilnego (ICAO) dokumentów – podręczników tzw. Doc, zawierających wymagania o charakterze
specjalistycznym. Ponieważ niniejsze rozporządzenie bezpośrednio wdraża przepisy Załącznika nr 3,
w którym istnieją odwołania do różnych numerów Doc, może powstać wątpliwość, czy już w
momencie jego wejścia w życie należy stosować wymagania w nich zawarte. Oczywistym jest, że
wymagania takie, będą obowiązywać dopiero w momencie wdrożenia Doc do polskiego porządku
prawnego poprzez art. 3 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca – Prawo lotnicze, jednakże z uwagi na
skomplikowany system przepisów prawa lotniczego w tym zakresie, koniecznym jest zawarcie
stosowanej regulacji w niniejszym rozporządzeniu.
Projekt rozporządzenia ma na celu usunięcie istniejącego obecnie sztucznego podziału na
osłonę meteorologiczną lotniskową i lotniczą oraz dostosowanie przepisów rozporządzenia do prawa
UE.
W aktualnie obowiązującym upoważnieniu ustawowym oraz w wydanym na jego podstawie
rozporządzeniu istnieje podział osłony meteorologicznej lotnictwa na osłonę lotniskową i lotniczą co
nie jest zgodne z zaleceniami Załącznika 3 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym,
podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r. (Dz. U. z 1959 r. Nr 35, poz. 212 i 214, z późn. zm.),
który nie przewiduje podziału osłony meteorologicznej lotnictwa.

7
Przepisy projektu rozporządzenia dotyczące certyfikacji instytucji zapewniającej służby
meteorologiczne wynikają bezpośrednio z postanowień art. 7 nr 550/2004/WE z dnia 10 marca 2004 r.
w sprawie zapewniania służb nawigacji lotniczej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej
(Dz. Urz. UE L 96 z 31.03.2004, s. 10).
Zgodnie z ww. rozporządzeniem zapewnianie służb żeglugi powietrznej w tym m.in. służb
meteorologicznych dla potrzeb lotnictwa cywilnego, podlega procesowi certyfikacji. Proponowana
zmiana umożliwi przygotowanie się podmiotów krajowych do konkurowania na zliberalizowanym
rynku usług.
Zgodnie z przepisami projektowanego rozporządzenia na lotniskach i w przestrzeni
kontrolowanej osłonę meteorologiczną realizuje certyfikowana instytucja zapewniająca służby
meteorologiczne. Dane i informacje meteorologiczne dla potrzeb osłony lotnictwa cywilnego są
dostarczane zarządzającemu lotniskiem kontrolowanym do wykorzystania przez służby operacyjne
lotniska oraz państwowemu organowi zarządzania ruchem lotniczym do dalszego przekazania
załogom statków powietrznych wykonujących loty w przestrzeni kontrolowanej oraz
przygotowujących się do lotu na lotniskach kontrolowanych.
W przypadku lotnisk i przestrzeni niekontrolowanej dane i informacje meteorologiczne
dostarczane są przez certyfikowane instytucje zapewniające służby meteorologiczne zarządzającemu
lotniskiem niekontrolowanym oraz państwowemu organowi zarządzania ruchem lotniczym.

Zarządzający lotniskiem niekontrolowanym przekazuje otrzymane dane i informacje meteorologiczne
załogom statków powietrznych na lotnisku. Państwowy organ zarządzania ruchem lotniczym w
ramach zapewniania służby informacji lotniczej (FIS) udostępnia powyższe informacje załogom
statków powietrznych wykonujących loty w przestrzeni niekontrolowanej.

OCENA SKUTKÓW REGULACJI (OSR)

Projektowane rozporządzenie obejmować będzie następujące podmioty:
1) instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej;
2) zarządzających lotniskami i lądowiskami;
3) przewoźników lotniczych.

Konsultacje społeczne.
Projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany m.in. z następującymi podmiotami:
− Przedsiębiorstwo Państwowe „Porty Lotnicze”,
− Polska Agencja eglugi Powietrznej
− Instytutem Meteorologii i Gospodarki Wodnej
− Związkiem Regionalnych Portów Lotniczych,
− Aeroklubem Polskim,
− środowiskiem lotniczym,
− przewoźnikami lotniczymi.

Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego


8
Wprowadzenie niniejszego rozporządzenia nie powoduje skutków finansowych dla sektora
finansów publicznych.

Wpływ na rynek pracy.
Projektowane rozporządzenie nie wpłynie na rynek pracy.

Konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.
Projektowana regulacja nie będzie miała negatywnego wpływu na rynek pracy, konkurencyjność
gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie przedsiębiorstw.

Wpływ na sytuację i rozwój regionalny.

Rozporządzenie wpłynie na poprawę bezpieczeństwa lotów w polskiej przestrzeni powietrznej .

Wstępna opinia o zgodności projektu rozporządzenia z prawem Unii Europejskiej.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.

Notyfikacja.
Projekt rozporządzenia Ministra Infrastruktury w sprawie osłony meteorologicznej lotnictwa
cywilnego
nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach dotyczących
sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych oraz nie wymaga
przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi
Centralnemu.

Biuletyn Informacji Publicznej.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach urzędowego
informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej.



















05/28rch

9


ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OBRONY NARODOWEJ
z dnia ……………. 2009 r.
w sprawie organizacji
Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego

Na podstawie art. 140 ust. 4 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r.
Nr 100, poz. 696, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:

Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1)
warunki i sposób powoływania Komisji Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa
Państwowego;
2) tryb powoływania i odwoływania osób wchodzących w skład Komisji Lotnictwa
Państwowego;
3) strukturę organizacyjną Komisji Badania Wypadków Lotnictwa Państwowego;
4) regulamin działania Komisji Badania Wypadków Lotnictwa Państwowego.

§ 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają:
1) Komisja Lotnictwa Państwowego – Komisję Badania Wypadków Lotniczych Lotnictwa
Państwowego;
2) Inspektorat – Inspektorat Ministerstwa Obrony Narodowej do Spraw Bezpieczeństwa Lotów;
3) Szef Inspektoratu – Szefa Inspektoratu Ministerstwa Obrony Narodowej do Spraw
Bezpieczeństwa Lotów;
4) Lotnictwo Państwowe – lotnictwo wojskowe, lotnictwo służb porządku publicznego oraz
lotnictwo służby celnej;
5) Przewodniczący Komisji Lotnictwa Państwowego – Przewodniczącego Komisji Badania
Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego;
6) Ustawa – ustawę z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.

Rozdział 2
Warunki i sposób powoływania Komisji Lotnictwa Państwowego

1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141,
poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625,
Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz.
340.

§ 3.1. Komisję Lotnictwa Państwowego powołuje decyzją Minister Obrony Narodowej w
porozumieniu z ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz ministrem właściwym do
spraw finansów publicznych na okres jednego roku kalendarzowego.
2. Rozwiązanie Komisji Lotnictwa Państwowego następuje z chwilą powołania nowej.
Niezakończone badania zdarzeń lotniczych przejmuje nowopowołana Komisja Lotnictwa
Państwowego.

Rozdział 3
Tryb powoływania i odwoływania członków Komisji Lotnictwa Państwowego
§ 4.1. Minister Obrony Narodowej na wniosek Szefa Sztabu Generalnego Wojska Polskiego
powołuje Szefa Inspektoratu na Przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego.
2. Przewodniczący Komisji Lotnictwa Państwowego, po uzgodnieniu z Dowódcami rodzajów
Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, zespołem do spraw lotnictwa służb porządku
publicznego Departamentu Bezpieczeństwa Publicznego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych
i Administracji oraz przedstawicielami lotnictwa służby celnej, proponuje Ministrowi Obrony
Narodowej skład Komisji Lotnictwa Państwowego z wskazaniem zastępcy przewodniczącego
i sekretarza Komisji Lotnictwa Państwowego.
3. Minister Obrony Narodowej powołuje zastępcę przewodniczącego, sekretarza i członków
Komisji Lotnictwa Państwowego spośród specjalistów z Inspektoratu, lotnictwa Rodzajów Sił
Zbrojnych, lotnictwa służb porządku publicznego i lotnictwa służby celnej.
4. W sytuacjach szczególnych dotyczących członka Komisji Lotnictwa Państwowego (śmierci,
skazania prawomocnym wyrokiem, stwierdzenia utraty zdolności do czynności prawnych,
rezygnacji z funkcji, naruszenia obowiązków, o których mowa w § 11 ust. 4) Przewodniczący
Komisji Lotnictwa Państwowego występuje do Ministra Obrony Narodowej z propozycją
zmian w składzie Komisji Lotnictwa Państwowego.
5. W przypadku zmiany na stanowisku Szefa Inspektoratu, Szef Sztabu Generalnego Wojska
Polskiego występuje do Ministra Obrony Narodowej o powołanie nowo mianowanej osoby na
Przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego.
6.
W przypadku, gdy Przewodniczący Komisji Lotnictwa Państwowego uczestniczył
w zdarzeniu lotniczym, mógł mieć wpływ na jego przebieg, lub nadzorował lot, w którym
ono nastąpiło, obowiązki Przewodniczącego Komisji na czas zbadania tego zdarzenia pełni
Zastępca Przewodniczącego Komisji.
7. Komisja Lotnictwa Państwowego w trakcie prowadzenia badań zdarzeń lotniczych może
korzystać ze wsparcia specjalistów wyszczególnionych w zatwierdzonym na dany rok przez
Ministra Obrony Narodowej w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw
wewnętrznych i administracji oraz ministrem właściwym do spraw finansów wykazie
obejmującym osoby funkcyjne z lotnictwa rodzajów Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej,
lotnictwa służb porządku publicznego i lotnictwa służby celnej.
8. Wykaz dodatkowych specjalistów, o którym mowa w ust. 7 tworzy Przewodniczący Komisji
Lotnictwa Państwowego w porozumieniu z dowództwami lotnictwa rodzajów Sił Zbrojnych,
zespołem do spraw lotnictwa służb porządku publicznego Departamentu Bezpieczeństwa
Publicznego Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji oraz przedstawicielami
lotnictwa służby celnej i przestawia Ministrowi Obrony Narodowej do zatwierdzenia do 31
października każdego roku.
9. Przełożeni osób powołanych do składu Komisji Lotnictwa Państwowego oraz specjalistów, o
których mowa w ust. 7 zobowiązani są oddelegować ww. osoby w terminie określonym przez
Przewodniczącego Komisji Lotnictwa Państwowego do pracy w Komisji Lotnictwa
Państwowego.

2
strony : 1 ... 40 ... 80 ... 92 . [ 93 ] . 94 ... 100 ... 140 ... 150

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: