Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
4) 6 miesięcy - po ukończeniu 65. roku życia.
2. Jeżeli osoba zakwalifikowana jako spełniająca wymagania zdrowotne dla Klasy 3 nie podda
się okresowym badaniom lekarskim w okresie dwukrotnie dłuższym, niż wynika to z
częstotliwości badań dla danego wieku, podlega badaniom wstępnym.
§ 12. Orzeczenia lekarskie wydane w zakresie wymagań zdrowotnych dla Klasy 1 i 2 zachowują
ważność zgodnie z terminami określonymi w europejskich wymaganiach bezpieczeństwa
lotniczego (JAR-FCL 3) Licencjonowanie personelu lotniczego (wymagania medyczne), o
których mowa w § 10 ust. 4.
§ 13. 1. Kontrolę nad badaniami lekarskimi i orzeczeniami lekarskimi wydanymi na podstawie
tych badań sprawuje Naczelny Lekarz Lotnictwa Cywilnego.
2. Naczelny Lekarz Lotnictwa Cywilnego ma prawo wglądu w każdym czasie w dokumentację
medyczną oraz ma prawo zlecenia dodatkowych badań lekarskich lub ograniczenia ich zakresu.
§ 14. 1. Dodatkowe wymagania kwalifikacyjne lekarzy orzeczników obejmują szkolenie z
zakresu przeprowadzania badań lotniczo-lekarskich i wydawania w tym zakresie orzeczeń
lekarskich oraz złożenie z wynikiem pozytywnym egzaminu.
2. Szkolenie, o którym mowa w ust. 1, obejmuje zajęcia teoretyczne i praktyczne określone w
europejskich wymaganiach bezpieczeństwa lotniczego (JAR-FCL 3) Licencjonowanie personelu
lotniczego (wymagania medyczne), o których mowa w § 10 ust. 4, i jest prowadzone według
programu ustalonego przez Naczelnego Lekarza Lotnictwa Cywilnego.
3. Dokumentem potwierdzającym spełnienie przez lekarza dodatkowych wymagań jest
zaświadczenie wydane przez podmiot prowadzący szkolenie, o którym mowa w ust. 1, wydane
według wzoru określonego w załączniku do rozporządzenia.
§ 15. 1. Ustala się maksymalne stawki opłat za badania lotniczo-lekarskie przeprowadzone w
zakresie:
1) spełnienia wymagań zdrowotnych dla Klasy 1 - 600 zł;
5
2) spełnienia wymagań zdrowotnych dla Klasy 2 - 400 zł;
3) spełnienia wymagań zdrowotnych dla Klasy 3 - 200 zł.
2. W przypadku konieczności przeprowadzenia badań lub konsultacji, o których mowa w § 9 ust.
3 oraz w przypadku badań wykonywanych w związku z odwołaniami od orzeczeń lekarskich,
koszty ich ponoszone są w pełnej wysokości.
§ 16. Orzeczenia lekarskie stwierdzające istnienie lub brak przeciwwskazań do wykonywania
funkcji członka personelu lotniczego, wydane przed dniem wejścia w życie rozporządzenia
zachowują ważność przez okres, na jaki zostały wydane.
§ 17. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.5)
MINISTER INFRASTRUKTURY
W porozumieniu:
MINISTER ZDROWIA
MINISTER OBRONY NARODOWEJ
5) Niniejsze rozporządzenie było poprzedzone rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia z dnia 21 października
2003 r. w sprawie badań lotniczo-lekarskich (Dz. U. Nr 187, poz. 1829), które zgodnie z art. 16 pkt 2 ustawy z dnia
……………………. o zmianie ustawy - Prawo lotnicze traci moc z dniem wejścia w życie niniejszego
rozporządzenia.
6
Załącznik do rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia ……….. (poz. …)
WZÓR
(pieczątka podmiotu Warszawa, dnia ..............
prowadzącego szkolenie)
ZAŚWIADCZENIE
Niniejszym zaświadcza się, że Pan/Pani .........................................
ur. dnia .................. w ................... ukończył/a szkolenie i uzyskał/a
dodatkowo wymagane kwalifikacje dla lekarzy orzeczników uprawnionych do przeprowadzania badań
lotniczo-lekarskich w zakresie wymagań zdrowotnych dla klasy .......... personelu lotniczego,
na podstawie ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz.
696).
.............................................
(pieczątka i podpis osoby upoważnionej)
7
UZASADNIENIE
Projektowana regulacja ma na celu wypełnienie upoważnienia ustawowego z art. 112 ust. 1
ustawy - Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 969, z późn. zm.).
Celem rozporządzenia jest określenie zasad oraz warunków i trybu przeprowadzania badań
lotniczo-lekarskich kandydatów na członków personelu lotniczego i członków personelu
lotniczego. Ponadto w rozporządzeniu określone zostały warunki i tryb wydawania i
przechowywania orzeczeń lekarskich na podstawie, których stwierdza się istnienie lub brak
przeciwwskazań zdrowotnych do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego, warunki i
tryb kontrolowania przeprowadzania badań lotniczo-lekarskich oraz orzekania i kontroli
dokumentowania badań lotniczo-lekarskich. Rozporządzenie ma na celu określenie
częstotliwości, z jaką członkowie personelu lotniczego muszą poddawać się badaniom lotniczo-
lekarskim oraz maksymalne stawki za te badania. W rozporządzeniu określa się również
dodatkowe wymagania kwalifikacyjne lekarzy orzeczników.
Przeprowadzenie badań lotniczo-lekarskich i uzyskanie pozytywnego orzeczenia lotniczo-
lekarskiego jest jednym z warunków sine qua non do uzyskania licencji czy też świadectwa
kwalifikacji członka personelu lotniczego (art. 96 ust. 1 pkt 5 ustawy). Celem przeprowadzanych
badań lotniczo-lekarskich, które składają się z badań wstępnych, okresowych i
okolicznościowych, jest stwierdzenie istnienia lub nieistnienia przeciwwskazań do wykonywania
funkcji członka personelu lotniczego.
Projektowane rozporządzenie określa zakres badań wstępnych, okresowych i
okolicznościowych. W trakcie badań wstępnych bada się ogólną sprawność psychiczną i fizyczną
kandydatów ubiegających się o wydanie licencji lub świadectwa kwalifikacji. Badania okresowe
mają na celu potwierdzenie, że członek personelu lotniczego nadal utrzymuje sprawność fizyczną
i psychiczną na poziomie wymaganym dla posiadania danej licencji lub świadectwa kwalifikacji.
Badania okresowe mają na celu przedłużenie ważności licencji lub świadectwa kwalifikacji.
Badania okolicznościowe natomiast, jak wynika z § 5 projektowanego rozporządzenia, służą
zweryfikowaniu sprawności psychicznej i fizycznej członków personelu lotniczego, którzy
utracili zdolność do wykonywania czynności lotniczych z powodu pogorszenia ich stanu
zdrowia.
8
Projektowane rozporządzenie w pełni uwzględnia przepisy ustawy - Prawo lotnicze
odnośnie członków personelu, którzy przedmiotowym badaniom podlegają obligatoryjnie oraz
tym, którzy z tych badań są zwolnieni. W tym celu § 6 projektowanego rozporządzenia jasno
określa, że badaniom lotniczo lekarskim nie podlegają piloci lotni oraz piloci paralotni oraz
kandydaci ubiegający się o świadectwa kwalifikacji do tych specjalności. Regulacja ta
uwzględnia zmianę do art. 105 ust. 1a wprowadzaną ustawą o zmianie ustawy - Prawo lotnicze.
Projektowane rozporządzenie określa, że badania lotniczo-lekarskie przeprowadza się
zgodnie z wymaganiami w zakresie sprawności fizycznej i psychicznej. Zakres tych badań jest
określony szczegółowo w przepisach JAR (dla klasy 1 i 2) oraz przez ICAO (dla klasy 3).
Ponadto z brzmienia projektowanych przepisów wynika, że badania lotniczo-lekarskie mają być
przeprowadzane zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach wydanych na podstawie art.
95 ust. 5 oraz art. 104 ust 2 ustawy - Prawo lotnicze, a przepisy te z kolei wyraźnie odwołują się
do europejskich wymagań bezpieczeństwa lotniczego JAR (Joint Aviation Requirements)
ustanowionych przez Zrzeszenie Władz Lotniczych (JAA) oraz przepisów wydanych przez
Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).
Projektowane rozporządzenie przewiduje również możliwość zlecenia, przez lekarza
orzecznika przeprowadzającego badania, wykonania badań dodatkowych lub specjalistycznych
konsultacji. Taka możliwość przysługuje lekarzowi orzecznikowi wówczas, gdy badania już
przeprowadzone nie wystarczają do wydania orzeczenia lekarskiego. Rozwiązanie to może mieć
znaczenie zwłaszcza w sytuacji wydawania orzeczenia lekarskiego stwierdzającego brak
przeciwwskazań do wykonywania funkcji członka personelu lotniczego. Oczywistym jest
bowiem, iż do wydania takiego orzeczenia niezbędnym jest posiadanie pewności, iż nie zachodzą
żadne okoliczność mogące poddawać pod wątpliwość wydanie pozytywnego orzeczenia. Dlatego
też słusznym jest, aby lekarz orzecznik miał możliwość skierowania, w sytuacji wątpliwości, na
dodatkowe badania lub konsultacje. Jednocześnie zaznacza się, że warunkiem wykonania takich
badań lub konsultacji specjalistycznych jest pokrycie ich kosztów przez badanego. Istotnym i
wartym podkreślenia jednakże jest, że przedmiotem zainteresowania podmiotu uprawnionego do
zlecania dodatkowych badań czy też konsultacji specjalistycznych, jest otrzymanie wyników tych
badań, aby móc z pełnym przekonaniem orzec o prawidłowym stanie zdrowia badanego i wydać
orzeczenie lotniczo-lekarskie, a nie otrzymanie opłaty za zlecone dodatkowe badania lub
9
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik