Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
500
lub A4 za każdy typ w zakresie zatwierdzenia,
b) dla MTO w kategorii/podkategorii B1.2, B1.4,
600
B2 za każdy typ w zakresie zatwierdzenia,
c) dla MTO w kategorii/podkategorii B1.1, B1.3,
1.000
za każdy typ w zakresie zatwierdzenia.
6. Przeprowadzenie procesu certyfikacji MTO dla
mechaników obsługi technicznej statków
powietrznych innych niż samoloty i śmigłowce
oraz samolotów i śmigłowców, o których mowa w
300
załączniku II do rozporządzenia 216/2008/WE i
wydanie certyfikatu zatwierdzenia.
7. Rozszerzenie zakresu certyfikatu
zatwierdzenia:
a) dla MTO Part-147 (szkolenie ogólno-lotnicze)
300
za każdą kategorię,
b) dla MTO Part-147 (szkolenie na typ,
400
niezależnie od kategorii) za każdy typ,
c) dla pozostałych ośrodków MTO
200
8. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia
programu szkolenia na typ statku powietrznego w
ośrodku innym niż MTO Part-147 (np. u
producenta, w organizacji obsługowej), za każdy
typ statku powietrznego:
a) o MTOM > 5700kg,
2.000
c) o MTOM ≤ 5700kg.
1.000
3.2. Certyfikacja organizacji obsługowych
1 2
Rodzaj czynności rządowej Wysokość opłaty lotniczej w PLN
1.Przeprowadzenie procesu
Wysokość opłaty lotniczej określa się według wzoru:
certyfikacji i wydanie certyfikatu
AMO po raz pierwszy albo
wznowienie certyfikatu
l
zawieszonego lub
nieważnego
O = ∑Oi
dłużej niż 12 miesięcy, dla jednostki
i =1
spełniającej wymagania:
nL
H
n
k
PL-6 rozdział 8,
O
A x
A x
B x
Cx
Dx
My
i = ∑ L L
i
i + ∑ H H
i
i + ∑
B
i
i +
C +
D +
PART M Podczęść F
i=1
i=1
i=1
PART-145
2. Rozszerzenie lub zmiana zakresu
certyfikatu AMO dla jednostki, o Wysokość opłaty stanowi różnicę opłat wyliczonych wg wzoru
której mowa w pkt 1
określonego w pkt 1 przed i po rozszerzeniu zakresu
certyfikatu lub jego zmianie, bez uwzględniania zmian
związanych z rezygnacją z części zatwierdzenia jednostki
obsługi technicznej.
3. Przeprowadzenie na wniosek
podmiotu zainteresowanego
50% wartości opłaty wyliczonej według wzoru z pkt 1
postępowania w przedmiocie zmiany
zakresu certyfikatu AMO wynikającej
ze zmiany przepisów
4. Przeprowadzenie procesu Wysokość opłaty lotniczej określana jest według wzoru:
certyfikacji i wydanie certyfikatu
CAMO po raz pierwszy
n
∞
⎡
⎤ n
albo wznowienie
certyfikatu
O = ∑⎢A
B
B
1
,
0
x
C x
i + ∑ ( j +
j
j )⎥ + ∑
zawieszonego lub nieważnego
k
k
dłużej niż 12 miesięcy dla jednostki
i =1
j =1
k =
⎣
⎦
1
spełniającej wymagania:
23
PART M Podczęść G
PL-6 ppkt 8.5
5. Rozszerzenie lub zmiana zakresu Wysokość opłaty stanowi różnicę opłat wyliczonych wg wzoru
certyfikatu CAMO dla jednostki, o
określonego w pkt 4 przed i po rozszerzeniu zakresu
której mowa w pkt 5
certyfikatu lub jego zmianie, bez uwzględniania zmian
związanych z rezygnacją z części zatwierdzenia jednostki/
6. Przeprowadzenie na wniosek
50% wartości opłaty wyliczonej według wzoru z pkt 4
podmiotu zainteresowanego
postępowania w przedmiocie zmiany
zakresu certyfikatu CAMO
wynikającej ze zmiany przepisów
3.3. Certyfikacja wyrobów lotniczych oraz organizacji projektujących i produkujących te
wyroby
Rodzaj czynności urzędowej Wysokość opłaty lotniczej w PLN
1 2
1. Przeprowadzenie procesu certyfikacji lub
uznania zdatności statku powietrznego do lotu po
raz pierwszy i wydanie certyfikatu typu lub
uznania zdatności do lotu dla:
a) pierwszego egzemplarza statku powietrznego
1.000
kategorii specjalnej
b) kolejnego egzemplarza statku powietrznego
600
kategorii specjalnej
2.
Przeprowadzenie procesu certyfikacji i
wydanie orzeczenia zdatności dla modyfikacji lub
400
reperacji statków powietrznych, o których mowa
w załączniku II rozporządzenia 216/2008/WE
3. Zatwierdzenie dokumentacji technicznej (IUwL,
IOT) dla egzemplarza statku powietrznego, o
którym mowa w załączniku II rozporządzenia
216/2008/WE
a) skomplikowany technicznie statek powietrzny
3.000
z napędem silnikowym
b) nieskomplikowany technicznie statek
500
powietrzny z napędem silnikowym oraz
szybowiec, motoszybowiec, balon, silnik, śmigło
4. Przeprowadzenie procesu zatwierdzenia
700
wyposażenia pokładowego lub wzorców
dokumentacji technicznej lub biuletynu zdatności
dla silników, śmigieł i statków powietrznych, o
których mowa w załączniku II rozporządzenia
216/2008/WE
5. Zatwierdzenie programu lotów próbnych
kontrolnych:
a) skomplikowany technicznie statek powietrzny
500
z napędem silnikowym
b) nieskomplikowany technicznie statek
300
powietrzny z napędem silnikowym oraz
szybowiec, motoszybowiec, balon
6. Przeprowadzenie weryfikacji tłumaczenia i
zatwierdzenie na wniosek zainteresowanego
podmiotu dokumentacji technicznej (IUwL, IOT)
w języku polskim
a) skomplikowany technicznie statek powietrzny
50.000
z napędem silnikowym
b) nieskomplikowany technicznie statek
20.000
powietrzny z napędem silnikowym
7. Szczególne przypadki prowadzenia procesu
certyfikacji i wydanie certyfikatu:
24
a) przeprowadzenie procesu certyfikacji i
500
wydanie certyfikatu dla sprzętu lotniczego
b) przeprowadzenie procesu certyfikacji i
2.000
wydanie certyfikatu na zmianę posiadacza
certyfikatu typu
c) przeprowadzenie procesu certyfikacji w
3.000
zakresie odstępstwa dotyczącego zdatności do
lotu
8.
Przeprowadzenie procesu certyfikacji i Wysokość opłaty lotniczej określana jest według
wydanie certyfikatu POA po raz pierwszy albo
wzoru:
wznowienie ważności certyfikatu nieważnego
dłużej niż 12 miesięcy
O=[1+0,25(n-1)]∑Ni xi+My
9. Rozszerzenie zakresu certyfikatu POA
Wysokość opłaty lotniczej określa się zgodnie z
wzorem z pkt 8
10. Zatwierdzenie znaczących zmian certyfikatu
Wysokość opłaty lotniczej określa się jest według
POA zgodnie z Part-21A.147 oraz Part-21A.148
wzoru:
Oz = 5000 lg y
11. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i
50% wartości opłaty określonej wg wzoru, o
wydanie certyfikatu POA na prowadzenie
którym mowa w pkt 8
produkcji wyrobów bez posiadania zatwierdzenia
organizacji produkującej, zgodnie z Part-21
podczęść F
12.
Przeprowadzenie, na podstawie
rozporządzenia w sprawie wyłączenia
zastosowania niektórych przepisów ustawy,
procesu certyfikacji i wydanie certyfikatu
dotyczącego projektowania, produkcji i obsługi:
a) lotni, sprzętu paralotniowego lub sprzętu
1.000
spadochronowego
b) motolotni lub ultralekkich statków powietrznych
1.500
13. Rozszerzenie lub zmiana zakresu certyfikatu,
250
o którym mowa w pkt 12
14. Określanie, na wniosek zainteresowanego,
250
wymagań technicznych dla lotni, paralotni,
spadochronu, motolotni lub ultralekkiego statku
powietrznego
15.
Przeprowadzenie procesu certyfikacji,
wydanie orzeczenia zdatności, świadectwa
spełnienia wymagań technicznych lub certyfikatu
uznania zdatności dla egzemplarza lub typu:
a) ultralekkich statków powietrznych,
400
spadochronów osobowych, motolotni
b) spadochronów innego przeznaczenia oraz
250
wyposażenia i podzespołów ultralekkich statków
powietrznych, motolotni i systemów
spadochronowych
c) lotni, paralotni i ich podzespołów 100
d) bezpilotowych statków powietrznych
5.000
16. Nadanie numeru ewidencyjnego dla typu
250
sprzętu spadochronowego lub wpisanie na listę
typów zakwalifikowanych ultralekkich statków
powietrznych
17. Zatwierdzenie zmian i uzupełnień w zakresie
50% wartości opłaty określonej z pkt 15 lit. a lub
certyfikacji typu sprzętu lotniczego oraz ewidencji
15 lit. b
sprzętu spadochronowego i ultralekkich statków
powietrznych
25
18. Przeprowadzenie procesu oceny zdatności
do lotu, wydanie bądź przedłużenie pozwolenia
na wykonywanie lotów lub dokumentu
równoważnego oraz sprawowanie nadzoru nad
200
tym procesem dla spadochronów, lotni, paralotni,
motolotni i ultralekkich statków powietrznych
19. Przeprowadzenie procesu certyfikacji i
wydanie certyfikatu dotyczącego obsługi sprzętu
spadochronowego, motolotni lub ultralekkich
statków powietrznych na podstawie
rozporządzenia w sprawie wyłączenia
zastosowania niektórych przepisów ustawy
400
20. Wpisanie do ewidencji prowadzonej przez
Prezesa Urzędu podmiotu zgłaszającego
działalność techniczną w zakresie lotni, sprzętu
paralotniowego, motolotni, sprzętu
200
spadochronowego lub ultralekkich statków
powietrznych, lub wprowadzenie zmian do tej
ewidencji
21. Rozszerzenie lub zmiana zakresu certyfikatu,
200
o którym mowa w pkt 19
3.4. wiadectwa zdatności do lotu statków powietrznych
Rodzaj czynności urzędowej Wysokość opłaty lotniczej w PLN
1 2
1. Odnowienie ważności świadectwa zdatności
do lotu lub wykonanie przeglądu i wydanie
poświadczenia ARC dla:
a) szybowca
300
b) motoszybowca
400
c) balonu
500
d) sterowca
500
2. Odnowienie ważności świadectwa zdatności
do lotu lub wykonanie przeglądu i wydanie
poświadczenia ARC dla samolotów i wiropłatów o
50 za każde 50 kg
MTOM ≤ 2000 kg3)
3. Odnowienie ważności świadectwa zdatności
do lotu lub wykonanie przeglądu i wydanie Opłata podstawowa 2.000 powiększona o opłatę
poświadczenia ARC dla samolotów i wiropłatów o
500 za każde rozpoczęte 500 kg
MTOM z przedziału 2 000÷20 000kg>4
4. Odnowienie ważności świadectwa zdatności
do lotu lub wykonanie przeglądu i wydanie
Opłata podstawowa 20.000 powiększona o
poświadczenia ARC dla samolotów i wiropłatów o
opłatę
MTOM z przedziału 20 000kg÷100 000kg>5)
200 za każde rozpoczęte 500 kg
5. Odnowienie ważności świadectwa zdatności
do lotu lub wykonanie przeglądu i wydanie
Opłata podstawowa 52.000 powiększona o
poświadczenia ARC dla samolotów o MTOM >
opłatę 100 za każde rozpoczęte 500kg
100 000 kg6)
6. Wydanie pozwolenia na loty lub zezwolenia na
lot w szczególnych okolicznościach dla:
a) statków powietrznych o MTOM > 2. 730 kg
3.000
b) dla pozostałych statków powietrznych
500
3) MTOM w pkt 2 zaokrągla się do pełnych 50 kg w dół;
4) MTOM w pkt 3 zaokrągla się do 500 kg w dół;
5) MTOM w pkt 4 zaokrągla się do 500 kg w dół;
6) MTOM w pkt 5 zaokrągla się do 500 kg w dół;
26
7.
Odnowienie ważności pozwolenia na
200
wykonywanie lotów w kategorii specjalnej
8. Wystawienie eksportowego świadectwa
zdatności do lotu lub dokumentu równoważnego
dla:
a) statków powietrznych o MTOM > 2.730 kg
2.000
b) pozostałych statków powietrznych
1.000
c) innych wyrobów lotniczych
200
9. Wydanie świadectwa zdatności do lotu i Opłata w wysokości określonej odpowiednio w
pierwszego poświadczenia ARC
ppkt 1-5 podwyższona o 20%
10.Wydanie poświadczenia ARC w oparciu o
rekomendację organizacji Part-M/G/I
50% wysokości opłaty wymienionej w ppkt 1-57)
11.Wydanie duplikatu dokumentów
10% wysokości opłaty wymienionej w ppkt 1-10
wymienionych w pkt 1-10
12. Wydanie świadectwa zdatności w zakresie
300
hałasu
13. Wydanie duplikatu świadectwa w zakresie
150
hałasu lub wydanie tego świadectwa ze
zmianami wprowadzonymi na wniosek podmiotu
14. Przeprowadzenie postępowania w
przedmiocie wniosku o odstępstwo i wydanie
zgody na odstępstwo od obowiązku spełnienia
wymagań przepisów:
a) w zakresie zdatności do lotu
- statku powietrznego o MTOM< 2.730 kg
5.000
- pozostałych statków powietrznych
10.000
b) w zakresie certyfikacji podmiotu
zaangażowanego w działalność lotniczą
- mała organizacja (zatrudniająca do 10 osób
5.000
pracujących w bezpośredniej obsłudze lub
produkcji)
- duża organizacja
10.000
3.5. Rejestracja statków powietrznych
Rodzaj czynności urzędowej Wysokość opłaty lotniczej w PLN
1 2
1. Rezerwacja znaków rozpoznawczych
200
2. Przedłużenie rezerwacji znaków
100
rozpoznawczych
3. Przeprowadzenie postępowania o wpisanie
statku powietrznego do rejestru cywilnych
statków powietrznych i wydanie świadectwa
rejestracji:
a) lotni, motolotni, paralotni, balonów,
300
spadochronów
b) szybowców, motoszybowców, statków
400
powietrznych kategorii specjalnej
c) samolotów i śmigłowców o maksymalnej masie
startowej:
- do 1. 000 kg
1.000
- od 1.000 kg do 5.700 kg
3.000
- od 5.700 kg do 20.000 kg
10.000
- powyżej 20.000 kg
20.000
4. Wydanie duplikatu lub wymiana świadectwa
200
rejestracji lub świadectwa ewidencji dokonana na
7) Wartość opłaty lotniczej obejmuje sprawowanie rocznego nadzoru nad statkiem powietrznym;
27
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik