Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
najmniej 10 godzin w okresie 12 miesięcy poprzedzających wniosek o wydanie uprawnienia,
c) prowadzić nadzór instruktorski nad lotami samodzielnymi szkoleniowymi uczniów-pilotów i pilotów
szkolonych w ciągu co najmniej 6 dni, w tym 3 dni w okresie 12 miesięcy poprzedzających wniosek o
wydanie uprawnienia;
2) zdać egzamin państwowy teoretyczny w zakresie wymaganym na uprawnienie instruktora, jeżeli w dniu
złożenia wniosku upłynęło 3 lata od zaliczenia egzaminu teoretycznego na uprawnienie instruktora ograniczone
klasy 2.
3.4.6.5.2.1. Przedłużanie ważności uprawnienia instruktora balonowego klasy 1
Ważność uprawnienia może być przedłużona po spełnieniu jednego z dwóch niżej wymienionych warunków:
1) wykonaniu w okresie ważności uprawnienia co najmniej 10 godzin lotów szkoleniowych jako instruktor, w tym
co najmniej 2 godziny obejmujące również przeprowadzanie sprawdzianów umiejętności, w ciągu 12 miesięcy
poprzedzających termin ważności uprawnienia, albo
2) odbyciu i zaliczeniu, w okresie 12 miesięcy poprzedzających datę upływu ważności uprawnienia, seminarium
instruktorskiego w ośrodku certyfikowanym na szkolenie instruktorów balonowych, przeprowadzonego według
programu zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu.
3.4.6.5.3. Dodatkowe ograniczenia uprawnień instruktora balonowego klasy 2 albo 1
Jeżeli kandydat na instruktora balonowego nie posiada wszystkich uprawnień lotniczych wymaganych na
uprawnienie instruktora balonowego ograniczone klasy 2 albo kandydat na instruktora balonowego klasy 1,
wymienionych w ust. 3.4.6.5.1 pkt 1 lit. a, wówczas uprawnienie instruktora balonowego może być wydane z
odpowiednim ograniczeniem do szkolenia tylko na balonach jednej z klas lub tylko w lotach wykonywanych w
dzień.
3.4.6.6. Uprawnienia instruktora szybowcowego
3.4.6.6.1. Uprawnienie instruktora szybowcowego ograniczone klasy 2
1) Kandydat do wydania uprawnienia, przed rozpoczęciem szkolenia, musi spełnić następujące wymagania:
a) posiadać licencję pilota szybowcowego bez ograniczeń dotyczących rodzaju startu oraz nalot na szybowcach
co najmniej 200 godzin, w tym co najmniej 150 godzin jako pilot dowódca szybowca, z tego nie mniej niż
30 godzin na szybowcach dwumiejscowych, z tego przynajmniej 10 godzin w okresie 6 miesięcy
poprzedzających egzamin kwalifikacyjny na szkolenie, oraz wykazać, że posiada wyszkolenie w akrobacji
normalnej,
b) zaliczyć egzamin kwalifikacyjny:
– teoretyczny, w zakresie wiadomości wymaganych do wydania licencji pilota szybowcowego w ośrodku
szkolenia lotniczego, który będzie prowadził szkolenie teoretyczne,
– praktyczny, w zakresie umiejętności wymaganych do wydania licencji pilota szybowcowego, przed
egzaminatorem państwowym,
– praktyczny, w zakresie akrobacji normalnej w ośrodku szkolenia lotniczego, który będzie prowadził
szkolenie praktyczne;
2) Przed wpisaniem uprawnienia kandydat ubiegający się o wydanie uprawnienia musi w ośrodku szkolenia
lotniczego:
a) ukończyć szkolenie teoretyczne oraz praktyczne w wymiarze co najmniej 10 lotów za wyciągarką, 8 lotów
za samolotem, 8 godzin lotów z instruktorem na dwusterze,
b) ukończyć i zaliczyć praktykę instruktorską obejmującą wyszkolenie co najmniej 3 początkujących uczniów-
pilotów w zakresie lotów ślizgowych dwusterowych i samodzielnych, wykonywanych przy wzlocie za
wyciągarką lub samolotem lub na szybowcu z własnym napędem, umożliwiającym samodzielny start, z
których co najmniej 2 uczniów-pilotów nie może być posiadaczem licencji pilota samolotowego,
śmigłowcowego lub wiatrakowcowego.
3.4.6.6.1.1. Ośrodek szkolenia może dopuścić do szkolenia do uprawnienia instruktora szybowcowego
kandydata, który posiada ograniczenie do startu wyłącznie przy zastosowaniu wyciągarki i za samolotem, jeżeli
spełnia on pozostałe wymagania określone w ust. 3.4.6.6.1 pkt 1. W tym przypadku:
1) szkolenie określone w ust. 3.4.6.6.1 pkt 2 zostaje ograniczone do lotów przy starcie za wyciągarką i samolotem;
2) praktyka instruktorska określona w ust. 3.4.6.6.1 pkt 3 może być przeprowadzona wyłącznie w lotach za
wyciągarką lub samolotem;
3) uzyskane uprawnienie instruktora zostaje ograniczone zgodnie z ust. 3.4.6.6.3.
3.4.6.6.1.2. Przedłużanie ważności uprawnienia instruktora szybowcowego ograniczonego klasy 2
Ważność uprawnienia może być przedłużona po zaliczeniu sprawdzenia umiejętności instruktorskich oraz spełnieniu
jednego z dwóch niżej wymienionych warunków:
73
a) wykonaniu w okresie ważności uprawnienia co najmniej 30 godzin lotów szkolnych na dwusterze jako
instruktor,
b) odbyciu i zaliczeniu, w ciągu 12 miesięcy poprzedzających datę upływu ważności uprawnienia, seminarium
instruktorskiego w ośrodku certyfikowanym na szkolenie instruktorów szybowcowych, przeprowadzonego
według programu zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu.
Procedura określona w pkt 1 nie ma zastosowania, jeżeli kandydat w ciągu okresu ważności uprawnienia uzyskał
praktykę wymienioną w ust. 3.4.6.6.2 pkt 1 i wystąpił z wnioskiem o wydanie uprawnienia lotniczego instruktora
szybowcowego klasy 1.
3.4.6.6.2. Uprawnienie instruktora szybowcowego klasy 1
Kandydat musi spełnić następujące wymagania:
1) przed przystąpieniem do egzaminu państwowego praktycznego na uprawnienie instruktora:
a) wykonać co najmniej 100 godzin lotów instruktorskich z uczniami-pilotami i pilotami podczas szkolenia, z
czego co najmniej 20 godzin w ciągu 24 miesięcy poprzedzających wniosek o wydanie uprawnienia,
b) prowadzić nadzór instruktorski nad lotami samodzielnymi szkoleniowymi uczniów-pilotów i pilotów
szkolonych w ciągu co najmniej 15 dni, w tym co najmniej 5 dni w ciągu 12 miesięcy poprzedzających
wniosek o wydanie uprawnienia;
2) zdać egzamin państwowy teoretyczny w zakresie wymaganym na uprawnienie instruktora, jeżeli w dniu
złożenia wniosku upłynęło 5 lat od zaliczenia egzaminu teoretycznego na uprawnienie instruktora ograniczone
klasy 2.
3.4.6.6.2.1. Przedłużanie ważności uprawnienia instruktora szybowcowego klasy 1
Ważność uprawnienia może być przedłużona po spełnieniu jednego z dwóch niżej wymienionych warunków:
1) wykonaniu w okresie ważności uprawnienia co najmniej 30 godzin lotów szkoleniowych na dwusterze jako
instruktor, w tym co najmniej 5 godzin w ciągu 12 miesięcy poprzedzających termin ważności uprawnienia;
2) odbyciu i zaliczeniu, w okresie 12 miesięcy poprzedzających datę upływu ważności uprawnienia, seminarium
instruktorskiego przeprowadzonego w ośrodku certyfikowanym na szkolenie instruktorów szybowcowych,
przeprowadzonego według programu zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu.
3.4.6.6.3. Dodatkowe ograniczenia uprawnień instruktora szybowcowego klasy 2 albo 1
Jeżeli kandydat na instruktora szybowcowego posiada w swej licencji ograniczenie do startu za wyciągarką i za
samolotem oraz zgodnie z ust. 3.4.6.6.1.1 zaliczył szkolenie ograniczone do uprawnienia instruktora szybowcowego,
wówczas uprawnienie instruktora szybowcowego może być wydane z ograniczeniem do szkolenia tylko przy
zastosowaniu startu za wyciągarką i samolotem. Ograniczenie może być zniesione po uzyskaniu przez instruktora
szybowcowego uprawnienia lotniczego, oraz po:
1) odbyciu i zaliczeniu w ośrodku szkolenia lotniczego uzupełniającego szkolenia instruktorskiego na szybowcu z
własnym napędem umożliwiającym samodzielny start, określonego w ust. 3.4.6.6.1 pkt 2;
2) zaliczeniu uzupełniającego egzaminu praktycznego przed egzaminatorem państwowym.
3.4.6.7. Uprawnienie instruktora spadochronowego
1) Kandydat do wydania uprawnienia, przed rozpoczęciem szkolenia, musi posiadać:
a) licencję skoczka spadochronowego zawodowego albo być uczestnikiem równoległego szkolenia do tej
licencji i tego uprawnienia,
b) praktykę - co najmniej 500 skoków na różnych typach spadochronów;
2) Przed wpisaniem uprawnienia kandydat ubiegający się o wydanie uprawnienia musi ukończyć i zaliczyć w
ośrodku szkolenia lotniczego:
a) szkolenie teoretyczne, w zakresie wymienionym w ust. 3.4.3 dostosowanym do wiadomości odpowiednich
dla instruktora spadochronowego i przy zastosowaniu przepisów ust. 3.4.3.1, dotyczących wyłączeń
tematycznych,
b) szkolenie praktyczne obejmujące wykonywanie czynności instruktora spadochronowego wykonywanych na
ziemi przed skokami i podczas skoków uczniów-skoczków i skoczków spadochronowych,
c) pod nadzorem instruktora nadzorującego praktykę instruktorską obejmującą przeprowadzenie 50 godzin
wykładów teoretycznych, 30 godzin szkolenia naziemnego dla uczniów-skoczków spadochronowych przed
pierwszym skokiem i wyszkolenie co najmniej 5 uczniów-skoczków spadochronowych do poziomu
obejmującego:
- wykonanie przez ucznia-skoczka 25 skoków na opóźnienie,
- posiadanie przez ucznia-skoczka minimum 5 minut swobodnego spadania,
- umiejętność kontrolowania przez ucznia-skoczka położenia ciała we wszystkich płaszczyznach,
- umiejętność układania czaszy głównej,
- umiejętność lądowania w wyznaczonym rejonie o wymiarach 50 x 50 m.
74
3.4.6.7.1. Uprawnienie AFF
1) Kandydat do wydania uprawnienia, przed rozpoczęciem szkolenia, musi posiadać:
a) licencję skoczka spadochronowego zawodowego i uprawnienia instruktora spadochronowego,
b) praktykę - co najmniej 1.000 skoków, łączny czas wolnego spadania co najmniej 8 godz., wykonane w ciągu
12 miesięcy poprzedzających przystąpienie do szkolenia nie mniej niż 50 skoków oraz wysoki poziom
umiejętności w akrobacji zespołowej (RW);
2) Przed wpisaniem uprawnienia kandydat ubiegający się o wydanie uprawnienia musi ukończyć i zaliczyć w
ośrodku szkolenia lotniczego szkolenie teoretyczne i praktyczne, w zakresie dostosowanym do wiadomości
odpowiednich dla instruktora spadochronowego prowadzącego szkolenie metodą AFF zgodnie z
zatwierdzonym przez organ nadzoru programem szkolenia;
3) Wpisu uprawnienia dokonuje się po:
a) zaliczeniu uzupełniającego egzaminu teoretycznego przed egzaminatorem państwowym w zakresie wiedzy
objętej uprawnieniem;
b) zaliczeniu uzupełniającego egzaminu praktycznego przed egzaminatorem państwowym z zakresu
umiejętności praktycznych obejmujących szkolenie uczniów-skoczków metodą AFF.
3.4.6.7.2. Uprawnienie pilota tandemu
1) Kandydat do wydania uprawnienia, przed rozpoczęciem szkolenia, musi posiadać:
a) licencję skoczka spadochronowego zawodowego i uprawnienia instruktora spadochronowego,
b) praktykę - łączny czas wolnego spadania co najmniej 7 godz., wykonane w ciągu 12 miesięcy
poprzedzających przystąpienie do szkolenia nie mniej niż 50 skoków;
2) Przed wpisaniem uprawnienia kandydat ubiegający się o wydanie uprawnienia musi ukończyć i zaliczyć w
ośrodku szkolenia lotniczego szkolenie teoretyczne i praktyczne, w zakresie dostosowanym do wiadomości
odpowiednich dla instruktora spadochronowego wykonującego skoki z pasażerem zgodnie z zatwierdzonym
przez organ nadzoru programem szkolenia;
3) Wpisu uprawnienia dokonuje się po:
a) zaliczeniu uzupełniającego egzaminu teoretycznego przed egzaminatorem państwowym w zakresie wiedzy
objętej uprawnieniem;
b) zaliczeniu uzupełniającego egzaminu praktycznego przed egzaminatorem państwowym z zakresu
umiejętności praktycznych obejmujących skoki z pasażerem;
3.4.6.7.3. Przedłużanie ważności uprawnienia instruktora spadochronowego
Ważność uprawnienia może być przedłużona po spełnieniu następujących warunków:
1) posiadaniu praktyki instruktorskiej obejmującej wyszkolenie 3 skoczków do świadectwa kwalifikacji skoczka
spadochronowego albo pełnienie nadzoru instruktorskiego podczas szkolenia uczniów skoczków
spadochronowych i skoczków spadochronowych zawodowych nad wykonaniem przez nich co najmniej 200
skoków szkoleniowych, albo
2) odbyciu i zaliczeniu, w okresie ostatnich 12 miesięcy poprzedzających datę upływu ważności uprawnienia,
seminarium instruktorskiego w ośrodku certyfikowanym do szkolenia instruktorów spadochronowych,
przeprowadzonego według programu zatwierdzonego przez Prezesa Urzędu.
3.5. Uprawnienia lotnicze pilota doświadczalnego i skoczka spadochronowego doświadczalnego
3.5.1. Klasy uprawnień lotniczych pilota doświadczalnego, wpisywane do licencji pilotów, oraz
uprawnienia skoczka spadochronowego doświadczalnego, wpisywane do licencji skoczka spadochronowego
zawodowego, oraz wynikające z nich uprawnienia do wykonywania lotów i skoków doświadczalnych
3.5.1.1. Zasady ogólne dotyczące wszystkich klas uprawnień
Wykonywanie czynności pilota albo skoczka spadochronowego odpowiednio w lotach próbnych doświadczalnych
albo w skokach próbnych doświadczalnych wymaga posiadania uprawnienia pilota doświadczalnego albo skoczka
spadochronowego doświadczalnego klasy właściwej do kategorii lotów próbnych, z zastrzeżeniem ust. 3.5.1.2;
ponadto
1) pilot doświadczalny albo skoczek doświadczalny jest uprawniony:
a) do wydawania opinii dotyczących etapu prób albo po zakończeniu programu na potrzeby konstruktora albo
producenta statku powietrznego, na którym przeprowadza próby, oraz dla Prezesa Urzędu,
b) w razie prowadzenia prób pierwowzoru statku powietrznego, do zgłaszania wraz z uzasadnieniem wniosków
dotyczących zmian programu prób albo zmian konstrukcyjnych w statku powietrznym poddawanym próbom
w locie, a jeżeli niewprowadzenie tych zmian uznaje za zagrażające bezpieczeństwu dalszych lotów
próbnych - skutecznych żądań w tym zakresie;
2) pilot doświadczalny albo skoczek doświadczalny ma obowiązek:
75
a) stosowania się do odpowiednich postanowień instrukcji operacyjnej organizacji lotniczej prowadzącej próby
w locie albo odpowiednio podczas skoków spadochronowych albo operatora lotniczego organizującego lot
albo skok próbny kontrolny,
b) stosowania się do ustaleń instrukcji użytkowania w locie statku powietrznego albo tymczasowej instrukcji
użytkowania w locie statku powietrznego, albo innego równoważnego dokumentu,
c) zgłaszania organizatorowi prób każdego przypadku zagrożenia bezpieczeństwa lotu albo skoku
doświadczalnego i okoliczności jego wystąpienia;
3) uprawnienie pilota doświadczalnego może być wpisane do licencji:
a) pilota samolotowego zawodowego albo liniowego,
b) śmigłowcowego zawodowego albo liniowego,
c) pilota wiatrakowcowego zawodowego,
d) pilota sterowcowego zawodowego albo liniowego,
e) pilota balonu wolnego,
f) pilota szybowcowego,
i odnosi się wyłącznie do lotów na statkach powietrznych tej kategorii, której dotyczy ta licencja, z wyjątkiem
uprawnienia pilota doświadczalnego śmigłowcowego i samolotowego, które może być odpowiednio do klasy
uprawnienia wykorzystywane w odniesieniu do wiatrakowców;
4) uprawnienie skoczka spadochronowego doświadczalnego może być wpisane do licencji skoczka
spadochronowego zawodowego.
3.5.1.2.1. Klasy uprawnień pilota doświadczalnego oraz skoczka spadochronowego
Uprawnienia lotnicze pilota doświadczalnego, z wyjątkiem uprawnień pilota doświadczalnego sterowcowego i
balonowego oraz skoczka spadochronowego doświadczalnego, są wydawane jako uprawnienia następujących trzech
klas odpowiadających trzem pierwszym kategoriom lotów próbnych doświadczalnych określonym w § 3
Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 29 sierpnia 2005 r. w sprawie wykonywania lotów próbnych oraz
wydawania świadectwa oględzin statku powietrznego (Dz. U. Nr 173, poz. 1678).
1) klasy 3 - uprawniające do wykonywania lotów próbnych-doświadczalnych w charakterze dowódcy statku
powietrznego lub drugiego pilota, przed wydaniem indywidualnego świadectwa zdatności do lotu, w celu
określenia zgodności konkretnego egzemplarza nowo wyprodukowanego statku powietrznego z warunkami
określonymi w certyfikacie typu albo w innym równorzędnym dokumencie i które może być wykorzystywane,
jeżeli do licencji pilota są wpisane uprawnienia odnoszące się do klasy albo typu statku powietrznego lub z niej
wynikają;
2) klasy 2 - uprawniające do:
a) korzystania z uprawnienia pilota doświadczalnego klasy 3,
b) wykonywania lotów próbnych-doświadczalnych kategorii drugiej i pierwszej w charakterze drugiego pilota na
statkach powietrznych z załogą wieloosobową,
c) wykonywania lotów próbnych doświadczalnych kategorii drugiej na statkach powietrznych z załoga
jednoosobową, jeżeli posiadacz uprawnienia pilota doświadczalnego klasy 2 spełnia dodatkowe warunki
kwalifikacyjne określone w instrukcji operacyjnej organizacji lotniczej prowadzącej próby w locie,
zatwierdzonej przez Prezesa Urzędu, albo prowadzenie przez niego tych prób jest imiennie akceptowane w
zatwierdzonym lub uzgodnionym przez Prezesa Urzędu programie prób.
3) klasy 1 - uprawniające do wykonywania lotów próbnych kontrolnych i doświadczalnych, bez ograniczenia ich
zakresu.
3.5.1.2.2. Uprawnienia pilota doświadczalnego balonowego i sterowcowego oraz uprawnianie skoczka
spadochronowego doświadczalnego są wydawane bez określenia ich klasy i uprawniają do wykonywania
odpowiednio lotów doświadczalnych i skoków próbnych, w tym doświadczalnych każdego rodzaju.
3.5.2. Wymagania na wydanie uprawnienia pilota doświadczalnego albo skoczka doświadczalnego
1. Kandydat powinien posiadać następującą praktykę lotniczą odpowiednio do rodzaju licencji, do której ma
być wpisane uprawnienie pilota albo skoczka doświadczalnego.
a) jako pilot samolotowy
- na uprawnie klasy 3, co najmniej 700 godzin jako dowódca samolotu na co najmniej 6 typach samolotów.
- na uprawnienie klasy 2. co najmniej 1000 godzin jako dowódca samolotu na co najmniej 10 typach
samolotów,
- na uprawnienie klasy 1, uprawnienie klasy 2, co najmniej 1 500 godzin jako dowódca samolotu co najmniej
12 typach samolotów, w tym na 1 typie samolotu wielosilnikowego oraz co najmniej 400 godzin jako pilot
doświadczalny, w tym co najmniej 300 godzin w lotach kategorii drugiej.
b) jako pilot śmigłowcowy
76
- na uprawnienie klasy 3: co najmniej 500 godzin jako dowódca śmigłowca na co najmniej 2 typach
śmigłowców,'
- na uprawnienie klasy 2: co najmniej 800 godzin jako dowódca śmigłowca na co najmniej 3 typach
śmigłowców,
- na uprawnienie klasy 1: uprawnienie klasy 2, co najmniej 1 200 godzin jako dowódca śmigłowca na co
najmniej 4 typach śmigłowców, w tym na 1 typie śmigłowca wielosilnikowego z załogą wieloosobową,
oraz co najmniej 300 godzin jako pilot doświadczalny, w tym co najmniej 200 godzin w lotach kategorii
drugiej,
c) jako pilot wiatrakowcowy:
- na uprawnienie klasy 3: co najmniej 200 godzin jako dowódca wiatrakowca,
- na uprawnienie klasy 2: co najmniej 300 godzin jako dowódca wiatrakowca na co najmniej 2 typach
wiatrakowców.
- na uprawnienie klasy 1: uprawnienie klasy 2, co najmniej 500 godzin jako dowódca wiatrakowca na co
najmniej 3 typach wiatrakowców oraz co najmniej 100 godzin jako pilot doświadczalny.
d) jako pilot sterowcowy: co najmniej 250 godzin jako dowódca sterowca na co najmniej 2 typach sterowców.
e) jako pilot balonu wolnego: uprawnienia dotyczące obu klas balonów wolnych, uprawnienie do lotów nocnych
VFR, co najmniej 130 godzin lotów jako dowódca balonu wolnego na obu klasach balonów wolnych, w tym
na każdej z klas co najmniej 10 godzin, stosując przepis ust. 3 4.6.5.3 odpowiednio.
f) jako pilot szybowcowy:
- na uprawnienie klasy 3: co najmniej 300 godzin jako dowódca szybowca na co najmniej 6 typach
szybowców przy zastosowaniu co najmniej dwu rodzajów startów, na które są wymagane uprawnienia
lotnicze,
- na uprawnienie klasy 2: co najmniej 700 godzin jako dowódca szybowca na co najmniej 10 typach
szybowców, z zastosowaniem wszystkich rodzajów startów, na które są wymagane uprawnienia lotnicze,
oraz co najmniej,
- na uprawnienie klasy 1: uprawnienie klasy 2, co najmniej 1 000 godzin jako dowódca szybowca na co
najmniej 15 typach szybowców, oraz co najmniej 300 godzin jako pilot doświadczalny, w tym co najmniej
200 godzin w lotach kategorii drugiej.
g) jako skoczek spadochronowy co najmniej 1 500 skoków spadochronowych,
2) kandydat na pilota doświadczalnego klasy 1, z wyjątkiem pilota doświadczalnego sterowcowego i balonowego
oraz skoczka spadochronowego doświadczalnego, musi posiadać wyższe wykształcenie techniczne-lotnicze
albo techniczne w dziedzinie pokrewnej technice lotniczej; Prezes ULC w szczególnych uzasadnionych
przypadkach może odstąpić od tego wymogu.
3) przed rozpoczęciem szkolenia do uprawnienia klasy 3 kandydat musi zaliczyć wstępny egzamin teoretyczny i
praktyczny przeprowadzony w ośrodku szkolenia lotniczego wymienionym w ust. 3.4.6 w zakresie wiadomości
i umiejętności wymaganych na licencję, do której ma być wpisane uprawnienie;
4) podczas egzaminu praktycznego, wymienionego w pkt 3, pilot musi wykazać się poziomem umiejętności
pilotażowych w górnym zakresie skali ocen stosowanej przy egzaminach na posiadane przez niego licencje i
uprawnienia lotnicze; ponadto piloci samoIotów i szybowców muszą się wykazać umiejętnością wykonywania
akrobacji normalnej i odwróconej;
5) kandydat do uprawnień klasy 3 i 2 musi ukończyć i zaliczyć szkolenie teoretyczne i praktyczne w zakresie
wymienionym w ust. 3.5.4 oraz wykazać podczas egzaminu państwowego, że posiada wymagane wiadomości i
umiejętności na poziomie odpowiednim do klasy uprawnienia;
6) kandydat do uprawnienia klasy 1 musi wykazać podczas egzaminu państwowego, że posiada wymagane
wiadomości i umiejętności na poziomie odpowiednim do klasy uprawnienia.
3.5.3. Wymagania dotyczące ośrodka szkolenia lotniczego
Szkolenie do uprawnienia pilota albo skoczka doświadczalnego klas 3 i 2, odpowiednio, może być prowadzone w
certyfikowanym na to szkolenie ośrodku szkolenia lotniczego, który:
1) stanowi integralną część organizacji lotniczej wyspecjalizowanej w prowadzeniu prób w locie albo
2) posiada akceptowaną przez Prezesa Urzędu umowę z organizacją lotniczą wyspecjalizowaną w prowadzeniu
prób w locie o współdziałaniu przy szkoleniu pilotów albo skoczków doświadczalnych, określającą udział w
szkoleniu teoretycznym i praktycznym specjalistów tej organizacji.
3.5.4. Wymagania ogólne dotyczące zakresu szkolenia oraz wiadomości i umiejętności
3.5.4.1. Wiadomości. Kandydat powinien podczas teoretycznego egzaminu państwowego wykazać, że posiada
wiadomości nabyte podczas szkolenia teoretycznego, odpowiednie dla klasy uprawnienia, w zakresie następujących
przedmiotów:
77
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik