eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustaw › Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-akty-wykonawcze

e) na operacje w przestrzeniach RVSM - E9
3.000
f) na przewóz materiałów niebezpiecznych - DGR
4.000
– E11
g) na śmigłowcowe operacje przybrzeżne – E12
5.000
h) na operacje transportu pilotów morskich – E13
5.000
7. Przeprowadzenie procesu uznania certyfikatu

przewoźnika lotniczego wydanego przez państwa

obce z wyłączeniem państw członkowskich Unii
4.000
Europejskiej, Europejskiego Porozumienia o
Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o
Europejskim Obszarze Gospodarczym oraz
Konfederacji Szwajcarskiej
8. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad
Opłata podstawowa
posiadaczem certyfikatu AWC
2.000
zwiększona o 200 za każdy statek powietrzny
wpisany do certyfikatu mający poniżej 495 kg
MTOW i zwiększona o 500 za każdy statek
wpisany do certyfikatu mający powyżej 495 kg
MTOW

9. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad
Opłata podstawowa
posiadaczem certyfikatu AWC dla usług
1.000
wykonywanych przy użyciu balonów lub
zwiększona o 100 za każdy balon lub sterowiec
sterowców
wpisany do certyfikatu
10. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad

posiadaczem certyfikatu AHAC w zakresie:
a) obsługi ładunków (towarów poczty) – kat. 4

(ogólne usługi administracyjno – gospodarcze
wykonywane w interesie użytkowników) w
portach lotniczych, w których ruch roboczy
wynosi:
- do 1 mln pasażerów lub do 25 ton ładunku 1.000
- od 1do 2 mln pasażerów lub od 25 do 50 ton
2.000
ładunku
- od 2 do 5 mln pasażerów lub od 50 do 125 tys.
5.000
ton ładunku
- od 5 do 10 mln pasażerów lub od 125 do 250
10.000
tys. ton ładunku
- powyżej 10 mln pasażerów lub powyżej 250 tys.
20.000
ton ładunku
b) obsługi dotyczącej zaopatrzenia statków

powietrznych w paliwo, smary i inne materiały
techniczne – kat. 7(obsługa w zakresie
zaopatrzenia statków powietrznych w paliwo,
smary i inne materiały techniczne) w portach
lotniczych, w których ruch roboczy wynosi:
- do 1 mln pasażerów lub do 25 ton ładunku 5.000
- od 1do 2 mln pasażerów lub od 25 do 50 ton
10.000
ładunku
- od 2 do 5 mln pasażerów lub od 50 do 125 tys.
20.000
ton ładunku
- od 5 do 10 mln pasażerów lub od 125 do 250
50.000
tys. ton ładunku
- powyżej 10 mln pasażerów lub powyżej 250 tys.
100.000
ton ładunku
Część IV
Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczami certyfikatu FTO, TRTO oraz certyfikatu
zatwierdzenia
1
2

38
Rodzaj czynności urzędowej Wysokość opłaty lotniczej w PLN
1. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad
Opłata podstawowa
posiadaczem certyfikatu FTO lub TRTO:
1.000
zwiększona o opłatę za poszczególne
specjalności
a) skoczka spadochronowego, pilota – operatora

modelu latającego, pilota paralotni, pilota lotni,

uprawnienia na klasę samolotów

jednosilnikowych, tłokowych, lądowych,

uprawnienia do wykonywania lotów VFR,
400
uprawnienia do wykonywania lotów nocnych

VFR, uprawnienia na motoszybowiec
za każdą specjalność lub uprawnienie
turystyczny, uprawnienia na klasę balonu,

uprawnienia do wykonywania lotów z napędem,

uprawnienia do wykonywania lotów na

motoparalotni

b) pilota turystycznego, pilota samolotu
800
ultralekkiego, pilota śmigłowca ultralekkiego,

pilota wiatrakowca ultralekkiego, pilota motolotni,
za każdą specjalność
pilota balonu wolnego, pilota szybowcowego
c) uprawnienia do lotów z pasażerem,
1.200
uprawnienia do zarobkowego wykonywania

czynności dowódcy balonu wolnego na gaz,
za każde uprawnienie
uprawnienia do zarobkowego wykonywania
czynności dowódcy balonu wolnego na ogrzane
powietrze
d) nawigatora lotniczego, mechanika
1.600
pokładowego, radiooperatora pokładowego,

uprawnienia na klasę samolotów
za każdą specjalność lub uprawnienie
wielosilnikowych, tłokowych, lądowych
e) skoczka spadochronowego zawodowego,
2.000
instruktora

za każdą specjalność lub uprawnienie
w) uprawnienia do lotów IFR, uprawnienia pilota
2.800
doświadczalnego, uprawnienia skoczka

spadochronowego doświadczalnego
za każde uprawnienie
f) pilota zawodowego, uprawnienia na typ
3.000
samolotu z załogą jednoosobową (wpisywany do

licencji), uprawnienia na typ śmigłowca
za każdą specjalność lub uprawnienie
jednosilnikowy z załogą jednoosobową
h) pilota liniowego szkolenie modułowe,
6.000
informatora służby informacji powietrznej,

dyspozytora lotniczego, uprawnienia na typ
za każdą specjalność lub uprawnienie
śmigłowca z załogą jednoosobową
wielosilnikowy
i) praktykanta-kontrolera ruchu lotniczego i
8.000
kontrolera ruchu lotniczego
j) pilota liniowego szkolenie zintegrowane
9.800
k) uprawnienia na typ samolotu z załogą
12.000
wieloosobową, uprawnienia na typ śmigłowca z

załogą wieloosobową
za każde uprawnienie
2. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad

posiadaczem certyfikatu zatwierdzenia:
a) dla MTO Part-147 (szkolenia ogólno-lotnicze):

- dla MTO szkolącego na kategorię/podkategorię
700
A. x,
- dla MTO szkolącego na kategorie/podkategorie
900
B1.2; B1.4; B.2 za każdą kategorię/podkategorię,
-dla MTO szkolącego na kategorie/podkategorie
1.000

39
B1.1; B1.3 za każdą kategorię/podkategorię,
- dla MTO szkolącego na wszystkie
3.000
kategorie/podkategorie B1 i B2 (Basic),
b) dla MTO Part-147 (szkolenia na typ):

- dla MTO szkolącego na kategorię/podkategorię
700
A.x,
- dla MTO szkolącego na wszystkie
900
kategorie/podkategorie B1.1; B1.4; B2 za każdy
typ w zakresie zatwierdzenia,
- dla MTO szkolącego na wszystkie
1.300
kategorie/podkategorie B1.1; B1.3 za każdy typ
w zakresie zatwierdzenia,
c) dla pozostałych ośrodków szkolenia lotniczego
400
mechaników obsługi technicznej statków
powietrznych
Część V
Sprawowanie bieżącego nadzoru nad posiadaczami certyfikatu AMO, POA oraz poświadczenia
ARC
1
2
Rodzaj czynności urzędowej Wysokość opłaty lotniczej w PLN
1. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad
75% wartości opłaty wyliczonej według wzoru
posiadaczem certyfikatu AMO
określonego w tabeli nr 1 Część III Certyfikaty,
świadectwa i zaświadczenia pkt 3.2.Certyfikacja
organizacji obsługowych ppkt 1
2. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad
75% wartości opłaty wyliczonej według wzoru
posiadaczem certyfikatu CAMO
określonego w tabeli nr 1 Część III Certyfikaty,
świadectwa i zaświadczenia pkt 3.2.Certyfikacja
organizacji obsługowych ppkt 5
3. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad
75% wartości opłaty wyliczonej według wzoru
posiadaczem certyfikatu POA
określonego w tabeli nr 1 Część III Certyfikaty,
świadectwa i zaświadczenia pkt 3.3. Certyfikacja
wyrobów lotniczych oraz organizacji
projektujących i produkujących te wyroby ppkt 8
4. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad
500
posiadaczem certyfikatu dotyczącego
projektowania, produkcji i obsługi
5. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad budową

w pojedynczym egzemplarzu: lotni, sprzętu

paralotniowego lub sprzętu spadochronowego,
500
motolotni lub ultralekkiego statku powietrznego
6. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad
300
posiadaczem certyfikatu dotyczącego obsługi
sprzętu spadochronowego, motolotni lub
ultralekkich statków powietrznych lub podmiotu
wpisanego do ewidencji, o którym mowa w tabeli
nr 1 pkt 3.3. ppkt 22 i 23
7. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad statkiem
50% wysokości opłaty wymienionej odpowiednio
powietrznym posiadającym poświadczenie ARC
w tabeli nr 1 Część III Certyfikaty, świadectwa i
wydane lub przedłużone przez odpowiednio
zaświadczenia pkt 3.4. ppkt 1-5
certyfikowaną organizację Part-M/G
Część VI
Sprawowanie bieżącego nadzoru nad działalnością centrów medycyny lotniczej i lekarzy
orzeczników
1
2
Rodzaj czynności urzędowej Wysokość opłaty lotniczej w PLN
1. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad
1.000
działalnością centrum medycyny lotniczej
2. Sprawowanie bieżącego nadzoru nad
200
działalnością lekarza orzecznika

40



Załącznik nr 2
Licencje:

1) pilota samolotowego turystycznego
2) pilota samolotowego zawodowego
3) pilota samolotowego liniowego
4) pilot samolotowy w załodze wieloosobowej
5) pilota śmigłowcowego turystycznego
6) pilota śmigłowcowego zawodowego
7) pilota śmigłowcowego liniowego
8) pilota wiatrakowcowego turystycznego
9) pilota wiatrakowcowego zawodowego
10) pilota sterowcowego zawodowego
11) pilota sterowcowego liniowego
12) pilota balonu wolnego
13) pilota szybowcowego
14) nawigatora lotniczego
15) mechanika pokładowego
16) radiooperatora pokładowego
17) mechanik obsługi technicznej statku powietrznego
18) kontrolera ruchu lotniczego
19) praktykant kontroler ruchu lotniczego
20) dyspozytora lotniczego
21) informatora służby informacji powietrznej

wiadectwa kwalifikacji:

1) pilota lotni
2) pilota paralotni
3) pilota motolotni i motoparalotni
4) pilota statku powietrznego o maksymalnej masie
startowej do 495 kg
5) operator bezzałogowego statku powietrznego używanego w celach innych niż rekreacyjne
lub sportowe
6) skoczka spadochronowego
7) mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego
41

UZASADNIENIE


1. Cel wydania rozporządzenia

Projektowane rozporządzenie w sprawie opłaty lotniczej ma na celu wypełnienie
obligatoryjnej delegacji ustawowej z art. 25 ust. 8 ustawy z dnia 3 lipca 2002r. - Prawo
lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.).
Regulacja ta ma na celu zapewnienie realizacji zadań Urzędu Lotnictwa Cywilnego,
które określone są w ustawie, prawie wspólnotowym oraz przepisach międzynarodowych, a w
szczególności zadań związanych z zapewnieniem bezpieczeństwa żeglugi powietrznej,
ochrony pasażerów oraz użytkowników lotnisk i lądowisk, jak również z koniecznością
pokrycia potrzeb i kosztów Urzędu. Jest ona bezpośrednio związana ze zmianą systemu
finansowania władzy lotniczej i ma na celu dostosowanie dotychczasowego modelu
finansowania tej władzy do nowych warunków i wymagań międzynarodowych.
Dotychczas na realizację zadań, określonych w art. 22a, w tym wydatki Urzędu, Urząd
Lotnictwa Cywilnego otrzymywał środki pochodzące bezpośrednio z budżetu państwa.
Wysokość budżetu Urzędu regulowana była na poziomie do 10% planowanych przychodów
państwowego organu zarządzania ruchem lotniczym, którym była Agencja Ruchu Lotniczego
(PPL), a pokrywana była w szczególności z dochodów z tytułu opłat nawigacyjnych, zgodnie
z art. 129 ustawy – Prawo lotnicze.
Zgodnie z rozporządzeniami wspólnotowymi w sprawie jednolitej Europejskiej
Przestrzeni Powietrznej11) Urząd Lotnictwa Cywilnego jest państwową władzą nadzorującą
instytucję zapewniającą służby żeglugi powietrznej, ale jednocześnie zgodnie z tymi
przepisami instytucja zapewniająca służby żeglugi powietrznej może ponosić koszty
państwowej władzy nadzorującej tylko w zakresie związanym z nadzorem nad ta instytucją.
W związku z powyższym oczywistym jest, że dotychczasowy model finansowania władzy
lotniczej nie może być zachowany. W tym celu wprowadzone zostały również stosowne
zmiany do ustawy.

11)- rozporządzenie (WE) nr 549/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. ustanawiającego ramy tworzenia
Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie ramowe),
- rozporządzenie (WE) nr 550/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w spawie zapewniania służb żeglugi
powietrznej w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie w sprawie zapewniania służb),
- rozporządzenie (WE) nr 551/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie organizacji i użytkowania
przestrzeni powietrznej w jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (rozporządzenie w sprawie przestrzeni powietrznej),
-rozporządzenie (WE) nr 552/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 marca 2004 r. w sprawie interoperacyjności Europejskiej
Sieci Zarządzania Ruchem Lotniczym (rozporządzenie w sprawie interoperacyjności),


42
strony : 1 ... 9 . [ 10 ] . 11 ... 20 ... 60 ... 150

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: