eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plPrawoAkty prawneProjekty ustawRządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze

- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej

projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej

  • Kadencja sejmu: 6
  • Nr druku: 2113
  • Data wpłynięcia: 2009-06-10
  • Uchwalenie: Projekt uchwalony
  • tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
  • data uchwalenia: 2011-06-30
  • adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015

2113-akty-wykonawcze

2.4.2. Kandydat niebędący obywatelem polskim musi spełnić wymagania określone w odrębnych przepisach,
wydanych na podstawie ustawy - Prawo lotnicze art. 104 ust. 3.
2.5. Wymagania szczegółowe, dotyczące szkolenia lotniczego, posiadania wiedzy i umiejętności lotniczych
oraz praktyki lotniczej, dla licencji pilotów i skoczków spadochronowych zawodowych oraz uprawnień
lotniczych wpisywanych do tych licencji

2.5.1. Uprawnienia pilota dotyczące statku powietrznego
2.5.1.1. Uprawnienia dotyczące statku powietrznego określa się w licencji pilota przez wpisanie uprawnienia
lotniczego:
1) do licencji pilota samolotowego dotyczącego:
a) klasy samolotów z załogą jednoosobową:
– jednosilnikowych tłokowych lądowych,
– jednosilnikowych tłokowych wodnych,
– motoszybowców turystycznych,
– obejmującej każdy typ samolotu jednosilnikowego turbośmigłowego lądowego,
– obejmującej każdy typ samolotu jednosilnikowego turbośmigłowego wodnego,
– wielosilnikowych tłokowych lądowych,
– wielosilnikowych tłokowych wodnych,
b) każdego typu samolotu:
– z załogą wieloosobową, które może być ograniczone do wykonywania wyłącznie czynności drugiego
pilota;
– wielosilnikowego z załogą jednoosobową, wyposażonego w silniki turbośmigłowe albo turboodrzutowe,
– dla samolotu An-2,
– jeżeli Prezes Urzędu uzna to za konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa, kierując się szczególnymi
jego właściwościami;
2) do licencji pilota śmigłowcowego dotyczącego:
a) każdego typu śmigłowca,
b) wiatrakowców;
3) do licencji pilota sterowcowego dotyczącego:
a) klasy sterowców z załogą jednoosobową,
b) każdego typu sterowca z załogą wieloosobową,
c) każdego typu sterowca z załogą jednoosobową, jeżeli Prezes Urzędu uzna to za konieczne dla zapewnienia
bezpieczeństwa, kierując się szczególnymi jego właściwościami;
4) do licencji pilota balonu wolnego - uprawnienia lotniczego dotyczącego:
a) klasy balonów na ogrzane powietrze,
b) klasy balonów na gaz,
c) klasy balonów wolnych z napędem - sterowców turystycznych,
d) każdego typu balonu wolnego, jeżeli Prezes Urzędu uzna to za konieczne dla zapewnienia bezpieczeństwa,
kierując się szczególnymi jego właściwościami.
2.5.1.2. Uprawnień dotyczących statku powietrznego nie określa się wpisem uprawnienia lotniczego do licencji
pilota wiatrakowcowego i szybowcowego. Uprawnienia te oraz uprawnienia dotyczące typu w ramach wpisanych do
licencji uprawnień, dotyczących klas statków powietrznych, są wydawane, potwierdzane, a ich ważność jest
przedłużana albo wznawiana zgodnie z zasadami i procedurami ustalonymi w szczegółowych wytycznych Prezesa
Urzędu, określonych w ust. 3.8.2. Prezes Urzędu może wprowadzić obowiązek wpisywania do licencji uprawnień
lotniczych na określone typy szybowców i wiatrakowców, jeżeli uzna to za konieczne dla zapewnienia
bezpieczeństwa, kierując się szczególnymi właściwościami tego typu.
2.5.1.3. Nie jest wymagane posiadanie uprawnienia na typ statku powietrznego od pilota posiadającego
uprawnienie lotnicze pilota doświadczalnego klasy 1 lub 2 dla wykonywania lotów próbnych kategorii pierwszej
określonych w odrębnych przepisach wydanych na podstawie art. 53 ust. 3 ustawy - Prawo lotnicze,
przeprowadzanych w ramach zatwierdzonego albo uzgodnionego programu prób. Czynności pilota dowódcy lub
czynności drugiego pilota bez posiadania uprawnień na typ może wykonywać przy realizacji tego programu pilot,
którego doświadczenie jest:
1) zgodne z wymaganiami zamieszczonymi w instrukcji operacyjnej organizacji lotniczej prowadzącej próby w
locie, zatwierdzonej przez Prezesa Urzędu albo
2) imiennie akceptowane przez Prezesa Urzędu w zatwierdzonym lub uzgodnionym przez niego programie prób.
2.5.2. Szczegółowe wytyczne dotyczące prowadzenia szkolenia lotniczego oraz egzaminów państwowych
na wydanie licencji i uprawnień lotniczych oraz przedłużenia i wznowienia ich ważności

23
Prezes Urzędu, kierując się ogólnymi zasadami prowadzenia szkoleń oraz zakresem wymaganych wiadomości i
umiejętności, określonych ogólnie w niniejszym załączniku dla poszczególnych licencji i uprawnień, aktualnymi
wymaganiami JAR i Aneksu 1 oraz zaleceniami Podręcznika Szkoleniowego ICAO - Doc. 7192, a także potrzebami
bezpieczeństwa lotów i wynikającymi z rozwoju lotnictwa, ustala i ogłasza w PEL szczegółowe wytyczne:
1) dla programów szkolenia, dotyczące:
a) stosowania szkolenia modułowego i zintegrowanego oraz łączenia szkolenia do licencji i uprawnień
lotniczych, a także stosowania indywidualnego toku szkolenia przy wykazaniu przez kandydata posiadania
odpowiednich wiadomości lub umiejętności, nabytych w inny sposób,
b) dopuszczalności stosowania trybów szkolenia teoretycznego: stacjonarnego, zaocznego i mieszanego oraz
wymagań organizacyjnych i dydaktycznych dla tych trybów szkolenia, w tym wymagań dotyczących
okresów trwania poszczególnych rodzajów kursów szkoleniowych,
c) tematyki szkoleń teoretycznych w zakresie poszczególnych przedmiotów i minimalnego czasu zajęć z tych
przedmiotów,
d) wymaganej liczby lub czasu lotów szkoleniowych na statkach powietrznych lub w urządzeniach
treningowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszym załączniku,
e) zakresów umiejętności praktycznych nauczanych na ziemi i w locie, w tym zakresów praktyki
instruktorskiej wymaganej na wydanie poszczególnych uprawnień instruktora,
f) szczegółowego sposobu wykorzystania liczby lub czasu lotów szkoleniowych określonych w niniejszym
załączniku pod lit. d, dla nauczania poszczególnych wymaganych umiejętności,
g) rodzajów i sposobów wykorzystania urządzeń treningowych, wymaganych w danym rodzaju szkolenia lub
podczas nauczania określonych umiejętności,
h) stosowania dopuszczalnego zmniejszania liczby i czasu lotów szkoleniowych, wymaganych w niniejszym
załączniku lub wymienionych pod lit. d, w tym zasad zmniejszania zakresu praktyki instruktorskiej albo
zwalniania z niej w przypadkach uzasadnionych posiadaniem przez kandydata innej praktyki lotniczej;
2) dotyczące egzaminów na wydanie lub ponowne wydanie licencji oraz wydanie, przedłużenie lub wznowienie
ważności uprawnień lotniczych, określające:
a) dla egzaminów teoretycznych: metodę przeprowadzania egzaminu, jego zakres i poziom, liczbę pytań
egzaminacyjnych oraz czas trwania egzaminu,
b) dla egzaminów praktycznych: wymagany zakres i czas trwania egzaminu, w tym lotu egzaminacyjnego, oraz
sposób jego wykorzystania dla sprawdzenia poszczególnych umiejętności, czas wykonywania czynności
praktycznych, sposób wykorzystania urządzeń treningowych, dopuszczalność lub obowiązek ich
stosowania, zakres uzupełniającego sprawdzenia wiedzy teoretycznej.
2.5.3. Wymagania egzaminacyjne i kryteria zaliczeniowe stosowane podczas egzaminów na wydanie
licencji, wydanie uprawnień lotniczych oraz przedłużanie i wznawianie ich ważności
2.5.3.1. Podstawowe, ogólne kryteria zaliczeniowe stosowane podczas egzaminu teoretycznego
Kandydat powinien wykazać się opanowaniem wiedzy z każdego przedmiotu teoretycznego w zakresie i na
poziomie odpowiednim dla danej licencji albo uprawnienia lotniczego oraz w stopniu umożliwiającym mu
zastosowanie wiedzy w działaniu praktycznym lub do teoretycznego uzasadnienia zasad praktycznego działania.
Kryteriami tymi powinni kierować się egzaminatorzy przy opracowywaniu testów egzaminacyjnych i pytań
egzaminów ustnych oraz przy ocenie wyników tych egzaminów. W przypadku egzaminu testowego zaliczenie jest
uwarunkowane udzieleniem przez kandydata co najmniej 75 % prawidłowych odpowiedzi.
2.5.3.2. Podstawowe kryteria zaliczeniowe stosowane podczas egzaminu praktycznego
1) Kandydat na licencję pilota lub uprawnienie lotnicze musi wykazać się następującymi umiejętnościami:
a) wymaganym poziomem w wykonywaniu wszystkich czynności lotniczych pilota, wyrażającym się w
sprawności przygotowania do lotu, łącznie z oceną zdatności statku powietrznego, wykonywania
niezbędnych analiz i obliczeń przed lotem i w trakcie lotu,
b) prowadzeniem łączności radiowej w sposób dostosowany do rodzaju i intensywności ruchu lotniczego oraz
zapewniający uzyskanie i przekazanie informacji niezbędnych do wykonywania lotu oraz zapewnienia
odpowiedniego poziomu bezpieczeństwa lub ułatwień lotu,
c) użytkowaniem statku powietrznego w zakresie jego dopuszczalnych ograniczeń oraz właściwą oceną jego
bieżącej zdatności do lotu,
d) płynnego i dokładnego wykonywania wszystkich manewrów oraz procedur ruchu lotniczego,
e) właściwą oceną warunków, w których lot będzie lub jest wykonywany, a także własnych umiejętności
lotniczych oraz podejmowaniem prawidłowych decyzji lotniczych na ziemi i w locie, opartych na
racjonalnych przesłankach i wiedzy lotniczej, zapewniających bezpieczeństwo i efektywność lotów,

24
f) panowaniem nad przebiegiem lotu w sposób niebudzący wątpliwości co do pomyślnego zakończenia
każdego manewru czy procedury;
2) Kandydat do uprawnienia instruktora musi ponadto wykazać się umiejętnościami:
a) wykonywania wszystkich czynności pilota z fotela instruktora w sposób powtarzalny, zgodny z wcześniej
przedstawionym opisem manewru lub procedury i w granicach bezpieczeństwa wymaganych przy pokazie i
wspólnym sterowaniu, podczas nauczania manewrów oraz procedur normalnych i awaryjnych,
b) właściwego instruktażu przed lotem, w trakcie lotu i po locie oraz właściwej analizy nieprawidłowości
popełnianych przez ucznia-pilota albo pilota szkolonego,
c) nadzorowania samodzielnego ćwiczenia ucznia-pilota albo szkolonego pilota w locie dwusterowym,
d) właściwego, zgodnego z programem szkolenia kandydata do uprawnień instruktora oraz bezpiecznego
symulowania i inscenizowania sytuacji skomplikowanych i niebezpiecznych,
e) bezpiecznego i nieograniczającego nadmiernie inicjatywy ucznia-pilota albo szkolonego pilota
postępowania podczas ćwiczenia procedur normalnych i awaryjnych, w przypadku pojawiania się błędów
prowadzących do zagrożeń lub bezpośrednio je powodujących,
f) korygowania nieprawidłowych depesz radiotelefonicznych, nadawanych przez ucznia-pilota albo
szkolonego pilota,
g) właściwego wykonywania czynności instruktora na ziemi, w tym nadzoru instruktorskiego nad lotem
samodzielnym ucznia-pilota lub pilota szkolonego oraz kierowania lotami w ruchu lotniczym
niekontrolowanym.
2.5.3.3. Szczegółowe wymagania egzaminacyjne oraz kryteria zaliczeniowe
Prezes Urzędu, kierując się aktualnymi wymaganiami przepisów międzynarodowych i aktualnym rozwojem techniki
lotniczej, ustala wytyczne zawierające szczegółowe wymagania egzaminacyjne oraz kryteria zaliczeniowe i ogłasza
je w PEL.
2.5.4. Zaliczanie czasu lotu przez kandydatów ubiegających się o wydanie licencji lub uzyskanie
uprawnienia lotniczego - zasady ogólne
2.5.4.1. Uczeń-pilot albo pilot ma prawo do zaliczenia w całości czasu lotów wykonanych na statku
powietrznym danej kategorii w charakterze dowódcy statku powietrznego i lotów dwusterowych lub lotów z
instruktorem, wykonanych podczas szkolenia, odpowiednio do licencji pilota albo licencji klasy wyższej, na poczet
praktyki wymaganej dla tej licencji, która dotyczy danej kategorii statku powietrznego.
2.5.4.2. Pilot ma prawo do zaliczenia 50% czasu lotów wykonanych na statku powietrznym danej kategorii w
charakterze drugiego pilota, jeżeli wykonywanie czynności drugiego pilota na tym statku jest wymagane, na poczet
łącznego czasu lotu wymaganego dla wydania licencji klasy wyższej, która dotyczy danej kategorii statku
powietrznego.
2.5.4.3. Pilot ma prawo do zaliczenia całości czasu lotów na statku powietrznym danej kategorii, na którym
wymagana jest załoga wieloosobowa, wykonanych w charakterze drugiego pilota, pełniącego obowiązki dowódcy
statku powietrznego pod nadzorem uprawnionego dowódcy statku powietrznego, na poczet łącznego czasu lotu
wymaganego dla wydania licencji klasy wyższej, która dotyczy danej kategorii statku powietrznego, jeżeli nadzór
nad jego czynnościami był sprawowany metodami zatwierdzonymi przez Prezesa Urzędu.
2.5.4.4. Szczegółowe zasady i ograniczenia dotyczące zaliczania czasu lotu wymaganego do wydania
poszczególnych licencji, również na statkach powietrznych innej kategorii niż dotyczy licencja, zamieszczone są w
ust. 2.6 w wymaganiach dotyczących praktyki lotniczej poszczególnych licencji.
2.5.4.5. Przepisy ust. 2.5.4.1-2.5.4.4 mają zastosowanie do zaliczania czasu lotów wymaganego do uzyskania
uprawnień lotniczych.
2.6. Wymagania dotyczące poszczególnych licencji
2.6.1. Licencja pilota samolotowego turystycznego
2.6.1.1. Szkolenie lotnicze. Kandydat powinien ukończyć oraz zaliczyć szkolenie teoretyczne i praktyczne w
ośrodku szkolenia lotniczego lub organizacji określonej w § 9 ust. 5 rozporządzenia.
2.6.1.2. Wiadomości. Kandydat powinien wykazać podczas teoretycznego egzaminu państwowego, że posiada
wiadomości w zakresie następujących przedmiotów:
1) prawo lotnicze: podstawy prawa lotniczego międzynarodowego i polskiego, przepisy licencjonowania
odnoszące się do licencji pilota samolotowego turystycznego i uprawnień, które mogą zostać do niej wpisane,
przepisy i procedury ruchu lotniczego, służby i organy ruchu lotniczego;
2) wiedza ogólna o samolocie: wiedza o konstrukcji i funkcjonowaniu płatowca, zespołów napędowych, systemów
i przyrządów pokładowych oraz o ocenie zdatności do lotu;
3) osiągi i planowanie lotu: masa i wyważenie, osiągi przy starcie i lądowaniu, podczas lotu poziomego,
wznoszącego i szybowego, operacyjny plan lotu i plan na potrzeby ruchu lotniczego;

25
4) człowiek - możliwości i ograniczenia: podstawowa wiedza o fizjologii i psychologii człowieka oraz wpływie
warunków lotu, chorób, higieny, medykamentów i środków psychotropowych na wydolność psychofizyczną
pilota, czynnik ludzki w lotnictwie;
5) meteorologia: wiedza o atmosferze, czynnikach meteorologicznych i zjawiskach atmosferycznych, szczególnie
tych, które zagrażają bezpieczeństwu lotu, organizacja osłony meteorologicznej lotnictwa, informacje
meteorologiczne na potrzeby lotnictwa, ich pozyskiwanie, interpretacja i wykorzystywanie, podstawy
klimatologii;
6) nawigacja: kula ziemska i jej odwzorowania na mapach, odległości i kierunki, plany, mapy i odwzorowania
kartograficzne, ich odczytywanie i wykorzystanie w różnych rodzajach lotów, wysokość i poziom lotu,
nastawianie wysokościomierzy ciśnieniowych, nawigacja zliczeniowa, wykorzystanie kalkulatorów
nawigacyjnych, czas - średni lokalny i uniwersalny koordynowany, strefy czasowe, czasy wschodu i zachodu
słońca, radionawigacja, systemy radionawigacyjne, rodzaje pokładowych urządzeń radionawigacyjnych i ich
wykorzystanie, nawigacja radarowa, transponder;
7) procedury operacyjne: przepisy międzynarodowe i krajowe dotyczące eksploatacji statków powietrznych,
poszukiwania i ratownictwa, badanie wypadków i incydentów lotniczych, procedury antyhałasowe, skutki
naruszenia przepisów lotniczych;
8) zasady lotu: podstawy aerodynamiki, stery aerodynamiczne i ich działanie, wyważenia masowe i
aerodynamiczne sterów, mechanizacja skrzydła, przeciągnięcie, korkociąg - unikanie, zapobieganie i
wyprowadzanie, mechanika lotu, stateczność i sterowność, obciążenia konstrukcji w locie, mechanika ruchu
samolotu na ziemi i obciążenia jego konstrukcji;
9) łączność: frazeologia radiotelefoniczna w języku polskim i angielskim, procedury radiotelefoniczne stosowane
przy próbach naziemnych radiostacji, nawiązywaniu łączności, w lotach nadlotniskowych i przelotach,
zezwolenia, instrukcje, ostrzeżenia i informacje, łączność w niebezpieczeństwie i sytuacjach naglących,
procedury postępowania w przypadku utraty łączności;
10) ogólne bezpieczeństwo lotów: samolot - zasady bezpiecznego zachowania na pokładzie, wykorzystanie
wyposażenia bezpieczeństwa, wyposażenia ratowniczego samolotu oraz osobistego załogi i pasażerów - zasady
jego użycia, zagrożenia bezpieczeństwa ze strony samolotu i jego ładunku, zagrożenia zewnętrzne ze strony
innych statków powietrznych, warunków pogodowych, stanu nawierzchni lotniska, operacje lądowań
przymusowych.
2.6.1.3. Umiejętności. Kandydat powinien wykazać się podczas praktycznego egzaminu państwowego
posiadaniem umiejętności:
1) operacyjnego i nawigacyjnego przygotowania do lotu, oceny zdatności i obsługi naziemnej samolotu;
2) zastosowania procedur kołowania i lotów w przestrzeni powietrznej wokół lotniska,
3) zachowania środków ostrożności i procedur antykolizyjnych;
4) pilotowania samolotu według zewnętrznych punktów oceny położenia w locie z widocznością,
5) wykonania lotu z prędkościami minimalnymi, rozpoznawania i wyprowadzania z przeciągnięcia, w fazie
początkowej i po całkowitej utracie siły nośnej, rozpoznawania autorotacji i wyprowadzania z korkociągu w
fazie początkowej i ustalonej,
6) wykonania lotu z prędkością zbliżoną do prędkości nieprzekraczalnej, rozpoznawania stromej, pogłębiającej się
spirali i wyprowadzania z niej, bez przekroczenia ograniczeń samolotu;
7) wykonania startu i lądowania normalnego przy wietrze o kierunku i prędkości akceptowanej instrukcją
użytkowania samolotu w locie;
8) wykonania procedur krótkiego startu i stromego wznoszenia początkowego oraz stromego podejścia i krótkiego
lądowania, operacji połączonej ze startem i lądowaniem na lądowiskach;
9) wykonania lotu wyłącznie według wskazań przyrządów, bez widoczności zewnętrznych punktów odniesienia,
składającego się z normalnych manewrów pilotażowych, oraz wyprowadzania z nienormalnych położeń przy
normalnym i ograniczonym zestawie przyrządów;
10) wykonania przelotu VFR z wykorzystaniem nawigacji wzrokowej, nawigacji zliczeniowej i radionawigacji;
11) wykonania procedur postępowania w sytuacjach awaryjnych i w przypadkach niesprawności wyposażenia
łącznie z symulowaniem awarii zespołu napędowego oraz przymusowego i zapobiegawczego lądowania i
pożaru w locie;
12) wykonania przylotu na lotnisko kontrolowane i odlotu z lotniska kontrolowanego, przelotu VFR w ruchu
lotniczym kontrolowanym;

13) prowadzenia korespondencji radiotelefonicznej w języku polskim i angielskim w lotach VFR, w ruchu
lotniczym kontrolowanym i niekontrolowanym.
2.6.1.4. Praktyka. Kandydat powinien wykazać, że w trakcie szkolenia lotniczego:

26
1) wykonał co najmniej 45 godzin lotu na samolotach zaliczonych do klasy samolotów jednosilnikowych,
tłokowych, albo 95 godzin, jeżeli szkolenie prowadzone jest na samolotach klasy samolotów wielosilnikowych
tłokowych, w tym co najmniej:
a) 25 godzin lotu szkoleniowego na dwusterze z instruktorem,
b) 10 godzin lotu samodzielnego na samolotach klasy samolotów jednosilnikowych, tłokowych albo 70 godzin,
jeśli szkolenie jest prowadzone na samolotach klasy samolotów wielosilnikowych, tłokowych,
c) 5 godzin przelotu samodzielnego, włączając w to przelot na odległość nie mniejszą niż 270 km (150 NM),
podczas którego zostały wykonane dwa lądowania z całkowitym zatrzymaniem na dwu różnych lotniskach;
te 5 godzin przelotu samodzielnego mogą mieścić się w ogólnym czasie lotów samodzielnych,
wymienionym pod lit. b;
2) nie więcej niż 5 godzin lotu, wykonanych przez niego na urządzeniu treningowym zostało zaliczone do czasów
lotu, wymienionych w pkt 1.
2.6.1.4.1. Jeżeli kandydat jest posiadaczem licencji pilota lub świadectwa kwalifikacji pilota statku
powietrznego ultralekkiego o cechach samolotu albo śmigłowca, albo wiatrakowca, wówczas określony w ust.
2.6.1.4 pkt 1 czas 45 godzin lotu może być zmniejszony o czas lotu wynoszący 10% czasu lotu wykonanego przez
kandydata w charakterze dowódcy jednego z wyżej wymienionych statków powietrznych, jednak nie więcej niż o 10
godzin, pod warunkiem prowadzenia szkolenia według programu szkolenia zatwierdzonego dla tego rodzaju
kandydatów.
2.6.1.4.2. Jeżeli kandydat jest posiadaczem licencji pilota śmigłowcowego, wiatrakowcowego, szybowcowego,
wówczas określony w ust. 2.6.1.4 pkt 1 czas lotów szkolnych na dwusterze może być zmniejszony nie więcej niż o
20 godzin, pod warunkiem prowadzenia szkolenia według programu szkolenia zatwierdzonego dla tego rodzaju
kandydatów.
2.6.1.5. Uprawnienia lotnicze, które mogą być wpisane do licencji. Do licencji pilota samolotowego
turystycznego, po spełnieniu przez niego wymagań określonych dla tych uprawnień, mogą być wpisane uprawnienia:
1) dotyczące każdej klasy samolotów, w tym motoszybowców turystycznych;
2) na każdy typ samolotu, które może być ograniczone do wykonywania czynności drugiego pilota, jeżeli
uprawnienie to dotyczy samolotu z załogą wieloosobową;
3) do lotów nocnych VFR, po ukończeniu szkolenia praktycznego obejmującego co najmniej 10 godzin lotu w
nocy, w tym nie mniej niż:
a) 5 godzin lotów szkoleniowych na dwusterze, w tym co najmniej 3 godziny przelotu,
b) 5 godzin lotów szkoleniowych samodzielnych, w tym co najmniej 3 godziny przelotu w nocy i co najmniej 5
samodzielnych startów i lądowań z pełnym zatrzymaniem;
4) do lotów według wskazań przyrządów - IFR, pod dodatkowym warunkiem posiadania orzeczenia lotniczo-
lekarskiego klasy wymaganej dla uzyskania licencji pilota zawodowego, albo wymaganego na licencję pilota
turystycznego ze stwierdzeniem braku przeciwwskazań do wykonywania lotów IFR.
2.6.1.6.
Uprawnienia posiadacza licencji. Posiadacz licencji pilota samolotowego turystycznego jest
uprawniony do wykonywania bez wynagrodzenia czynności dowódcy i drugiego pilota każdego samolotu
nieużywanego odpłatnie, z ograniczeniem do lotów dziennych VFR, chyba że posiada odpowiednie ważne
uprawnienie, wymienione w ust. 2.6.1.5 pkt 3 lub 4.
2.6.1.6.1. Uprawnienia wymienione w ust. 2.6.1.6 dotyczą również samolotów określonych w art. 33 ust. 2 i 3
ustawy - Prawo lotnicze, chyba że jest wymagane odrębne uprawnienie dotyczące typu.
2.6.2. Licencja pilota samolotowego zawodowego
2.6.2.1. Szkolenie lotnicze. Kandydat powinien ukończyć i zaliczyć szkolenie teoretyczne i praktyczne w
ośrodku szkolenia lotniczego, potwierdzone odpowiednimi świadectwami.
2.6.2.2. Wiadomości. Kandydat powinien wykazać podczas teoretycznego egzaminu państwowego, że posiada
wiadomości w zakresie następujących przedmiotów:
1) prawo lotnicze: podstawy prawa lotniczego międzynarodowego i polskiego, przepisy licencjonowania
odnoszące się do licencji pilota samolotowego turystycznego, zawodowego i uprawnień, które mogą zostać do
nich wpisane, przepisy i procedury ruchu lotniczego, służby i organy ruchu lotniczego oraz współdziałanie z
nimi;
2) wiedza ogólna o samolocie: konstrukcja i funkcjonowanie płatowca, zespołów napędowych, systemów i
przyrządów pokładowych, ograniczenia operacyjne samolotów i zespołów napędowych oraz ocena zdatności do
lotu samolotu, jego systemów i wyposażeń;
3) osiągi i planowanie lotu: masa i wyważenie, wpływ masy i wyważenia na osiągi i właściwości pilotażowe,
określanie i praktyczne wykorzystanie danych o osiągach przy starcie i lądowaniu, podczas lotu poziomego,
wznoszącego i szybowego, opracowanie operacyjnego planu lotu i planu lotu na potrzeby ruchu lotniczego;

27
strony : 1 ... 40 ... 47 . [ 48 ] . 49 ... 60 ... 100 ... 150

Dokumenty związane z tym projektem:



Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Akty prawne

Rok NR Pozycja

Najnowsze akty prawne

Dziennik Ustaw z 2017 r. pozycja:
1900, 1899, 1898, 1897, 1896, 1895, 1894, 1893, 1892

Monitor Polski z 2017 r. pozycja:
938, 937, 936, 935, 934, 933, 932, 931, 930

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: