Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
światła graniczne powinny być umieszczone najbliżej dziennych znaków granicznych, z
zastrzeżeniem ust. 9.
9. W przypadku okazjonalnego użytkowania lotniska bez nawierzchni sztucznej w porze
nocnej układ lamp przenośnych, wyznaczających bezpieczny obszar startów i lądowań,
zarządzający lotniskiem określa w instrukcji operacyjnej lotniska.
§ 18. 1. Poza granicą pola wzlotów powinno być zapewnione zabezpieczenie pola, od
którego wyprowadza się powierzchnie wyznaczające dopuszczalne wysokości obiektów
budowlanych i naturalnych, określone w przepisach techniczno-budowlanych dla lotnisk
cywilnych.
2. Odległości między granicą pola wzlotów a granicą zabezpieczenia pola wzlotów
powinny wynosić co najmniej:
1) na kierunkach możliwych podejść:
a) dla kodu referencyjnego 3 i 4 - 60 m,
b) dla kodu referencyjnego 1 i 2 - 30 m;
2) na innych kierunkach:
a) dla kodu referencyjnego 3 i 4 - 15 m,
b) dla kodu referencyjnego 1 i 2 - 10 m.
3.
Zabezpieczenie pola wzlotów powinno mieć powierzchnię uporządkowaną, o
nachyleniu nieprzekraczającym 5 %, bez nagłych różnic poziomów, zapewniającą ochronę
statku powietrznego przed uszkodzeniem w przypadku jego skołowania poza granicę pola
wzlotów.
§ 19.
Nawierzchnia darniowa pola wzlotów powinna być utrzymywana tak, aby
wykazywała możliwie jednakową nośność na całej powierzchni, była odporna na tworzenie
się kolein głębszych niż 5 cm, o trawostanie równomiernym, o mocnym i gęstym systemie
korzeniowym, o wysokości trawy do 15 cm i długim okresie żywotności.
§ 20. 1. Dopuszcza się zmniejszenie liczby pasów startowych na lotnisku bez
nawierzchni sztucznej w związku z zaistnieniem okoliczności uniemożliwiających ich
bezpieczne użytkowanie
2. Obszary wyznaczonych do użytkowania pasów startowych, o których mowa w ust. 1,
powinny być oznaczone zgodnie z przepisami § 18.
§ 21. Lotniska, w stosunku do których Prezes Urzędu wydał decyzję o ograniczonej
certyfikacji, powinny spełniać wymagania takie jak dla lotnisk użytku publicznego, z
wyłączeniem wymagań określonych w tej decyzji.
Rozdział 3
Sposób prowadzenia inspekcji
§ 23. W stosunku do lotnisk o ograniczonej certyfikacji i lotnisk użytku wyłącznego
wyłącza się wymagania w zakresie:
1) ogrodzenia lotniska oraz zapewnienia zabezpieczenia ratowniczo-gaśniczego;
2) zapewnienia lotniskowej służby ratowniczo-gaśniczej.
§ 24. Wniosek o certyfikację o ograniczonym składa się na 60 dni przed planowaną
działalnością.
5
§ 25. Wniosek o inspekcję sprawdzającą lotniska użytku wyłącznego składa się na 30 dni
przed planowaną działalnością.
§ 27. Rozporządzenie wchodzi w życie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
6
UZASADNIENIE
Uzasadnienie stanowi wykonanie delegacji z art. 59a ust. 3 ustawy - Prawo lotnicze z dnia 3 lipca
2002 r. (Dz. U. z 2006 r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.).
Cel regulacji jest zwiększenie bezpieczeństwa ruchu lotniczego i efektywności działań na lotniskach
krajowych. Zmiana wprowadzona w ustawie w art. 59a wprowadziła zwolnienie lotnisk
niepublicznych z obowiązku certyfikacji oraz ograniczyła wymagania certyfikacji dla niektórych
lotnisk publicznych. W Polsce mamy obecnie około 60 lotnisk, przy czym zaledwie 10 z nich
obsługuje regularne połączenia międzynarodowe. Zmiana pozwala na wyodrębnienie ze wszystkich
lotnisk publicznych lotniska krajowego Warszawa i lotnisk regionalnych obsługujących regularne
połączenia międzynarodowe. Dla lotnisk tych wymagania odnośnie certyfikacji oparte są na
załączniku 14 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym. Pozostałe lotniska publiczne
o mniejszym ruchu lotniczym muszą posiadać tzw. certyfikat ograniczony, którego uzyskanie będzie
wymagać spełnienia odpowiednio mniej restrykcyjnych kryteriów określonych przez Ministra
Infrastruktury w drodze rozporządzenia.
Lotniska niepubliczne zostają zwolnione z obowiązku posiadania o certyfikatu. Długi
skomplikowany proces certyfikacji, zrozumiały w przypadku dużych portów lotniczych zastępuje
deklaracja zarządzającego o wypełnieniu wymogów określonych przez Ministra Infrastruktury.
Deklaracja ta musi być potwierdzona pozytywnym wynikiem inspekcji na lotnisku.
W zależności od wielkości ruchu lotniczego, różne standardy i wymagania odnośnie technicznego
zaawansowania lotnisk i stopień złożoności procedur lotniczych będą wpływać na sposób
sprawowania nadzoru bieżącego przez ULC nad lotniskami. Wyrażać się to będzie częstotliwością i
zakresem inspekcji kontrolnych oraz wysokością opłat z tego tytułu.
Zgodność regulacji z prawem UE - przedmiot projektowanej regulacji stanowi wykonanie
rozporządzenia Komisji (WE) nr 1315/2007 z dnia 8 listopada 2007 r. w sprawie nadzoru nad
bezpieczeństwem w zarządzaniu ruchem lotniczym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr
2096/2005 (Dz. Urz. UE L 291 z 9.11.2007, s. 16).
Notyfikacja - projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w
przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów
prawnych oraz nie wymaga przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii Europejskiej lub
Europejskiemu Bankowi Centralnemu.
Biuletyn Informacji Publicznej:
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach urzędowego
informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej.
7
Ocena skutków regulacji (OSR)
1) Wpływ na budżet państwa – przedmiotowe rozporządzenie nie wpłynie na budżet państwa
2) Wpływ na rynek pracy – rozporządzenie nie wpłynie na rynek pracy.
3) Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorstw, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw – projektowana regulacja
4) Wpływ na sytuację i rozwój regionalny –
5) Wpływ na podmioty działające na rynku przewozów lotniczych –
6) Konsultacje społeczne - projekt rozporządzenia zostanie skonsultowany z podmiotami
działającymi na rynku usług lotniczych oraz z Polską Agencją eglugi Powietrznej.
25-05-tg
8
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia ……………………2009 r.
w sprawie wykazu spółek będących założycielami lub właścicielami lub zarządzającymi
ponadlokalnych lotnisk użytku publicznego
Na podstawie art. 64b ust. 13 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. z
2006r. Nr 100, poz. 696, z późn. zm.1)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Ustala się wykaz spółek będących założycielami lub właścicielami lub
zarządzającymi ponadlokalnych lotnisk użytku publicznego, w stosunku do których minister
właściwy do spraw transportu może podjąć działania określone w art. 64b ust. 1 - 4 oraz ust.
8 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, stanowiący załącznik do rozporządzenia.
§ 2. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
PREZES
RADY MINISTRÓW
1) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711,
Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r.
Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr
18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340.
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik