Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
Projekt rozporządzenia w sprawie wykonywania lotów próbnych oraz wydawania świadectwa
oględzin statku powietrznego w zakresie niezastrzeżonym dla EASA do wydania którego upoważnia
art. 53e ust. 2 pkt 3 i 4 ustawy - Prawo lotnicze ma na celu zapewnienie zgodności z rozporządzeniami
unijnymi, a w szczególności z :
- Rozporządzeniem nr 1592/2002/WE z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie
lotnictwa cywilnego oraz ustanowienia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (Dz. Urz.
WE L 240 z 7.9.2002),
- Rozporządzeniem nr 1702/2003/WE z dnia 24 września 2003 r. ustanawiającym zasady wykonawcze
dla certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie
zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dla certyfikacji organizacji projektujących i
produkujących (Dz. Urz. WE L 243 z 27.09.2003),
- Rozporządzeniem nr 2042/2003/WE z dnia 20 listopada 2003 r. w sprawie utrzymywania ciągłej
zdatności do lotu statków powietrznych oraz wyrobów lotniczych, części i wyposażenia, a także w
sprawie zezwoleń udzielanych instytucjom i personelowi zaangażowanym w takie zadania (Dz. Urz.
WE L 315 z 28.11.2003),
oraz z wymaganiami ustanowionymi przez Europejską Agencję Bezpieczeństwa Lotniczego (przepisy
CS specyfikacje certyfikacyjne).
Rozporządzenie określać będzie rodzaje prób w locie i lotów próbnych oraz sposób i warunki ich
przeprowadzania, w tym wymagania dotyczące personelu lotniczego uczestniczącego w próbach w
locie i lotach próbnych oraz sposób postępowania przy wydawaniu, zawieszaniu i cofaniu świadectwa
oględzin oraz wzór tego świadectwa i wniosku o jego wydanie w zakresie niezastrzeżonym dla EASA.
wiadectwa oględzin wydawane będą dla użytkowników statków powietrznych, które nie są objęte
nadzorem Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA).
Proponowana w § 3 zmiana ma na celu uwzględnienie w pierwszej i drugiej kategorii lotów próbnych
doświadczalnych oprócz lotów na statku powietrznym, dla którego nie został jeszcze wydany
Certyfikat Typu także:
- loty statku powietrznego posiadającego Certyfikat Typu wykonywany poza zakresem warunków lotu
określonym w jego Instrukcji Użytkowania w Locie w celach badawczo rozwojowych oraz
- loty statku powietrznego posiadającego Certyfikat Typu, którego wiadectwo Zdatności do Lotu
zostało zawieszone ze względu na wprowadzone modyfikacje.
16
Biuletyn Informacji Publicznej:
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa
(Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach urzędowego
informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej. aden z uprawnionych
podmiotów nie zgłosił zainteresowania udziałem w pracach nad projektem.
Ocena skutków regulacji (OSR)
Regulacja zawarta w projekcie nie ustanawia wymogów surowszych niż wynikające z obowiązujących
przepisów UE. Regulacja zawarta w rozporządzeniu nie będzie miała wpływu na rynek pracy, rozwój
regionalny oraz konkurencyjność wewnętrzną i zewnętrzną gospodarki. Rozporządzenie nie
spowoduje również skutków finansowych dla budżetu państwa oraz budżetów jednostek samorządu
terytorialnego.
Projektowane rozporządzenie jest zgodne z prawem Unii Europejskiej.
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w
przepisach dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i
aktów prawnych oraz nie wymaga przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii
Europejskiej lub Europejskiemu Bankowi Centralnemu.
Konsultacje społeczne.
Projekt rozporządzenia zostanie skierowany do konsultacji z zainteresowanymi partnerami
społecznymi.
15/05/em
17
Projekt
ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY 1)
z dnia 2009 r.
w sprawie zdatności statków powietrznych do lotu w zakresie niezastrzeżonym dla EASA
Na podstawie art. 53e ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 100,
poz. 696, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
Rozdział 1
Przepisy ogólne
§ 1. Rozporządzenie określa:
1) sposób sprawdzania zdatności statków powietrznych do lotu, w zakresie niezastrzeżonym dla
EASA, w szczególności sposób:
a) postępowania przy wydawaniu świadectwa zdatności do lotu,
b) stwierdzania utrzymywania przez statek powietrzny jego zdatności do lotu,
c) postępowania przy zawieszaniu i cofaniu świadectwa zdatności do lotu,
d) postępowania przy wydawaniu zezwolenia na wykonywanie lotu w szczególnych okolicznościach;
2) okres ważności świadectwa zdatności do lotu;
3) wzór świadectwa zdatności do lotu oraz wzór wniosku o jego wydanie;
4) wzór wniosku o odnowienie ważności świadectwa zdatności do lotu;
5) wzór eksportowego świadectwa zdatności do lotu oraz wzór wniosku o jego wydanie;
6) wzór zezwolenia na wykonywanie lotu w szczególnych okolicznościach oraz wzór wniosku o jego
wydanie.
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej – transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia
Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury
(Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711, Nr 141, poz.
1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r. Nr 97, poz. 625, Nr 144,
poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr 18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340.
§ 2. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego zgodnie z niniejszymi przepisami wydaje świadectwa
zdatności do lotu dla statków powietrznych, dla których został wydany polski certyfikat typu.
Rozdział 2
wiadectwa zdatności do lotu
§ 3. 1. Po złożeniu wniosku o wydanie świadectwa zdatności do lotu, statek powietrzny jest
przedstawiony do oceny jego zdatności do lotu przez:
1) podmiot posiadający certyfikat na obsługę techniczną statków powietrznych, o którym mowa w art.
160 ust. 1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze, zwanej dalej "ustawą",
2) mechanika poświadczenia obsługi statku powietrznego,
wraz z oświadczeniem o przygotowaniu statku powietrznego do przeprowadzenia oceny jego zdatności
do lotu.
2.
Wzór wniosku o wydanie świadectwa zdatności do lotu określa załącznik nr 1 do
rozporządzenia.
§ 4. 1. Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, zwany dalej "Prezesem Urzędu", przed wydaniem
świadectwa zdatności do lotu, przeprowadza ocenę zdatności statku powietrznego do lotu, o której
mowa w art. 49 ust. 1 ustawy, w miejscu i w terminie uzgodnionymi z wnioskodawcą.
2. Ocena zdatności statku powietrznego do lotu obejmuje:
1) ocenę dokumentacji dotyczącej statku powietrznego;
2) ocenę stanu technicznego;
3) próby statku powietrznego przeprowadzane na ziemi (próby funkcjonalne);
4) loty próbne kontrolne.
3. Loty próbne kontrolne, o których mowa w ust. 2 pkt 4, wykonuje użytkownik statku
powietrznego zgodnie z wymaganiami określonymi w przepisach o warunkach wykonywania lotów
próbnych.
4. W przypadku wątpliwości co do wyników lotu próbnego kontrolnego wykonanego przez
użytkownika statku powietrznego, lot próbny kontrolny zostaje wykonany powtórnie przez pilota
doświadczalnego wyznaczonego przez Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
5. W przypadku wydawania świadectwa zdatności do lotu dla statku powietrznego znajdującego
się poza granicami kraju, użytkownik statku powietrznego jest obowiązany uzyskać dodatkowo
zezwolenie na wykonanie lotu próbnego kontrolnego, o którym mowa w ust. 2 pkt 4, zgodnie z
wymaganiami danego kraju.
§ 5.1. Prezes Urzędu wydaje świadectwo zdatności do lotu, w przypadku pozytywnego wyniku
oceny zdatności statku powietrznego do lotu, o której mowa w § 4 ust. 2.
2. Wzór świadectwa zdatności do lotu określa załącznik nr 2 do rozporządzenia.
§ 6. Prezes Urzędu odmawia wydania świadectwa zdatności do lotu, w przypadku stwierdzenia
braku zdatności statku powietrznego do lotu, na którymkolwiek z etapów, o których mowa w § 4 ust. 2.
§ 7. wiadectwo zdatności do lotu wydaje się na okres nie dłuższy niż 12 miesięcy od dnia
wydania świadectwa oględzin.
§ 8. 1. Prezes Urzędu wydaje świadectwo zdatności do lotu w dwóch egzemplarzach.
2. wiadectwo zdatności do lotu powinno znajdować się na pokładzie statku powietrznego w
czasie wykonywania lotów.
2
§ 9. W przypadku zmiany danych zawartych w świadectwie zdatności do lotu, użytkownik statku
powietrznego składa wniosek o zmianę świadectwa zdatności do lotu. Przepisy § 3-8 stosuje się
odpowiednio.
§ 10. Prezes Urzędu kontroluje, w okresie ważności świadectwa zdatności do lotu utrzymanie
przez statek powietrzny jego zdatności do lotu zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z
dnia 2 września 2003 r. w sprawie kontroli przestrzegania przepisów oraz decyzji z zakresu lotnictwa
cywilnego (Dz.U. Nr 168, poz. 1640).
§ 11. Zakres kontroli może dotyczyć wszystkich lub niektórych elementów oceny zdatności statku
powietrznego do lotu, o których mowa w § 4 ust. 2.
§ 12. 1. W celu utrzymania zdatności statku powietrznego Prezes Urzędu co 5 lat przeprowadza
pełną kontrolę każdego statku powietrznego, jak dla wydania świadectwa zdatności do lotu.
2. Podczas kontroli, o której mowa w ust. 1 lot próbny kontrolny wykonuje pilot doświadczalny
wyznaczony przez Prezesa Urzędu.
§ 13. W przypadku obcych statków powietrznych dokument stwierdzający wynik kontroli
przesyła się również do władzy lotniczej państwa rejestru statku powietrznego.
§ 14. 1. wiadectwo zdatności do lotu zawiesza się w przypadku stwierdzenia:
1) zawieszenia certyfikatu typu;
2) naruszenia przepisów dotyczących ciągłej zdatności do lotu;
3) uszkodzeń lub usterek technicznych statku powietrznego;
4) upływu okresu międzynaprawczego elementów wyposażenia statku powietrznego;
5) upływu okresu międzynaprawczego statku powietrznego;
6) wykonania przeglądu generalnego struktury statku powietrznego;
7) wykonania naprawy statku powietrznego;
8) wykonania modyfikacji statku powietrznego lub elementów jego wyposażenia;
9) przeprowadzenia prób lub badań w locie na danym statku powietrznym;
10) przymusowego lądowania statku powietrznego z przyczyn technicznych;
11) wypadku lotniczego.
2. W przypadku zawieszenia świadectwa zdatności do lotu, o którym mowa w ust. 1 pkt 5-11, na
drugiej stronie świadectwa zdatności do lotu, w rubryce " wiadectwo zdatności do lotu ważne do:
Certificate of Airworthiness valid to:" odciska się pieczęć tuszem koloru czerwonego zawierającą
wyrażenie "zawieszone - suspended".
3. Wzór pieczęci, o której mowa w ust. 2, określa załącznik nr 3 do rozporządzenia.
§ 15. 1. Odnowienie ważności świadectwa zdatności do lotu następuje:
1) z urzędu, po ustaniu przyczyn zawieszenia - w przypadkach, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 1-4;
2) na wniosek użytkownika statku powietrznego - po przeprowadzeniu oceny zdatności statku
powietrznego do lotu:
a) w przypadkach, o których mowa w § 14 ust. 1 pkt 5-11 - po ustaniu przyczyn zawieszenia,
b) w przypadku upływu okresu ważności świadectwa zdatności do lotu,
c) w okresie ważności świadectwa zdatności do lotu, na kolejny okres,
przepisy § 3-4 oraz § 10 stosuje się odpowiednio.
2. Wzór wniosku o odnowienie ważności świadectwa zdatności do lotu określa załącznik nr 4 do
rozporządzenia.
§ 16. W razie stwierdzenia braku zdatności statku powietrznego do lotu, Prezes Urzędu:
1) odmawia odnowienia ważności świadectwa zdatności do lotu;
2) zawiesza świadectwo zdatności do lotu - w przypadku, o którym mowa w § 15 ust. 1 pkt 2 lit. c.
3
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik