Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
z dnia ………. (poz. …)
Załącznik nr 1
1. Przepisy techniczne mające zastosowanie przy ocenie zdatności poszczególnych klas statków
powietrznych (lub ich podzespołów) w kategorii Specjalnej:
a) Dla bardzo lekkich samolotów o ciężarze do startu powyżej 450 kg (lub odpowiednio 495
kg dla statków powietrznych przystosowanych do startu i lądowania na wodzie) -
maksymalnie do 750 kg – przepisy: CS-VLA, (lub JAR-VLA), lub uzgodnione z Prezesem
Urzędu warunki techniczne zaproponowane przez zgłaszającego, lecz nie niższe niż
wymagania określone wg CS- VLA
b) Dla pozostałych samolotów o ciężarze większym niż przyjęty w pkt. a), dwusilnikowych,
lub akrobacyjnych - ustalone z Prezesem Urzędu indywidualne warunki techniczne oparte o
przepisy CS-23, lub JAR-23, lub FAR-23,
c) Dla szybowców o maksymalnym ciężarze do startu do 750 kg i motoszybowców o
maksymalnym ciężarze do startu do 850 kg – przepisy CS-22, (lub JAR 22) lub uzgodnione
z Prezesem Urzędu warunki techniczne zaproponowane przez zgłaszającego, lecz nie
niższe niż wymagania określone wg CS-22
d) Dla wiropłatów:
e) - o maksymalnym ciężarze do startu do 600 kg – przepisy CS-VLR lub uzgodnione z
Prezesem Urzędu warunki techniczne zaproponowane przez zgłaszającego, lecz nie niższe
niż wymagania określone wg CS- VLR
f) - o maksymalnym ciężarze do startu powyżej 600 kg – odpowiednie do kategorii ciężaru
przepisy CS-25, CS-29, lub uzgodnione z Prezesem Urzędu warunki techniczne
zaproponowane przez zgłaszającego, lecz nie niższe niż wymagania określone wg CS dla
kategorii ciężaru do startu;
g) Dla wiatrakowców o maksymalnym ciężarze do startu do 560 kg – indywidualnie
uzgodnione z Prezesem Urzędu warunki techniczne zaproponowane przez zgłaszającego,
lecz nie niższe niż wymagania określone w brytyjskich przepisach BCAR część T,
wiatrakowce lekkie (CAP 643)
h) W stosunku do podzespołów statków powietrznych, silników i śmigieł - uzgodnione z
Prezesem Urzędu indywidualne warunki techniczne zaproponowane przez zgłaszającego,
lecz nie niższe niż wymagania określone w przepisach stosowanych przy certyfikacji tych
wyrobów wg przepisów CS, lub JAR, lub FAR.
i) Dla
bezzałogowych statków powietrznych - uzgodnione z Prezesem Urzędu indywidualne
warunki techniczne zaproponowane przez zgłaszającego
2. W przypadku statków powietrznych budowanych amatorsko lub w ograniczonej liczbie
egzemplarzy, szczegółowy zakres wymagań technicznych, w tym określenie punktów wymagań,
które mogą być pominięte (jak np punkty dotyczące prób niszczących, rezonansowych,
zmęczeniowych, dynamicznych itp) podlega zgłoszeniu i indywidualnemu uzgodnieniu z
Prezesem Urzędu na początkowym etapie procesu certyfikacji.
18
Załącznik nr 2
Zestawienie dokumentacji i wymagań dla dopuszczenia do lotu, uznania zdatności statku powietrznego
(silnika, śmigła, podzespołu statku powietrznego) kategorii „Specjalnej” w zależności od podkategorii
X
dla dopuszczania do użytkowania statku powietrznego (silnika, śmigła) zaprojektowanego i/lub
zbudowanego w Polsce
U
dla uznawania zdatności i dopuszczania do użytkowania statku powietrznego (silnika, śmigła)
zaprojektowanego lub zbudowanego za granicami Polski
lp S1 S2 S3 S4 S5 S6
RODZAJ DOKUMENTACJI I WYMAGA ZALE NIE OD
PODKATEGORII
1
X X X X X Rysunki
konstrukcyjne
opisujące projekt statku powietrznego (silnika, śmigła,
zespołu statku powietrznego)
2
X X
X
Obliczenia
charakterystyk
aerodynamicznych
3
X X
X
Obliczenia
stateczności i sterowności
4
X X
X
Obliczenia
obciążeń zewnętrznych całego statku powietrznego
5
X X
X
Obliczenia
obciążeń ważnych elementów konstrukcyjnych
6
X X
X
Obliczenia
wytrzymałości ważnych elementów konstrukcyjnych
7
X
X
X Dowody zabezpieczenia konstrukcji przed zjawiskami z zakresu aeroelastyczności
8
X X X X X Dane
materiałowe i ich uzasadnienie
9
X
X
X Próby statyczne do 100% obciążenia dopuszczalnego dla wybranych zespołów
10 X
X
X Próby statyczne elementów konstrukcyjnych, wykonanych do tego celu
11 X X X X
X
X Próby funkcjonalne – naziemne – zespołu napędowego i wybranych układów
U
U
statku powietrznego (silnika, śmigła)
12 X X X X
X
X Próby w locie funkcjonowania zespołu napędowego i wybranych układów statku
U
U
powietrznego (silnika, śmigła)
13 X X
X
X Próby w locie i pomiary wybranych charakterystyk statku powietrznego (silnika,
U
U
śmigła)
14 X
X
X
X
X
X Instrukcje statku powietrznego (silnika, śmigła) w szczególności: Instrukcja
U
U
U
U
U
Użytkowania w Locie, Obsługi Technicznej, Utrzymania Ciągłej Zdatności,
Użytkowania Silnika/ Silników - w języku polskim
15 U U U X
U Dokumenty
stwierdzające zgodność statku powietrznego (silnika, śmigła) z
U
oryginalną dokumentacją techniczną i przebieg jego użytkowania (książki
płatowca, silnika, śmigła lub równoważne dokumenty, np. książki obsługi itp.)
16 U U U X
Pełna dokumentacja opisowa i obsługowa (biuletyny serwisowe, instrukcje napraw,
U
opisy, katalogi), używana w eksploatacji danego statku powietrznego (silnika,
śmigła), lub zagwarantowany formalnie dostęp do takiej dokumentacji, z
uwzględnieniem serii wyrobu i ewentualnych zmian, jakie wprowadzono na danym
egzemplarzu.
17 U U U X
U
Ocena stanu technicznego statku powietrznego (silnika, śmigła) dokonana przez
U
instytucję uznaną przez Prezesa Urzędu (jeśli wymagana)
18
X
X
W przypadku statku powietrznego (silnika, śmigła) o znacznym stopniu
U
U
złożoności, posiadanie kompletnego wyposażenia diagnostycznego i obsługowego,
stosowanego w normalnej eksploatacji danego statku powietrznego, albo
zagwarantowany stały dostęp do takiego wyposażenia.
19
X
X
W przypadku statku powietrznego (silnika, śmigła) o znacznym stopniu
U
U
złożoności, zagwarantowana formalnie (uzgodnieniami lub np. statutem
organizacji społecznej) współpraca personelu, posiadającego kwalifikacje
potrzebne do obsługi i użytkowania danego statku powietrznego.
20 U
U U U U
Certyfikat Typu statku powietrznego (silnika, śmigła) pochodzenia zagranicznego,
wydany przez obcy Nadzór Lotniczy lub dokument równoważny, wystawiony
przez uprawnioną do tego instytucję zagraniczną, dopuszczający ten statek
powietrzny (silnik, śmigło) do użytkowania.
21 U U U U U Oryginalne instrukcje statku powietrznego (silnika, śmigła) pochodzenia
zagranicznego – Instrukcje Użytkowania w Locie, Obsługi Technicznej
/Utrzymania Ciągłej Zdatności, Użytkowania Silnika /Silników, migła.
Załącznik nr 3
Wzór
URZĄD LOTNICTWA CYWILNEGO
WNIOSEK (zgłoszenie sprzętu lotniczego)
o wydanie pozwolenia na wykonywanie lotów w kategorii specjalnej
Proszę o - objęcie państwowym nadzorem lotniczym prac i czynności związanych z budową* – przebudową* – modyfikacją* – odbudową* -
przywróceniem do użytkowania* - zmianą kategorii na SPECJALN * – uznanie zdatności do lotu* niżej opisanej konstrukcji lotniczej:
1. Nazwisko, imię, adres, telefon (telefony), fax, e-mail zgłaszającego / budowniczego (budowniczych) w celu utrzymywania kontaktu
2. Adres/adresy miejsca (miejsc)/warsztatu (warsztatów), gdzie prowadzone będą prace (jeśli dotyczy)
3. Rodzaj sprzętu
9. Rysunek w trzech rzutach, ew. zdjęcie
4. Oznaczenie – Nazwa
5. Pochodzenie sprzętu (producent – jeśli dotyczy)
6. Rok budowy (i ogólny czas pracy – jeśli dotyczy)
7. Poprzednie znaki rejestracyjne (jeśli dotyczy)
8. Przyczyna wycofania z eksploatacji (jeśli dotyczy)
10. Podstawowa charakterystyka techniczna (rodzaj konstrukcji, wymiary, powierzchnie, ciężary, osiągi, wyposażenie-awionika)
* - niepotrzebne skreślić
Druk nr ULC-LTT-015a
Str.1/2
20
11. Posiadana dokumentacja do wykonania prac/uznania zdatności do lotu (konstrukcyjna, obliczeniowa, eksploatacyjna...)
12. Prace/części/podzespoły wykonywane w warunkach profesjonalnych – wykonawcy, miejsca wykonania (jeśli dotyczy)
13. Silnik/silniki (jeśli dotyczy)
14. migło/śmigła (jeśli dotyczy)
Liczba/Typ
Liczba/Typ
Rok budowy/produkcji
Rok budowy/produkcji
Czas pracy/Pozostały resurs (jeśli dotyczy)
Czas pracy/Pozostały resurs (jeśli dotyczy)
Nr fab./ seryjny
Nr fab./ seryjny
15. Podkategoria w Kategorii SPECJALNEJ:
16. Przepisy zdatności sprzętu
15a) proponow. przez zgłasz.
15b) zatwierdzona przez Prezesa
16a) proponowane przez zgłaszającego
Urzędu
15c) Przewidywany sposób wykorzystania sprzętu
16b) zatwierdzone przez Prezesa Urzędu
............................................................ ................................ .........................................................
(miejscowość) (data)
(podpis
zgłaszającego).
Opinia Prezesa Urzędu :
............................................................ ................................ .........................................................
(miejscowość)
(data)
(podpis i pieczęć inspektora)
UWAGA: W razie potrzeby dodatkowe informacje mogą być przekazane w postaci załączników do niniejszego zgłoszenia
Str.2/2
21
Załącznik nr 4
wzór
Urząd Lotnictwa Cywilnego
Nr akt:
WNIOSEK
o odnowienie ważności pozwolenia na wykonywanie lotów
w kategorii specjalnej
Proszę o odnowienie/ przedłużenie ważności pozwolenia na wykonywanie lotów w kategorii specjalnej:
1.Nazwa (nazwisko i imię) Właściciela statku powietrznego:
2.Adres właściciela:
3.Nazwa (nazwisko i imię) użytkownika
4.Adres użytkownika
5.Nr umowy /
upoważnienia
6.Dane statku powietrznego:
a. Znaki
rozpoznawcze
b. Typ
Seria
Numer fabryczny
od budowy
po ostatniej naprawie
nalot w okresie ważności Pozwolenia:
Ilość godzin lotu:
głównej
c. Typ silnika
Seria i numer fabryczny
Ilość godzin nalotu
Od budowy
Po ost. napr. głównej Pozostaje
d. Typ śmigła **
Seria i numer fabryczny
Ilość godzin nalotu
Od budowy
Po ost. napr. głównej Pozostaje
** dla śmigłowca dane wirnika(ów) i śmigiełka ogonowego, zespołów nośnych
e. Wykonane obsługi techniczne w okresie ważności pozwolenia:
Druk nr ULC–LTT–015b
Str. 1
22
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik