Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
g. Wyposażenie elektroniczne (dodatkowo zbudowane w okresie ważności pozwolenia – wpisać lub załączyć wykaz)
h. Wyposażenie dodatkowe (dodatkowo zabudowane w okresie ważności pozwolenia):
i. Inne informacje ( podać przyczyny utraty ważności pozwolenia oraz wykonane prace w celu odnowienia jego ważności, jeżeli dotyczy):
8. Sprawozdanie z ważenia i wyznaczania środka ciężkości (Ciężar do startu, data ważenia, kto wykonał, numer certyfikatu):
9.Instrukcja użytkowania w locie (numer dokumentu, ostatnie wprowadzone zmiany):
10. Instrukcja obsługi technicznej, terminarz (numer dokumentu, ostatnie wprowadzone zmiany):
11. Nazwa i adres zatwierdzonej organizacji obsługowej lub licencjonowany personel techniczny
(Nazwisko i imię, numer licencji) przedstawiający do oględzin:
Ja niżej podpisany(a) oświadczam, że wszystkie dane zawarte we wniosku są zgodne ze stanem faktycznym i
prawnym. Jestem świadomy(a) odpowiedzialności karnej za zeznanie nieprawdy lub zatajenie prawdy.
............................
dnia
......................
Podpis
zgłaszającego:..........................................
Uwagi przyjmującego wniosek:
Data, podpis
Druk nr ULC–LTT–015b
Str. 2
23
Załącznik nr 5 Wzór
Numer rejestru:
Klasa statku powietrznego:
Register Number
Class of aircraft:
RZECZPOSPOLITA
REPUBLIC
POLSKA
of POLAND
Urząd Lotnictwa Cywilnego
Civil Aviation Office
POZWOLENIE NA WYKONYWANIE LOTÓW W KATEGORII SPECJALNEJ
Special Category Flight Permit
NUMER
PLS –
Number
1.Znaki przynależności państwowej
2.Wytwórca:
3.Seria i nr fabryczny:
Manufacturer
Aircraft serial number
i znaki rejestracyjne
Nationality and registration marks
Rok budowy:
SP -
Oznaczenie fabryczne:
Year of construction
Manufacturers designation
4.Podkategoria:
Aircraft Subcategory
5.Zgłaszający (adres):
Applicant (address)
6.Niniejszy dokument stwierdza, że wyżej wymieniony statek powietrzny został uznany za zdatny do lotu w kategorii SPECJALNEJ, może być
zarejestrowany w polskim rejestrze cywilnych statków powietrznych i dopuszczony do eksploatacji pod warunkiem, że będzie utrzymany i
eksploatowany zgodnie z obowiązującymi przepisami i ograniczeniami użytkowania. Dokument niniejszy nie jest świadectwem zdatności do lotu
w znaczeniu Załącznika 8 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym, podpisanej w Chicago dnia 7 grudnia 1944 r (Dz. U. z 1959 r.
Nr 35, poz. 212 i 214, z 1963 r. Nr 24, poz. 137 i 138, z 1969 r. Nr 27, poz. 210 i 211, z 1976 r. Nr 21, poz. 130 i 131, Nr 32, poz. 188 i 189 i Nr
39, poz. 227 i 228, z 1984 r. Nr 39, poz. 199 i 200, z 2000 r. Nr 39, poz. 446 i 447 oraz z 2002 r. Nr 58, poz. 527 i 528),) oraz art. 48 Prawa
lotniczego z dnia 3 lipca 2002 (Dz. U. Nr 130 poz.1112 oraz z 2003 r. Nr 210, poz. 2036 oraz z 2004 r. Nr 96, poz. 959 oraz Nr 99 poz. 1002) i nie
stanowi podstawy do wykonywania lotów międzynarodowych ani lotów nad terytorium jakiegokolwiek innego państwa bez pozwolenia nadzoru
lotniczego tego państwa. Okres ważności niniejszego dokumentu podany jest na drugiej stronie.
This document certifies that the above- mentioned aircraft has been approved airworthy in the “Special Category”, is eligible for registration in
Polish register of civil aircraft and may be operated when maintained and operated in accordance with the foregoing and the pertinent operating
limitations. This document is not a certificate of airworthiness in compliance with Annex 8 of the Chicago Convention on International Civil
Aviation of December 7, 1944 (Dz.U. No 35 item 212, of 1963 No 24, item 137 and 138, of 1969 r. No 27, item 210 and 211, of 1976 No 21, item
130 and 131, No 32, item 188 and 189 and No 39, item 227 and 228, of 1984 No 39, item 199 and 200, of 2000 r. No 39, item 446 and 447 and of
2002 No 58, item 527 and 528 ) and to Aviation Act of July 3, 2002 art .No 48 (Dz. U. No 130 item 1112, of 2003 No 210 item 2036 and of 2004
No96 item 959 and No 99, item 1002) and does not allow to conduct international flights or flights over the territory of any other state without
permission of the Aviation Authority of this state. Validity period of this document is given overleaf.
7.Ograniczenia:
Limitations
.
8.Przepisy zdatności:
Airworthiness requirements:
Data wydania:
z up. Prezesa ULC:
Date of issue
for President of CAO
Druk nr ULC-LTT-015
Str. 1/2
24
6. Stwierdzenie ważności Pozwolenia na Wykonywanie Lotów w Kategorii Specjalnej
Validity Confirmation of the Special Category Flight Permit
Dn.
Pozwolenie ważne do:
Permit valid till:
1
wiadectwo Oględzin
Nr:
z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn.
Pozwolenie ważne do:
Permit valid till:
2
wiadectwo Oględzin
Nr:
z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn.
Pozwolenie ważne do:
Permit valid till:
3
wiadectwo Oględzin
Nr:
z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn.
Pozwolenie ważne do:
Permit valid till:
4
wiadectwo Oględzin
Nr:
z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn.
Pozwolenie ważne do:
Permit valid till:
5
wiadectwo Oględzin
Nr:
z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn
Pozwolenie ważne do:
Permit valid till:
6
wiadectwo Oględzin
Nr:
z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn.
Pozwolenie ważne do:
Permit valid till:
7
wiadectwo Oględzin
Nr:
z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn.
Pozwolenie ważne do:
Permit valid till:
8
wiadectwo Oględzin
Nr:
z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn
Pozwolenie ważne do:
Permit valid till:
9
wiadectwo Oględzin
Nr:
z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn.
Pozwolenie ważne do:
Permit valid till:
10
wiadectwo Oględzin
Nr:
z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn.
Pozwolenie ważne do:
Permit valid till:
11
wiadectwo Oględzin
Nr:
z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn.
Pozwolenie ważne do:
Permit valid till:
12
wiadectwo Oględzin
Nr:
z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn.
Pozwolenie ważne do:
Permit valid till:
13
wiadectwo Oględzin
Nr:
z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
Dn.
Pozwolenie ważne do:
Permit valid till:
14
wiadectwo Oględzin
Nr:
z up. Prezesa ULC (for President of CAO)
25
UZASADNIENIE
Przepisy projektowanego rozporządzenia dotyczą grupy statków powietrznych określonych nazwą –
statki powietrzne kategorii specjalnej. Do grupy tej zaliczone zostały statki powietrzne, dla których
certyfikat typu lub świadectwo zdatności do lotu nie zostało wydane lub, które nie spełniają w pełnym
zakresie wymagań Załącznika 8 do Konwencji o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (ICAO).
Statki powietrzne kategorii specjalnej nie spełniają obowiązujących w EASA szczegółowych
wymagań technicznych, określonych w specyfikacjach certyfikacyjnych (CS) lub mogą być nimi nie objęte.
Jednakże, ze względu na swoje zastosowanie nie związane z komercyjnym przewozem lotniczym, mogą
zostać dopuszczone do lotu do określonych zastosowań, po wprowadzeniu dodatkowych ograniczeń w
użytkowaniu, na podstawie spełnienia przepisów zapewniających wymagany minimalny poziom
bezpieczeństwa. Ponadto statki powietrzne kategorii specjalnej w procesie uznania zdatności do lotu są
traktowane w sposób szczególny, polegający na konieczności indywidualnego podejścia do oceny zdatności
do lotu każdego zgłoszonego do nadzoru egzemplarza statku powietrznego.
W projektowanej regulacji, w oparciu o zapis art. 53e ust.1 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo
lotnicze, proponuje się wprowadzenie rozporządzenia dla kategorii specjalnej, które umożliwi
dopuszczenie tych statków powietrznych do użytkowania oraz wpisanie ich do Rejestru Cywilnych Statków
Powietrznych.
Rozporządzenie to określa: rodzaje statków powietrznych kategorii specjalnej, przepisy
techniczne i eksploatacyjne dotyczące statków powietrznych kategorii specjalnej oraz tryb
sprawdzania zdatności do lotu, wydawania i odnawiania ważności pozwoleń na wykonywanie lotów
dla tych statków powietrznych, przy czym w nowej regulacji prawnej uwzględniono międzynarodowe
wymagania rozporządzenia (WE) Nr 216/2008 w sprawie wspólnych zasad w zakresie lotnictwa cywilnego
i utworzenia Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotniczego oraz uchylające dyrektywę Rady
91/670/EWG, rozporządzenia (WE) nr 1592/2002 i dyrektywę 2004/36/WE (Dz. Urz. UE L 79 z
19.03.2008),w Aneksie II do tego rozporządzenia.
Wobec braku innych międzynarodowych uregulowań w tym zakresie przyjęto klasyfikację statków
powietrznych kategorii specjalnej zgodną z Aneksem II rozporządzenia (WE) Nr 216/2008:
1) statki powietrzne mające czysto historyczne odniesienie wynikające z:
- uczestnictwa w ważnych wydarzeniach historycznych; lub
- stanowiące ważny krok w rozwoju lotnictwa; lub
- pełniące ważna rolę w siłach zbrojnych państwa członkowskiego
oraz dodatkowo spełniające jeden lub więcej z poniżej wymienionych warunków:
- ich projekt powstał więcej niż 40 lat temu
- ich produkcja została zakończona przynajmniej 25 lat temu
- mniej niż 50 egzemplarzy o tej samej podstawowej konstrukcji jest nadal zarejestrowanych w
państwie członkowskim;
2) statki powietrzne specjalnie zaprojektowane lub zmodyfikowane do prowadzenia badań
rozwojowych, eksperymentów lub do celów naukowych, z zamiarem wyprodukowania ich w ściśle
ograniczonej liczbie egzemplarzy;
3) statki powietrzne amatorskie, w których co najmniej 51% udziału w budowie posiada amator, lub
stowarzyszenie non-profit amatorów, z przeznaczeniem na cele własne z wykluczeniem użycia
komercyjnego;
4) statki powietrzne zaprojektowane do celów wyłącznie militarnych;
5) repliki statków powietrznych, spełniające kryteria określone w pkt 1 lub 4, których struktura
konstrukcji jest podobna do oryginalnego statku powietrznego
6) bezzałogowe statki powietrzne o ciężarze operacyjnym mniejszym niż 150 kg
Zgodnie z zapisami Aneksu II rozporządzenia (WE) Nr 216/2008 statki powietrzne amatorskie są
przeznaczone wyłącznie do użycia niekomercyjnego, na przykład: do lotów sportowo-rekreacyjnych,
uczestniczenia w pokazach lub zlotach, itp.
Dotychczasowe uregulowania prawne, tj rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 16 czerwca
2005 r. w sprawie przepisów technicznych o zdatności do lotu statków powietrznych kategorii specjalnej
(Dz. U. Nr 124, poz. 1037) zostaną zastąpione projektowanym rozporządzeniem.
26
Rozporządzenie pozwoli na rejestrowanie coroczne około 40 konstrukcji lotniczych wśród, których
będą: odbudowywane egzemplarze historyczne, repliki, konstrukcje budowane przez amatorów, konstrukcje
jednostkowe doświadczalne, budowane przez wytwórnie lotnicze lub małe podmioty. Obecnie obserwujemy
stały wzrost zainteresowania zgłoszeniami budowy lub odbudowy statków powietrznych w kategorii
specjalnej.
Ostatecznie nowa regulacja prawna w zakresie kategorii specjalnej obejmuje statki powietrzne
określone w Aneksie II do Rozporządzenia (WE) Nr 216/2008, z wyłączeniem: samolotów ultralekkich
dwumiejscowych o maksymalnej masie do startu poniżej 450 kg –lądowych (495 kg – lądujących na
wodzie) oraz statków powietrznych tak zwanych „sportowych urządzeń latających”, objętych
rozporządzeniem na podstawie art. 33 ust. 2 ustawy.
Ocena skutków regulacji
a) Wpływ na budżet państwa- wprowadzenie niniejszego rozporządzenia nie powoduje skutków
finansowych dla budżetu państwa
b) Wpływ na rynek pracy – regulacja nie wpłynie na rynek pracy
c) Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw – nie ma wpływu na konkurencyjność gospodarki i funkcjonowanie
przedsiębiorstw.
d) Wpływ na sytuację i rozwój regionalny – regulacja nie ma bezpośredniego wpływu na sytuację i
rozwój regionalny.
e) Wskazanie źródeł finansowania - wprowadzenie niniejszego rozporządzenia nie wymaga środków
finansowych z budżetu państwa
f) Konsultacje społeczne - projekt będzie konsultowany z następującymi jednostkami organizacyjnymi
lotnictwa cywilnego: Aeroklub Polski, Krajowe Towarzystwo lotnicze AOPA, Stowarzyszenie
Lotnictwa Eksperymentalnego Oddział EAA 991, Technika Aerotechnika, Centralna Szkoła
Lotniczo –Techniczna Aeroklubu Polskiego w Krośnie, Grupa Kama Eko S.A. oraz Aero Plane PL.
Wymagania techniczne zawarte w rozporządzeniu będą przedmiotem oceny i zostaną zaopiniowane
przez jednostki organizacyjne lotnictwa cywilnego, poddane konsultacjom społecznym oraz notyfikacji
Komisji WE.
Projektowana regulacja przyczyni się do przywrócenia zdatności do lotu wielu statkom powietrznym np.
o historycznym znaczeniu, zarówno wojskowym jak i cywilnym, a także konstrukcjom amatorskim oraz
jednostkowym-doświadczalnym, umożliwiając ich eksploatację i wykorzystywanie w celach głównie
niekomercyjnych: edukacyjnych, pokazowych, doświadczalnych, własnych rekreacyjnych, itd.
Rozporządzenie będzie podstawą prawną utrzymania w eksploatacji niektórych, starych typów samolotów i
szybowców, przydatnych w działalności m.in. Aeroklubu Polskiego.
Projektowana regulacja, poprzez zapis dopuszczający prowadzenie szkoleń do uzyskania świadectwa
kwalifikacji na statkach powietrznych w kategorii do 495 kg (MTOM), przyczyni się do unormowania
kwestii szkolenia personelu na tego typu statkach powietrznych i poprawi bezpieczeństwo użytkowania w tej
grupie statków.
Biuletyn Informacji Publicznej
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U.
Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach urzędowego informatora
teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej.
17/05/em
27
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik