Rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy - Prawo lotnicze
- projekt dotyczy wytyczenia nowych kierunków prorozwojowych dla lotnictwa cywilnego, rozwiązań prawnych wzmacniających nadzór nad bezpieczeństwem i ochroną w lotnictwie cywilnym, służących budowie i rozwojowi infrastruktury lotniskowej i nawigacyjnej
projekt mający na celu wykonanie prawa Unii Europejskiej
- Kadencja sejmu: 6
- Nr druku: 2113
- Data wpłynięcia: 2009-06-10
- Uchwalenie: Projekt uchwalony
- tytuł: o zmianie ustawy - Prawo lotnicze oraz niektórych innych ustaw
- data uchwalenia: 2011-06-30
- adres publikacyjny: Dz.U. Nr 170, poz. 1015
2113-akty-wykonawcze
rozporządzenie ma na celu wdrożenie obowiązku świadczenia usług
użyteczności publicznej w Polsce oraz mechanizmu wsparcia tras lotniczych, który z powodzeniem
jest wykorzystywany w innych krajach członkowskich UE. Dzięki niemu będzie możliwe dokonanie
wyboru podmiotu, który będzie dostarczał regularne usługi transportowe na określonej trasie i przy
zachowaniu warunków, które ze względu na niezadowalający poziom potencjalnego zysku, nie
zostałyby spełnione, gdyby usługa ta miała być dostarczana na zasadach w pełni wolnorynkowych.
Należy podkreślić, że niniejszy projekt aktu wykonawczego ma charakter przykładowy. Nałożenie
bowiem obowiązku na każdą inną trasę będzie wymagało wydania odrębnego rozporządzenia
określającego w szczególności trasę, okres (na jaki obowiązek zostaje nałożony) oraz warunki.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Wpływ na budżet państwa – wprowadzenie niniejszego rozporządzenia nie powoduje
skutków finansowych dla budżetu państwa, natomiast w przypadku nałożenia obowiązku
użyteczności publicznej na wniosek wojewody lub jednostki samorządu terytorialnego,
organ ten jest obowiązany do partycypowania wraz z Prezesem Urzędu Lotnictwa
Cywilnego przynajmniej w 50% w pokryciu tych kosztów.
2. Wpływ na rynek pracy – wprowadzenie obowiązku użyteczności publicznej na trasie
łączącej region peryferyjny, nieposiadający dogodnego połączenia komunikacyjnego (czy to
drogowego, czy kolejowego) lub region zapóźniony gospodarczo z resztą kraju może
spowodować rozwój gospodarczy, a tym samym wzrost zatrudnienia w tym regionie.
3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw – nałożenie obowiązku użyteczności publicznej na trasie lotniczej wpływa
pozytywnie na konkurencyjność oraz dostępność nowych rynków zbytu dla przedsiębiorstw
z regionu, w którym to połączenie lotnicze jest ustanowione.
4. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny – Nałożenie obowiązku użyteczności publicznej
ma umożliwić regionom peryferyjnym lub słabo rozwiniętym utrzymywanie stałego
połączenia komunikacyjnego z regionami rozwiniętymi. Istnienie połączeń lotniczych może
być katalizatorem przemian gospodarczych i nowych inwestycji. Brak połączenia lotniczego
np. ze stolicą kraju powoduje często, że dany teren nie jest nawet brany od uwagę, jako
miejsce przyszłych inwestycji. Wejście w życie niniejszego rozporządzenia wpłynie
pozytywnie na rozwój regionów, w których istnieją lotniska o małym obecnie natężeniu
ruchu. Obowiązek użyteczności publicznej oraz rekompensata z tytułu jego nałożenia
pozwolą na rozwój połączeń lotniczych z tych lotnisk, co z kolei wpłynie pozytywnie na
rozwój turystki regionów w Polsce.
5. Wpływ na podmioty działające na rynku przewozów lotniczych –rozporządzenie
umożliwi prowadzenie działalności przewozu lotniczego na trasach, które nie byłby
ustanawiane w warunkach czysto rynkowych ze względu na nikła ich opłacalność.
6. Zgodność z prawem UE - projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
7. Konsultacje społeczne – projekt rozporządzenia zostanie skierowany do konsultacji
społecznych.
05_14zb
3
Projekt
Rozporządzenie
Ministra Infrastruktury1)
z dnia ……………2009 r.
w sprawie sposobu obliczania kosztów wykonywania obowiązku użyteczności publicznej
Na podstawie art.197 ust. 9 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r.- Prawo lotnicze (Dz. U. z 2006 r. Nr 100,
poz. 696, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:
§ 1. Rozporządzenie określa sposób obliczania kosztów wykonywania obowiązku użyteczności
publicznej, o których mowa w art. 197 ust. 9 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze.
§ 2. Koszty wykonywania obowiązku użyteczności publicznej, które należy uwzględnić kalkulując
wielkość należnej rekompensaty, obejmują całość kosztów poniesionych w związku z wykonywaniem
obowiązku użyteczności publicznej. Koszty te uwzględniają w szczególności koszty personelu, energii
i paliwa, utrzymania i napraw statków powietrznych. Koszty te są obliczane na podstawie ogólnie
przyjętych zasad księgowości.
§ 3. 1. Rekompensata z tytułu wykonywania obowiązku użyteczności publicznej to każda korzyść,
zwłaszcza finansowa, przyznana bezpośrednio lub pośrednio przez właściwe władze za pomocą
środków publicznych w okresie wykonywania tego obowiązku lub powiązana z okresem
wykonywania obowiązku.
2. Rekompensata z tytułu ponoszenia kosztów związanych z wykonywaniem obowiązku użyteczności
publicznej nie może przekroczyć kwoty niezbędnej do pokrycia kosztów netto realizacji obowiązku
poniesionych z tytułu wykonywania obowiązku, przy uwzględnieniu przychodu osiągniętego w
wyniku wykonywania obowiązku oraz rozsądnego zysku z kapitału własnego, przez który należy
rozumieć stopę zwrotu kapitału własnego dla tego sektora, uwzględniającą ryzyko lub jego brak
ponoszone przez przewoźnika z powodu działania interwencyjnego władzy publicznej.
3. Obliczenie kosztów i przychodów musi odbywać się zgodnie z obowiązującymi zasadami
rachunkowości.
4. W celu zwiększenia przejrzystości oraz uniknięcia wzajemnego subsydiowania w przypadku, gdy
przedsiębiorstwo świadczy jednocześnie usługi rekompensowane podlegające zobowiązaniom z tytułu
świadczenia usług transportu publicznego i innych działań, rachunki związane z obowiązkiem
użyteczności publicznej muszą zostać odpowiednio rozdzielone i spełniać przynajmniej następujące
warunki:
_______________________
1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4
rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 16 listopada 2007 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania
Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 216, poz. 1594).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2006 r. Nr 104, poz. 708 i 711,
Nr 141, poz. 1008, Nr 170, poz. 1217 i Nr 249, poz. 1829, z 2007 r. Nr 50, poz. 331 i Nr 82, poz. 558, z 2008 r.
Nr 97, poz. 625, Nr 144, poz. 901, Nr 177, poz. 1095, Nr 180, poz. 1113 i Nr 227, poz. 1505 oraz z 2009 r. Nr
18, poz. 97 i Nr 42, poz. 340.
1) konta odpowiadające każdej wykonywanej działalności są odrębne i część odpowiednich środków
trwałych oraz kosztów stałych dzieli się zgodnie z obowiązującymi zasadami rachunkowości;
2) koszty związane z inną działalnością przedsiębiorstwa pokrywają wszystkie koszty zmienne,
odpowiedni wkład w koszty stałe i rozsądny zysk. W żadnym wypadku koszty te nie mogą być
uwzględnione przy obliczaniu kosztów związanych z wykonywaniem obowiązku użyteczności
publicznej;
3) koszty publicznych związane z wykonywaniem obowiązku są wyrównywane przez przychody z
działalności oraz wpłaty władz publicznych, bez możliwości przeniesienia przychodów na inny sektor
działalności przedsiębiorstwa.
§ 4. Jeżeli rekompensata przewyższa kwotę konieczną do pokrycia kosztów poniesionych przez dane
przedsiębiorstwo w ramach wykonywania obowiązku użyteczności publicznej, nadwyżka powinna
zostać zwrócona. W przypadku, gdy nadwyżka ta nie przekracza 10 % kwoty rocznej rekompensaty,
może zostać przeniesiona na kolejny okres rozliczeniowy i odjęta od kwoty rekompensaty, która
byłaby należna w tym kolejnym okresie.
§ 5. Rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
MINISTER INFRASTRUKTURY
UZASADNIENIE
2
Proponowane
rozporządzenie ma na celu wdrożenie odpowiedniego, mechanizmu, który
pozwoli w sposób przejrzysty i obiektywny określić parametry, na podstawie, których należy obliczyć
rekompensatę z tytułu nałożenia obowiązku świadczenia usług użyteczności publicznej na trasie
lotniczej w Polsce. Mechanizm ten gwarantuje, iż rekompensata w żadnym wypadku nie może
przekroczyć kwoty koniecznej do pokrycia kosztów netto poniesionych prze dane przedsiębiorstwo w
ramach świadczenia obowiązku użyteczności publicznej, przy uwzględnieniu związanych z nim
dochodów oraz rozsądnego zysku z kapitału własnego. Przedmiotowa regulacja zapewni zgodność
zasad przyznawania rekompensaty z treścią Decyzji Komisji z dnia 28 listopada 2005 r. w sprawie
stosowania art. 86 ust. 2 Traktatu WE do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu
świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do zarządzania
usługami świadczonymi w ogólnym interesie gospodarczym
Projekt rozporządzenia nie podlega notyfikacji zgodnie z trybem przewidzianym w przepisach
dotyczących sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych oraz nie
wymaga przedstawienia właściwym instytucjom i organom Unii Europejskiej lub Europejskiemu
Bankowi Centralnemu.
Zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowej w procesie stanowienia
prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414) projekt rozporządzenia zostanie udostępniony na stronach
urzędowego informatora teleinformatycznego - Biuletynu Informacji Publicznej.
OCENA SKUTKÓW REGULACJI
1. Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostek
samorządu terytorialnego – projektowana regulacja nie powoduje bezpośrednich skutków
finansowych dla sektora finansów publicznych. Stanowi ona wypełnienie delegacji
ustawowej zawartej w art. 197 ust. 11 autopoprawki do rządowego projektu ustawy o
zmianie ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze. Jednocześnie regulacja ta stworzy
obiektywne regulacje dotyczące sposobu ustalania kosztów objętych rekompensatą ze
środków publicznych, co umożliwi przyznawanie przedmiotowej dotacji w sposób zgodny z
przepisami dotyczącymi pomocy publicznej oraz zapobiegnie ewentualnym możliwym
nadużyciom w finansowaniu działalności ze środków publicznych.
2. Wpływ na rynek pracy - regulacja nie wpłynie na rynek pracy.
3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym na funkcjonowanie
przedsiębiorstw – regulacja nie wpłynie na konkurencyjność gospodarki i
przedsiębiorczość.
4. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny – regulacja nie wpłynie na sytuację i rozwój
regionów.
5. Wpływ na podmioty działające na rynku przewozów lotniczych – rozporządzenie
określa mechanizm ustalania rekompensaty podmiotom rynkowym z tytułu świadczenia
obowiązku użyteczności publicznej, tj. pozwala ustalić, jakiej wysokości wsparcie podmiot
rynkowy za odpowiednią usługę otrzyma.
6. Zgodność z prawem UE - projekt rozporządzenia jest zgodny z prawem Unii Europejskiej.
3
7. Konsultacje społeczne – projekt rozporządzenia zostanie skierowany do konsultacji
społecznych.
05/22rch
4
Dokumenty związane z tym projektem:
-
2113
› Pobierz plik
-
2113-akty-wykonawcze
› Pobierz plik
-
2113-001
› Pobierz plik
-
2113-002
› Pobierz plik
-
2113-003
› Pobierz plik
-
2113-004
› Pobierz plik
-
2113-poprawka
› Pobierz plik